motorrijder vs. motorrijders

Meh.... ik zit heel het jaar op de motor en ik heb dit jaar al 5000 fouten van automobilisten gecorrigeerd. Laatst maakte ik zelf dan uiteindelijk een keer een foutje, ik keerde straatje zonder goed te kijken en een automobilist kon niet ''gelijk" doorrijden en moest even van z'n gas af, ik werd gelijk de huid vol gescholden (BMW rijder uiteraard).

Zo gaat het, automobilisten hoeven nooit rekening te houden met motorrijders maar andersom natuurlijk wel, wij moeten altijd paraat zijn, goed opletten en anticiperen en het blik staat lekker op de cruise control terwijl de chauffeur half slaapt.

Blikkers voelen zich altijd boven verheven, iedereen moet maar rekening houden met hen want 'zij komen eraan' en 'de weg is van hen' en iedereen die hen ook maar even hindert kan niet rijden en is een idioot en als de motorrijder de bocht een keer te ruim neemt en vervolgens crasht dan is het 'eigen schuld dikke bult' had je maar voorzichtiger moeten rijden :W

Ik weet niet waarom je dit topic start, tuurlijk doen wij ook dingen fout dat ontken ik zeker niet, maar wij moeten nog 100 jaar lang elke dag 50 fouten maken om de blikkers in te halen.
 
klopt, maar mensen kunnen wel normaal rijden zonder anderen overbodig in gevaar te brengen.. ;)

Je zag ze en anticipeerde op hun aankomst.

Overbodig in gevaar brengen is dus niet aan de orde geweest.

Je had zelf anderen in gevaar gebracht als je was doorgereden.

Het verkeer is een spel met allerlei soorten spelers.
Als jij deze situatie ziet aankomen rem of stop laat de boys even hun gang gaan en hoop dat ze ervan leren.

Dan hou je de eer aan jezelf en hoef je je ook niet op te vreten.
 
Meh.... ik zit heel het jaar op de motor en ik heb dit jaar al 5000 fouten van automobilisten gecorrigeerd. Laatst maakte ik zelf dan uiteindelijk een keer een foutje, ik keerde straatje zonder goed te kijken en een automobilist kon niet ''gelijk" doorrijden en moest even van z'n gas af, ik werd gelijk de huid vol gescholden (BMW rijder uiteraard).

Zo gaat het, automobilisten hoeven nooit rekening te houden met motorrijders maar andersom natuurlijk wel, wij moeten altijd paraat zijn, goed opletten en anticiperen en het blik staat lekker op de cruise control terwijl de chauffeur half slaapt.

Blikkers voelen zich altijd boven verheven, iedereen moet maar rekening houden met hen want 'zij komen eraan' en 'de weg is van hen' en iedereen die hen ook maar even hindert kan niet rijden en is een idioot en als de motorrijder de bocht een keer te ruim neemt en vervolgens crasht dan is het 'eigen schuld dikke bult' had je maar voorzichtiger moeten rijden :W

Ik weet niet waarom je dit topic start, tuurlijk doen wij ook dingen fout dat ontken ik zeker niet, maar wij moeten nog 100 jaar lang elke dag 50 fouten maken om de blikkers in te halen.

Perfecte praktijksituatie omschreven :}
I rest "my" case :')
 
Tja, als motorrijder, koekblikker en (ex) megakoekblikker heb ik alle soorten weggebruikers al voorbij zien trekken hoor.
Van onzekere omaatjes in een Alto tot testoseronbommen op een GSX ;) (no offence).

Zoals ook in het dagelijks leven is het een kleine groep die het voor anderen verpest, de 1000 motorijders die zich keurig gedragen vallen niet op, die ene idioot op zijn KTM (ik noem geen namen) wel..en dat blijft hangen.
Als iedereen nu wat relaxter met de fouten van onze medeweggebruikers omgaat zal het een stuk gezelliger op de weg zijn.
Want wij zelf maken ook fouten, niemand is perfect..

Oei, 2 weken geleden 3 toeristen ingehaald die met 60 over de neeltje jans reden...ik haal in...shit tegemoet komend autootje even niet gezien.... dat ging NET goed....
 
Je zag ze en anticipeerde op hun aankomst.

Overbodig in gevaar brengen is dus niet aan de orde geweest.

Je had zelf anderen in gevaar gebracht als je was doorgereden.

Het verkeer is een spel met allerlei soorten spelers.
Als jij deze situatie ziet aankomen rem of stop laat de boys even hun gang gaan en hoop dat ze ervan leren.

Dan hou je de eer aan jezelf en hoef je je ook niet op te vreten.

Zoals ik schreef, IK zag ze een blinde bocht doorjagen. Als ik 100m verder was geweest was het vrijwel zeker mis geweest. Deze leiden hadden hun motor niet onder controle.
Dat zij dan niets verkeerds doen omdat ik er -gelukkig- nog niet ter plekke was is puberredenering..
 
En dat is dus precies waarom ik nooit in groepjes wil rijden, daar ben ik 40 jaar geleden mee opgehouden. En dat is tegenwoordig niet anders.


+1


Heb daar ook slechte ervaringen mee, er is er altijd in een groep wel eentje die voor de Darwin Award wil gaan................prima, maar zonder mij dan ....................

Door de aanwezige "groepsdynamiek" ontstaat vaak een vervagend normbesef als ook een verlaagd risico gevoel...............
 
Aller eerste keer zelfstandig op mn eigen motor op de snelweg:
Wordt 2 keer over het hoofd gezien. Rijd op mn eigen baan, en 2 keer binnen 4 km een koekblikker die hem wel heeeeel dichtbij parkeerd. Even erlangs, zwaaien, en doorrijden. Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Jammer alleen dat t soms met wat agressie samen gaat.

Vorige week ook zelf een foutje gemaakt. Van Zoetermeer naar Stompwijk over de N206 even een trekketje inhalen. Was net iets te krap... Sorry koekblikker, maar ik stak mn handje nog op!!

Moraal: Fouten worden nou eenmaal gemaakt, door beide partijen. Pfoe, lekker belangrijk, rijd door.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik schreef, IK zag ze een blinde bocht doorjagen. Als ik 100m verder was geweest was het vrijwel zeker mis geweest. Deze leiden hadden hun motor niet onder controle.
Dat zij dan niets verkeerds doen omdat ik er -gelukkig- nog niet ter plekke was is puberredenering..

Zeg niet dat ze niks verkeerd deden.

Alleen dat je soms iemand die iets onnozels of ondoordachts doet beter voor kan laten gaan. (iemand die tussen 2 auto's door oversteekt zonder te kijken bijvoorbeeld.)

Door dan maar tijdig te stoppen geef je hun de ruimte jezelf een garantie op je eigen veiligheid. en hopen dat een paar zich realiseren dat jij hun leven mischien wel gered hebt
 
Als zo'n grote groep motorrijders mij tegemoet komt op een dijk, wacht ik altijd achter een boom totdat de groep voorbij is.
Zit altijd 1 of meerdere pannenkoeken tussen die niet weten wat een bocht is en boven hun macht rijden om de rest bij te kunnen houden.
 
Gister nacht.
Ik reed in de stad naar huis en er stond een invalide wagentje aan de rechterkant van de stoplicht om rechtdoor te gaan.
Nou kun je daar gewoon blijven staan omdat je straks als je de linker baan neemt snel weer moet invoegen naar rechts.

Ik rijd dus motor en voor mij is de linker baan dan een uitkomst omdat ik gewoon sneller ben.
Voor mij een bmw die ook de linker baan neemt om ook rechtdoor te gaan.

Op dat moment dat die bmw net voorbij die invalide wagentje was gooid die ouwe troll haar knipperlicht aan (doet ze iig wel wat goed) en gooid m direct naar links terwijl ik er vlak naast sta.
Ik gelijk op de rem en koppeling in had geen eens tijd om mijn claxon te gebruiken om te waarschuwen.
En dan nog even een seconde blijven staan tussen de beide rijstroken zodat er helemaal niets meer door kon. :N

En dan nog het moment om weer in te voegen verderop, uiteindelijk waren we gewoon weer op dezelfde plek gekomen als dat we daarvoor ook gewoon waren. B|
 
Top 3 van gevaarlijke medeweggebruikers.

1. oude mensen in een Alto
2.IEDEREEN in een brommobiel
3.BMW/GOLF/HONDA petjes met een blond mokkel er naast.

als bonus op 4, medemotorrijders die niet kunnen draaien op een pont.
 
Ik heb ook wel eens een flinke inschattingsfout gemaakt waar ik achteraf van dacht van: "Dat was zeer zeker niet verstandig." Echter zal het bij mij zelf geen tweede keer voorkomen. Aldoende leert men :)
 
Top 3 van gevaarlijke medeweggebruikers.

1. oude mensen in een Alto
2.IEDEREEN in een brommobiel
3.BMW/GOLF/HONDA petjes met een blond mokkel er naast.

als bonus op 4, medemotorrijders die niet kunnen draaien op een pont.

_O-

Maar er zit wel een groot verschil tussen een inschattingsfout en overmoedig onbenullig rijgedrag zoals je best wel vaak ziet als motorrijders in een groep rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan