Motorrijders en vrachtwagens

Ik begrijp uw standpunt hierover. Echter is het een feit dat, ook op de E-34 het verkeer dusdanig druk is, dat zodra de inhalende vrachtwagen na 1 of 2 minuten weer terug naar de rechter rijstrook is, met even 120 rijden u weer aan sluit bij de voorliggende groep automobilisten, ongeacht of u motorrijder of automobilist bent.

De 2 minuten op bijvoorbeeld de rit Antwerpen - Knokke maken voor een automobilist die met 120 km/h rijdt, aan het einde vrijwel niets uit.

Voor vrachtverkeer, welke gebonden zijn aan rij en rusttijden. 2 minuten kunnen daarbij uitmaken of een parkeerplaats 30 km verderop nog gehaald kan worden zonder de regels te moeten overtreden. Dit maakt voor de rest van de rit, na de rust, 30 km uit. Dat is wel degelijk het verschil tussen te laat ergens zijn of niet. Als ik op een rit naar Zuid-Frankrijk iedere dag 30 km eerder moet stoppen omdat ik niet even de kans kreeg om een andere vrachtwagen in te halen. Dit is per dag 1/10 van de afstand die ik minder afleg dan ik op een dag kan rijden. Als ik over een rit van 10 dagen door even in te halen slechts 9 dagen kan doen, ga ik inhalen.

En verpletteren.....Toch voor zeker de helft zelf in de hand. Zolang u als automobilist of motorrijder probeert zoveel mogelijk oogcontact te houden, en dus niet in de dode hoek gaat zitten, scheelt al erg veel.
 
Aan oeh Tie : wat ZREX bedoeld is waarschijnlijk het volgende: 2 baanvakken, vrachtwagens aan 90, andere weggebruikers aan 120. In die vrachtwagentrein in het rechtervak zit misschien wel eentje die "slechts" 82 rijdt. Als die 82 door een vrachtwagen aan 90 ingehaald wordt dan smijt die 90 zich op het tweede vak om in te halen, ongeacht dat 90 ingehaald wordt door het verkeer aan 120.
Onnodig te zeggen dat een dergelijk maneuver (die te lang duurt gezien het kleine verschil in snelheid) wrevel verwekt bij de 120 -rijders, en die rijden NIET TE SNEL. Dit is een dagelijkse situatie op de E-34 Antwerpen-Knokke.
Vrachtwagens, verpletter ons niet...

(ik spreek uit de BE situatie)

dat zinnetje stond er nog bij, vandaar dat ik er van uitging dat hji zelf ook BE rijd en dus maar 80 mag en 90 rijd O-)

maar als je dan 120 rijd, ff inhouden. Zo'n vrachtwagen is er snel genoeg voorbij. het verschil tussen 80 en 90 is 2,7 meter per seconde. Een vrachtwagen van 18 meter is er dus in een kleine 7 seconden voorbij. Das toch nix? Even samenwerken door een lichtsignaaltje en na 30 seconden kan zo'n actie klaar zijn. En als je weer verder kan, trek hem lekker open, 10 seconden op 140 ipv 120 en je hebt ut verschil al weer goedgemaakt.
 
Laatst bewerkt:
En verpletteren.....Toch voor zeker de helft zelf in de hand. Zolang u als automobilist of motorrijder probeert zoveel mogelijk oogcontact te houden, en dus niet in de dode hoek gaat zitten, scheelt al erg veel.

Trajekt Antwerpen-Knokke noemde vroeger de "Expresweg", met meerdere dwarsverbindingen (verkeerslichten) waar vele slachtoffers vielen, wachtend voor het rode licht, verpletterd... Men schafte gelukkig veel knooppunten af (vervangen door bruggen en tunnels) om er de E-34 "snelweg" van te maken, maar van Zelzate tot Knokke sta ik met mijn Citroën-tje niet graag voor het rode licht, ik voel mij daar "VERPLETTERBAAR"...
 
Even een serieus (mss dom) vraagje aan de chauffeurs over de vrachtwagens. Het viel me op dat bij elke vrachtwagen/stadsbus die ik tegen kwam (en dan vooral bij het stoplicht) een enorme hoeveelheid vloeistof wegdruppelde. Hoort dit of is er gewoon zon groot aantal vrachtwagens met achterstallig onderhoud?
 
dat zinnetje stond er nog bij, vandaar dat ik er van uitging dat hji zelf ook BE rijd en dus maar 80 mag en 90 rijd O-)

maar als je dan 120 rijd, ff inhouden. Zo'n vrachtwagen is er snel genoeg voorbij. het verschil tussen 80 en 90 is 2,7 meter per seconde. Een vrachtwagen van 18 meter is er dus in een kleine 7 seconden voorbij. Das toch nix?
Dat klopt niet helemaal volgens mij.
vrachtwagen 1 = 18m @ 80km/u = 22,22 m/sec
vrachtwagen 2 = 18m @ 90km/u = 25 m/sec
Volgens de regels zit er minstens 50m tussen 2 vrachtwagens, maar laat ons nu 10 meter nemen, dit zal al meer waarheidsgetrouw zijn.
Eens de vrachtwagen voorbijgestoken ga je ook niet onmiddellijk naar rechts, laat ons nu nogmaals 10 meter nemen.
18m + 10m + 18m + 10m = 56m

Dus in totaal is dit 56 meter die moet overbrugd worden. (in de ideale toestand, de achterliggende vrachtwagen kan onmiddellijk van baanvak veranderen en moet ook niet eerst op snelheid komen)

56 meter @ 2,78m/sec = 20 seconden.

Als we nu realistische snelheden nemen...
de ene rijdt 83 en de andere rijdt 87, dan hang je er 50 seconden achter... per voorbijstekende vrachtwagen, in bovenvermelde "ideale" situatie.

Als we nu stellen dat er per 5 km 1 vrachtwagencombinatie is die een ander voorbijsteekt (op sommige wegen is het véél meer), dan verlies je op een trajectje van 80 km een kwartier tijd...
edit: En er zijn toch ook mensen die op "uur" werken die zich verplaatsen met de wagen?

En dan heb je "geluk" als je de eerste bent die achter die vrachtwagen hangt, als er verschillende auto's achter rijden, dan duurt het nog eens een 5 @ 10 seconden eer de eerste op snelheid gekomen is (van 87 naar 120) en voorbij de vrachtwagen gereden is, de achterliggende chauffeur reageert binnen de 2 seconden en begint dan ook te versnellen, dus dat duurt ook nog eens 2+3 seconden (het zal niet even lang duren als de eerste, omdat hij ook de vrachtwagen naar rechts ziet gaan) + hetzelfde voor alle andere achterliggers.
De 2e wagen heeft ook al een grotere afstand te overbruggen, hij rijdt namelijk ook aan 87 km/u achter de vrachtwagen en de eerste wagen aan, dus die lengtes moeten ook overbrugd worden.

De tijd die jij opgeeft is niet de volledige tijd dat het duurt eer een automobilist voorbij de vrachtwagen gereden is.

Even samenwerken door een lichtsignaaltje en na 30 seconden kan zo'n actie klaar zijn. En als je weer verder kan, trek hem lekker open, 10 seconden op 140 ipv 120 en je hebt ut verschil al weer goedgemaakt.
Hmm, jij wil dus dat wij snelheidsovertredingen gaan maken om de verloren tijd weer in te halen? Dat lijkt mij niet zo leuk, en het kost ook nog eens energie om alle wagens te versnellen.

Nog erger is het als er 3 baanvakken zijn, want dan beginnen alle auto's van het tweede vak naar het derde vak te kruipen, omdat ze de inhalende vrachtwagens willen voorbijrijden.
 
Laatst bewerkt:
Als we nu realistische snelheden nemen...
de ene rijdt 83 en de andere rijdt 87, dan hang je er 50 seconden achter... per voorbijstekende vrachtwagen, in bovenvermelde "ideale" situatie.

Realistische snelheden? Affabriek zijn alle vrachtwagens standaard begrenst op 87......de meeste rijden harder......

Maar ach, er komen prikacties van vrachtwagenchauffeurs....3 x over rotonde, langzamer rijden op de snelwegen etc. KLPD heeft al gezegd dat ze blokkades en verkeersgevaarlijk rijgedrag niet accepteren, maar dat is het ook niet...
 
Ok, ik heb niet duidelijk gekeken wat het was, het leek wel meer iets waterigs. Vroeg het me gewoon af :)

Zijn idd meerdere mogelijkheden:

- met dit weer: veel vliegen, dus veel ruitensproeiervloeistof
- met dit weer: zoals gezegd veel airco
- Koelmotoren hebben zoals gezegd condenswater
- de lucht in het luchtcircuit van de vrachtwagen dient droge lucht te zijn, en wordt door condensatoren geleid. Het eruitgefilterde water moet ergens weg....
- etc.
 
Even mijn verhaal betreft vrachtwagenchauffeurs en hun trucks. Weet niet zeker of dit het juiste topic is maar vind het wel de moeite waard om te vertellen.

Het gebeurde een jaar of 8 geleden toen ik terug kwam van de TT in Assen.
Even voor Zwolle. Ik haalde en vrachtwagen in en was de vrachtwagen een meter of 2 a 3 voorbij en toen stopte mijn motor ermee. Een suzuki GSX 550 ES. De bewuste chauffeur had gelijk in de smiezen dat er wat mis was en remde dusdanig af dat ik voor zijn truck naar de rechterbaan kon. Om vervolgens de vluchtstrook te belanden. Ik kan je vertellen dat ik deze chauffeur nog steeds dankbaar ben voor zijn oplettendheid. Ik stond op de vluchtstrook te shaken van het moment op zich. Moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik op de linkerstrook tot stilstand was gekomen. Dat was nooit goed gegaan met de drukte van de TT. Ik heb over het algemeen vrij veel respect voor vrachtwagenchauffeurs en hun trucks. Ik geef ze dan ook altijd de ruimte op de weg of ik nu met de motor of de auto ben.
 
Opnieuw: ik zou de ogen van de chauffeur het liefst op dezelfde hoogte als die van een minibusje krijgen (ok, er zijn op dit moment een aantal reglementaire vereisten waar de cabine moet aan voldoen), maar puur technisch/mechanisch is het mogelijk.

Dan heb je als chauffeur een stuk minder overzicht :Z
 
Als er geen vrachtwagens waren, waren er ook geen motoren.

:^


full
 
Overzicht waarover?
Dat je minder VER kunt kijken, dat begrijp ik (maar dat kun je opvangen met camera's), maar je ziet de mensen die NAAST je truck/trekker lopen toch beter?

Nee, we gaan de cabine verlagen, waar extra ruimte voor nodig is waar men geen vracht kan plaatsen waardoor je nog meer vrachtwagens op de weg krijgt, om te zorgen dat je de dode hoek beter kan zien. Vervolgens gaan we camera's op het dak bouwen ofzo dat je nog steeds ver kan kijken?

Beter bouw je die camera's dan op een plek zodat je daar de fietsers mee kan zien, en laat je de carbine zo, dat is beter voor de ruimte die de cabine in neemt, en dus beter voor de ruimte waar je goederen kan plaatsen. Bovendien scheelt het een hele bal werk. :Z
 
Nee, we gaan de cabine verlagen, waar extra ruimte voor nodig is waar men geen vracht kan plaatsen waardoor je nog meer vrachtwagens op de weg krijgt, om te zorgen dat je de dode hoek beter kan zien. Vervolgens gaan we camera's op het dak bouwen ofzo dat je nog steeds ver kan kijken?

Beter bouw je die camera's dan op een plek zodat je daar de fietsers mee kan zien, en laat je de carbine zo, dat is beter voor de ruimte die de cabine in neemt, en dus beter voor de ruimte waar je goederen kan plaatsen. Bovendien scheelt het een hele bal werk. :Z
Ik meen uit je betoog te mogen afleiden dat vracht dan inderdaad belangrijker is dan mensenlevens.

De reden waarom ik camera's zou gebruiken om ver te kijken is, dat als je eens niet kijkt in je monitor naar een "ver" beeld, dat dat niet onmiddellijk een ramp betekent.
Terwijl als je in je monitor aan het kijken bent om rechts te kunnen afslaan, het nog wel eens zou kunnen gebeuren dat je daardoor de voetganger mist die voor je vrachtwagen de straat oversteekt. Als je op dezelfde hoogte zou zitten als de gemiddelde bestelbuschauffeur, dan heb je dat probleem niet of véél minder.
 
Ik besef wel dat er dode hoeken zijn, maar daar is de chauffeur verantwoordelijk voor.
In de spiegels van mijn ducati is vrijwel niets te zien. Een en al dode hoek dus.
Toch zal dit na een ongeluk maar een matig verweer zijn.
Een vrachtwagen is in staat een grotere schade aan zijn omgeving aan te richten dan een motor.
Ik denk dat dit probleem niet voldoende onderkend wordt door chauffeurs, anders zouden er misschien niet veel mensen meer met een truck durven rijden.

Na een ongeluk gaat het wel om schuld.
Ik ben wel eens aangereden door een tractor.
Door de laagstaande zon KON de bestuurder mijn niet zien.
Toch was hij schuldig aan de aanrijding. Niet alleen voor de verzekering, maar hij heeft ook een boete gekregen.
Hij voerde ondanks het beperkte zicht toch een manoeuvre uit. :(
Dat bedoel ik met verantwoordelijkheid.


Ik ben chauffeur internationaal, en rij ook met plezier motor. :)
een dode hoek zit nu eenmaal op een vrachtauto !! helaas :(
maar om te stellen dat wij daar verantwoordelijk voor zijn, en te zeggen dat het onderkend wordt ,ben ik het niet mee eens
het anticiperen is erg belangrijk, en kijken wat medeweggebruikers gaan doen, dus als ik begin af te slaan, op dat moment er iemand besluit om nog ff snel er tussen door te gaan, zie ik hem niet meer in mijn spiegels.
diegene is toch wel heel erg aan het gokken !!!
maar dit komt ook doordat het niet goed bekend is bij de medeweggebruikers wat en hoe groot een dode hoek kan zijn.

en wat betreft je ducati, jij kunt nog achterom kijken !! of links en rechts dus jij hebt helemaal geen dode hoek!!


anticiperen en begrip voor elkaar te tonen, is de basis van alles of je nu op de fiets bent, of met een sportauto, of motor. dat maakt totaal niets uit.

ik nodig dan je ook uit, om een keer een rit mee te maken, dan zie je wat we bedoelen.

als iedereeen niet zo gehaast dor het leven gaat, wordt het vooral voor iedereen gemakkelijker.
dus geen gererger aan langzaam inhalende auto's etc

ook ik maak fouten tijdens mijn werk, en hobby (lees motorrijden) geeft enkel maar aan dat ik ook een mens ben.
 
Sinds gister mag ik mij ook rekenen tot de categorie GROOT...D-rijbewijs gehaald *O*
Op de lesbus zaten camera's; kweenie hoor...als de zon op het scherm valt, vind ik het beeld moeilijk te interpreteren...zodra zich daar iets bevindt dat leeft zie je dat wel goed doordat het een warmtegevoelig apparaat is, maar toch, het heeft iets onlogisch; naar zo'n zwart/wit-schermpje met wat vage lichtvegen staren... ik deed het wel, maar het voelt niet echt goed.
Denk dat ik blij ben met een spiegel straks.
 
Het valt me op dat er veel geklaagd wordt over inhalende vrachtwagens.
Ik kan uit ervaring spreken dat het voor jou met je motor/koekblik die erachter zit lang lijkt maar voor de vrachtwagenchauffeur ben jeer zo voorbij.
Als je als chauffeur bij vertrek achter een ander komt en er een uur of 3 achter moet zitten (je mag 4,5 uur aan 1 stuk rijden) dat het risico van een ongeluk groot wordt, zie het als een soort polderblindheid.
aan het eind van je 4,5 uur kan het het verschil maken van net wel of net niet op tijd zijn om te laden/lossen en daarmee invloed kan hebben op de hele resterende week.
Dat kan (en zal) op lange termijn hoge kosten met zich meebrengen en die zal op de klant worden doorberekent en die doorberekening komt uiteindelijk bij de consument... wij dus.
Ik stoor me veel meer aan koekblikkers die dezelfde tijd nodig hebben om een andere koekblikker voorbij te komen en daarna nog niet naar rechts gaan |(
Ik stoor me ook veel meer aan die mensen die op het laatste moment nog even voor een vrachtwagen langs moeten om de afrit te nemen, dat zijn de grootste veroorzakers van ongevallen met vrachtwagens.
Nee ik ben geen chauffeur (meer) maar naast de hoofdreden is dat een ook belangrijke factor waarom ik er mee gestopt ben, het gedrag en onbegrip van die overhaaste medeweggebruikers die door hun IK wil eerst want Ik heb haast en jij blijft maar rechts juist files veroorzaken en de onvermijdelijke files door drukte alleen maar langer maken :(
Als 2 voertuigen in een file gelijkmatig naast elkaar gaan rijden en daarmee de achteliggers naar een gelijkmatige snelheid dwingen is een file in no time opgelost, puur omdat de gemiddelde eikel niet meer tot het laatst door kan rijden en de rest op te houden.
Laat een ander eens voor, ook al rijdt ie langzamer en je zal zien dat je niets langzamer bent en als iedereen dat doet dan zijn we alleen maar sneller.
 
Dit soort spontane uitwijkreacties bij vrachtwagens is voor mij dan ook automatisch een teken dat er verderop "iets" aan de hand is. Extra opletten dus. Maar dat zal vast niet voor elke weggebruiker gelden.

Klopt helemaal!

Ik rijd voor mijn werk met een bus-autotrailer combinatie,
bus: +/- 4 meter lang
aanhanger: met dissel 6,20 meter lang. Dat is dus maar grofweg 8 meter korter dan een trekker-oplegger combinatie. Vaak genoeg proberen invoegende automobilisten mijn aanhanger onder het rijden van mijn bus te koppelen, gewoon omdat hun nek waarschijnlijk te stijf is om naar links te kijken voor het invoegen.

Maar wat ik laatst meemaakte slaat werkelijk alles:
Ik reed op een snelweg met een gangetje van 85 - 90 achter een tamelijk brede vrachtwagencombinatie op een afstand van zo'n 2 seconden (jaja, ik hou me eraan). Opeens scheert die combinatie voor me naar links uit. Ik dacht bij mezelf, ga maar mee want hij doet dat niet voor niks. Dus ik ook naar links en wat zie ik een moment later op de rechterbaan opdoemen: een brommobiel met opa en oma erin, onderweg naar de meubelboulevard :z
OP DE SNELWEG!!! MET 45KM/H!!!!!! |(
Stel je eens voor dat je daar met je combinatie op in rijdt bij 90km/h......daar ga je toch dwars doorheen, of niet dan?!

Gelijk rijbewijs afpakken.....ohja...dat gaat niet, want hij is niet door de 70+ keuring gekomen en heeft daarom zijn auto moeten verkopen en een brommobiel gekocht......daarvoor hoef je als oudere bestuurder alleen maar ooit een rijbewijs gehad te hebben....... B|
"Maar ik rijd al veertig jaar via die route, waarom zou ik binnendoor rijden, ze zien me toch wel op tijd..." :+


Nee....die vrachtwagenjongens kunnen echt wel een potje sturen hoor *O* , alhoewel er in elk vak een paar mensen rondwandelen die er niet thuishoren.
Automobilisten schrikken zich ook vaak rot als ik na een inhaalmanouvre de door mij ingehaalde vrachtwagen met mijn richtingaanwijzers bedankt voor het lichtsignaal dat hij me gaf om aan te geven dat ik er langs ben........soms gaat er zelfs zo'n sukkel in de remmen op de linkerbaan en dan maar claxoneren en vingertjes opsteken..... :N

Het is jammer dat je niet als vrijwilliger bij de motorpolitie kunt, anders had ik me allang aangemeld. Ik zit 8 uur per dag op de weg en wat ik aan overtredingen constateer, daar kan Koos Spee alleen maar bloedgeil van worden.. :9~ ...en dan heb ik het niet over 3km/h te hard na correctie, maar echt stomme en vaak ook nog opzettelijke acties..... :(


Met de motor heb ik alleen maar goede ervaringen met (NL) truckers. Als het kan, maken ze bijna altijd plaats voor je in files, geven bijna altijd richting aan als dat moet.
Dat inhalen met 1km/h verschil is soms gewoon nodig, omdat ze zich anders helemaal suf zitten te schakelen om er maar achter te blijven. Toen de trucks nog niet begrensd waren, zag je dit fenomeen een stuk minder. Misschien dat ze die begrenzers eens iets intelligenter moesten maken. Bijvoorbeeld, niet langer dan twee minuten vol vermogen ofzo...
 
Niet te geloven wat ik laatst had.
Ik was rustig met 45 km/u onderweg naar de Ikea, word ik opeens rakelings ingehaald door een vrachtwagen!
Ik wilde er gelijk achteraan om verhaal te halen, krijg ik bijna een aanrijding met een bus die er veel te dicht achter zat!
Toen probeerde ik nog even zijn aanhanger los te koppelen, maar dat ging niet met mijn stijve nek.

Dit moet verboden worden! Rijbewijs afnemen!
 
Ik ben chauffeur internationaal, en rij ook met plezier motor. :)
een dode hoek zit nu eenmaal op een vrachtauto !! helaas :(
maar om te stellen dat wij daar verantwoordelijk voor zijn, en te zeggen dat het onderkend wordt ,ben ik het niet mee eens
het anticiperen is erg belangrijk, en kijken wat medeweggebruikers gaan doen, dus als ik begin af te slaan, op dat moment er iemand besluit om nog ff snel er tussen door te gaan, zie ik hem niet meer in mijn spiegels.
diegene is toch wel heel erg aan het gokken !!!
maar dit komt ook doordat het niet goed bekend is bij de medeweggebruikers wat en hoe groot een dode hoek kan zijn.

en wat betreft je ducati, jij kunt nog achterom kijken !! of links en rechts dus jij hebt helemaal geen dode hoek!!


anticiperen en begrip voor elkaar te tonen, is de basis van alles of je nu op de fiets bent, of met een sportauto, of motor. dat maakt totaal niets uit.

ik nodig dan je ook uit, om een keer een rit mee te maken, dan zie je wat we bedoelen.

als iedereeen niet zo gehaast dor het leven gaat, wordt het vooral voor iedereen gemakkelijker.
dus geen gererger aan langzaam inhalende auto's etc

ook ik maak fouten tijdens mijn werk, en hobby (lees motorrijden) geeft enkel maar aan dat ik ook een mens ben.
Ik maak geen fouten tijdens mijn werk.
Als ik dat wel doe word ik ontslagen en staat mijn geval in 25 pagina's staatscourant. :(
 
Als 2 voertuigen in een file gelijkmatig naast elkaar gaan rijden en daarmee de achteliggers naar een gelijkmatige snelheid dwingen is een file in no time opgelost, puur omdat de gemiddelde eikel niet meer tot het laatst door kan rijden en de rest op te houden.
Laat een ander eens voor, ook al rijdt ie langzamer en je zal zien dat je niets langzamer bent en als iedereen dat doet dan zijn we alleen maar sneller.

Probleem is enkel vaak dat die twee auto's met (nagenoeg) gelijkmatige snelheid vaak juist de veroorzakers van de files zijn omdat al het achteropkomende verkeer als een harmonica achter aan moet sluiten.

Heb trouwens ook alle begrip voor inhalende vrachtwagens, mits ze het doen op plekken en tijdstippen waar het kan. En helaas doen ze het op de route die ik dagelijks rijd vaak op verkeerde momenten. Bij een hoge verkeersdruk moet je niet willen inhalen. Je baan houden geeft dan het rustigste verkeersbeeld en de minste frustratie.

In de files zijn ze gelukkig wel meestal de heer in het verkeer, zeker tov motorrijders.
Gebeurt me dagelijks dat een vrachtwagenchauffeur me met heel veel moeite voor hem de ruimte geeft waar overig verkeer het verdomt. Dan gaat altijd even het handje boven het hoofd met oogcontact in de spiegels en een handje terug van de chauffeur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan