Motorrijders komend weekend niet welkom op toeristische plekken en landweggetjes

En niet alleen op dijkjes overlast......:YY
Op de Parkkade is het laatst ook aardig uit de klauw gelopen, hebben we het in dit geval over opgevoerde koekblikken

Straatraces op de Parkkade: ‘Het is wachten op de eerste dode’
 
en dan met koude motor flink trappen, blijkt dat ze geen idee hebben wat er onder die motorkap gebeurt.
Of het interesseert ze niet ivm leasecontract.
Heel speciale auto's die lease-bakken!
Kunnen veel sneller en met koude motor kunnen die direct volle bak weg.
De natte hond gaat zo op de achterbank en bij een verbouwing gaat 't puin zo achterin.

Maakt allemaal geen bal uit. Kost toch niks.
Volgend jaar staat er weer een nieuwe!

Voorheen had ik ook zo'n buurman.
Zelfs als ie moest schijten stapte die eerst in de auto. Stel je voor dat je zelf 2 meter moet lopen.
300x op een dag oprit op en oprit af. :X

Mijn huidige buurman met leasebak heeft voor de show(?) een fiets buiten staan.
Ik heb 'm nog niet kunnen betrappen dat ie ook werkelijk fietst. Zou die 't wel kunnen:?
Iets minder erg dan eerder genoemde, maar ook hij zit vastgeplakt aan z'n auto-stoel.
 
Mijn leasebak heeft nog nooit zoveel rust gehad als afgelopen jaar. Lig meer dan 30.000 km achter op de prognose.
 
Heel speciale auto's die lease-bakken!
Kunnen veel sneller en met koude motor kunnen die direct volle bak weg.
De natte hond gaat zo op de achterbank en bij een verbouwing gaat 't puin zo achterin.

Maakt allemaal geen bal uit. Kost toch niks.
Volgend jaar staat er weer een nieuwe!

Voorheen had ik ook zo'n buurman.
Zelfs als ie moest schijten stapte die eerst in de auto. Stel je voor dat je zelf 2 meter moet lopen.
300x op een dag oprit op en oprit af. :X

Mijn huidige buurman met leasebak heeft voor de show(?) een fiets buiten staan.
Ik heb 'm nog niet kunnen betrappen dat ie ook werkelijk fietst. Zou die 't wel kunnen:?
Iets minder erg dan eerder genoemde, maar ook hij zit vastgeplakt aan z'n auto-stoel.
Maar als je voor elke scheet je auto gebruikt koelt ie ook niet af toch?
 
Mijn leasebak heeft nog nooit zoveel rust gehad als afgelopen jaar. Lig meer dan 30.000 km achter op de prognose.
Is gebleken veel via video te kunnen.
Zo heel erg nodig zijn die extra 30k km's dus blijkbaar ook niet geweest.

Ja, ikzelf zit ook veel op de weg om olie te verstoken. Met auto, motor(en) en bedrijfsvoertuig. O ja de brommerd doet ook nog mee!
Ik kan weer duidelijk merken dat 't veel drukker wordt op de weg. Spoedig weer opnieuw file? :X

Maar als je voor elke scheet je auto gebruikt koelt ie ook niet af toch?
Dat is dan wel weer een voordeel als de auto de hele dag in gebruik is!
 
Ik woon er naast en rijd er vrijwel nooit. Heel soms als het op de route ligt en wanneer het doordeweeks is buiten de drukke uren. Maar in Coronatijd? Het is letterlijk niet eens als optie in me opgekomen haha. Er staan hier soms files op de 80 wegen door de vakantiegangers en alle parkeerplaatsen in de natuurgebieden staan elke dag vol..
Hier het zelfde....

Ik kan in de achtertuin de Holterberg zien liggen. Er zijn jaren dat ik er niet met de motor overheen ben gereden.
Dit jaar vroeg in het voorjaar wel, maar toen was het nog zo koud dat ik geen andere motorrijder ben tegengekomen.
 
Uit het Noordhollands Dagblad van vandaag:

OVERLAST Meer dan zestig gemeenten steunen Bergen in strijd tegen brullende motoren
Knallende uitlaten en schreeuwende motoren: de gemeente Bergen neemt landelijk het voortouw in de bestrijding van motoren die te veel geluid maken, al meer dan zestig gemeenten hebben zich aangesloten.
Suzanne Rijnja
BERGENDe gemeente Bergen wil geluidsoverlast door motoren aanpakken. Tientallen gemeenten hebben zich inmiddels bij Bergen aangesloten, waaronder de grote vier (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag).
In de dorpscentra, langs het hertenkamp in Bergen, bij de klimduin in Schoorl en op de Zeeweg naar Bergen aan Zee: zodra het lekker weer is scheuren motoren hier met geluidsgeweld voorbij. Soms een enkeling, soms een groep. In de gemeente Bergen regent het dan klachten over geluidsoverlast. „Op de N512 tussen Bergen en Egmond is het af en toe net een TT”, stelt burgemeester Peter Rehwinkel.
De gemeente is klaar met motorrijders die zich asociaal gedragen. Daarom is er een brief naar de minister van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd. Daarin vraagt Bergen aandacht voor vijf punten, waaronder een verlaging van de geluidsnormen, wettelijke mogelijkheden om te hard geluid op plekken te verbieden en betere handhaving.
Dat overlast niet alleen in Bergen speelt, blijkt uit de brede steun. Gemeenten vanuit het hele land sluiten zich bij de gemeente aan. „Ik heb al een hele rij aan burgemeesters aan de telefoon gehad”, zegt Rehwinkel. Wethouder Erik Bekkering: „In onze eigen regio bijvoorbeeld Alkmaar, Heiloo, Enkhuizen en Drechterland. Als we ons hard maken zijn we straks niet met zestig, maar met nog veel meer.”
Asociaal gedrag
Het gaat om de motoren die te veel geluid maken. „We gunnen iedereen plezier om er met de motor op uit te gaan”, benadrukt de burgemeester. „Dit gaat echt om asociaal gedrag. Veel te veel lawaai, luid optrekken, scheuren op tijden die niet normaal zijn. We moeten niet normaal gaan vinden wat niet normaal is. Op de motor eropuit gaan is geen probleem, maar je moet ook aan de ander denken.”
De gemeente heeft contact met de Motorrijdersactiegroep (MAG). „Wij kennen het probleem, al zijn we van mening dat de overlast ook overdreven wordt”, zegt woordvoerder Hugo Pinksterbloem. De MAG ziet geen heil in een verlaging van de geluidsnorm, omdat dat in de praktijk (nog) niet mogelijk is. „Het gaat ook steeds vaker over wegafsluitingen. Wij zijn voor open wegen voor motorrijders, maar een deel van de motorrijders maakt het voor ons wel erg moeilijk. Die groep houdt geen rekening met de omgeving.” Hierom is de MAG de campagne ’Te luid geluid is uit’ gestart.
Bergen moet nog een reactie krijgen van de minister, maar in de tussentijd zit de gemeente niet stil. Samen met de politie en het Openbaar Ministerie zijn er verschillende motorcontroles gedaan. In maart en april leidde dit tot bekeuringen voor zes geluids- en 236 snelheidsovertredingen. „De boodschap dat overlast niet gewaardeerd wordt verspreidt zich hierdoor ook, we zagen het aantal klachten afnemen”, zegt de burgemeester. Daarbij moet gezegd worden dat dit ook komt omdat het geen goed toerweer was, voegt Bekkering eraan toe.
De gemeente verwacht nog voor de zomer een brief terug van minister Cora van Nieuwenhuizen en hoopt dat de ’macht van het getal’ door de steun helpt. Rehwinkel: „We verwachten ten eerste dat ze het probleem erkent en ziet dat op grote schaal speelt. Dat is al heel belangrijk. Ten tweede hopen we op de concrete toezegging dat de wetgeving wordt aangepast.”
Bekkering: „Een voorbeeld van een oplossing is een slimmere manier van handhaven. Nu wordt dat per gemeente geregeld, maar als je een gezamenlijk team zou hebben dat zich bezighoudt met motoren en zich in een bepaalde frequentie in gemeentes begeeft, zorgt dat voor een stuk focus.” Het zou ook goed zijn om naar het buitenland te kijken, zegt Rehwinkel. „In sommige landen is het echt beter geregeld dan bij ons.”
Op de weg tussen Bergen en Egmond is het af en toe net een TT
Vijf punten
In de brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen vraagt de gemeente Bergen aandacht voor de volgende vijf punten:
1. De verlaging van geluidsnormen voor motorfietsen en meer toezicht op naleving hiervan.
2. Een verbod op regelbare uitlaatsystemen, zoals kleppen in de uitlaat en verwijderbare decibel-killers.
3. De wettelijke mogelijkheid voor de gemeente om een maximale eis over het aantal decibel voor woongebieden in te voeren. Of bijvoorbeeld een lijst te maken van wegen die verboden zijn voor motoren die boven een bepaald aantal decibels uitkomen.
4. Meer wettelijke mogelijkheden voor de gemeente om inrijverboden in te stellen voor overlastgevende motoren.
5. Een vereenvoudigd systeem voor handhaving op geluidsoverlast, waarvan bijvoorbeeld een akoestische flitspaal onderdeel kan zijn
 
KNIP

In de brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen vraagt de gemeente Bergen aandacht voor de volgende vijf punten:
1. De verlaging van geluidsnormen voor motorfietsen en meer toezicht op naleving hiervan.
2. Een verbod op regelbare uitlaatsystemen, zoals kleppen in de uitlaat en verwijderbare decibel-killers.
3. De wettelijke mogelijkheid voor de gemeente om een maximale eis over het aantal decibel voor woongebieden in te voeren. Of bijvoorbeeld een lijst te maken van wegen die verboden zijn voor motoren die boven een bepaald aantal decibels uitkomen.
4. Meer wettelijke mogelijkheden voor de gemeente om inrijverboden in te stellen voor overlastgevende motoren.
5. Een vereenvoudigd systeem voor handhaving op geluidsoverlast, waarvan bijvoorbeeld een akoestische flitspaal onderdeel kan zijn

1. Prima
2. Prima
3. Prima
4. Prima
5. Prima

Enige puntje is dat de decibel limiet wel een realistische limiet moet zijn. Als dat kan, heb je met dit lijstje precies degenen te pakken die overlast veroorzaken. In principe een mooi voorstel dus.
 
Regelbare uitlaatsystemen verbieden gaat leuke dingen opleveren8-)

"De wettelijke mogelijkheid voor de gemeente om een maximale eis over het aantal decibel voor woongebieden in te voeren."

Staan er straks allemaal kinderen buiten de wijk te blèren:+
 
. De verlaging van geluidsnormen voor motorfietsen en meer toezicht op naleving hiervan.
2. Een verbod op regelbare uitlaatsystemen, zoals kleppen in de uitlaat en verwijderbare decibel-killers.
3. De wettelijke mogelijkheid voor de gemeente om een maximale eis over het aantal decibel voor woongebieden in te voeren. Of bijvoorbeeld een lijst te maken van wegen die verboden zijn voor motoren die boven een bepaald aantal decibels uitkomen.
4. Meer wettelijke mogelijkheden voor de gemeente om inrijverboden in te stellen voor overlastgevende motoren.
5. Een vereenvoudigd systeem voor handhaving op geluidsoverlast, waarvan bijvoorbeeld een akoestische flitspaal onderdeel kan zijn

Als ze overal motoren vervangen voor voertuigen is dit toch prima?
Maar niet alleen motoren aanpakken.


Als er last is van een teveel aan geluid moet je alle geluidsbronnen aanpakken.
Trekkers, vrachtwagens, gillende kinderen, motoren, verbouwingen, noem maar op.


En een inrijverbod voor overlastgevende motoren? het probleem is dat die klagers élke motor overlastgevend vinden...
 
Nouw, na de boeroepsklagers hadden wij van de week een positieve ervaring. Ik heb een leovince met CE onder de 600, Killer er uit, maar op zich niet heel aso. Van de week savonds op de dijk toch een paar duimpjes gehad van een groep wandelaars(leken bewoners) met kinderen. Gewoon normaal doen is de sleutel denk ik toch. Als er een groepje wandelaars of fietsers langs komt hoef je geen 80 te rijden, ben ik van mening. En 50/60 rijd hij ook in zijn 3/4 of 5 ipv 1 😂. Die ene keer dat je een bocht door jankt en daarna weer netjes doorschekeld hoor je niemand over denk ik. Tenminste dat is mijn ervaring. Heb er overigens nog nooit op zondag gereden. Ook geen behoefte aan in de drukte.
 
Ik stoor me nauwelijks aan geluid van voorbij-komende voertuigen.
Maar ik ben natuurlijk niet de gemiddelde maatstaf. Ik ben zelf auto-motor-brommer-rijder.
Maar toch is ca 1% van alle verkeer, dat ik dan denk: Kan 't niet een beetje minder.
Deze categorie zorgt voor alle geluids-ophef en maatregelen die genomen (gaan) worden.

Punt 1 tm 5 is prima! :t
Maar idd zoals @Sjefman oppert dan voor alle 'voertuigen'.

Ja, dat is ook wel mijn ervaring dat als je zelfs echt rustig rijdt, dan ze dan nog lopen te zwaaien voor minder snel. :X
Mijn reactie is dan altijd: Gas erop en fuck-it!

@ geluid
Ik woon aan een vrij drukke weg.
Van de motoren 'hoor je' ca 50%. Ja, de gemiddelde motor maakt meer geluid dan de gemiddelde auto.
Van alle motoren zou je ca 10% echt luid kunnen noemen. Enkele procenten maken gewoon a-sociaal veel kabaal!
Vooral Harley's (zeker als groep) zijn meestal de 'herrie-bakken'. Die rijden met een open pijp??
Dat komt dan wrs vooral het volk wat hier op rijdt. Wel eens met Harley's een stuk meegereden dat geluid wel 'normaal' was.
Een Harley kan dus best rijden zonder een bak herrie te moeten produceren.

Ook de popi-jopie autootjes met petjes achter het stuur maken vaak meer geluid dan nodig. Vaak een brul-uitlaat eronder.
Meestal herkenbaar als oud barrel met super-spoiler op de achterklep. De attributen zijn dan meer waard dan de hele verdere auto.

Verder dan ook brommers/ scooters aanpakken voor overmatig en onnodig geluid.
Komt hier wel eens een scootertje voorbij, haalt nauwelijks 25 maar maakt evenveel herrie als 10 motoren die 120 rijden.
Wrs een gat in de uitlaat geslagen. Enige effect wat dat heeft is productie van veel meer lawaai.
 
Gewoon met een oldtimer rondploffen, ik zie alleen maar positieve gebaren :] :W *O*
De weg langs Andijk is nog niet afgesloten en Medemblik ook niet :P

1623321824189.png


1623321924185.png
 
De Funduro kweekt ook geen kwade gezichten ,zelfs niet op zandpaden e.d ,t is zo n vriendelijk motortje 👍😂
 
Enige puntje is dat de decibel limiet wel een realistische limiet moet zijn.
als we niet oppassen, stellen ze straks die fictieve NEFOM norm van max 70DB als limiet!
en dan het liefst voor statische metingen :(
op die manier krijgen de zijkerds dankzij de grotere groep die motoren wel oke vind, maar de eccessen wil aanpakken EXACT wat zij willen: een verkeersvrije weg voor hun huis...
 
Terug
Bovenaan Onderaan