Motorrijders boos op EU-regelneven

Al die regeltjes...

  • Moeten

    Stemmen: 1 1,4%
  • Zijn nodig, maar er komen te veel

    Stemmen: 20 27,0%
  • Maak ik zelf wel

    Stemmen: 42 56,8%
  • Regels??!

    Stemmen: 11 14,9%

  • Totaal aantal stemmers
    74

Twin

MF veteraan
11 apr 2004
2.643
0
Woordvoerders van de Nederlandse motorrijders hebben het compleet gehad met onderzoekers, experts en parlementariërs van de Europese Unie die allerlei regeltjes verzinnen waaraan motorliefhebbers zich voortaan in het verkeer moeten houden. In De Telegraaf van vandaag zegt Joost Overzee, chef-redacteur van het toonaangevende blad Motor Magazine, zich groen en geel te ergeren aan ''leken die werkelijk álles over motorrijders zeggen en in lijvige rapporten publiceren, waarna 'Europa' de duimschroeven opnieuw verder aandraait.''

Overzee: ''Een béétje gechargeerd zou je kunnen zeggen dat als al die lieden hun zin krijgen je voortaan een machientje met amper 15 pk mag bezitten en dat de coureur gekleed in oogverblindend - en dus veilig - oranje hesje maximaal 30 kilometer per uur mag rijden.''

Onlangs zijn er in binnen de Transportraad de EU weer twee voorstellen gedaan die motorrijden veiliger moeten maken. Het eerste voorziet in een driestappenrijbewijs. Voor Nederland komt het er zeer waarschijnlijk op neer dat 18-jarigen pas na vijf jaar (en drie verschillende rijexamens) op lichtere machines van achtereenvolgens 11 Kw (15 pk) en 34 Kw (48 pk) te hebben gereden, een qua vermogen zware motor mogen beklimmen. Het tweede EU-rapport meldt dat de 'energie-efficiëntie' van motoren veel te laag ligt, en het huidige vermogens- en prestatieniveau juist veel te hoog. Als alternatief wordt een 1-cilinder van maximaal 650 cc met automatische versnellingsbak voorgesteld.

Overzee: ''Een één cilinder automaat van 650 cc bestaat niet eens. Wat een gewauwel. Wie moet die bouwen, die bollebozen van de EU zelf?''

Onzinnig
Ook volgens Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG) zijn de plannen compleet onzinnig: ''Er is nooit enig verband aangetoond tussen het rijden op zware - lees 1000 cc - motoren en een verhoogd ongevallenrisico. Toch wordt dat vooroordeel telkens weer uit de kast gehaald. Ik wil weten wie in Brussel zijn zakken vult met het maken van deze rapporten, hoeveel Europees belastinggeld er nu weer verspild is.''

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) denkt dat het drietrapssysteem, waar het de ervaring betreft, hoe dan ook ingevoerd zal worden. De KNMV nog wel proberen de EU ervan te overtuigen dat daarvoor geen drie examens nodig zijn. ''Want daarmee jaag je rijscholen én beginners op onoverkomelijke kosten.''

Licht
Nico Perk van de MAG zegt dat zelfs de politie af ten toe nonsens uitkraamt over motorrijders. Zo kwam het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) onlangs met het voorstel motorrijders te verplichten ook overdag verlichting te voeren. Perk: ''Motorrijders voeren al sinds mensenheugenis overdag verlichting, op nieuwe machines kún je het dimlicht niet eens uitschakelen! Het lijkt zo langzamerhand op één groot complot. Met als doel: de motorrijder te laten uitsterven!''

Bron fok!
 
Transportraad europa. Subsidieverslindende roeptoeter..!
Trouwens ik heb nog nooit wat zinnigs uit brussel gehoord. :N
Kan best zijn. Maar helaas hebben ze wel heel wat meer invloed op het beleid dan de MAG, KNMV, etc. bij elkaar.

Face it... Motorrijden is een met uitroeiing bedreigde hobby.
 
Ik las het vanochtend in de Telegraaf. Het zal er allemaal echt niet beter op worden ben ik bang...
Ik zit er al een tijd over te denken om te beginnen met mijn motorrijbewijs, dat zal ik dan ook maar snel doen voordat het echt onbetaalbaar wordt met al die verschillende examens e.d.

Ik ben trouwens wel van mening dat de veiligheid niet afhankelijk is van de motor, maar nog altijd van de bestuurder zelf. Als iemand een agressief rijgedrag heb, kan je jezelf op een motor (brommer) met 11kw ook gemakkelijk dood rijden.
 
Hoezo? Omdat ie jouw (of die van de meerderheid hier) mening niet deelt?

Ik ben het wel met 'm eens, eigenlijk. Open dempers zijn irritant. Wordt tijd dat ze een hoop van de inzet die er nu voor snelheidscontroles getoond wordt, gaan inzetten voor controles op illegale dempers. :)
 
Iedereen die ontkent dat motorrijden meer risico's met zich brengt is niet goed bij z'n hoofd.
Alle gewauwel over loud pipes en de rol van de bestuurder nemen niet weg dat je t.o.v. een koekblik aardig wat bescherming mist en slechts op twee wielen rijdt.

Neemt niet weg dat die gasten bij de EU nu helemaal van de pot zijn gerukt...... :X
 
Hoezo? Omdat ie jouw (of die van de meerderheid hier) mening niet deelt?

Ik ben het wel met 'm eens, eigenlijk. Open dempers zijn irritant. Wordt tijd dat ze een hoop van de inzet die er nu voor snelheidscontroles getoond wordt, gaan inzetten voor controles op illegale dempers. :)

Mij maakt het niet uit of een demper wel of niet illegaal op een motor zit of niet. Wat irritant voor sommigen kan zijn, is de hoeveelheid dB's er geproduceerd worden.

CAT
 
Motorrijden raakt uitgestorven dus dat wordt eindeloos in de file staan, het autorijden moet uitsterven laten ze zich daar eens mee bezighouden.
 
Mij maakt het niet uit of een demper wel of niet illegaal op een motor zit of niet. Wat irritant voor sommigen kan zijn, is de hoeveelheid dB's er geproduceerd worden.

CAT
Met illegaal bedoelde ik ook teveel lawaai maken. E-keur of niet boeit minder.

Overigens stoor ik me zelf niet zo gauw aan geluid (van een motor of wat anders). Maar heel veel mensen wel. En dat kan ik me ook wel voorstellen. Imho is het dan ook niet zo slim om zoveel mensen tegen je in het harnas te jagen omwille van zoiets nutteloos als het hebben van een open demper op je motor. Zeker niet gezien de precaire positie van motorrijders in het hedendaagse beleid.

Motorrijden raakt uitgestorven dus dat wordt eindeloos in de file staan, het autorijden moet uitsterven laten ze zich daar eens mee bezighouden.
Makkelijk gezegd. Het gaat er niet om wat volgens ons zou moeten. Het gaat er om wat er werkelijk gebeurt. En aangezien het aantal autorijders vele malen groter is dan het aantal motorrijders, zal autorijden niet uitsterven. En aangezien motorrijders maar een kleine groep vormen, zal het de meerderheid worst wezen (of zelfs toejuichen) als motorrijden onmogelijk wordt gemaakt.
 
Zat zo eens te denken...

Motorrijden gevaarlijk?

Helies vliegen over woonwijken. Boeings met meer dan 300 man erin vliegen over en tartten de ongevals statistieken. Terroristen. Agenten die brugers rammen volgens horen zeggen. Boeings die de baan af vliegen. Vrachtwagens die op files inrijden. Chloortreinen die ontsporen. Speedboten die kinderen onthoofden. Automobilsten die je met een rotgang op de verkeerde weghelft tegemoet rijden. 30 jaar asbest op de snelwegen. Pernis in fik. Bomaanslagen. Boeings met een tussenstop in de bijlmer. Kerosine die overal geloost wordt. Zwaar vervuild rioolwater in zee en dat doen ze ook al jaren als het hemelwater te veel wordt. Magnetron voedsel welke voor verhoogde kankercellen in je bloed zorgen.

Yep, motorrijden is gevaarlijk want als....en daar is die weer... morgen de zon naar beneden komt rij je te hard om hem voorrang te verlenen.

Ja hoor..denken ..gewoon niet meer doen....nu had ik daar toch al geen last van...
 
Tis gvd niet de motor!!!!!!!!!!!



Tis degene die erop zit!!!!!!!!!!!!!!! B| B| B|







Gaan ze die pokke porsches, ferraries, jaguars en austin martins dan ook aanpakken...?


Nee hoor...tuurlijk niet.
 
DUS; de motor die je nu hebt is straks goud waard, als al die regels doorgaan... :Y

en nog ff snel een nieuwe kopen voordat de regels definitief doorgaan... :Y
(snel shoppen net voor de regels in werking treden)

Ik betwijfel of de fabrikanten zich dit in de strot laten douwen.... :N

Dan zal het ook wel afgelopen zijn met importeren van fietsen buiten de EU als men inderdaad een 1 Cil 650 automaat heeft verplicht, want die wordt dan simpel weg niet meer toegelaten in de EU.

Nou.... we wachten af...

Grtzzz Simon. 8-)
 
die redenatie volgend ken schiphol ook wel dicht.

tulpen kweken ze maar in japan zelf en vakantie ken op terschelling ook erg leuk zijn.

wat zeg ik, schaf tulpen ook maar af en vakantie is vaak leuk, dus die zal ook wel slecht voor je zijn.
 
Zat zo eens te denken...

Motorrijden gevaarlijk?

Helies vliegen over woonwijken. Boeings met meer dan 300 man erin vliegen over en tartten de ongevals statistieken. Terroristen. Agenten die brugers rammen volgens horen zeggen. Boeings die de baan af vliegen. Vrachtwagens die op files inrijden. Chloortreinen die ontsporen. Speedboten die kinderen onthoofden. Automobilsten die je met een rotgang op de verkeerde weghelft tegemoet rijden. 30 jaar asbest op de snelwegen. Pernis in fik. Bomaanslagen. Boeings met een tussenstop in de bijlmer. Kerosine die overal geloost wordt. Zwaar vervuild rioolwater in zee en dat doen ze ook al jaren als het hemelwater te veel wordt. Magnetron voedsel welke voor verhoogde kankercellen in je bloed zorgen.

Yep, motorrijden is gevaarlijk want als....en daar is die weer... morgen de zon naar beneden komt rij je te hard om hem voorrang te verlenen.

Ja hoor..denken ..gewoon niet meer doen....nu had ik daar toch al geen last van...
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? :?

Motorrijden is nu eenmaal gevaarlijker dan autorijden. Welke statistiek je er ook bijpakt, je hebt op de motor nu eenmaal meer kans op een ongeluk en bij een ongeluk meer kans op (ernstig) letsel dan in de auto. En aangezien de auto er ook redelijk ongunstig uitkomt in vergelijking tot bijv. bus, vliegtuig, trein, etc. is motorrijden bijgevolg ook gevaarlijker dan gebruik maken van die vervoermiddelen. Ontkennen daarvan is, imho, dan ook niet echt realistisch.

Dat wij dat risico voor lief nemen, doet niks af aan het risico op zich.
 
Zo'n Elise das pas gevaarlijk.


Je zou die gasten toch allemaal helemaal gek van motorrijden willen maken en tegen de tijd dat ze er 1 willen aanschaffen ze met zn allen boycotten..


Jij werkt voor die bende dan geen motor. Koop maar een C1 motorhome.
 
Terug
Bovenaan Onderaan