Motorrijder inhalen op dezelfde rijbaan

Klopt ja, die 10 km/h verschil hou ik me ook niet aan als het te zacht gaat. Maar, ik probeer er wel rustig en verantwoord langs te gaan. En inderdaad, als ik in mijn spiegels een motorrijder zie die er graag langs wil probeer ik het eerstvolgende ruime gat te pakken om hem voor te laten. Ik ga daar dan weer geen halsbrekende toeren voor uithalen.

Als iemand niet het geduld heeft daarop te wachten en erbij knalt op onverantwoorde wijze heb ik daar weinig begrip voor.

Maar, als ik me niet vergis gaat dit topic hier niet over, maar gaat het over 'niet-file' verkeer en op dat moment een collega motorrijder inhalen op dezelfde rijbaan. Mits dat een beetje rustig gaat heb ik daar geen bezwaar tegen. Alhoewel ik het netter vind om je dan gewoon 'als een auto' te gedragen. Ik rijd daar niet voor niks, waarschijnlijk kan ik zelf ook niet langs mijn voorganger, anders had ik wel rechts gereden.
 
Je kan het snelheidsverschil niet meten. Sterker, soms staat de rij links van je stil en rijdt de rij rechts van je 30km/h. Moet je er dan met 10km/h voorbij strompelen? Nee, dat zou onveilig zijn.

Filerijden is lastiger dan het lijkt, zeker als je je aan de gedragscode wilt houden; dan is het bijna onmogelijk omdat er zoveel variabelen zijn waar je op moet letten. Maar als je het al een tijdje doet dan begin je steeds minder de gevaren ervan te zien, waardoor je steeds harder ertussendoor wilt. Dan is het volgens mij tijd voor een reality check: is het nog wel veilig wat ik doe?

Doordat ik mij dat regelmatiger afvraag sinds een maand of 6 geleden ben ik wel een stuk veiliger gaan rijden tussen de files door. Ja, soms 10km/h. Stationair in zijn 1. En als je er langs wilt dan laat ik je.

Ik hoop niet dat het nog 6mnd gaat duren ! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan