Motorrijden volgens de regels, is dat eigenlijk wel veilig?

:t

Ik ga er trouwens niet vaak rechts langs, maar ga wel vaak naar rechts als het treintje links rijdt. Zo heb ik meer overzicht en zit ik niet in de windstroom van mijn voorganger. Meestal blijf ik schuin achter mijn 'linker voorganger' om ook aan te geven dat ik niet zozeer rechts wil inhalen. Mensen vinden dat meestal niet zo leuk..

Boeien. :)
Als het volk met hun kudde gedrag zo asociaal zijn om links te gaan hangen,ben ik zo asociaal om rechts in te halen :]
Met mijn huidige brommer hoef ik alleen maar naar de gashandel te kijken en ik ben een hele rits auto's voorbij :t
Vooral golfjes kun je van op aan,die rijden alleen links *O*
 
Laatst bewerkt:
Je mag best vlot rijden voor je eigen veiligheid........ :?

Ik zie me al tussen een kluit auto's rijden die verrekken om afstand te houden en ondertussen bellen. Nou, dan ben ik recalcitrant maar...wegwezen en gaserop dus.
 
:t

Ik ga er trouwens niet vaak rechts langs, maar ga wel vaak naar rechts als het treintje links rijdt. Zo heb ik meer overzicht en zit ik niet in de windstroom van mijn voorganger. Meestal blijf ik schuin achter mijn 'linker voorganger' om ook aan te geven dat ik niet zozeer rechts wil inhalen. Mensen vinden dat meestal niet zo leuk..

Doe ik ook, en na nog de gelegenheid te hebben gegeven aan de links rijdert om naar rechts te komen geef ik vol gas als ze dat niet doen.

Doei.
 
ik probeer het een beetje in te schatten. ik probeer altijd de eigen veiligheid te houden, zodra de situatie ertoe 'dwingt' dat ik als motorrijder de regels moet overtreden om mijn veiligheid te garanderen dan doe ik dat zonder twijfelen.
 
Motorrijden volgens de regels is zeker veilig.
Zolang je als eerste regel aanhoudt: "eigen veiligheid eerst"
Dus in een treintje auto's met te korte afstand---> gas erop en wegwezen.

Ik rijd zelf tegenwoordig erg vaak rechts in de spits. In de spits heb ik net geen file maar rijdt alles zo rond de 80-90. Dan is de linkerbaan propvol zonder afstand. Tussen de rijbanen door gaat het te hard voor. Dus ik hobbel dan vaak ook met 80-90 op de rechterbaan. Veel relaxter dan dat continue optrekken en remmen van de linkerbaan en het gaat eigenlijk net zo snel.
 
Boeien. :)
Als het volk met hun kudde gedrag zo asociaal zijn om links te gaan hangen,ben ik zo asociaal om rechts in te halen :]
Met mijn huidige brommer hoef ik alleen maar naar de gashandel te kijken en ik ben een hele rits auto's voorbij :t
Vooral golfjes kun je van op aan,die rijden alleen links *O*

Mee eens.. alleen toch wel vaker meegemaakt dat zo'n kreng dan opeens op de bumper van de voorganger gaat zitten zodat je er niet tussen komt of een zwieber naar rechts maakt..

Zo heb ik wel eens (heel asociaal) tussen twee rijstroken door ingehaald.
 
Zoals velen voor mij in dit topic.
Ik rij zo dat ik mijn eigen veiligheid waarborg...
en soms is dat de verkeersregels overtreden.

Ook ik heb bij mijn lessen te horen gekregen dat ik "te veel volgens de verkeersregels" reed en me bewuster moest worden van m'n omgeving en mogelijkheden.
Dat wil niet zeggen altijd vMax of sneller maar ook soms gewoon lekker rustig "in" een treintje (nadat je je ervan verzekerd hebt dat diegene achter jou zich van jou bewust is) als het links gewoon link is om te rijden als motorrijder.

Checklist van dingen ooit wel eens gedaan ten behoeve van eigen veiligheid:
- Te hard rijden.
- Rechts inhalen.
- "Filteren" bij (te) hoge snelheid.
- inhalen over doorgetrokken streep / verdrijfvak

Snelweg zitten HEEL veel zombies, daarom rij ik eigenlijk voornamelijk binnendoor...

Daar heb ik vaak wel iemand voor me zitten die niet vMax rijd en dat is geen probleem, kan er lekker achter blijven door rijden vaak. (Auto voor mij word vaak sneller opgemerkt door mogelijk invoeg willend verkeer)
TOT dat die persoon om niks en om de x seconden op zijn/haar rem aan het trappen is (om niks), dan ga ik er z.s.m. voorbij, dan weet ik namelijk 'zeker' waar ik aan toe ben met mijn (dan niet meer bestaande) 'voorligger'


----edit:

Overigens ben ik van mening dat het "veiliger" word als alle automobilisten ook een aantal lessen (verplicht) motor rijden..
Voor datzelfde effect dat gebeurt bij fietsers die zijn gaan autorijden... die letten vaker net iets beter op de autos als zij fietsen. (uitzonderingen daar gelaten)
 
Laatst bewerkt:
Gister toevallig nog aan de kant gezet door de heren politie omdat ik langs wachtende auto's reed.
Ik ging "te laat" terug naar de rechtse baan terwijl er al tegemoetkomend verkeer aan kwam.
Ze gaven aan het niet handig te vinden. Geen PV voor gekregen, dus ik ben blij.
Natuurlijk begrijp ik wat ze bedoelen, maar is het wel zo dat ik zo min mogelijk tussen de auto's wil staan.
Juist naar voren rijden en meteen weg zijn bij groen licht.
Ach. Goed over gesproken, geen boete. Niets aan de hand dus, maar toch. Schappelijke gasten.
 
Hier in de buurt maken ze van alle 80 wegen 60 zones. Alleen met minimale aanpassingen. :N Je voelt hem al aan komen: netjes 60 rijden is levensgevaarlijk op de motor. Want iedereen komt met 20kmh+ van achteren op je af rijden. En het is wachten tot iemand je van de motor rijdt.

En dan hebben we het nog niet over het plakken, gevaarlijk inhalen en andere zaken..

Tegenwoordig staat de politie ook regelmatig te laseren. Dus ofwel wordt je nu van achteren gepakt door een auto met 20kmh+ of je gaat op de bon met 20kmh+ (dat is dan gelijk even ~€ 150 + € 9 aftikken aub).

Rant:
Sowieso is de uitwerking van die 60 zones dramatisch volgens mij. Natuurlijk wel N=1, maar m'n ouders wonen bij een kruising in de buurt die is aangepast (was altijd voorrangsweg 80, nu gelijkwaardige kruising zone 60). In de 30-40 jaar dat ze daar wonen nog NOOIT een ongeluk of andere gekke dingen gebeurt. Nu binnen 2 jaar tijd al 6x raak waarbij 3x een auto in de sloot raakte. Een wonder dat er nog geen doden zijn gevallen.

En deze verhalen hoor ik meer van mensen die langs een 'aangepaste' weg wonen. En niet alleen ongelukken in het begin (mensen in de war ofzo), nee ook gewoon nog een paar jaar later. Ondanks de grote gele borden 'rechts heeft voorrang' (wat ik op zich al bizarre borden vind). De bijna ongelukken, ook met fietsers die zich ineens met voorrang onsterfelijk achtten, zijn niet meer op twee handen en voeten te tellen.
 
Ik heb een keer een cursus defensief rijden gehad. Als ik dat nu met mijn auto of motor zou doen ben ik een gevaar op de weg.
 
Die 7 of 8 auto's hielden dus niet voldoende afstand...

Klopt. Doe je dat wel dan zijn er minstens twee automobilisten die dat opvatten als "genoeg ruimte om er tussen te duwen".

En dan nog vies kijken als je er rechts voorbij gaat of snel het gat dicht rijdt :W
 
ik volg geen enkele regel. Ik doe wat het veiligst voor mij is. Ik ga echt geen 80 rijden tussen de andere auto's.
 
Zo reed ik laatst naar de Gamma. Maximum snelheid was 5. Heb ik geprobeerd, met de auto. Ik heb een automaat, en gewoon in D, zonder gas, doet de auto blijkbaar 5 a 6. Dat is dus de snelheid die je oma loopt/liep/zal lopen/gelopen had kunnen hebben op 80 jarige leeftijd.

Rijd je daar "normaal", laten we zeggen 20 a 25, dan overschrijdt je dus de snelheid, binnen de bebouwde kom, 4 a 5 keer!! :o Dat is dus een boete ter hoogte van de staatsschuld, een rijontzegging voor jou èn je familie, èn de eerstgeborenen van de komende drie generaties van jouw naam.

Ik bedoel maar: hoe serieus is dat eigenlijk? 5 km? :?

Niet.

Is het een officieel bord, opgehangen door de wegbeheerder of gewoon een bord wat lijkt en door de Gamma mensen is opgehangen ?


Ik gok op dat laatste. ;)
 
Motorrijden is inderdaad gewoon risico nemen. Of in ieder geval constant de afweging maken of je actie het risico waard is. Zowel financieël als qua gezondheid.

In het geval van mijn recent (licht maar financieel prijzig) ongeval nam ik het risico een rij stilstaande auto's links voorbij te rijden. Dat was nog niets eens een verkeersregel overtreden, maar daardoor wel een aanrijding met de bezorgfietser die tussen de auto's door roekeloos overstak zonder daarbij naar links te kijken omdat hij geen motor links van die auto's verwachtte. Had ik gewoon in de rij gewacht, was er niets gebeurd. Risico verkeerd uitgepakt.

Aan de andere kant, had ik in de rij gewacht en was ik vervolgens van achteren geramt door een auto zou ik nu schrijven dat ik beter de rij auto's links voorbij had kunnen rijden, maar dan was het iig financiëel prettiger.

Ga ik wanneer mijn motor weer rijdt in het vervolg rijen stilstaande/langzaam rijdende auto's gewoon links inhalen? Daar moet ik nog goed over na denken, ik denk het niet niet in zones waar fietsers/voetgangers zijn danwel met een zodanig lage snelheid dat ik op ieder moment stil kan staan want ik neem de waarschuwing die ik heb gekregen serieus. Mijn motor had net zo goed economisch total loss kunnen zijn (of, minder erg, ik ernstig gewond) en als je dan geen cent uitbetaald krijgt...want fietser mogen alles...tja...
 
:t

Ik ga er trouwens niet vaak rechts langs, maar ga wel vaak naar rechts als het treintje links rijdt. Zo heb ik meer overzicht.

Heel, heel verstandig. :}

In t rijtje rijden altijd wel voertuigen die het onmogelijk maken er doorheen te kijken naar hun voorgangers.
Als je in zo'n rij zit en 5 auto's voor je gaan ze vol in de remmen dan ben je gewoon 1 van degene die zich in de kop-staart aanrijding bevind.
Schuif je geregeld even een strookje op dan kun je zien of er potentieel gevaarlijke dingen gebeuren en als ze op elkaar klappen... opassen voor uitwijkers naar rechts en de harmonica lekker de ruimte geven !
 
Meestal blijf ik schuin achter mijn 'linker voorganger' om ook aan te geven dat ik niet zozeer rechts wil inhalen. Mensen vinden dat meestal niet zo leuk..


Leuk of niet... als links vol zit/staat/rijdt.... en behoorlijk onder de maximum snelheid, dan haal je niet rechts in maar rij je rechts de file voorbij en dat is dan weer gewoon toegestaan.




Zo heb ik wel eens (heel asociaal) tussen twee rijstroken door ingehaald.

Hoe krijg je dat voor elkaar ??
Volgens mij is de afstand tussen twee rijstroken op de snelweg bepaald niet breed genoeg, zelfs niet voor een motor ?
 
Gister toevallig nog aan de kant gezet door de heren politie omdat ik langs wachtende auto's reed.
Ik ging "te laat" terug naar de rechtse baan terwijl er al tegemoetkomend verkeer aan kwam.
Ze gaven aan het niet handig te vinden. Geen PV voor gekregen, dus ik ben blij.
Natuurlijk begrijp ik wat ze bedoelen, maar is het wel zo dat ik zo min mogelijk tussen de auto's wil staan.
Juist naar voren rijden en meteen weg zijn bij groen licht.
Ach. Goed over gesproken, geen boete. Niets aan de hand dus, maar toch. Schappelijke gasten.

Maar toch.... wat ?


Te laat terug naar de rechter rijstrook is over het algemeen veel gevaarlijker als op je eigen rijstrook in een treintje rijden :P

Te laat terug is erg subjectief, zagen ze het van achter of vanaf voor ? Op welke afstand en onder welke hoek ?
Ik kan genoeg situaties voorstellen waar je met het spelen met die variabelen van 2 mensen twee heel verschillende meningen zult krijgen.

Zij zagen iets waarvan ze dachten er goed aan te doen jou erop te attenderen en je hebt vervolgens geen bekeuring gekregen.
Wat je ermee doet, is aan jou. Je hebt er iig over nagedacht anders typ je er niet over dus hun doel is bereikt en wat je ermee doet.... is helemaal aan jou *D
 
Motorrijden is niet veilig en dat wordt het ook niet. Eigenlijk past motorrijden helemaal niet meer in onze veilige vertrutte maatschappij.

Waarom jezelf verplaatsen op een levensgevaarlijk vervoermiddel terwijl er veel veiligere alternatieven zijn. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel iets zien in een verhoogde zorgpremie voor motorrijders :X
 
Laatst bewerkt:
Al bij het lessen heb ik geleerd om altijd iets sneller te rijden dan de meeste auto's.
.....................de meeste motorrijders rijden ook zo: actieve houding, altijd op zoek naar een ontsnappingsmogelijkheid, ruimte zoeken, en gas erop. Ik voel me onveilig als ik motorrij als een automobilist. Ik wil niet tussen de auto's zitten, want die rijden doorgaans te dicht op elkaar en halen elkaar op de gekste momenten in.
Vanmiddag kwam ik nog 2 gastjes tegen op een motor. Ik denk dat de bestuurder het niet helemaal begrepen heeft en wrs net gister zijn RBW gehaald. Mss een beetje levensmoe?

Met de auto haal ik een rij auto's met daarbij ook vrachtwagens in op de snelweg. De hele rij sukkelt met een gangetje van 80-90 op de rechtse baan. Max 120 toegestaan. Plotseling in deze rij een motor met een passagier achterop die verstopt zit tussen 2 grote trucks.
Op moment dat ik inhaalde dacht ik al: Wat een stel sukkels!!! ;( ;(
 
Laatst bewerkt:
Niet.

Is het een officieel bord, opgehangen door de wegbeheerder of gewoon een bord wat lijkt en door de Gamma mensen is opgehangen ?


Ik gok op dat laatste. ;)
Oei, heb je gelijk in:

"Geen andere dan de volgende maximumsnelheden worden vastgesteld:binnen de bebouwde kom:
op wegvakken: 70, 30, 15 km/h
bij gevarenpunten: 30, 20 km/h"

Lekker dan. Ik ga eens een melding doen bij de gemeente, iemand heeft hier de wet overtreden :P
 
Op bochtige wegen moet je voor je veiligheid vaak creatief zijn met je positie op de weg. Daar is het voldoen aan de regels soms zelfs strijdig met je zichtbaafheid. Voor een rechterbocht kom je wel eens op de lelinker weghelft (als je het maar niet doet bij het uitkomen van de bocht) :)
 
Maar toch.... wat ?


Te laat terug naar de rechter rijstrook is over het algemeen veel gevaarlijker als op je eigen rijstrook in een treintje rijden :P

Te laat terug is erg subjectief, zagen ze het van achter of vanaf voor ? Op welke afstand en onder welke hoek ?
Ik kan genoeg situaties voorstellen waar je met het spelen met die variabelen van 2 mensen twee heel verschillende meningen zult krijgen.

Zij zagen iets waarvan ze dachten er goed aan te doen jou erop te attenderen en je hebt vervolgens geen bekeuring gekregen.
Wat je ermee doet, is aan jou. Je hebt er iig over nagedacht anders typ je er niet over dus hun doel is bereikt en wat je ermee doet.... is helemaal aan jou *D

Het heeft mij zeker aan het denken gezet. Of ik er volgende keer ook rekening mee zal houden als ik weer in zo'n situatie zit, weet ik niet. Als ik denk dat het veiliger is of mogelijk is, zal ik weer naar voren rijden.
Heb ze nog gevraagd of ze zelf motor rijden, omdat ze vroegen waarom ik het deed. Geen van de heren.
Nou wil ik niet zeggen dat dat noodzakelijk is om te weten waarom ik het deed, maar het kan ze wellicht meer inzicht geven in waarom ik/motorrijders in het algemeen dit doen.
Ze hebben gewezen op dat andere weggebruikers het misschien niet verwachten en dan schrikken.
En natuurlijk is het ook uit eigen belang. Wil niet achteraan staan. Vooraan ben ik lekker snel weg.

De situatie, ze stonden denk ik zo'n 8 auto's achter mij. De eerste van het tegemoet komende verkeer was ook nog een motor. Toen hij er bijna was, schoof ik tussen de auto's.
Situatie dus niet zo spectaculair.
De reden dat ze het deden is, zoals ze zelf zeiden, ze het niet kunnen maken te blijven staan tov de auto's die in de rij staan te wachten.

Vaak denk ik ook dat dat een groot probleem is. Mensen die zich bijna "gekwetst" voelen omdat je op een motor andere mogelijkheden hebt in het verkeer.
Al vaak gezeik gehad omdat ik bij het stoplicht naar voren rijd. Grapjassen die direct beginnen toeteren of in je wiel gaan rijden zodra het groen is.
 
Al vaak gezeik gehad omdat ik bij het stoplicht naar voren rijd. Grapjassen die direct beginnen toeteren of in je wiel gaan rijden zodra het groen is.
Náást de auto's blijven staan (ertussen) ipv ervóór scheelt 100%. Ik heb nooit gezeik hiermee, hoogstens baasjes die denken dat we in een wedstrijd verwikkeld zijn.

Vergelijk het hiermee: jij bent een amateursprinter, en je wil graag even flink rennen. Je gaat in de startblokken staan. Dan komt er een pro aan, en die gaat pal voor je neus staan. "Ja sorry hoor, ik ben toch sneller dan jij, dusssss". Is gewoon niet leuk, en lokt reactie uit. Gaat hij echter naast je staan, dan heb je lekker een sprintmaatje :)

En on topic: het is nog volgens de regels ook :)
 
Allerlei reacties gelezen ... en dan deze:
8<
Checklist van dingen ooit wel eens gedaan ten behoeve van eigen veiligheid:
- Te hard rijden.
- Rechts inhalen.
- "Filteren" bij (te) hoge snelheid.
- inhalen over doorgetrokken streep / verdrijfvak
Je hebt het over veiligheid en vervolgens noem je 4 fikse overtredingen.
In het kader van eigen veiligheid? ja daag :z
Vooral filteren met hoge snelheid, waarvan je zelf zelfs al aangeeft dat het 'te' is.
Dan is het dús toch niet veilig?
Je hóeft er niet voorbij.
Het lijkt wel alsof niemand nog rekening houd met: op gepaste afstand er achter blijven.
Ja dan ga je langzamer dan je eigenlijk zou willen. Maar het is veiliger dan "filteren bij (te) hoge snelheid"
Echt hoor. |( :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan