Motorrijden volgens de regels, is dat eigenlijk wel veilig?

Allerlei reacties gelezen ... en dan deze:Je hebt het over veiligheid en vervolgens noem je 4 fikse overtredingen.
In het kader van eigen veiligheid? ja daag :z
Vooral filteren met hoge snelheid, waarvan je zelf zelfs al aangeeft dat het 'te' is.
Dan is het dús toch niet veilig?
Je hóeft er niet voorbij.
Het lijkt wel alsof niemand nog rekening houd met: op gepaste afstand er achter blijven.
Ja dan ga je langzamer dan je eigenlijk zou willen. Maar het is veiliger dan "filteren bij (te) hoge snelheid"
Echt hoor. |( :N
Nou ja, ik heb vanmorgen de proef op de som genomen. Deels ook omdat ik vergeten was te laden en dus een beetje rustig aan moest doen ;)
Ik heb dus geprobeerd om me aan de regels te houden, en volgens mij heb ik alleen een aantal keren de max snelheid overtreden (reed per ongeluk 66 waar 60 is toegestaan. Zal wel iets van 34 euro kosten dacht ik). En in de file: ja, stapvoets door een stilstaande file... dat is dus echt geen sinecure, dus daar heb ik al gauw de max snelheid met 100% overschreden. Ja, met 20 door de file. Oei. Invordering rijbewijs?
 
Dan kies ik er snel voor om over de rechter baan iets van 20 auto's in te halen om vervolgens een baan op de schuiven en de vrachtwagen in te halen en gelijk weer terug te gaan naar rechts om hetzelfde nog een keer te doen tot de volgende vrachtwagen.

Doe ik ook vaak zo.

En het valt mij op dat ik als het druk is vaak harder rij dan wanneer het rustig is. (snelweg dan)
Want als je de max snelheid rijdt kom je vaak in de dodenhoek van auto's terecht, dan geef ik vaak even gas bij om deze in te halen zodat ik er weer uit ben.
Is het rustig, dan kan ik gewoon veilig op de meest rechterbaan doorrijden

Heel herkenbaar. :Y
 
Volgens mij is het prima te doen om je aan de regels te houden. Als je achter een treintje rijdt dan kun je er ook achter blijven met wat meer afstand... da's vervelend omdat automobilisten dan een gaatje zien en er tussen duiken waardoor jij opnieuw afstand moet creëren maar echt onveilig is het volgens mij niet.

Overigens: ken je de tellerafwijking van jouw fiets? Die is bij mijn DL1000 best pittig. Bij 110 rijd ik netjes 100. Laatst kwam ik er achter dat de mijne bij 150 ongeveer 133/134 op de Tomtom doet. Bij 145/150 op de A4 krijg ik geen boete (trajectcontrole op 130km/u). En toch rijd ik bijna alle auto's voorbij. Veel auto's rijden onder de maximum snelheid.
 
Nou ja, ik heb vanmorgen de proef op de som genomen. Deels ook omdat ik vergeten was te laden en dus een beetje rustig aan moest doen ;)
Ik heb dus geprobeerd om me aan de regels te houden, en volgens mij heb ik alleen een aantal keren de max snelheid overtreden (reed per ongeluk 66 waar 60 is toegestaan. Zal wel iets van 34 euro kosten dacht ik). En in de file: ja, stapvoets door een stilstaande file... dat is dus echt geen sinecure, dus daar heb ik al gauw de max snelheid met 100% overschreden. Ja, met 20 door de file. Oei. Invordering rijbewijs?
Zeker invorderen asociale verkeersh*fter dat je d'r bent! :(
;) Nee hoor ik snap het wel. Je stelling uit de startpost vind ik heel herkenbaar.
Ik heb mezelf ook wel eens tot de orde geroepen. Elke dag door dezelfde file (A12 Den Haag in), toen ging het elke dag een beetje harder. Tot ik doorhad: WTF ben ik aan het doen?!

Nu ik in het noorden woon, rijd ik veel woon-werk binnendoor, zonder snelweg. Dan ben ik veel aan het inhalen, die stomme slome auto's... Of trekkers, nog erger. :P Maar op een gegeven moment ben ik alleen maar aan het inhalen, gassen, vlug-vlug snel-snel... En waarom eigenlijk? Dan is het opgefokt rijden in plaats lekker over het platteland tuffen, da's zonde! Helemaal als het structureel wordt, in het dagelijkse woon-werk ritje. Dat vind ik nog heel wat anders dan een incidentele uitspatting.

Heel herkenbaar dus, maar alle aso gedragingen goed praten onder het mom van 'eigen veiligheid', ja toedeledokie, da's recht praten wat krom is. })
 
Allerlei reacties gelezen ... en dan deze:Je hebt het over veiligheid en vervolgens noem je 4 fikse overtredingen.
In het kader van eigen veiligheid? ja daag :z
Vooral filteren met hoge snelheid, waarvan je zelf zelfs al aangeeft dat het 'te' is.
Dan is het dús toch niet veilig?
Je hóeft er niet voorbij.
Het lijkt wel alsof niemand nog rekening houd met: op gepaste afstand er achter blijven.
Ja dan ga je langzamer dan je eigenlijk zou willen. Maar het is veiliger dan "filteren bij (te) hoge snelheid"
Echt hoor. |( :N


De situatie waarin het gebeurt is zeer zeker voor eigen veiligheid maar van mij mag je mijn keuze's in twijfel trekken. Als jij in die situaties zou hebben gezeten zal jij waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben.

Te hard: Duitse autobahn onbeperkt, 170+ rijden (links), en dan komt er een stuk 120 aan, gas los niet onnodig op de rem trappen want voor je leeg maar achter (en rechts naast) je wel verkeer. En uitrollen maar tsja daarmee rem je net niet snel genoeg af om 120 te rijden (125 op de teller bij het binnen komen van het 120 stuk en ja dat is te hard want "befehl ist befehl"). En uitrollen was veiliger dan remmen omdat er een of andere Audi of zo aan kwam met minstens 200 (die ook duidelijk niet wilde remmen)

Rechts inhalen: 120 links na inhalen van een vrachtwagen, rechts net naast je en in de verte leeg (in de verte 5km ofzo weer een vrachtwagen) treintje voor je die langzamer en langzamer gaat rijden en een busje die met 150+ op je af komt denderen van achter warvan jij tijfelt of hij jou wel heeft gezien, ja ik zet m'n motor naar rechts en laat 'm uitrollen / geef gas bij om wat meer ruimte achter mij te maken. (en haal daarmee rechts in)
Oh en als je rechts rijd en links van je een auto rijdt en die remt af want verkeerslicht, en jij houd snelheid want gaat weer op groen en jij gaat sneller dan de auto dan haal je strikt gezien ook rechts in.


Filteren snelheid: file, rij 20km/u dus "te hard" t.o.v. stilstaande.
File begint weer te rijden tikken de 50km/u aan en ik filter nog, links en rechts van mij klevende auto's...
Ja dan trek ik 'm even door ipv tussen de plakkende auto's te gaan zitten. En dan ben je toch aan het filteren bij te hoge snelheid.

Inhalen streep/verdrijfvlak: zie rechts inhalen, alleen snelheid omlaag en was het een vrachtwagen die achterop kwam en de 'file' te laat had gezien ofzo (na een afrit) ja daar heb ik gekozen om er even voorbij te gaan. De vrachtwagen stond uiteindelijk stil naast de auto die voor mij had gestaan waar ik het besluit maakte, en deels waar ik zou hebben gestaan als ik er niet voorbij ging.

Maar goed, vooral oordelen zonder de exacte omstandigheden te kennen ;)
en 1x gedaan is toch afstrepen op de lijst "ooit eens gedaan"
(Zelfs met de (trap)fiets eens 31km/u gereden waar je 30 mocht :+ )
 
Laatst bewerkt:
Da's een goed betoog Okami! :} Je beschrijft echt incidentele gevallen, ik had het meer als algemeenheden opgevat, dat moet ik toegeven.
De situatie die je beschrijft bij rechts inhalen, zou een file kunnen zijn, dus dan mag je er gewoon rechts voorbij gaan. O-)

Dat van het verdrijvingsvlak begrijp ik niet helemaal.

Het filteren, ja dat is lastig in te schatten. Dat komt uiteindelijk toch neer op 'het op gevoel doen'. Als datgene wat je beschrijft slechts 1 keer is voorgekomen, doe je het netter dan ik. :+
 
Ik ga van de week mijn rijbewijs inleveren...
Ben één van de grootste verkeerh#fters van het land.

Heb eind augustus veel te hard gereden, en daarom ga ik mijn RBW inleveren.
Een gevaar voor de mensheid..
Gister dus de prent op de mat gekregen
:X :X :X :X :X :X
Vandaag maar meteen een briefje getikt met spijt betoog en meer gelik..
(tja, € 9,- admin.. Laat ze er dan ook maar admin kosten maken)












~Incl €9,- admin kosten
moet ik een bedrag gaan neer tellen van RUIM €36,-[/sub]

|(
 
Laatst bewerkt:
@Tcat: als ze voor zoiets lulligs aan het werk moeten, dan is het toch vanzelfsprekend dat ze daar een beetje extra voor rekenen? :+
 
Dat van het verdrijvingsvlak begrijp ik niet helemaal.

Was na een rit op de snelweg, en de afrit zakte wat steiler naar beneden waardoor deze wat onoverzichtelijk werd (en het was regenachtig en donker).
Ik sloot netjes aan achter aan in de rij en vond het een wat benarde positie, zo achter aan een 'file' net na de snelweg.
Toen besloot ik er maar omheen te proberen te gaan door dan maar links over de doorgetrokken streep te gaan (was wat meer ruimte daar dus het was tegelijkertijd gemarkeerd als "verdrijf vlak").
Bij het wegrijden kwam er een vrachtwagen met piepende remmen aan en die eindigde wat schuin op de rijbaan&vluchtstrook, met de kabine naast de auto die voor mij zou hebben gestaan en met de rest daar waar ik zou hebben gestaan.
 
Vandaag ff "gevaarlijk" gedaan door tussen een vrachtwagen en truck door te filteren aan 100km/u, want die vrouw in de auto reed nogal erg traag, en bang dat ze in de bocht gaat remmen, had ik die maar ingehaald.
Niet aan te raden, maar wel veiliger dan achter zo'n troela te rijden :') :+
 
Náást de auto's blijven staan (ertussen) ipv ervóór scheelt 100%. Ik heb nooit gezeik hiermee, hoogstens baasjes die denken dat we in een wedstrijd verwikkeld zijn.

...
No way dat ik er tussen ga staan. Liefst er voor maar desnoods er achter. Ik wil dat ze zien waar ik sta zodat de situatie voor iedereen duidelijk is. Knoerthard optrekken waardoor je op zeker een motorrijder overhoop rijdt daar kiezen de meeste gelukkig niet voor.

Maar dat baasje met zijn wedstrijdje zorgt voor het meeste gevaar, samen met zijn maatje die denkt "Je mag er wel tussendoor maar dat betekent niet dat ik rekening met he ga houden"
 
(tja, € 9,- admin.. Laat ze er dan ook maar admin kosten maken)

\Incl €9,- admin kosten
moet ik een bedrag gaan neer tellen van RUIM €36,-[/sub]

|(


Gelukkig ben je niet de enige daarin, vandaar dat de administratiekosten binnen afzienbare tijd weer een verhoging gaan kennen naar €12,- :t

Voor €36, djeeeezzz. B|

Tik toch gewoon af en let de volgende keer beter op ;)
 
No way dat ik er tussen ga staan. Liefst er voor maar desnoods er achter. Ik wil dat ze zien waar ik sta zodat de situatie voor iedereen duidelijk is. Knoerthard optrekken waardoor je op zeker een motorrijder overhoop rijdt daar kiezen de meeste gelukkig niet voor.
He wat, welk type auto heb je het nu over?
 
Gelukkig ben je niet de enige daarin, vandaar dat de administratiekosten binnen afzienbare tijd weer een verhoging gaan kennen naar €12,- :t

Voor €36, djeeeezzz. B|

Tik toch gewoon af en let de volgende keer beter op ;)

Kenteken voortaan maar in mijn rugzak proppennnnn.

Ehh, ja, sorry oom agent.
ik weet het, vanochtend attendeerde een schappelijke automobilist mij op het feit, dat ik zojuist (half uurtje geleden dus) mijn kenteken plaat verloor...
De schappelijke automobilist wist mij ongeveer nog te vertellen waar deze lag.
En ben dus terug gereden naar de plek van verlies, en gelukkig de plaat terug gevonden.
Ik zal deze dan ook vanavond direct weer monteren, meneer de agent..
 
Theorie is er om een basis van kennis te leggen waar je altijd op terug kunt vallen bij onduidelijke situaties. Regels in het verkeer zijn nodig om het enigszins in goede banen te leiden en niet 1 grote chaos te hebben op de weg.

In de praktijk gaat het er alleen vaker wel dan niet anders aan toe dan de theorie dicteert en bovendien worden regels door mensen gemaakt en heb je in het dagelijkse verkeer ook te maken met mensen. En fouten maken is menselijk.

Dus de theorie hamert daarom ook op het begrip 'anticiperen' en 'defensief' rijden, zodat je de fouten van anderen kunt opvangen.

Wat dus allemaal uiteindelijk betekent dat je regels af en toe moet overtreden om veilig het verkeer door te komen.
Het is denk ik alleen niet de bedoeling om standaard alle regels aan je laars te lappen. Dit is telkens een afweging die elke keer opnieuw gemaakt moet worden bij nieuwe verkeerssituaties.
 
Kenteken voortaan maar in mijn rugzak proppennnnn.

Ehh, ja, sorry oom agent.
ik weet het, vanochtend attendeerde een schappelijke automobilist mij op het feit, dat ik zojuist (half uurtje geleden dus) mijn kenteken plaat verloor...
De schappelijke automobilist wist mij ongeveer nog te vertellen waar deze lag.
En ben dus terug gereden naar de plek van verlies, en gelukkig de plaat terug gevonden.
Ik zal deze dan ook vanavond direct weer monteren, meneer de agent..

Beetje agent vindt dan dat je wel even moeite had kunnen doen om de plaat ook weer te monteren.
€90 excl. 9 euro
Win win...
 
Nou... die Corvette van laatst die me bij kon houden... ik denk dat die me voorbij gestoven was als ik niet voor hem had gereden. :P

Maar ik ben met je eens dat je gemakkelijk tussen auto's kunt gaan staan. Ik ging voorheen ook voor auto's staan maar dat heb ik afgeleerd. Scheelt inderdaad wat agressie van automobilisten en ik rijd doorgaans al de maximum snelheid (of hoger) voordat zij naar de pook reiken om naar de 2e versnelling te schakelen.

Alleen als er meerdere motoren zijn die naar voren willen ga ik nog wel eens voor een auto staan om 'de rest' ook de gelegenheid te geven, maar dat komt heel weinig voor.
 
Met een A1 fiets de snelweg op duiken is ook niet veilig.

Rechts inhalen vind ik nooit veilig, ik kan geen situatie bedenken waarin dit veiliger is dan er achter blijven hangen en afstand nemen, dan doet in 9 vd 10 gevallen degene achter jou precies hetzelfde. En anders in zijn zichtlijn gaan rijden....

Ja, motorrijden binnen de regels kan in mijn optiek wel veilig hoor.

Ik haal liever niet rechts in, maar als er 6 auto's kms lang helemaal links plakken, terwijl er rechts zeeen van ruimte zijn... Dan ga ik er, o de doorstroming te bevorderen wel rechts langs. Is niet juist, ik weet het. Maar onnodig links rijden is ook niet juist.
 
Ik haal liever niet rechts in, maar als er 6 auto's kms lang helemaal links plakken, terwijl er rechts zeeen van ruimte zijn... Dan ga ik er, o de doorstroming te bevorderen wel rechts langs. Is niet juist, ik weet het. Maar onnodig links rijden is ook niet juist.

Dit mag gewoon hoor.
Tijdens een file mag je rechts PASSEREN.
En daar er op de linkerbaan file ontaan is O-)
 
Ik haal liever niet rechts in, maar als er 6 auto's kms lang helemaal links plakken, terwijl er rechts zeeen van ruimte zijn... Dan ga ik er, o de doorstroming te bevorderen wel rechts langs. Is niet juist, ik weet het. Maar onnodig links rijden is ook niet juist.

Ik deed dat vanmorgen met de auto het koekblik. Dan voel ik me iets "asocialer" dan wanneer ik dat me de motor doe, vooral omdat je aan het einde weer tussen auto's op de linker/middelstebaan moet invoegen die te dicht op elkaar rijden.
Maar hee, ik reed gewoon op de juiste plaats van de weg en reed gewoon de Vmax die daar toegestaan was, ik kan er natuurlijk niets aan doen dat ze op de overige banen/stroken onder de Vmax gaan rijden
 
Laatst bewerkt:
Dit mag gewoon hoor.
Tijdens een file mag je rechts PASSEREN.
En daar er op de linkerbaan file ontaan is O-)

Hahahaha, das een hele vrije interpretatie van de regels, maar ik ben er voor!
Tja, onnodig links rijden mag net zo goed niet!
 
Terug
Bovenaan Onderaan