Motorrijder vaak schuld ?

Maverick

Die hard MF'er
17 sep 2001
330
0
Leiden
Motorrijden is voor mijn een echte passie. Weer of geen weer, ik stap elke dag op mijn motorfiets naar mijn werk en neem aangezien ik in Maastricht woon vaak een grote omweg als ik naar huis rijd. Zie vanwege mijn werk in het ziekenhuis veel verongelukte motorrijders de SEH binnenrollen. Als je het verhaal dan aanhoort moet ik toch al te vaak concluderen dat de motorrijder toch vaak schuldig is aan het ongeluk. Bewust door b.v. te hard te rijden, onvoldoende rijervaring (km's) of onbewust b.v. door niet defensief te rijden.
Nu hou ik mij natuurlijk ook niet altijd aan de maximale verkeerssnelheid. Zijn wij incluis myself gewoon niet allemaal schijnheilig? ;)
 
Een beetje wel denk ik ja.. maar het blijven toch de automobilisten die vaak niet goed kijken. Net weer gehad.. een turk die alleen naar rechts kijkt terwijl op die weg geeneens verkeer van recht KAN komen.. terwijl ik met 70 km/u aan kom rijden en hij heeft me totaal niet gezien ook niet toen hij de weg op ging en ik al flink in de ankers zat |(
 
Het is vaak de schuld van een automobilist die ff niet op zat te letten, in combinatie met een motorrijder die iets te hard reed.
 
Het is vaak de schuld van een automobilist die ff niet op zat te letten, in combinatie met een motorrijder die iets te hard reed.

Maar dan zal het de motorrijd(st)er zijn die de "schuld" krijgt. Alsof auto's niet te hard rijden.

Als motorrijd(st)er ben je nou eenmaal eerder de pisang...
Zelfde as wanneer er een fietser en auto betrokken zijn bij....de auto die blabla...en fietsertje gaat vrij uit.

Vertelde iemand in Heerlen:
Motorrijder betrokken bij ongeluk en in ziekenhuis beland.
Was niet zijn schuld.
De motorrijder kwam na drie weken bij en was ondertussen schuldig verklaart zonder getuigenis/verklaring of wat.
De zaak was dus, onterecht, afgerond in zijn nadeel terwijl die persoon lag te vechten voor het leven... |(
 
De vraag is had jij het kunnen voorkomen door
- minder hard te rijden gezien de situatie
- beter te anticiperen
- cursussen te volgens als b.v. een VRO

Klopt het dat de meeste verongelukte motorrijders mooi weer rijders zijn en dus te weinig rijervaring hebben?
 
Klinkt wel aardig.. minder hard rijden... VRO volgen. Nou weet ik wel dat je als motorrijder meteen in de kreukels ligt als je een aanrijding hebt maar als een automobilist betrokken is bij een aanrijding heb ik nog nooit iemand horen vragen.. Heb je wel een VRO gevolgd of een slipcursus.. Het lijkt wel alsof de motorrijder een soort superverkeersdeelnemer moet zijn om op alle (veel) blunders van koekblikken te anticiperen en daardoor ongelukken moet voorkomen. lukt dat een keer niet is het verhaal vaak dat de motorrijder zo onervaren was, of de motorrijder die zo hard reed, bijna nooit het jochie wat net zijn rijbewijs heeft en in een veel te snelle auto (veeeeel meer dan 25 kw) zonder rijervaring enthousiast van baan wisseld en daarbij even een motorrijder (mij dus) over het hoofd ziet en ik puur omdat er nog een redigreerstrook links van de weg was kon voorkomen dat ik in de vangrail terrecht ben gekomen.

OK.. we rijden als motorrijder vaak net even iets harder }) maar om dan net zo makkelijk de schuld per definitie bij de motorrijder neer te leggen :j .

moest ik even kwijt.. had gewoon een pest rit vandaag was me door die actie de pleuris geschrokken..
 
Tja...misschien heb je wel gelijk dat een motorrijder eigenlijk een superverkeersdeelnemer moet zijn om ongeschonden van A naar B te kunnen rijden. Als je de vereisten voor het motorrijexamen afzet tegen de risico's kan je alleen maar concluderen dat veel rijders op een projectiel rijden die ze niet beheersen. Een cursusje hier en daar kan dan zeker geen kwaad.
 
De vraag is had jij het kunnen voorkomen door
- minder hard te rijden gezien de situatie
- beter te anticiperen
- cursussen te volgens als b.v. een VRO

Klopt het dat de meeste verongelukte motorrijders mooi weer rijders zijn en dus te weinig rijervaring hebben?

Ziet misschien wel iets in.
Net als met autorijden, leer je pas motor-rijden nadat je je rijbewijs gehaald hebt.
Hoe meer je op de weg zit, hoe meer praktijksituaties je tegenkomt en hoe meer je dus ook kunt anticiperen de volgende keer.
Ook leer je steeds beter situaties inschatten om daarop je snelheid aan te passen.

Denk ook wel dat motor-rijden meer vaardigheden vraagt dan auto-rijden. Fouten worden op de motor nou eenmaal zwaarder afgestraft als in de auto.
Dan gaat het er nog niet eens om wie er schuld heeft.

Een motor is gewoon een klein ding, met (in verhouding) een laag gewicht en onnoemelijk veel vermogen *D .
Het vraagt enige verantwoordelijkheid om dit op de juiste manier te gebruiken. Dit is ook iets wat met de jaren/kilometers komt.

Zelf ook al een aantal leermomentjes meegemaakt, tot nu toe gelukkig zonder gevolgen.
Natuurlijk geld ook gewoon de stelling, zonder geluk vaart niemand wel.

Ben een mooi-weer rijder en hoop dat ook nog lang schadeloos te blijven. 8-) :} . Ben overigens wel van plan om de VRO-cursus te gaan volgen.
 
Je weet dat je risico groter is, je weet dat je kwetsbaar bent op de motor. Dus hou je er rekening mee, maar dat wij altijd schuldig zijn.... NEE. Als de heren / dames automobilisten gewoon eens behoorlijk in de spiegels zouden kijken zou het voor ons al een stuk veiliger zijn.
 
Je weet dat je risico groter is, je weet dat je kwetsbaar bent op de motor. Dus hou je er rekening mee, maar dat wij altijd schuldig zijn.... NEE. Als de heren / dames automobilisten gewoon eens behoorlijk in de spiegels zouden kijken zou het voor ons al een stuk veiliger zijn.

Ik vind over de schouder kijken belangrijker dan in de spiegels te kijken. Daar gebeuren juist de grote fouten omdat je dan net in de dode hoek rijd. Vaak gewoon een poepie gas geven als je merkt dat ze iets in willen halen, dat ze wel zien dat jij er naast zit....

De keren dat ik bijna van de weg af ben gereden keken de automobilisten niet over de schouder of een enkele keer niet in de spiegel.
Zelf kijk ik in de auto altijd in de spiegel en over de schouder. Maar dat helpt niet altijd blijkt maar weer. Keek in spiegel, zag een auto rijden met constante snelheid, kijk over schouder, geef knippertje aan dat ik naar links ga. De auto kijkt ABSOLUUT niet naar de rechterbaan en ziet dus niet dat ik aangeef dat ik naar links wil. Wat doet de auto terwijl ik naar links ga (als ik verplaats kijk ik altijd in de spiegel btw) : BOT het gas erop (en niet zo zuinig ook!). Bijna aanrijding dus.... en dan zegt ie dat ik gek ben (hij ging uitstappen en verhaal halen).... tja als je niet kijkt naar wat er op de rechterbaan gebeurd dan ben je zelf niet helemaal goed in de bovenkamer lijkt mij zo.


En op de motor rijd ik altijd te hard, maar daar is een motor ook voor he. Anders stap ik wel in de auto.
 
Ik probeer zelf altijd eerst in de spiegels te rijden van een koekblikker , dan ietsje gas te geven en zo naast em te komen zodat ik zo kort mogelijk in zijn dooie hoek zit.Met daarbij de opmerking dat ik toch echt als koekblikker wel heb geleerd mijn dooie hoek te controleren , maar je kan er niet vanuit gaan dat iedereen dat doet.
Laatst op de snelweg:
2 baans snelweg , met verderop een 4baans die van links bijgevoegd wordt.De 2 baans gaat naar schiphol , de 4 baans richting hoofddorp.Dus de meeste mensen gaan invoegen op de 4 baans.
Ik kwam op de 2 baans aan , op de linker baan.Rechts rijd een auto , dus ik zorg dat ik naast em rijd , zodat ie ziet dat ik er ben.Stuurt die gast gewoon naar links!Ik zit hem gewoon aan te kijken door het raampje , maar hij zat naar voren te kijken.Gelukkig kwam hij langzaam naar links , zodat ik rustig mee naar links kon( het vluchtstrookje op) en door gas te geven voor hem zat.Natuuurlijk moet je als motorrijder er vanuit gaan dat men je niet ziet , maar ik zat zo dichtbij dat ik op zijn raampje kon kloppen.Ben je dan blind of niet :?
 
Je weet dat je risico groter is, je weet dat je kwetsbaar bent op de motor. Dus hou je er rekening mee, maar dat wij altijd schuldig zijn.... NEE. Als de heren / dames automobilisten gewoon eens behoorlijk in de spiegels zouden kijken zou het voor ons al een stuk veiliger zijn.

Ben ik helemaal mee eens.

Maar als de mensen meer in de spiegels zouden kijken zou het gevaar voor een aanrijding toch even groot blijven? Maar alleen minder vaak voorkomen (er zijn er altijd een paar die niet kijken).

Dus je zult nog steeds op alles voorbereid moeten zijn en overal naar moeten kijken.

Daarbij is een motor (in verhouding tot een auto) een moeilijk te besturen voertuig waar veel meer ervaring voor nodig is. Op zich dus wel logisch dat het met motoren eerder fout gaat.
 
Misschien is het een idee om eens wat tips op een rijtje te zetten.

Ik ga bijvoorbeeld expres zoveel mogelijk niet naast auto's rijden of in de dode hoek van een auto.
 
Je weet dat je risico groter is, je weet dat je kwetsbaar bent op de motor. Dus hou je er rekening mee, maar dat wij altijd schuldig zijn.... NEE. Als de heren / dames automobilisten gewoon eens behoorlijk in de spiegels zouden kijken zou het voor ons al een stuk veiliger zijn.
Daar ben ik het gedeeltelijk niet mee eens.
Ik vindt van mezelf dat ik redelijk veel spiegel, en ben altijd allert op motoren als ik naar m'n werk ga. Maar toen ik gisteren naar huis reed, zat er 'ineens' een FZR1000 aan m'n bumper. Nu had ik hem dus wel gezien, en maakte ruimte voor hem om mij in te halen, maar ik was wel geschrokken omdat hij er ineens was.
Laat staan hoe mensen zouden reageren die nooit motor hebben gereden, of (erger nog) een preurushekel aan ons hebben.

Vaak wordt door de automobilist gezegd na een ongeval: "ik heb de motor helemaal niet gezien"
Dat is iets waar wij als motorrijders toch zelf rekening mee moeten houden. Wij zijn nou eenmaal veel sneller dan automobilisten, en veel automobilisten weten dit niet. Dus als zij in de verte een motor zien, dan is hun reactie hetzelfde als wanneer het een auto zou zijn.
 
De motorrijder is altijd op grond van vooroordelen schuldig want "ze" rijden altijd te hard en zo. Negen van de tien keer gaat het om voorrangskwesties waar de motorrijder gewoonweg over het hoofd ( de helm ) wordt gezien.
 
Met de topictitel ben ik het natuurlijk niet eens...

En je moet toegeven: als je op je motor zit, rijd je geen 80 en haal je dus vaak auto's in.
Ik hebzelf weleens dat ik inderdaad 'oppeens' een motorrijder achter of naast me zie rijden, als ik in de auto zit (radio aan). En dan schrik je, ondanks dat je je spiegels aardig veel in de gaten houdt.
En dan denk je bij jezelf: moet er nu perse ingehaald worden???
En als ikzelf 5 min later op de fiets zit, doe je exact hetzelfde.... :z
Is toch zo...?
 
Met de topictitel ben ik het natuurlijk niet eens...

En je moet toegeven: als je op je motor zit, rijd je geen 80 en haal je dus vaak auto's in.
Ik hebzelf weleens dat ik inderdaad 'oppeens' een motorrijder achter of naast me zie rijden, als ik in de auto zit (radio aan). En dan schrik je, ondanks dat je je spiegels aardig veel in de gaten houdt.
En dan denk je bij jezelf: moet er nu perse ingehaald worden???
En als ikzelf 5 min later op de fiets zit, doe je exact hetzelfde.... :z
Is toch zo...?
:^
 
Tja, blijft allemaal lastig... Zodra je van voertuig wisselt veranderd eigenlijk ook je rijstijl direct.

Vandaag zat ik bijna onder "een stationswagen" met één of andere blonde vette stress zeug erin. Die vond het nodig om in de spits nog *EVEN* rechts in te halen om vlak voor me weer naar links te komen in een verwoede poging mijn voorvelg even uit te testen... Daarna haalde ze nog meer vreemde fratsen uit... *BITCH* Dat je je maar helemaal *KAPOT* mag rijden :j ... Maareh *NIET* tegen een boom ofzo, da's natuurlijk weer zonde... Natuur enzo...

(Moest het even kwijt hoor.......)

Anyway, zelf heb ik A, B & C. Zodra je "van letter veranderd" heb je meteen last van die "andere letters"... Om over fietssterren, voetgangsters en scootsters maar helemaal niet te spreken.. Zo is het nu eenmaal... 8-)

Toch denk ik dat wanneer je lekker vlot rijdt en een andere ook zijn stukje weg gunt je nog aardig door het verkeer kunt manoevreren zonder allerlei nare ongevallen...

*OVERSCHAT NOOIT* je eigen "rijkwaliteiten" & *ONDERSCHAT NOOIT* de stommiteiten die je medeweggebruikers uithalen, hoe zij zich ook mogen verplaatsen...

(V) :] veilig!!!!!
 
Met de topictitel ben ik het natuurlijk niet eens...

En je moet toegeven: als je op je motor zit, rijd je geen 80 en haal je dus vaak auto's in.
Ik hebzelf weleens dat ik inderdaad 'oppeens' een motorrijder achter of naast me zie rijden, als ik in de auto zit (radio aan). En dan schrik je, ondanks dat je je spiegels aardig veel in de gaten houdt.
En dan denk je bij jezelf: moet er nu perse ingehaald worden???
En als ikzelf 5 min later op de fiets zit, doe je exact hetzelfde.... :z
Is toch zo...?

:)

Bekend verschijnsel, wel grappig wat je omgeving met je doet.
 
Automobilisten voelen zich veilig in hun aquarium en gedragen zoch er ook naar... opletten doen er een hoop absoluut niet :( Kom dagelijks wel zo'n zak tegen die alles doet behalve op het verkeer letten.. gelukkig is de ellende met telefoneren een beetje afgelopen tenminste, al ben ik van mening dat het helemaal verboden moet worden.
 
Op woensdag 19 juni 2002 00:39 schreef Lage CB het volgende:
Vertelde iemand in Heerlen:

stadslegendes worden ook verteld. De truk is zer niet nog een verder vertellen als waarheid.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan