Scaniafan
Die hard MF'er
Aan de hand van een eerder (inmiddels gesloten) topic hier toch maar een nieuw topic over motorrijders en vrachtwagens.
In het andere topic was de TS zeer tegen vrachtwagens, mijn bedoeling is om vanuit beide kanten ervaringen te delen.
Dit vanwege het feit dat ik als vrachtwagenchauffeur vaak zat motorrijders acties zie uithalen waarbij ik het liefst mijn handen voor mijn ogen wil doen om niet te zien hoe het af loopt (meestal zo van "dat ging echt net goed").
Maar ook omdat ik als motorrijder regelmatig vrachtwagenchauffeurs acties zie uithalen dat ik zelf denk van "Dat kan toch ook anders??".
Daarom nog even twee posts van mij in het andere topic gekopieërd hier naar toe. De bedoeling is om duidelijk te maken voor iedereen hier wat een vrachtwagen "is en kan" en hoe daar mee om te gaan (vanuit mijn mening).
Ik hoop dat hier gewoon serieuze reacties komen en dat niemand op zijn/haar mening wordt afgerekend. Meningen kunnen volgens mij wel veranderen, maar alleen als iemand met goede tegenargumenten kan komen!
In het andere topic was de TS zeer tegen vrachtwagens, mijn bedoeling is om vanuit beide kanten ervaringen te delen.
Dit vanwege het feit dat ik als vrachtwagenchauffeur vaak zat motorrijders acties zie uithalen waarbij ik het liefst mijn handen voor mijn ogen wil doen om niet te zien hoe het af loopt (meestal zo van "dat ging echt net goed").
Maar ook omdat ik als motorrijder regelmatig vrachtwagenchauffeurs acties zie uithalen dat ik zelf denk van "Dat kan toch ook anders??".
Daarom nog even twee posts van mij in het andere topic gekopieërd hier naar toe. De bedoeling is om duidelijk te maken voor iedereen hier wat een vrachtwagen "is en kan" en hoe daar mee om te gaan (vanuit mijn mening).
Ik hoop dat hier gewoon serieuze reacties komen en dat niemand op zijn/haar mening wordt afgerekend. Meningen kunnen volgens mij wel veranderen, maar alleen als iemand met goede tegenargumenten kan komen!
Ik ben zelf vrachtwagenchauffeur en motorrijder. Kan wel zeggen dat ik ben gaan motorrijden om ook die kant van het verkeer te begrijpen en te weten wat je dan kan en wat niet.
Denk niet dat alle vrachtwagenchauffeurs motorrijders haten, want dan zou ik gehaat worden door mijn collega's.
Zelf rij ik in het behoorlijk "lompe" (Zoals jij het noemt) werk, namelijk het zware transport. Ben ik jaloers op motorrijders als ik op de vrachtwagen rijd? Absoluut niet, ik ben er juist trots op dat ik met zo'n ding mag en kan rijden.
In het zwaar transport dat wij doen (5 meter breed etc) rijden wij met twee begeleidingsbusjes en volledig vol gehangen met oranje zwaailampen. In drukke (randstedelijke) gebieden rijden wij met begeleiding van politiemotoren en/of auto's.
Zelfs dan presteren motorrijders het om op smalle wegen met gevaar voor eigen leven door al mijn dode hoeken heen zo snel mogelijk langs mij te komen om vervolgens over het fietspad langs de begeleiding te gaan en nog even hun middelvinger op steken. Het klinkt misschien extreem, maar in de 1,5 jaar dat ik nu dit werk doe, heb ik het al een keer of 6 a 7 mee gemaakt.
Wat ik als eerste denk als ik jouw verhaal hoor is "Die zat in de dode hoek!". Ik zou het ideaal vinden als iedereen (ook automobilisten) bij het halen van hun rijbewijs verplicht worden om een keer een dag mee te rijden in een vrachtwagen. Dan leer je wel respect te tonen en een vrachtwagen de ruimte te geven die deze soms nodig heeft.
En voor wat ik net zei, over de dode hoek, is ervaring van mij tijdens het vrachtwagen rijden...
en voor de info Maatregelen verkeersveiligheid :
Respecteer de rode vlakken (en de roze op het plaatje) en maak deze ongeveer 1 meter groter dan op het plaatje (behalve die aan de achterzijde van de vrachtwagen).
Bij een engelse vrachtwagen is het plaatje natuurlijk gespiegeld, en zit de dode hoek dus voornamelijk aan de linkerzijde van de vrachtwagen. Dit is dus een extra gevaar als een rechtsgestuurde vrachtauto op onze wegen rijdt, omdat de dode hoek niet aan de bermzijde zit, maar aan de zijde van het overige verkeer. Hou hier dus ook rekening mee!!
Maar ik denk ook dat vanuit de zijde van de vrachtwagenchauffeur meer respect voor motorrijders moet komen. Eén ding weet ik zeker, bij ons op het bedrijf is dat respect er al....
bedankt voor de uitgebreide info
Ik ga mijn vraag dan anders stellen.
Waarom zit de chauffeur zo hoog boven het wegdek?
Als je kijkt naar bussen, dan zie je dat die chauffeur een véél beter zicht heeft op wat er zich rond hem afspeelt, met véél minder dodehoek ongevallen tot gevolg.
Het is niet alsof het mechanisch onmogelijk is om de chauffeur voor de motor te plaatsen en de slaapcabine of boven de motor of boven de chauffeur?
De chauffeur zit zo hoog boven het wegdek door de volgende zaken:
Voor de optimale benutting van de maximale lengte van de vrachtwagen, kiezen alle fabrikanten er voor om de cabine zo kort mogelijk te houden, met zoveel mogelijk comfort voor de chauffeur en een eventuele bijrijder.
Dit betekend dat de meeste vrachtwagens zijn voorzien van een slaapcabine met een bed achter de stoelen. De meeste vrachtwagens zijn voorzien van twee bedden boven elkaar, vandaar de hoogte van de cabine.
De motor van een vrachtwagen zit vrij hoog van de grond, maar is op zichzelf ook hoog.
Hier wordt door vrachtwagenfabrikanten rekening mee gehouden met de hoogte van de cabine door de cabine langs de motor te laten zakken, waardoor de zgn. motortunnel onstaat, een hoger stuk van de cabinevloer waar de motor deels in zit.
Verder zit tussen het chassis en de cabine vering voor het comfort van de bestuurder.
Het chassis zelf is gebouwd op het weerstaan van grote krachten. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van dikkere balken dan bij een auto.
Hieronder moeten de assen en banden ook nog een plaats krijgen, die, evenals de chassisbalken gemaakt zijn voor het weerstaan van hoge gewichten. Daardoor zijn deze ook hoger.
De simpele rekensom is dan "hoge banden + grotere chassishoogte + hoge cabinevering + luxere stoelvering (hoog) + hoge cabine = hoger als een auto"
Als je echt een goed beeld wil krijgen van een vrachtwagen moet je eens een keertje bij een vrachtwagenwerkplaats bij de balie vragen of je even in de werkplaats mag kijken. Dan kan je goed de techniek zien en alles wat er mee te maken heeft.
Zelf rijden wij met o.a. een wagen als de volgende vrachtwagen (niet deze, maar wel gelijkwaardig):
Waarbij veel onderdelen in een apart rek achter de cabine zijn ondergebracht omdat de motor bij deze wagens groter is als normaal, omdat er extra onderdelen aan zitten voor meer trekkracht.
Bij bussen is de motor horizontaal onder de busvloer aangebracht, of (bij een touringcar) achterin, achter de achterste stoelen.
Een horizontale motor neemt meer ruimte in als een verticaal geplaatste motor, waarbij we weer terug zijn op het begin, die ruimte is er niet in een vrachtwagen.
Een achterin geplaatste motor is al helemaal niet mogelijk, omdat daar de goederen worden geladen en gelost.
Bij distributievrachtwagens kan men af met een kleinere motor, waardoor de cabine lager geplaatst kan worden (de CP19 cabine in dit geval staat lager als de CR19, wat te zien is aan de hoogte van de handgreep):
Hoop dat ik je hiermee weer wat heb geholpen??