Motorrijder verongelukt door politieachtervolging

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je gebruikt de term doodstraf ?
Hoezo ? Wie is er door wie gestraft ????
Door die term zo te gebruiken maak je een statement ipv een objectieve vraag.

Moet de politie de achtervolging inzetten ?

Er staat geen reden bij waarom ze er vandoor gingen. Je geeft zelf al aan dat bij een straatroof je het wel oke vind dat er een achtervolging word gestart ?
Een melding straatroof word gedaan door het slachtoffer of een getuige. DIe bellen 1112 of 0900-8844.
Als ze 0900 bellen dan is alleskansloos verloren, dan duurt het een uur voor ze doorgedrongen zijn tot iemand die echt fatsoenlijk de melding kan aannemen.
Maar ook bij gebruik van 112 duurt het 3/4/5 minuten voor de informatie vanaf de melder bij de straatagenten terecht komt.
In die tijd ben je als motorrijder dus al 5 kilometer verder en is de kans op een heterdaad aanhouding 0.

Maar die straatagenten die buiten rondrijden zagen wel 2 minuten VOOR zij de melding straatroof krijgen 2 motorrijders met vluchtsnelheid door de straat rijden.
Maar ja, op dat moment wisten ze niet van de overval, dus maar gewoon niet reageren en ze gewoon verder laten rijden ?
Dat zou wat zijn, in het nieuws dat de politie de wegvluchtende motorrijders heeft gezien en had kunnen ingrijpen maar het niet deed omdat het maar te snel rijdende motoren waren ??

Het is vrij simpel geregeld in NL.
Als je iets uitvreet wat niet de bedoeling is, dan is het aan de politie om je aan te spreken daarop.
Het begint er dus mee dat iemand aanleiding geeft om aangesproken te worden. ( aangesproken, staande gehouden of aangehouden )
Als je niet reageert op een stopteken is dat dus het 2e strafbare feit.
Iemand die zo makkelijk strafbare feiten achter elkaar begaat gewoon maar weg laten rijden ?? Dat gaat ook niet erg mooi staan in de media. Dan is het hek van de dam en rijdt iedereen voortaan weg, ook de straatrovers.

Ik heb al veel achtervolgingen meegemaakt. Uiteindelijk zijn er grofweg 2 categorieën weggebruikers die een stopteken negeren en er vandoor proberen te gaan: Snotjochies op bromfietsen of in mamma d'r auto die uit pure schrik en paniek gas geven. Die geven het na het inschakelen van zwaailicht en sirene na 200 meter op en die krijgen een boze blik en wat ernstige woorden en daarna weer over tot de orde van de dag. Vaak zijn die lui zo geschrokken van hun eigen actie dat je ze eerst 5 minuten moet gaan staan kalmeren voor ze weer fatsoenlijk kunnen doorademen :+ die krijgen van mij niet eens een bekeuring voor het er vandoor gaan.

De andere categorie zijn lui die duidelijk laten zien dat ze aso's zijn, niets geven om andersmans veiligheid en 9 van de 10 keer daadwerkelijk iets te verbergen hebben. Middelengebruik ( drugs/alcohol ) bv. Of ze hebben iets bij zich wat niet de bedoeling is.
Ik heb zelden een achtervolging meegemaakt waarbij we niet achteraf een erg duidelijke reden vonden waarom diegene er vandoor ging.

Het gebeurd overigens bestregelmatig dat een achtervolging word afgebroken door de politie. Puur om de veiligheid.
Maar dat is een beslissing die op dat moment genomen word, aan de hand van wat er op dat moment gebeurd, je kan echt niet van te voren precies beslissen wanneer wel of niet de achtervolging ingezet word. Dan zou iedereen er voortaan vandoor gaan.

In ieder geval zou iedereen die op een gestolen motor rondrijdt daar voortaan onbekommerd mee kunnen blijven rijden.... als je een stopteken krijgt, geef je gewoon gas..... ?

heel goed....aanpakken dat tuig en als ze zichzelf daarbij te barsten rijden hoop ik alleen dat er geen omstanders bij betrokken zijn.
ben het lang niet altijd met je eens maar in deze toch wel.....
 
Ik zie het. Toch denk ik dat het geen gewone motorrijders waren, eentje ging te voet op de vlucht en dat is ook nutteloos als de motor op je naam staat.

Toch doet men dat.
Schijnbaar is dat een primaire reactie, als je op de vlucht bent, dan vlucht je tot je gepakt bent.
Dat je wellicht een enorm spoor achter laat dringt op dat moment vaak nog niet tot de vluchtenden door ?

Sommige mensen kunnen niet schakelen tussen "vluchten, bevriezen of actie ondernemen."
 
Toch doet men dat.
Schijnbaar is dat een primaire reactie, als je op de vlucht bent, dan vlucht je tot je gepakt bent.
Dat je wellicht een enorm spoor achter laat dringt op dat moment vaak nog niet tot de vluchtenden door ?

Sommige mensen kunnen niet schakelen tussen "vluchten, bevriezen of actie ondernemen."
Jij hebt meer verstand van dat soort zaken, dat geloof ik graag.
 
Triest dat het zo moest aflopen....hoop ellende voor de betrokkenen.

Voor de rest bekende reacties en het lijkt me vreselijk om zoiets live te zien, ipv hier achter het toetsenbord.
 
De grootste angst is dat roze kwijt te raken en een onevenredige hoge boete te mogen ontvangen,
De motor gaat vol gas en de adrenaline schiet in het rood, wat de wouten dan ook doen, het maakt dan geen ene reet meer uit. Ze zijn altijd de lul. Gaan de jongens er vandoor, sukkel wouten. Gaan de jongens dood, sukkel wouten. Gaan de jongens gepakt worden en bekeurd plus pasje weg, kut wouten. Ik kan die rtlsbs pseudonieuwsprogrammas nu al wel voorspellen. Stille tocht, bloemen leggen, foute terminologie “de onderste steen moet boven water komen” waar ze gerechtigheid bedoelen. Oh, en kut wouten, verdiende loon en bladiebla.

En straks worden de motorfietsen onder de loep genomen en gaat men pleiten voor een APK en alle motorfietsen moeten voorzien worden van een max van 10kw.

En kut wouten natuurlijk.
En zo sterft de objectiviteit en kun je die naast humor begraven, ben ik toch liever een nazi in hunnies zen ogen.

Pflrt.🖕🏽
 
De grootste angst is dat roze kwijt te raken en een onevenredige hoge boete te mogen ontvangen,
De motor gaat vol gas en de adrenaline schiet in het rood, wat de wouten dan ook doen, het maakt dan geen ene reet meer uit. Ze zijn altijd de lul. Gaan de jongens er vandoor, sukkel wouten. Gaan de jongens dood, sukkel wouten. Gaan de jongens gepakt worden en bekeurd plus pasje weg, kut wouten. Ik kan die rtlsbs pseudonieuwsprogrammas nu al wel voorspellen. Stille tocht, bloemen leggen, foute terminologie “de onderste steen moet boven water komen” waar ze gerechtigheid bedoelen. Oh, en kut wouten, verdiende loon en bladiebla.

En straks worden de motorfietsen onder de loep genomen en gaat men pleiten voor een APK en alle motorfietsen moeten voorzien worden van een max van 10kw.

En kut wouten natuurlijk.
En zo sterft de objectiviteit en kun je die naast humor begraven, ben ik toch liever een nazi in hunnies zen ogen.

Pflrt.🖕🏽


en een monumentje natuurlijk :X
 
Als een achtervolging wordt afgebroken vanwege de veiligheid van derden: prima!

Met de veiligheid van de vluchters hoeven ze van mij geen rekening te houden. Dat is hun eigen keuze. Als ze gewoon waren gestopt was er niets aan de hand.

Sommige mensen moeten ook tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
De term ‘doodstraf’ is misschien wat onhandig, maar dood is wel een direct gevolg van de achtervolging. Als ik dan lees wat MBM schrijft dat eenmaal op de vlucht veel mensen niet meer kunnen ‘stoppen’ dan is dat wel iets waar de politie rekening mee zou kunnen houden. Ik vind trouwens niet dat de agenten in kwestie ‘schuldig’ aan zijn dood zijn, zoals sommigen hier in mijn post lezen.
 
Sommige mensen moeten ook tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
De term ‘doodstraf’ is misschien wat onhandig, maar dood is wel een direct gevolg van de achtervolging. Als ik dan lees wat MBM schrijft dat eenmaal op de vlucht veel mensen niet meer kunnen ‘stoppen’ dan is dat wel iets waar de politie rekening mee zou kunnen houden. Ik vind trouwens niet dat de agenten in kwestie ‘schuldig’ aan zijn dood zijn, zoals sommigen hier in mijn post lezen.

Een beetje t gebrek van Nederland ,we moeten rekening houden met de overtreders, wie ging er van tussen ?
 
Ik stel een aanpassing van de titel voor.

De motorrijder dwaas is verongelukt tijdens een achtervolging, en niet door de achtervolging.

|( Alpenrijder was me net voor.
 
de dood is niet een gevolg van de achtervolging maar van zijn eigen gedrag. als hij zich onopvallend had gedragen was er geen reden geweest voor de politie om een achtervolging in te stellen. mensen die alles maar denken te kunnen te doen zonder rekening te houden met de gevolgen voor zichzelf en anderen hoeven van mij geen sympathie te verwachten. je neemt het risico je leeft (of niet) met de gevolgen van je acties.
 
de dood is niet een gevolg van de achtervolging maar van zijn eigen gedrag. als hij zich onopvallend had gedragen was er geen reden geweest voor de politie om een achtervolging in te stellen. mensen die alles maar denken te kunnen te doen zonder rekening te houden met de gevolgen voor zichzelf en anderen hoeven van mij geen sympathie te verwachten. je neemt het risico je leeft (of niet) met de gevolgen van je acties.
Of de betrokken agenten een rol hebben gespeeld in de dood van de motormuis wordt nog onderzocht door de rijksrecherche, het lijkt mij dan ook voorbarig om zomaar, zonder kennis van zaken, zo’n uitspraak te doen op een forum. Men kletst maar wat...
Ik begrijp dat het een graag gehoorde uitspraak is maar laten we nou gewoon de nabestaanden en alle andere betrokkenen sterkte toewensen. Ja, het is heel erg stom en asociaal om te vluchten voor de politie tussen alle andere weggebruikers maar het lijkt mij dat deze jonge jongen al zwaar genoeg gestraft is doordat hij met zijn leven heeft moeten betalen. Om dan nog publiekelijk te gaan ‘natrappen’, wat de nabestaanden van meneer ook allemaal kunnen lezen is gewoon niet nodig.
 
Grappig, als ik morgen te hard rij en mezelf op een hoop rij is het m'n eigen schuld
...maar als ik dat gedaan heb tijdens een vluchtpoging ben ik ineens een slachtoffer?

Hoe bedoel je kromme opvattingen heden ten dage
Tja de term slachtoffer wordt de laatste tijd idd aardig opgerekt. Mij is altijd geleerd dat je alleen slachtoffer kan zijn van een strafbaar feit. Volgensmij is daar hier (nog) geen sprake van.
 
Dat de politie niet actief de jongens heeft doen verongelukken (lees: van de weg rammen, maar zelfs dan is rechtvaardiging een discussie)
Dat kan je toch helemaal niet concluderen uit het feit dat de heren op een bus zijn geknald?
Ik wil niet gaan speculeren maar misschien zijn ze bijvoorbeeld wel klem gereden waardoor ze niet meer om de bus heen konden. Begrijp me niet verkeerd hoor, de kans is groot dat het eigen schuld is maar ik ken het dossier niet en jullie ook niet denk ik.
 
Sommige mensen moeten ook tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
De term ‘doodstraf’ is misschien wat onhandig, maar dood is wel een direct gevolg van de achtervolging. Als ik dan lees wat MBM schrijft dat eenmaal op de vlucht veel mensen niet meer kunnen ‘stoppen’ dan is dat wel iets waar de politie rekening mee zou kunnen houden. Ik vind trouwens niet dat de agenten in kwestie ‘schuldig’ aan zijn dood zijn, zoals sommigen hier in mijn post lezen.
Zijn overlijden is geen direct gevolg van de achtervolging door de politie, wel een direct gevolg door zijn acties en keuzes die hij gemaakt heeft. (Vluchten met hoge adrenaline en niet goed opletten)
De agent is in geen geval schuldig of mede verantwoordelijk.
Ik vraag me af wat je zou denken over de persoon die vlucht van de politie als die een direct familielid doodrijdt.
Is het dan ook de schuld van de politie of niet?
Politie moet nu eenmaal verdachte zaken onderzoeken, de politie doet nu zijn job en het is ook niet goed, laten ze de hardrijder rijden is het ook niet goed(stel dat hij de volgende dag of het volgende uur een kind omver rijdt).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan