Motorrijden volgens de regels, is dat eigenlijk wel veilig?

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
Al bij het lessen heb ik geleerd om altijd iets sneller te rijden dan de meeste auto's. Inhalen doe je zo snel mogelijk. "Al haal je in met 140, maakt me niets uit," aldus mijn instructeur. Ook bij het examen dien je "vlot" te rijden. "Let niet op ons, wij vinden je wel weer," zei de examinator destijds.
Dat is wat wij allemaal geleerd hebben denk ik, en de meeste motorrijders rijden ook zo: actieve houding, altijd op zoek naar een ontsnappingsmogelijkheid, ruimte zoeken, en gas erop. Ik voel me onveilig als ik motorrij als een automobilist. Ik wil niet tussen de auto's zitten, want die rijden doorgaans te dicht op elkaar en halen elkaar op de gekste momenten in.

Dat betekent dus wel dat mijn woon-werk rit een aaneenschakeling is van overtredingen. Regelmatig te snel, rechts inhalen of juist niet rechts rijden, dat zullen wel de meest voorkomende overtredingen zijn. En dat allemaal uit veiligeidsoverwegingen natuurlijk, want ik ben continu bezig met auto's ontwijken en vermijden.

En dat bracht me tot de vraag: is het eigenlijk wel mogelijk om veilig motor te rijden, als je je 100% aan de verkeersregels houdt?
 
En dat bracht me tot de vraag: is het eigenlijk wel mogelijk om veilig motor te rijden, als je je 100% aan de verkeersregels houdt?
Alleen als de overige deelnemers zich ook 100% aan de verkeersregels houden.

En 100% veilig is het natuurlijk nooit...
 
Laatst bewerkt:
Met een A1 fiets de snelweg op duiken is ook niet veilig.

Rechts inhalen vind ik nooit veilig, ik kan geen situatie bedenken waarin dit veiliger is dan er achter blijven hangen en afstand nemen, dan doet in 9 vd 10 gevallen degene achter jou precies hetzelfde. En anders in zijn zichtlijn gaan rijden....

Ja, motorrijden binnen de regels kan in mijn optiek wel veilig hoor.
 
Interessante stelling ja. Het is inderdaad zo dat assertief en defensief rijden niet altijd strookt met de verkeersregels. Zeker in de file en met druk verkeer is het niet altijd makkelijk.

Bv. bij ons net voor de Kennedytunnel heb je drie rijvakken. Tussen het linkse en middenvak is er een doorlopende streep. Bij het tussen de file rijden ga je daar constant over. Maar tussen de file gaan rijden rechts is natuurlijk veel gevaarlijker.
 
Rijden volgens de regels is helemaal niet veilig :')
Ligt natuurlijk ook aan de situatie waar je je in bevindt.
Lege autosnelweg, kan je met gerust hart 120km/h cruisen.
Bij drukker verkeer zou ik juist wat harder rijden om niet in het midden, of achteraan in de pack te komen.
Met 120 op de linkerbaan inhalen, geef mij maar 140, dan hou je ook niemand op, en is iedereen blij :)
 
Met een A1 fiets de snelweg op duiken is ook niet veilig.

Rechts inhalen vind ik nooit veilig, ik kan geen situatie bedenken waarin dit veiliger is dan er achter blijven hangen en afstand nemen, dan doet in 9 vd 10 gevallen degene achter jou precies hetzelfde. En anders in zijn zichtlijn gaan rijden....

Ja, motorrijden binnen de regels kan in mijn optiek wel veilig hoor.
Ik heb op de A2 eens een kettingbotsing mogen aanschouwen: links reed een treintje van auto's en een handige Harry dacht er nog even tussen te kunnen. De voorste remde, en Harry redde het niet, en binnen een seconde zaten er 7 a 8 auto's op elkaar. Schrikbarend hoe snel dat gaat :o Daar wil je dus niet tussen zitten als motorrijder, dus: rechts erlangs. Andere optie is langzamer gaan rijden, maar dan heb je de klassieke klever al gauw op je achterband.

Om maar een voorbeeld te noemen. Dus kort gezegd: drukte op de linkerbaan -> rechts erlangs.
 
Rijden volgens de regels is helemaal niet veilig :')
Ligt natuurlijk ook aan de situatie waar je je in bevindt.
Lege autosnelweg, kan je met gerust hart 120km/h cruisen.
Bij drukker verkeer zou ik juist wat harder rijden om niet in het midden, of achteraan in de pack te komen.
Met 120 op de linkerbaan inhalen, geef mij maar 140, dan hou je ook niemand op, en is iedereen blij :)
Tuurlijk, en op zondagmorgen ergens in het Drentse landschap kan je ook prima rustig tuffen, maar het gaat natuurlijk om druk verkeer ;)
 
Ik heb op de A2 eens een kettingbotsing mogen aanschouwen: links reed een treintje van auto's en een handige Harry dacht er nog even tussen te kunnen. De voorste remde, en Harry redde het niet, en binnen een seconde zaten er 7 a 8 auto's op elkaar. Schrikbarend hoe snel dat gaat :o Daar wil je dus niet tussen zitten als motorrijder, dus: rechts erlangs. Andere optie is langzamer gaan rijden, maar dan heb je de klassieke klever al gauw op je achterband.

Om maar een voorbeeld te noemen. Dus kort gezegd: drukte op de linkerbaan -> rechts erlangs.
Zo heb ik meermaals mogen aanschouwen dat iemand er wel rechts langsging, een gefrustreerde linksrijder op hetzelfde idee kwam en zonder pardon lekker agressief de rechterbaan pakt en het inhalende voertuig compleet over het hoofd zag. Daar wil ik dus niet zitten. Die 7 of 8 auto's hielden dus niet voldoende afstand...

Je kunt beter de snelweg helemaal niet opgaan, is toch geen moer te beleven :Z O-)
 
Alleen als de overige deelnemers zich ook 100% aan de verkeersregels houden.

En 100% veilig is het natuurlijk nooit...

:^ Dit dus want anders is het eerder onveilig. Ook met de auto denk ik dan.

Hou jij keurig afstand in de spits en dat gaat er iemand tussen zitten. Maak je weer keurig afstand, gaat er weer iemand tussen zitten. So on, so on. Uiteindelijk rij je 80 waar je 100 mag omdat je steeds afstand aan het maken bent met alle gevolgen achter jou van dien.

Dat schiet niet op. Dit is dan een simpel voorbeeld mbt afstand houden, maar zo zullen er nog wel 10 te verzinnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Motorrijden is nu eenmaal niet de veiligste manier om je in het verkeer te begeven.

Inhalen doe je niet door zo snel mogelijk op te trekken en gas te geven, inhalen doe je door timing en snelheid maken voor je op de weghelft voor je op de rijstrook voor tegemoet komend verkeer gaat rijden.
 
..
Rechts inhalen vind ik nooit veilig, ik kan geen situatie bedenken waarin dit veiliger is dan er achter blijven hangen en afstand nemen, dan doet in 9 vd 10 gevallen degene achter jou precies hetzelfde. En anders in zijn zichtlijn gaan rijden....
..

Ik wel: 3 strooks/baans snelweg:
  1. Rechter = bijna leeg omdat er 4 km verderop een vrachtwagen rijdt
  2. Middelste = gaat iets van 92 met redelijk afstand tussen elkaar (en niemand die dan naar rechts gaat
  3. Linker = Heel druk, iedereen dicht op elkaar, iedereen wil 100(of 120/130) maar het gaat er maar iets van 96

Dit gebeurt vaak op de A9 bijvoorbeeld, dan kan ik dus kiezen om tussen de auto's op de middelste te gaan rijden want daar is redelijk de ruimte, het gaat alleen niet zo hard.
Op de meest linker baan heb je veel bumperklevers en rij je lang in de dodenhoek van degene op de middelste baan.
Dan kies ik er snel voor om over de rechter baan iets van 20 auto's in te halen om vervolgens een baan op de schuiven en de vrachtwagen in te halen en gelijk weer terug te gaan naar rechts om hetzelfde nog een keer te doen tot de volgende vrachtwagen.
En dan mag gewoon aangezien er een file staat die 8/5 km onder de max rijdt :X
Wel goed kijken hoe de persoon die je inhaalt in de auto zit, de meeste kijken namelijk star vooruitop hun telefoon dus dan kan je er wel een beetje vanuit gaan dat die niet naar rechts zal komen.
Vorige week voor het eerste gehad dat iemand wel naar rechts ging, met knipperlicht. Hem gewoon netje voor gelaten en handje op gestoken als sorry-gebaar.



En het valt mij op dat ik als het druk is vaak harder rij dan wanneer het rustig is. (snelweg dan)
Want als je de max snelheid rijdt kom je vaak in de dodenhoek van auto's terecht, dan geef ik vaak even gas bij om deze in te halen zodat ik er weer uit ben.
Is het rustig, dan kan ik gewoon veilig op de meest rechterbaan doorrijden
 
En dat bracht me tot de vraag: is het eigenlijk wel mogelijk om veilig motor te rijden, als je je 100% aan de verkeersregels houdt?

Een goede motorrijder houdt zich zo min mogelijk aan de regels, zonder anderen daarbij te hinderen of in gevaar te brengen. :t
 
Ik heb op de A2 eens een kettingbotsing mogen aanschouwen: links reed een treintje van auto's en een handige Harry dacht er nog even tussen te kunnen. De voorste remde, en Harry redde het niet, en binnen een seconde zaten er 7 a 8 auto's op elkaar. Schrikbarend hoe snel dat gaat :o Daar wil je dus niet tussen zitten als motorrijder, dus: rechts erlangs. Andere optie is langzamer gaan rijden, maar dan heb je de klassieke klever al gauw op je achterband.

Om maar een voorbeeld te noemen. Dus kort gezegd: drukte op de linkerbaan -> rechts erlangs.
Aantal jaar geleden eens bijna gehad dat een auto bijna boven op mij zat.

Vrachtwagen ging inhalen en afstand was net te groot om gas bij toegeven om er nog veilig langs tekunnen, reed al 140 waar je 120 of 130 Mocht.
Dan maar afremmen en zorgen dat je een vluchtweg hebt.
Moment van afremmen was het leeg achter me 3 seconden later kwam een auto wel heel vlot bij.
Toen nog op tijd de vluchtstrook op kunnen duiken.

Toen heel lang een periode gehad dat ik ze er nog wel eens rechts langs ging(eerst kijken of hij leeg was natuurlijk). Zolang mensen nog bellen achter het stuur of wat dan ook scheren bijvoorbeeld, zul je af en toe gewoon creatief moeten zijn om je veiligheid te garanderen.
 
Ik wel: 3 strooks/baans snelweg:
  1. Rechter = bijna leeg omdat er 4 km verderop een vrachtwagen rijdt
  2. Middelste = gaat iets van 92 met redelijk afstand tussen elkaar (en niemand die dan naar rechts gaat
  3. Linker = Heel druk, iedereen dicht op elkaar, iedereen wil 100(of 120/130) maar het gaat er maar iets van 96

Dit gebeurt vaak op de A9 bijvoorbeeld, dan kan ik dus kiezen om tussen de auto's op de middelste te gaan rijden want daar is redelijk de ruimte, het gaat alleen niet zo hard.
Op de meest linker baan heb je veel bumperklevers en rij je lang in de dodenhoek van degene op de middelste baan.
Dan kies ik er snel voor om over de rechter baan iets van 20 auto's in te halen om vervolgens een baan op de schuiven en de vrachtwagen in te halen en gelijk weer terug te gaan naar rechts om hetzelfde nog een keer te doen tot de volgende vrachtwagen.
En dan mag gewoon aangezien er een file staat die 8/5 km onder de max rijdt :X
Wel goed kijken hoe de persoon die je inhaalt in de auto zit, de meeste kijken namelijk star vooruitop hun telefoon dus dan kan je er wel een beetje vanuit gaan dat die niet naar rechts zal komen.
Vorige week voor het eerste gehad dat iemand wel naar rechts ging, met knipperlicht. Hem gewoon netje voor gelaten en handje op gestoken als sorry-gebaar.



En het valt mij op dat ik als het druk is vaak harder rij dan wanneer het rustig is. (snelweg dan)
Want als je de max snelheid rijdt kom je vaak in de dodenhoek van auto's terecht, dan geef ik vaak even gas bij om deze in te halen zodat ik er weer uit ben.
Is het rustig, dan kan ik gewoon veilig op de meest rechterbaan doorrijden
Als jij al rechts rijd met 120 en 3 km verderop komt pas een vrachtwagen en iedereen gaat 4,5 km al naar links en jij pas op 1km (puur een voorbeeldje) vind ik dat geen rechts inhalen je volgde gewoon je rijbaan.
 
Met een A1 fiets de snelweg op duiken is ook niet veilig.

Rechts inhalen vind ik nooit veilig, ik kan geen situatie bedenken waarin dit veiliger is dan er achter blijven hangen en afstand nemen, dan doet in 9 vd 10 gevallen degene achter jou precies hetzelfde. En anders in zijn zichtlijn gaan rijden....

Ja, motorrijden binnen de regels kan in mijn optiek wel veilig hoor.
Dus moet ik met motor en al op de persoon zijn telefoon gaan zitten.
70 procent zit namelijk daar met zijn zicht lijn :X

Nee rij liever op een manier van niemand ziet mij dan dat ik denk ik rij voor zijn neus hij ziet me.
 
Als jij al rechts rijd met 120 en 3 km verderop komt pas een vrachtwagen en iedereen gaat 4,5 km al naar links en jij pas op 1km (puur een voorbeeldje) vind ik dat geen rechts inhalen je volgde gewoon je rijbaan.

Helemaal mee eens..
Rij ook vaak zat op een zo goed als lege rechterbaan (A15 Rotterdam / Botlek)
Midden en linker vaak erg druk

Immers:
Hoe is het mogelijk om rechts in te halen als er geen verkeer om de rechterbaan zit??
Ok, neem aan dat je niet de vlucht strook gebruikt O-)
 
Het hangt af van waar je rijdt en wanneer. Maar als ik op de N302 rijd tijdens de spits heb ik het gevoel dat vrijwel elke automobilist me de ruimte geeft.
 
Deelnemen aan het verkeer en 100% aan de regels houden doet volgens mij vrijwel niemand.

en dat gaat van iets boven toegestane snelheid rijden tot het niet stoppen voor een stopbord op een overzichtelijke kruizing :)
 
Ik wel: 3 strooks/baans snelweg:

  1. [li]Rechter = bijna leeg omdat er 4 km verderop een vrachtwagen rijdt~
  2. Middelste = gaat iets van 92 met redelijk afstand tussen elkaar (en niemand die dan naar rechts gaat
  3. Linker = Heel druk, iedereen dicht op elkaar, iedereen wil 100(of 120/130) maar het gaat er maar iets van 96

Dit gebeurt vaak op de A9 bijvoorbeeld, dan kan ik dus kiezen om tussen de auto's op de middelste te gaan rijden want daar is redelijk de ruimte, het gaat alleen niet zo hard.
Op de meest linker baan heb je veel bumperklevers en rij je lang in de dodenhoek van degene op de middelste baan.
Dan kies ik er snel voor om over de rechter baan iets van 20 auto's in te halen om vervolgens een baan op de schuiven en de vrachtwagen in te halen en gelijk weer terug te gaan naar rechts om hetzelfde nog een keer te doen tot de volgende vrachtwagen.
En dan mag gewoon aangezien er een file staat die 8/5 km onder de max rijdt :X
Wel goed kijken hoe de persoon die je inhaalt in de auto zit, de meeste kijken namelijk star vooruitop hun telefoon dus dan kan je er wel een beetje vanuit gaan dat die niet naar rechts zal komen.
Vorige week voor het eerste gehad dat iemand wel naar rechts ging, met knipperlicht. Hem gewoon netje voor gelaten en handje op gestoken als sorry-gebaar.



En het valt mij op dat ik als het druk is vaak harder rij dan wanneer het rustig is. (snelweg dan)
Want als je de max snelheid rijdt kom je vaak in de dodenhoek van auto's terecht, dan geef ik vaak even gas bij om deze in te halen zodat ik er weer uit ben.
Is het rustig, dan kan ik gewoon veilig op de meest rechterbaan doorrijden

Juist,ik haal in daar waar ruimte is :)
 
Motorrijden is nu eenmaal niet de veiligste manier om je in het verkeer te begeven.

Inhalen doe je niet door zo snel mogelijk op te trekken en gas te geven, inhalen doe je door timing en snelheid maken voor je op de weghelft voor je op de rijstrook voor tegemoet komend verkeer gaat rijden.
Maar dit riekt al naar een snelheidsovertreding (snelheid maken). Als we even de discussie overslaan dat dat ook kan zonder de max snelheid te overtreden, reeel gezien he. Voor je rijdt een gozer 98, jij wil 100. Snelheid maken betekent dan niet even flink doortrekken tot de 100 :P
 
Zo reed ik laatst naar de Gamma. Maximum snelheid was 5. Heb ik geprobeerd, met de auto. Ik heb een automaat, en gewoon in D, zonder gas, doet de auto blijkbaar 5 a 6. Dat is dus de snelheid die je oma loopt/liep/zal lopen/gelopen had kunnen hebben op 80 jarige leeftijd.

Rijd je daar "normaal", laten we zeggen 20 a 25, dan overschrijdt je dus de snelheid, binnen de bebouwde kom, 4 a 5 keer!! :o Dat is dus een boete ter hoogte van de staatsschuld, een rijontzegging voor jou èn je familie, èn de eerstgeborenen van de komende drie generaties van jouw naam.

Ik bedoel maar: hoe serieus is dat eigenlijk? 5 km? :?
 
Een goede motorrijder houdt zich zo min mogelijk aan de regels, zonder anderen daarbij te hinderen of in gevaar te brengen. :t

:t

Ik ga er trouwens niet vaak rechts langs, maar ga wel vaak naar rechts als het treintje links rijdt. Zo heb ik meer overzicht en zit ik niet in de windstroom van mijn voorganger. Meestal blijf ik schuin achter mijn 'linker voorganger' om ook aan te geven dat ik niet zozeer rechts wil inhalen. Mensen vinden dat meestal niet zo leuk..
 
Terug
Bovenaan Onderaan