Motorrijders en vrachtwagens

....Het is jammer dat je niet als vrijwilliger bij de motorpolitie kunt, anders had ik me allang aangemeld. Ik zit 8 uur per dag op de weg en wat ik aan overtredingen constateer, daar kan Koos Spee alleen maar bloedgeil van worden.. :9~ ...en dan heb ik het niet over 3km/h te hard na correctie, maar echt stomme en vaak ook nog opzettelijke acties..... :(

....
Kijk eens aan, nog iemand die vaststelt dat niet overdreven snelheid de grootste frustraties teweeg brengt bij de medeweggebruikers.
 
Kijk eens aan, nog iemand die vaststelt dat niet overdreven snelheid de grootste frustraties teweeg brengt bij de medeweggebruikers.


ik denk dat ik mijn maandsalaris kan ver-5-voudigen als ik bekeuringen uit mocht delen. En dan niet voor snelheid, maar voor dingen die echt mateloos irritant zijn. Zoals een rotonde verlaten zonder richting terwijl je al n minuut staat te wachten van jezus kan ik nou? En dan wordt je ut zat en ga je gewoon, en precies die auto rijd wel verder rond op de rotonde.

Of onnodig linksrijden geen uitleg nodig lijkt me

denk dat ik rustig een paar 1000 extra per maand verdien...
 
ik denk dat ik mijn maandsalaris kan ver-5-voudigen als ik bekeuringen uit mocht delen. En dan niet voor snelheid, maar voor dingen die echt mateloos irritant zijn. Zoals een rotonde verlaten zonder richting terwijl je al n minuut staat te wachten van jezus kan ik nou? En dan wordt je ut zat en ga je gewoon, en precies die auto rijd wel verder rond op de rotonde.

Of onnodig linksrijden geen uitleg nodig lijkt me

denk dat ik rustig een paar 1000 extra per maand verdien...

i'm with stupid
*O*
 
Eerste deel :Y

Tweede deel: als onze zwaar transportcombi's goed zijn geladen aan het maximale gewicht, dan rust er nog ongeveer 3 ton meer op elke as als toegestaan bij een normale combinatie, wat neerkomt op rond de 750 kg meer per wiel. Dit is dus op een wagen met 10 aslijnen op de volledige voertuigcombinatie. Hier zitten dan 36 wielen onder, maar voor het gemak even met 40 wielen gerekend. Daarnaast heb ik nu gerekend dat iedere aslijn evenveel gewicht moet dragen, wat in werkelijkheid niet zo is.

Stelregel bij ons, en ook bij wet geregeld, is dat 1/5 van het totale voertuiggewicht op de trekas(sen) van de trekker moet liggen, bij onderstaande dus de achterste twee assen. Dan blijft dus bijna 4/5 van het totale gewicht over dat over de andere 8 assen verdeeld is. Bij onderstaande combinatie is ongeveer 3/4 van het overige gewicht op de trailerassen. (trekker was van ons, trailer nooit geweest... '( )

[afbeelding]

Mag ik even hierop reageren? (sorry kan het niet laten)

1 - Een doorlopende vergunning voor 130 ton krijg je niet op het vervoer van kraandelen. Deze gaat tot maximaal 100 ton.
2 - Normale trailers krijgen met 10 tons assen op zwaartransportverklaring een maximale belasting van 12 ton, tenzij het pendelassen zijn, deze komen op 17 ton. per AS (niet per aslijn!)
3 - Met een combi van 130 ton betekend dit dus 1/5 deel (26 ton) op de schotel moet laden. Dit komt er rottig uit, want de trekassen zijn bij elkaar 25 ton, de voorste stuuras 9 ton en de tweede stuuras 7 ton. Aangezien je niet altijd met 130 ton rondrijd komt dit zeer nadelig uit met de gewichtsverdeling.

Dus wat doe je dan met 130 ton? Krijg je trailers met een dolly ervoor of een module trailer (samengesteld uit meerdere delen van assen / diepbed / tafel enz)

Dus bovenstaande combinatie op de foto komt niet normaal op 130 ton gewicht.
6x 12 ton = 72 + 25 ton schotel = 97 ton maximum massa trailer (MCO-97-6)
 
Laatst bewerkt:
De combinatie zoals deze op de foto staat werd bij ons ook niet gebruikt voor dergelijke gewichten. Daarvoor hadden wij de beschikking over moduletrailers van vd Vlist, maar dat werk doen wij niet meer, sinds vd Vlist alle charters over ging nemen en in hun kleuren wilde hebben.

Omdat dit werk wegviel, hadden wij de TGA 660 ook niet meer nodig.

doorgaans waren wij met deze trailer niet meer als 80 ton totaalgewicht, met doorlopende vergunning tot 95 ton. Weet alleen niet hoe het met die vergunning zat, gekoppeld aan deze combinatie of gekoppeld aan de trekker.
 
Dode hoek bij vrachtwagens, als onderdeel van alle rijles iedereen 10 min in een vrachtwagen met trailer laten rijden.

Even bochten draaien vooruit en daarna achteruit tussen pylonen in parkeren dan weet men wel waar de dode hoeken zitten. Zeker als je als instructeur in de dode hoek aanwijzingen gaat geven. Geef ze vooraf mee dat ze uit moeten stappen als ze iets niet kunnen zien of niet zeker zijn dat het gaat.

Ik denk dat je zo iemand iets bijbrengt er toch wat blijft hangen, en men betere inschattingen zal maken of begrip zal hebben voor vrachtwagens.

Gewone auto's met bruikbare binnenspiegel hebben geen dode hoek, ze moeten de spiegels eens leren afstellen. Nu beweegt men om de dode hoek te zien het is beter om te begen om in de spiegel te kijken tijdens parkeren.

Afstelling spiegels:

Zet de binnen spiegel goed
Buitenspiegel zo stellen dat een achteropkomen of ingehaalde auto van uit de binnen spiegel naar de buitenspiegel gaat of vice versa. Je zal zien dat de spiegels veel meer naar buiten zullen staan een auto naast je zal te zien zijn in de zijspiegel en in de ooghoek zonder te draaien.
 
Laatst bewerkt:
ik ben vrachtwagen chauffeur en moet zeggen dat ik eigenlijk nooit problemen heb in het verkeer met motorrijders.
wel 1 ongeluk gehad op de brienenoort brug.
daar heb je 2 rijbanen voor auto's en motoren en 1 rijbaan voor vracht verkeer.
tijdens de file keek een motor rijder helaas niet toen hij besloot via de vrachtwagen baan de file voorbij te rijden.
gezien ik nog met een vaart van 50 km/u omhoog reed schepte ik hem.
hij mag van geluk spreken dat ie het nu kan na vetrellen.
achteraf hoorde ik dat ie een verbrijzelde voet had.
gebroken sleutelbeen en een hersen schudding.
 
Dode hoek bij vrachtwagens, als onderdeel van alle rijles iedereen 10 min in een vrachtwagen met trailer laten rijden.

Ik denk dat je zo iemand iets bijbrengt er toch wat blijft hangen, en men betere inschattingen zal maken of begrip zal hebben voor vrachtwagens.

Gewone auto's met bruikbare binnenspiegel hebben geen dode hoek, ze moeten de spiegels eens leren afstellen.

Allebei helemaal mee eens. Ik heb met mijn luxe wagen absoluut geen last van de dode hoek. Ik beweer niet dat ie niet bestaat, maar een kinderfietsje verdwijnt er niet in (ja, ik heb het getest!)

En zelf rijden op een vrachtwagen lijkt me niet nodig, gewoon een uurtje meerijden (al is het zelf rijden natuurlijk wel een trigger)

ik ben vrachtwagen chauffeur en moet zeggen dat ik eigenlijk nooit problemen heb in het verkeer met motorrijders.
wel 1 ongeluk gehad op de brienenoort brug.
daar heb je 2 rijbanen voor auto's en motoren en 1 rijbaan voor vracht verkeer.
tijdens de file keek een motor rijder helaas niet toen hij besloot via de vrachtwagen baan de file voorbij te rijden.
gezien ik nog met een vaart van 50 km/u omhoog reed schepte ik hem.
hij mag van geluk spreken dat ie het nu kan na vetrellen.
achteraf hoorde ik dat ie een verbrijzelde voet had.
gebroken sleutelbeen en een hersen schudding.

Gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt, maar wel een keer een luxewagen die voor me de rotonde opreed, terwijl ik met mijn richtingaanwijzer aangaf dat ik nog op de rotonde zou blijven. Volledig in de linkerflank, gelukkig geen gewonden.

En een keer een idiote duitser met caravan die lekker vroeg naar rechts kwam en mijn linkerpunt van de cabine kapot reed...alleen was die sterker als de caravan, met als gevolg dat de caravan ging rollen naar links. Foto van nieuwssite:

caravanoverdekop.JPG


Gelukkig ook geen gewonden en op een lege weg...
 
Terug
Bovenaan Onderaan