Motorrijders en vrachtwagens

Scaniafan

Die hard MF'er
18 mrt 2007
610
0
Maaseik, België
Aan de hand van een eerder (inmiddels gesloten) topic hier toch maar een nieuw topic over motorrijders en vrachtwagens.

In het andere topic was de TS zeer tegen vrachtwagens, mijn bedoeling is om vanuit beide kanten ervaringen te delen.

Dit vanwege het feit dat ik als vrachtwagenchauffeur vaak zat motorrijders acties zie uithalen waarbij ik het liefst mijn handen voor mijn ogen wil doen om niet te zien hoe het af loopt (meestal zo van "dat ging echt net goed").

Maar ook omdat ik als motorrijder regelmatig vrachtwagenchauffeurs acties zie uithalen dat ik zelf denk van "Dat kan toch ook anders??".

Daarom nog even twee posts van mij in het andere topic gekopieërd hier naar toe. De bedoeling is om duidelijk te maken voor iedereen hier wat een vrachtwagen "is en kan" en hoe daar mee om te gaan (vanuit mijn mening).

Ik hoop dat hier gewoon serieuze reacties komen en dat niemand op zijn/haar mening wordt afgerekend. Meningen kunnen volgens mij wel veranderen, maar alleen als iemand met goede tegenargumenten kan komen!

Ik ben zelf vrachtwagenchauffeur en motorrijder. Kan wel zeggen dat ik ben gaan motorrijden om ook die kant van het verkeer te begrijpen en te weten wat je dan kan en wat niet.

Denk niet dat alle vrachtwagenchauffeurs motorrijders haten, want dan zou ik gehaat worden door mijn collega's.

Zelf rij ik in het behoorlijk "lompe" (Zoals jij het noemt) werk, namelijk het zware transport. Ben ik jaloers op motorrijders als ik op de vrachtwagen rijd? Absoluut niet, ik ben er juist trots op dat ik met zo'n ding mag en kan rijden.

In het zwaar transport dat wij doen (5 meter breed etc) rijden wij met twee begeleidingsbusjes en volledig vol gehangen met oranje zwaailampen. In drukke (randstedelijke) gebieden rijden wij met begeleiding van politiemotoren en/of auto's.

Zelfs dan presteren motorrijders het om op smalle wegen met gevaar voor eigen leven door al mijn dode hoeken heen zo snel mogelijk langs mij te komen om vervolgens over het fietspad langs de begeleiding te gaan en nog even hun middelvinger op steken. Het klinkt misschien extreem, maar in de 1,5 jaar dat ik nu dit werk doe, heb ik het al een keer of 6 a 7 mee gemaakt.

Wat ik als eerste denk als ik jouw verhaal hoor is "Die zat in de dode hoek!". Ik zou het ideaal vinden als iedereen (ook automobilisten) bij het halen van hun rijbewijs verplicht worden om een keer een dag mee te rijden in een vrachtwagen. Dan leer je wel respect te tonen en een vrachtwagen de ruimte te geven die deze soms nodig heeft.

En voor wat ik net zei, over de dode hoek, is ervaring van mij tijdens het vrachtwagen rijden...

en voor de info Maatregelen verkeersveiligheid :

dodehoek.jpg


Respecteer de rode vlakken (en de roze op het plaatje) en maak deze ongeveer 1 meter groter dan op het plaatje (behalve die aan de achterzijde van de vrachtwagen).

Bij een engelse vrachtwagen is het plaatje natuurlijk gespiegeld, en zit de dode hoek dus voornamelijk aan de linkerzijde van de vrachtwagen. Dit is dus een extra gevaar als een rechtsgestuurde vrachtauto op onze wegen rijdt, omdat de dode hoek niet aan de bermzijde zit, maar aan de zijde van het overige verkeer. Hou hier dus ook rekening mee!!

Maar ik denk ook dat vanuit de zijde van de vrachtwagenchauffeur meer respect voor motorrijders moet komen. Eén ding weet ik zeker, bij ons op het bedrijf is dat respect er al....

bedankt voor de uitgebreide info

Ik ga mijn vraag dan anders stellen.
Waarom zit de chauffeur zo hoog boven het wegdek?

Als je kijkt naar bussen, dan zie je dat die chauffeur een véél beter zicht heeft op wat er zich rond hem afspeelt, met véél minder dodehoek ongevallen tot gevolg.

Het is niet alsof het mechanisch onmogelijk is om de chauffeur voor de motor te plaatsen en de slaapcabine of boven de motor of boven de chauffeur?

De chauffeur zit zo hoog boven het wegdek door de volgende zaken:

Voor de optimale benutting van de maximale lengte van de vrachtwagen, kiezen alle fabrikanten er voor om de cabine zo kort mogelijk te houden, met zoveel mogelijk comfort voor de chauffeur en een eventuele bijrijder.

Dit betekend dat de meeste vrachtwagens zijn voorzien van een slaapcabine met een bed achter de stoelen. De meeste vrachtwagens zijn voorzien van twee bedden boven elkaar, vandaar de hoogte van de cabine.

De motor van een vrachtwagen zit vrij hoog van de grond, maar is op zichzelf ook hoog.

Hier wordt door vrachtwagenfabrikanten rekening mee gehouden met de hoogte van de cabine door de cabine langs de motor te laten zakken, waardoor de zgn. motortunnel onstaat, een hoger stuk van de cabinevloer waar de motor deels in zit.

Verder zit tussen het chassis en de cabine vering voor het comfort van de bestuurder.

Het chassis zelf is gebouwd op het weerstaan van grote krachten. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van dikkere balken dan bij een auto.

Hieronder moeten de assen en banden ook nog een plaats krijgen, die, evenals de chassisbalken gemaakt zijn voor het weerstaan van hoge gewichten. Daardoor zijn deze ook hoger.

De simpele rekensom is dan "hoge banden + grotere chassishoogte + hoge cabinevering + luxere stoelvering (hoog) + hoge cabine = hoger als een auto"

Als je echt een goed beeld wil krijgen van een vrachtwagen moet je eens een keertje bij een vrachtwagenwerkplaats bij de balie vragen of je even in de werkplaats mag kijken. Dan kan je goed de techniek zien en alles wat er mee te maken heeft.

Zelf rijden wij met o.a. een wagen als de volgende vrachtwagen (niet deze, maar wel gelijkwaardig):

dsc93223ra.jpg



Waarbij veel onderdelen in een apart rek achter de cabine zijn ondergebracht omdat de motor bij deze wagens groter is als normaal, omdat er extra onderdelen aan zitten voor meer trekkracht.

Bij bussen is de motor horizontaal onder de busvloer aangebracht, of (bij een touringcar) achterin, achter de achterste stoelen.

Een horizontale motor neemt meer ruimte in als een verticaal geplaatste motor, waarbij we weer terug zijn op het begin, die ruimte is er niet in een vrachtwagen.

Een achterin geplaatste motor is al helemaal niet mogelijk, omdat daar de goederen worden geladen en gelost.

Bij distributievrachtwagens kan men af met een kleinere motor, waardoor de cabine lager geplaatst kan worden (de CP19 cabine in dit geval staat lager als de CR19, wat te zien is aan de hoogte van de handgreep):

Slaapcabines.JPG


Hoop dat ik je hiermee weer wat heb geholpen??
 
Goeie uitleg van de dode hoeken, ik heb soms het indruk dat veel mensen hebben nooit van een dode hoek gehoord, laat staan rekening mee houden.

Een oude vuistregel voor rijden in de buurt van vrachtwagens is: hoe dichter bij de wagen je ben, hoe minder de kans is dat de chauffeur jij kunnen zien.

En rechts inhalen van grote wagens is eigenlijk zelfmoord, sooner or later.
 
De vuistregel is tegenwoordig bij ons (wij maken met ons bedrijf uit van een scholingsproject voor basisschoolleerlingen) dat zolang jij de chauffeur kunt zien (direct of via de spiegels) de chauffeur jouw ook kan zien... of die je gezien heeft weet je pas als je oogcontact met hem/haar hebt gehad..

daarom ben ik ook tegen gezichtsbedekkende burka's :X
 
Met de dode hoek moet de fabrikant en U, de vrachtwagenchauffeur, rekening houden.
Met een camera en beeldscherm is er geen dode hoek meer.
Hopelijk ook geen verpletterde fietsers meer op kruispunten.
Afschaffen van cruise-control, is bij naderen van Antwerpen VERBODEN, dit na talrijke dodelijke kop-staartaanrijdingen bij filevorming.
Niet inhalen bij regenweer in België, is een wet. Weten nederlandse chauffeurs dat?
80 km/uur ook voor de lichte vrachtwagens (de racers die de werven verlaten op het einde van de werkdag, Iveco, Vito, Masters aan meer dan 120)
Inbeslagname en verbeurdverklaring van de vervoerde goederen indien overladen.

Met een beetje gezond verstand gaat U toch geen poging doen om deze argumenten te weerlggen hoop ik.
Verpletter ons niet a.u.b.
 
Met de dode hoek moet de fabrikant en U, de vrachtwagenchauffeur, rekening houden.
Met een camera en beeldscherm is er geen dode hoek meer.
Hopelijk ook geen verpletterde fietsers meer op kruispunten.
Afschaffen van cruise-control, is bij naderen van Antwerpen VERBODEN, dit na talrijke dodelijke kop-staartaanrijdingen bij filevorming.
Niet inhalen bij regenweer in België, is een wet. Weten nederlandse chauffeurs dat?
80 km/uur ook voor de lichte vrachtwagens (de racers die de werven verlaten op het einde van de werkdag, Iveco, Vito, Masters aan meer dan 120)
Inbeslagname en verbeurdverklaring van de vervoerde goederen indien overladen.

Met een beetje gezond verstand gaat U toch geen poging doen om deze argumenten te weerlggen hoop ik.
Verpletter ons niet a.u.b.

Ik ga toch een poging doen om deze argumenten te weerleggen. En ik heb gezond verstand.

- Het eerste punt van u is dat u aangeeft dat wij rekening moeten houden met de dode hoeken van een vrachtwagen. Dit is correct, echter zijn er meerdere dode hoeken. Doordat wij als mensen slechts in één richting te gelijker tijd kunnen kijken, kunnen wij deze dode hoeken niet allemaal ten alle tijde in de gaten houden, zonder een ander punt uit het oog te verliezen. Hiervoor is het ook erg handig dat overige weggebruikers rekening houden met dit feit en dus proberen zo min mogelijk in de dode hoek te blijven. Uiteraard passeert u tijdens het inhalen een dode hoek, dit is onvermijdelijk. Maar blijf dan alstublieft niet in deze dode hoek zitten, maar passeer enigsinds vlot.

- Als tweede geeft u aan dat met een camerasysteem alle dode hoeken verleden tijd zijn. Dit is niet het geval, want ook een camera heeft maar een beperkt zichtsveld. Ik zou graag antwoord van u willen hebben op de volgende vraag:

Ziet u een chauffeur liever volledig zijn aandacht richten op een beeldscherm op zijn dashbord, of is het belangrijk dat de chauffeur een camerabeeld voor alle zekerheid nog controleert in zijn spiegels? En vindt u het belangrijk dat de chauffeur ook nog voor zijn vrachtwagen kijkt?

- Cruisecontrol geeft comfort voor de chauffeur. Dit zorgt voor een minder vermoeide chauffeur naarmate de rit verloopt. Ik ben het met u eens dat er punten zijn waarbij cruisecontrol niet kan, zoals bij Antwerpen op de ring en bij Liege in de klim en afdaling.

Persoonlijk gebruik ik de cruisecontrol uitsluitend als ik niemand dicht voor me heb rijden en alleen als de weg voorbij mijn voorligger te overzien is.

Dat niet alle chauffeurs dit doen, is helaas voor mij niet mogelijk te veranderen.

- Het inhaalverbod in België bij regen is bij vermoedelijk 100% van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs bekend. In onze ogen is dit volledig absurd.

Kunt u mij uitleggen wat het beoogde effect hiervan is, en tevens wat het verschil is tussen een inhalende vrachtauto met regen of een inhalende auto met aanhanger in de regen, uitgezonderd het gewicht?

- Ik ben het met u eens als u het heeft over de bestelwagens en hun maximumsnelheid. Meteen begrenzen, maar wel op 100 km/h, zodat deze geen belemmering vormen voor de doorstroom van vrachtverkeer dat begrenst is op 87 km/h.

- Ik kan niet duidelijk krijgen of de volgende zin "Inbeslagname en verbeurdverklaring van de vervoerde goederen indien overladen." te maken heeft met voorgaand punt (de bestelwagens) of dat dit een nieuw punt is. Indien dit een nieuw punt is, vraag ik u dit punt nader te verklaren.
 
"Inbeslagname en verbeurdverklaring van de vervoerde goederen indien overladen." .

Dit geldt voor alle vrachtvervoer, eerder voor de mastodonten zelfs. Waarom? Wel als die overladen zijn dan belasten ze het wegdek extra, dat geeft spoorvorming en onophoudende herstellingen aan bruggen (Meulestede in Gent, Zelzate, Temse...)
Indien een vervoerder zou moeten opdraaien voor de inbeslaggenomen goederen zal hij zeker niet overladen, de straf is te groot. Overladen vractwagens zijn minder stabiel, kantelen, verliezen hun lading en hebben een langere remafstand.
 
10/04 1 op de 3 truckers dommelt wel eens in
Een op de drie Vlaamse vrachtwagenchauffeurs geeft toe af en toe tot regelmatig in te dommelen tijdens het rijden. Dat blijkt uit een onderzoek van de vakgroep Maatschappelijke Gezondheidkunde van de Universiteit Gent bij 474 truckers van 25 Vlaamse transportbedrijven.

Meer dan de helft van de ondervraagde truckers kampt met een slaaptekort en slaapt minstens een uur minder dan ze nodig hebben. Een kwart slaapt zo weinig dat ze een verhoogde kans hebben om in slaap te vallen tijdens het rijden. Een op de vijf ondervraagde truckers heeft zelfs een risico op slaapapneu, een ernstige slaapstoornis.

Slechts een kwart van de chauffeurs zegt uitgeslapen aan de werkweek te beginnen. Vijftien procent geeft toe dat het door te knikkebollen "soms" tot "vaak" tot een bijna-ongeluk kwam. Bij 3,7 procent kwam het effectief tot een verkeersongeval.

Van de chauffeurs uit het onderzoek lijdt 42,3 procent aan overgewicht en 26 procent aan obesitas, een van de oorzaken van slaapproblemen. Zwaarlijvigheid is mede een gevolg van een ongezonde levensstijl. Meer dan negen op de tien chauffeurs drinken en eten achter het stuur.
Ook lijkt 9,2 procent van de truckers een alcoholprobleem te hebben, tegenover 8 procent van de Vlaamse mannen. Het aantal rokers onder de vrachtwagenchauffeurs (46,5 procent) ligt hoger dan het Vlaamse gemiddelde van 31,6 procent.

"We veronderstellen dat de resultaten een onderschatting zijn van de werkelijkheid, omdat sommige truckers bepaalde gewoonten niet wilden toegeven", zegt dokter Rini Verpraet, arbeidsgeneesheer en een van de onderzoekers. Zij vragen meer aandacht voor gezondheids- en slaapproblemen van truckers en een striktere controle op de rij- en rusttijden.

Kleinschalig

De Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs en Logistieke Dienstverleners (Febetra) vindt de studie te kleinschalig. Dat zegt Febetra dinsdag in een reactie op een onderzoek van de vakgroep Maatschappelijke Gezondheidkunde van de Universiteit Gent bij 474 truckers van 25 Vlaamse transportbedrijven.

Volgens Febetra is het te makkelijk om conclusies te trekken uit deze studie. "Er zouden meer transportbedrijven onderzocht moeten worden", aldus Isabelle De Maegt, woordvoerster bij Febetra. In België zijn volgens Febetra meer dan achtduizend transport bedrijven.

Ze wees er ook op dat er reeds heel strenge controles zijn op de rij- en rusttijden. "De overgrote meerderheid van de bestuurders houdt zich er ook aan", aldus De Maegt.

Volgens de woordvoerster van Febetra zouden de onderzoekers zich beter richten op de oorzaken van de ongevallen zodat er effectief maatregelen genomen kunnen worden.

Werkdruk

De Belgische transportarbeidersbond BTB Wegvervoer vindt dat er een probleem is met de werkdruk van de vrachtwagenbestuurders. "Truckers moeten te veel werken en komen niet meer toe aan een gezonde levensstijl", aldus federaal secretaris Frank Moreels in een reactie op een studie.

Volgens Moreels is het duidelijk een probleem als 60 procent van de truckers meer werkt dan voorgeschreven wordt door een Europese richtlijn. "Er is geen tijd meer voor ontspanning voor de vrachtwagenbestuurders", aldus Moreels.

Toch kan er volgens Moreels nog veel gebeuren op vlak van de gezondheid van de bestuurders. "Er is plaats voor preventie en betere informatie voor gezonde voeding en leefgewoontes van vrachtwagenbestuurders", zegt Moreels.
 
Dit geldt voor alle vrachtvervoer, eerder voor de mastodonten zelfs. Waarom? Wel als die overladen zijn dan belasten ze het wegdek extra, dat geeft spoorvorming en onophoudende herstellingen aan bruggen (Meulestede in Gent, Zelzate, Temse...)
Indien een vervoerder zou moeten opdraaien voor de inbeslaggenomen goederen zal hij zeker niet overladen, de straf is te groot. Overladen vractwagens zijn minder stabiel, kantelen, verliezen hun lading en hebben een langere remafstand.

Enkele zaken in bovenstaand stuk ben ik met u eens, enkele niet.

Een overbeladen vrachtwagen hoeft niet altijd instabieler te zijn als een normaal beladen vrachtwagen. Een normaal beladen vrachtwagen kan verkeerd geladen zijn, terwijl een vrachtwagen die meer gewicht vervoert wel op een correcte wijze kan zijn geladen en vastgezet. Als gevolg hiervan kan het gebeuren dat een normaal beladen vrachtwagen kantelt, terwijl een overbeladen vrachtwagen niet kantelt.

Daarnaast ben ik van mening dat het kantelen van een vrachtwagen niet altijd oorzaak heeft in de wijze waarop beladen is of waarop de chauffeur met zijn vrachtwagen om gaat.

Een actie van bijvoorbeeld een motorrijder in het verkeer kan noodzaak zijn voor een chauffeur om uit te wijken of een noodstop te maken. Hierbij is vanwege het zwaardere gewicht en een hoger liggend zwaartepunt het kantelen van een vrachtwagen sneller een gevolg als bij een uitwijkmanoeuvre met een personenauto.

De langere remafstand is bij een overbeladen vrachtwagen inderdaad langer.

Schade aan het wegdek wordt niet uitsluitend veroorzaakt door overbeladen vrachtwagens. Ik mag met mijn vrachtwagen maximaal 130.000 kilogram wegen, terwijl een normale vrachtwagen maar maximaal 50.000 kilogram mag wegen. Toch ben ik dan niet overbeladen. Ik veroorzaak dan toch meer schade aan het wegdek dan een vrachtwagen die in plaats van de maximale 50.000 kilogram 55.000 kilogram weegt.

(Kranten)artikel

Volledig met u eens, dat dit gevaarlijk is. Ik zal binnen het bedrijf waar ik werk ook nooit gepusht worden om meer uren te rijden dan ik officieel mag. Daarnaast zal het mij ook niet kwalijk genomen worden vanuit het bedrijf dat ik mij ziekmeld omdat ik niet goed uitgerust ben. Dat dit bij lang niet alle bedrijven zo is kan ik helaas niet verhelpen, hoewel ik dit wel zou willen.


Verder ben ik van mening dat we het niet specifiek moeten gaan hebben over problemen die in de transportsector spelen en dergelijke, maar meer over zaken die motorrijders kunnen doen om vrachtwagenchauffeurs te helpen bij het uitvoeren van hun werk en dingen die vrachtwagenchauffeurs kunnen doen om motorrijders te helpen bij het comfortabel motorrijden.

-- edited: formuleerfoutje --
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel vrachtwagens met het stuur aan de "verkeerde kant" worden betrokken in dodehoekongevallen met zwakke weggebruikers?

Ik ben namelijk de mening toegedaan, dat de chauffeur van een vrachtwagen met het stuur aan de rechterkant (waar men rechts rijdt) véél beter geplaatst/gezeten is om dodehoekongevallen met ZWAKKE weggebruikers te vermijden. (toch zeker als men naar rechts indraait), omdat zich daar nu net het meeste fietsers, voetgangers bewegen.

Uiteraard zullen er andere dodehoekongevallen gebeuren (bij naar links indraaien), maar op die plaats zullen véél minder fietsers en voetgangers "verrast" worden door plots indraaiende vrachtwagens. (en als de vrachtwagen aan het indraaien is naar links, wordt de dodehoek kleiner, omdat de chauffeur dan al gedraaid is, waardoor hij zicht naar voor krijgt)
 
Ik ben zelf internationaal chauffeur geweest en rij ook motor en kan heel duidelijk zijn.
Veel motorrijders weten niet wat de beperkingen van een vrachtwagen zijn of juist dat een onbeladen vrachtwagen heel snel kan optrekken.
Aan de andere kant weten veel chauffeurs niet dat naast de hele snelle acceleratie de motor ook veel beperkingen heeft.
Ten derde is het zoals altijd bij beide groepen dat er een paar zijn die het beeld scheppen voor de rest en wordt er bij de tegenpartij vaak over die bekende kam geschoren.
Als we nou eens leren dat mensen fouten kunnen maken of de snelheid van een motor niet kunnen inschatten en dat een vrachwagen niet zomaar stilstaat of uit kan wijken en ook nog eens accepteren dat we zelf ook wel eens fouten maken (de één iets vaker dan de ander).
Misschien zien we dan ooit nog eens in dat je met leven en laten leven minder ergenis hebt en daardoor ook meer plezier op de weg.
En in het Utopia van het asfalt zien we ook nog eens in dat we met rust veel sneller gaan dan zijn er nog maar half zoveel files :+
 
Ik ben zelf internationaal chauffeur geweest en rij ook motor en kan heel duidelijk zijn.
Veel motorrijders weten niet wat de beperkingen van een vrachtwagen zijn of juist dat een onbeladen vrachtwagen heel snel kan optrekken.
Aan de andere kant weten veel chauffeurs niet dat naast de hele snelle acceleratie de motor ook veel beperkingen heeft.
Ten derde is het zoals altijd bij beide groepen dat er een paar zijn die het beeld scheppen voor de rest en wordt er bij de tegenpartij vaak over die bekende kam geschoren.
Als we nou eens leren dat mensen fouten kunnen maken of de snelheid van een motor niet kunnen inschatten en dat een vrachwagen niet zomaar stilstaat of uit kan wijken en ook nog eens accepteren dat we zelf ook wel eens fouten maken (de één iets vaker dan de ander).
Misschien zien we dan ooit nog eens in dat je met leven en laten leven minder ergenis hebt en daardoor ook meer plezier op de weg.
En in het Utopia van het asfalt zien we ook nog eens in dat we met rust veel sneller gaan dan zijn er nog maar half zoveel files :+

AMEN! :} :} :}
 
notificatie toegevoegd, ben benieuwd.

zelf rij ik niet met vrachtwagens, (heb geen C rijbewijs) maar wel met bakwagentjes, (de B-rijbewijs variant van de vrachtwagen). deze heeft helaas ook een dode hoek aan de linkerkant van de vrachtwagen (staat niet op het plaatje) en hier pas net een kleinere auto in op de baan naast je.

ook deze heeft de dode hoeken van een vrachtwagen, zei het in mindere mate... zelf heb ik er nooit wat mee gehad aan ongelukken maar er is wel iemand met 120 per uur de vangrail ingereden omdat hij al geruime tijd in mijn dode hoek zat en ik van baan begon te verwisselen. Zodra ik hem toch zag ging ik terug, maar hij schrok en reed de vangrail in.

Er werd aangifte gedaan wegens doorrijden na een aanrijding want ik had hem niet geraakt en zag ook niet dat hij de vangrail raakte. (wel uitwijken maar niet raken, was weer dode hoek)

een half uur later werd ik dus aangehouden van de politie, allereerst de vraag waarom ik een stopteken negeerde... ze zaten op een rechte weg heel dicht achter me dus de reactie van sukkel kwam weer boven, heb me maar netjes gedragen tegen de agenten. vervolgens de vraag of ik schade had... nee had ik niet... ze bekeken de wagen en inderdaad... ze deden vervolgens hun verhaal en ik kon mijne doen. Alles werd genoteerd en mocht het nodig zijn zou ik nog wel wat horen... nooit meer wat van gehoord.

zo zie je maar weer, dode hoeken zijn levens gevaarlijk. het was gelukkig alleen blikschade maar veel mensen snappen na zoiets nog altijd niet hoe dit kan gebeuren. Wellicht dat dit topic duidelijkheid bied onder motor en auto rijders want de meesten van ons rijden beide.

ik volg het topic iig op de voet :)

edit: hoevaak ik mensen vlak voor me heb zien oversteken met wandelwagens, auto's, fietsen of weet ik het wat terwijl ik 5 meter voor ons kruisend punt 50 rijd............. ik durf het niet te tellen, een wonder dat er nix is gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel vrachtwagens met het stuur aan de "verkeerde kant" worden betrokken in dodehoekongevallen met zwakke weggebruikers?

Ik ben namelijk de mening toegedaan, dat de chauffeur van een vrachtwagen met het stuur aan de rechterkant (waar men rechts rijdt) véél beter geplaatst/gezeten is om dodehoekongevallen met ZWAKKE weggebruikers te vermijden. (toch zeker als men naar rechts indraait), omdat zich daar nu net het meeste fietsers, voetgangers bewegen.

Uiteraard zullen er andere dodehoekongevallen gebeuren (bij naar links indraaien), maar op die plaats zullen véél minder fietsers en voetgangers "verrast" worden door plots indraaiende vrachtwagens. (en als de vrachtwagen aan het indraaien is naar links, wordt de dodehoek kleiner, omdat de chauffeur dan al gedraaid is, waardoor hij zicht naar voor krijgt)

Interessant punt. Zoals u het brengt, is dit inderdaad zeker waar. De dode hoeken waar de ongelukken gebeuren hier in Nederland, zitten voor een rechtsgestuurde vrachtwagen inderdaad aan de andere zijde. Nadeel daarvan is dat in een bocht naar rechts toe, de uitdraai van een vrachtwagen niet goed te overzien is in geval van een bakwagen (bij een trekker/oplegger is deze over het algemeen al niet goed te zien).

Zal zeker zelf zoeken of er gegevens van bekend zijn, maar alle hulp is welkom.
 
Heb zelf alleen maar POSITIEVE ervaringen met chauffeurs van reuzekoekblikken....uitzonderingen daargelaten....maar dat geld ook zoals TS al noemde voor sommige motorrijders ik word ook wel s voorbij gereden alsof ik stil sta, terwijl ik toch een snelheid heb waar CJIB likkebaardend een acceptgiro opstuurt....

Gewoon oogcontakt zoeken en 9 van de 10 keer zien ze mij eerder dan ik hun, ivm manouvreren tussen file en als k dan de spiegel opzoek kijkt ie al naar me en is die al een flink stuk uitgeweken.... *O* *O* *O*

Bij het voorbij gaan me duim ver over me hoofd opsteken en als t nie mogelijk is dan maar ff de calcxon wat meestal word beantwoord met die :X :X :X luchthoorn :}

Geloof me vrachtwagen chauffers heb ik liever dan menig koekblikker, zeker die yuppie's in hun leasebakken die mat alles bezig zijn behalve met het verkeer....

Zo ik ga me nest in..... :W
 
Assholes heb je volgens mij in alle rangen, standen en categorieen.

Over het algemeen heb ik de indruk dat vrachtwagenchauffeurs beter kijken (of beter zien) dan andere weggebruikers. Hierop is voor mij 1 uitzondering: Lange rechte stukken snelweg. Dan wordt er nog wel eens over de lijntjes gereden, en als je op de vluchtstrook staat, afgezet met pionnen, en een oranje zwaailamp op de auto, en je ziet zo'n gevaarte aankomen, dan wordt je daar niet vrolijk van.

Maar gelukkig hoef ik in mijn huidige functie niet meer op de vluchtstrook te staan. En mijn werkgever heeft een snelle leasebak ter beschikking gesteld. Dus als ik daar in rijdt dan schakel ik de helft van mijn zintuigen en hersencapaciteit uit, en beweeg mij in standje winterslaap tussen al die eikels op motoren en in vrachtwagens door.

Als ik met de motor rijdt (voor mijn plezier of om de file's te vermijden) dan vervloek ik al die leasebakrijders en vrachtwagenchauffers (die hebben ten slotte de grootste auto van de zaak). Ze wisselen van rijstrook zonder te kijken of richting aan te geven. Ze zwalken over de weg, remmen onnodig vaak en hard, enz. En alle vrachtwagenchauffeurs zetten onderweg koffie, en trekken al shaggie draaiend de maaltijd uit de magnetron. En als die maaltijd verorbert is dan halen ze met 1 Km/h verschil hun voorganger in, om meteen daarna bij de eerste de beste benzinepomp twee broodjes bal naar binnen te schuiven......

Soms rijd ik met een kleine vrachtwagen (Actros, voor de kenners). Wat je dan allemaal meemaakt met automobilisten en motorrijders.......

:+

Rekening houden met elkaar, en met elkaars (mogelijke) fouten kan een hoop narigheid voorkomen. Soms moet je even tot tien tellen en diep zuchten. En ik hoop dat de medeweggebruikers dat ook doen als ik weer eens een foutje maak.

Overigens: fietsers, dan zijn pas eikels (m/v)..........


edit: Lees voor Actros: Atego (ik ben niet zo'n kenner....)
 
Laatst bewerkt:
Actros een kleine vrachtwagen?? :X

mercedes_actros_wallpaper_2.jpg



Oranje zwaailichten heeft niemand meer respect voor. Wij rijden regelmatig onder begeleiding met onze wagens, maar denk maar niet dat mensen ruimte maken of niet proberen er voorbij te komen.

Zoals ik in een eerdere post al zei rijden wij in de randstad regelmatig onder politiebegeleiding. Zelfs dan zijn er automobilisten/motorrijders die acties uithalen die bij de wet niet zijn toegestaan. Het voordeel van politiemotoren voor je is dat die nog wel eens er achteraan gaan *O*

Maar als ik op de snelweg zit en ik zie in de verte zwaailampen of alarmlichten op de vluchtstrook, probeer ik altijd een baan naar links op te schuiven... Dat mensen verder niet vooruit kunnen kijken en er dan rechts langs jagen |( , maar ik heb de nodige ruimte gegeven. Kan ik niet naar links opschuiven, dan ga ik wel zo dicht mogelijk tegen de middenstreep aan rijden. Dan schuiven de auto's etc links van me ook wel op :X

En die fietsers??

Laat ze a.u.b. ook een verkeerscursus doen zodat ze weten wat de gevaren van het verkeer kunnen zijn. En verder:

valop1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het besturen van een groot en zwaar voertuig brengt een evenredig grote en zware verantwoordelijkheid met zich mee.
Als je als chauffeur iets of iemand niet gezien hebt, kun je dode hoeken niet als geldig excuus aanvoeren om de schuldvraag om te draaien.
 
Actros een kleine vrachtwagen?? :X


Maar als ik op de snelweg zit en ik zie in de verte zwaailampen of alarmlichten op de vluchtstrook, probeer ik altijd een baan naar links op te schuiven... Dat mensen verder niet vooruit kunnen kijken en er dan rechts langs jagen |( , maar ik heb de nodige ruimte gegeven. Kan ik niet naar links opschuiven, dan ga ik wel zo dicht mogelijk tegen de middenstreep aan rijden. Dan schuiven de auto's etc links van me ook wel op :X


[afbeelding]

Ja foutje, ik bedoelde dus een Atego (ik haal ze wel eens vaker door elkaar)

Dat opschuiven is erg prettig als je op de vluchtstrook staat. Maar als je naast een opschuivende vrachtwagen rijdt (en dus niet dat overzicht hebt) dan kan ik me voorstellen dat het er eng uitziet.

Een jaar of 15 geleden kwam ik met mijn koekblik op de A17 (Dordrecht-Roosendaal) een spookrijder tegen. De automatische reactie die volgde was om het stuur om te gooien naar rechts, uitwijken dus. De vrachtwagenchauffer waar ik naast reed had het gelukkig ook gezien en reed al op de vluchtstrook. (Waarvoor nog steeds dank)
Dit soort spontane uitwijkreacties bij vrachtwagens is voor mij dan ook automatisch een teken dat er verderop "iets" aan de hand is. Extra opletten dus. Maar dat zal vast niet voor elke weggebruiker gelden.

Maar de andere zijde heb ik ook meegemaakt. Op de A58 aan de achterzijde aangereden door een vrachtwagen, terwijl ik (met mijn Ford Transit) stilstond achter aan de file, met de alarmlichten aan. De vrachtwagenchauffeur deed alsnog een poging me te ontwijken en ging me links voorbij (nadat hij me geraakt had). Hij raakte dus alleen de linker achterhoek, en daarna de auto voor me.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf alleen maar POSITIEVE ervaringen met chauffeurs van reuzekoekblikken....uitzonderingen daargelaten....maar dat geld ook zoals TS al noemde voor sommige motorrijders ik word ook wel s voorbij gereden alsof ik stil sta, terwijl ik toch een snelheid heb waar CJIB likkebaardend een acceptgiro opstuurt....

Gewoon oogcontakt zoeken en 9 van de 10 keer zien ze mij eerder dan ik hun, ivm manouvreren tussen file en als k dan de spiegel opzoek kijkt ie al naar me en is die al een flink stuk uitgeweken.... *O* *O* *O*

Bij het voorbij gaan me duim ver over me hoofd opsteken en als t nie mogelijk is dan maar ff de calcxon wat meestal word beantwoord met die :X :X :X luchthoorn :}

Geloof me vrachtwagen chauffers heb ik liever dan menig koekblikker, zeker die yuppie's in hun leasebakken die mat alles bezig zijn behalve met het verkeer....

Zo ik ga me nest in..... :W

in files het minste "last" van gigantokoekblikken, maar op drukkere wegen, waarbij ze idd met een duidelingwekkende snelheid van 1kmu verschil een andere gigantokoekbliksaurus aan het inhalen zijn heb ik ook af en toe zoiets van : zucht ;(
maargoed, actie is toch met een minuut of twee afgelopen en het verkeer kan weer verder....
op een aantal bejaarden en leasebakken na die links blijven rijden, omdat ze net 3kmu harder gaan dan hun voorganger die 100meter verderop op de rechterbaan rijdt :z

wat er wellicht (ook nav eerdere reacties) gedaan zou kunnen worden, is bij de theorie en evt herscholingscursussen de dode hoeken, beperkingen enz te formuleren en beschrijven, zo ook in het theorie-examen inbegrijpen.

Het beste is denk ik ook om op basisscholen, bij verkeersdingus, wat ze ook krijgen, om daar gewoon te "generaliseren", blijf bij vrachtwagens uit de buurt, willen zij naar rechts en jij rechtdoor en je vertrouwt het niet, rem dan af.
(en nog meer van dat soort dingen). zelfde als voetgangersoversteekplaatsen (NIET de zebra's), een motorvoertuig hoeft jou geen voorrang te verlenen als je daar wilt oversteken, sterker nog, hoort ie iig niet te doen. (en toch zijn er weer mensen die voorrang nemen en stuk die kinderwagen de weg op duwen of een aantal koters die beginnen te rennen).

Ik moet voor school binnenkort een paper maken mbt verkeersbeleid... en ik had nog geen onderwerp, denk dat ik nu een geweldig onderwerp heb, waarmee ik mss zelfs een initiatief kan starten bij enkele ministeries ;) )
 
wat er wellicht (ook nav eerdere reacties) gedaan zou kunnen worden, is bij de theorie en evt herscholingscursussen de dode hoeken, beperkingen enz te formuleren en beschrijven, zo ook in het theorie-examen inbegrijpen.

Het beste is denk ik ook om op basisscholen, bij verkeersdingus, wat ze ook krijgen, om daar gewoon te "generaliseren", blijf bij vrachtwagens uit de buurt, willen zij naar rechts en jij rechtdoor en je vertrouwt het niet, rem dan af.
(en nog meer van dat soort dingen). zelfde als voetgangersoversteekplaatsen (NIET de zebra's), een motorvoertuig hoeft jou geen voorrang te verlenen als je daar wilt oversteken, sterker nog, hoort ie iig niet te doen. (en toch zijn er weer mensen die voorrang nemen en stuk die kinderwagen de weg op duwen of een aantal koters die beginnen te rennen).

Ik moet voor school binnenkort een paper maken mbt verkeersbeleid... en ik had nog geen onderwerp, denk dat ik nu een geweldig onderwerp heb, waarmee ik mss zelfs een initiatief kan starten bij enkele ministeries ;) )

Wij geven op basisscholen in onze regio desgevraagd les bij verkeersles. Dan nemen we als het even kan de meest standaard vrachtwagen mee, en niet de zwaartransportcombinatie's. Als we echt niets te doen hebben, dan gaan we met twee combinatie's, een normale en een zwaartransportcombi (die laatste is altijd wel lachen op schoolpleinen, die achteraf verzakt blijken te zijn :X )
 
Het besturen van een groot en zwaar voertuig brengt een evenredig grote en zware verantwoordelijkheid met zich mee.
Als je als chauffeur iets of iemand niet gezien hebt, kun je dode hoeken niet als geldig excuus aanvoeren om de schuldvraag om te draaien.


Mee eens.
Maar je kunt er als medeweggebruiker wel rekening mee houden, al is het alleen maar uit lijfsbehoud.

"Ik had wel voorrang" op je grafsteen of urn......nee laat maar.
 
Het besturen van een groot en zwaar voertuig brengt een evenredig grote en zware verantwoordelijkheid met zich mee.
Als je als chauffeur iets of iemand niet gezien hebt, kun je dode hoeken niet als geldig excuus aanvoeren om de schuldvraag om te draaien.
Eerste :Y

Tweede: |( |( |(

Dat wil niet zeggen dat de andere weggebruikers lekker in die dode hoek moeten gaan rijden om de chauffeur te treiteren, danwel te testen of die chauffeur zijn verantwoordelijkheid aankan.

't Gaat hier niet om schuld, 't gaat om samenwerken om van 't zelfde wegennet gebruik te kunnen maken!
 
Mee eens.
Maar je kunt er als medeweggebruiker wel rekening mee houden, al is het alleen maar uit lijfsbehoud.

"Ik had wel voorrang" op je grafsteen of urn......nee laat maar.

Inderdaad. Je moet eens kijken wat ik fietsers allemaal zie uithalen in het centrum van de stad. Wanneer er een vrachtwagen voor het stoplicht staat met z'n knipper aan naar rechts ga ik niet in het kleine gaatje kruipen wat er nog is en fijn strak naast de cabine staan wachten tot het lichtje op groen gaat. Dan vraag je er gewoon om natuurlijk.

Persoonlijk geef ik vrachtverkeer altijd iets meer ruimte dan ander verkeer. Ik zou dat zelf ook prettig vinden als ik achter het stuur zat. En die verloren 10 seconden omdat ik een vrachtauto even de gelegenheid geen een inrit in of uit te steken haal ik later makkelijk weer in. Ik krijg vaak zat van hun ook ruimte in files of bij stoplichten.

Moet weer denken aan die grote zandauto die voor me stond op een compleet met autos volgelopen weg. Ik paste er net niet langs met de motor, maar de chaufeur had me in de gaten (ondanks dat 'ie daar al minutenlang stilstond). Gaan opeens alle wielen een slagje naar rechts (ook de achterwielen dus) en doet het hele spul netjes een stapje opzij. Kon ik er mooi langs!
 
Het besturen van een groot en zwaar voertuig brengt een evenredig grote en zware verantwoordelijkheid met zich mee.
Als je als chauffeur iets of iemand niet gezien hebt, kun je dode hoeken niet als geldig excuus aanvoeren om de schuldvraag om te draaien.
Eerste :Y

Tweede: |( |( |(

Dat wil niet zeggen dat de andere weggebruikers lekker in die dode hoek moeten gaan rijden om de chauffeur te treiteren, danwel te testen of die chauffeur zijn verantwoordelijkheid aankan.

't Gaat hier niet om schuld, 't gaat om samenwerken om van 't zelfde wegennet gebruik te kunnen maken!

Ik besef wel dat er dode hoeken zijn, maar daar is de chauffeur verantwoordelijk voor.
In de spiegels van mijn ducati is vrijwel niets te zien. Een en al dode hoek dus.
Toch zal dit na een ongeluk maar een matig verweer zijn.
Een vrachtwagen is in staat een grotere schade aan zijn omgeving aan te richten dan een motor.
Ik denk dat dit probleem niet voldoende onderkend wordt door chauffeurs, anders zouden er misschien niet veel mensen meer met een truck durven rijden.

Na een ongeluk gaat het wel om schuld.
Ik ben wel eens aangereden door een tractor.
Door de laagstaande zon KON de bestuurder mijn niet zien.
Toch was hij schuldig aan de aanrijding. Niet alleen voor de verzekering, maar hij heeft ook een boete gekregen.
Hij voerde ondanks het beperkte zicht toch een manoeuvre uit. :(
Dat bedoel ik met verantwoordelijkheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan