Motorrijders komend weekend niet welkom op toeristische plekken en landweggetjes

Vandaag in het Noord Hollands Dagblad:

Lawaai.jpg
 
Waarom moet ik aan het kwartje van Kok denken, die ging er ook nooit meer af…..:?

(gelukkig geen last van want ik tank hier toch over de grens waar de benzineprijs een stuk goedkoper is)
 
volgens mij was dit een onzin bericht , is een paar maanden geleden ook al eens voorbij gekomen op internet
Dat vermoed ik ook, bewijsvoering is uitermate lastig bij geluid.
In tegenstelling tot een snelheidsmeting is geluid veel makkelijker te beïnvloeden.

Wat nu als ik met mijn stadiontoeter onder die paal ga staan?
Iedere motor een bekeuring?

Volgens mij kun je het op dit moment hooguit als voorselectie gebruiken en dan de desbetreffende motor staande houden voor een officiële meting.
 
Dat vermoed ik ook, bewijsvoering is uitermate lastig bij geluid.
Volgens mij kun je het op dit moment hooguit als voorselectie gebruiken en dan de desbetreffende motor staande houden voor een officiële meting.
De bijgevoegde foto laat al zien, dat moeilijk gaat worden om precies die ene herrie-schopper tussen al die motoren eruit te halen.
 
Wat nu als ik met mijn stadiontoeter onder die paal ga staan?
Iedere motor een bekeuring?
Nou, met de systemen die ze tot nu toe uitgevonden hebben kunnen ze al heel precies de richting bepalen waar het geluid vandaan komt. Probleem is echter nog steeds dat de uitgevoerde metingen nooit overeen zullen komen met de officiële meetmethodes, dus hoe kunnen ze toetsen aan de normen?
 
Nou, met de systemen die ze tot nu toe uitgevonden hebben kunnen ze al heel precies de richting bepalen waar het geluid vandaan komt. Probleem is echter nog steeds dat de uitgevoerde metingen nooit overeen zullen komen met de officiële meetmethodes, dus hoe kunnen ze toetsen aan de normen?
Dat is ook een probleem.

En ik twijfel ook aan de metingen. Zeker omdat het in het audiogebied valt dus zeer lange golven zijn.
Alles heeft invloed, reflecties, staande golven omgevingsgeluiden en dat alles dynamisch. Heel complex.
Sowieso heb je al het probleem dat wanneer mijn stadiontoeter meer db's heeft dan de motor er niet eens een meting mogelijk is.

Alles is technisch oplosbaar maar je moet heel wel heel veel in investeren. De veel hogere freq van de radar werkt veel preciezer en makkelijker in dit geval.
 
Nou, met de systemen die ze tot nu toe uitgevonden hebben kunnen ze al heel precies de richting bepalen waar het geluid vandaan komt. Probleem is echter nog steeds dat de uitgevoerde metingen nooit overeen zullen komen met de officiële meetmethodes, dus hoe kunnen ze toetsen aan de normen?

dat is precies wat de MAG zich ook afvraagt.... welke normen komen hier aan te hangen... erg onduidelijk nog.....
Frankrijk heeft de primeur van de eerste lawaaiflitspaal, zo laat de Telegraaf vanochtend weten. Los van de gebruikelijke stemmingmakerij in het artikel ontbreekt informatie over wat dan straks 'te veel geluid' zou zijn. De vraag is of ze dat in Frankrijk al weten: er zijn geen normen voor het geluid dat een passerend voertuig mag maken. We nemen contact op met onze Franse collega's, Les Motards en Colere. Later meer!
 
Er wordt geen norm aan gehangen, want die bestaat niet. Het is gewoon inspelen op onderbuikgevoelens van anderen en denken dat je er iets mee oplost. Ik heb het al vaker gezegd: geniet zolang het nog kan....
 
Probleem is alleen dat de gewone man (klagers) geen onderscheid maken tussen de herrie-schoppers en jouw (of mijn) motor. Zij scheren alles onder dezelfde noemer.....
 
Er wordt geen norm aan gehangen, want die bestaat niet. Het is gewoon inspelen op onderbuikgevoelens van anderen en denken dat je er iets mee oplost. Ik heb het al vaker gezegd: geniet zolang het nog kan....
De norm is wat de autoriteiten er aan hangen volgens mij, net als bij een max. snelheid. Dus als je straks langs die paal rijdt en je produceert meer dan een bepaald aantal decibel, dan krijg je een boete. En dat aantal decibel staat los van wat op je kenteken staat en waar je motorfiets mee is goedgekeurd.
 
Zou mooi zijn. De wetgever heeft eerst d,v typegoedkeuring bepaalt dat mijn motor een bepaald niveau van geluid mag maken en dan zou ik van diezelfde overheid een boete krijgen daarvoor? 8)7
 
De norm is wat de autoriteiten er aan hangen volgens mij, net als bij een max. snelheid. Dus als je straks langs die paal rijdt en je produceert meer dan een bepaald aantal decibel, dan krijg je een boete. En dat aantal decibel staat los van wat op je kenteken staat en waar je motorfiets mee is goedgekeurd.
En dat gaat dus niet want zo'n paal kan niet op de juiste manier meten.
 
Zou mooi zijn. De wetgever heeft eerst d,v typegoedkeuring bepaalt dat mijn motor een bepaald niveau van geluid mag maken en dan zou ik van diezelfde overheid een boete krijgen daarvoor? 8)7
Je motorfiets is ook goedgekeurd met een max. snelheid van bijvoorbeeld 220 km/u. Maar toch mag je op bepaalde wegen maar 60 km/u rijden. Dit is net zoiets volgens mij. Op dat stuk weg mag je niet meer dan een bepaald aantal decibels produceren. Dus niet flink gassen als je daar rijdt.
 
Zou mooi zijn. De wetgever heeft eerst d,v typegoedkeuring bepaalt dat mijn motor een bepaald niveau van geluid mag maken en dan zou ik van diezelfde overheid een boete krijgen daarvoor? 8)7
Op zich is dat niet vreemd. Onderdeel van de typegoedkeuring is ook de maximale snelheid die het voertuig mag rijden. Toch kun je een bekeuring krijgen terwijl j er dat maximum niet overschrijdt.

En met een vrachtwagen kan het gebeuren dat je de afdruk op een specifieke weg overschrijdt, ook al blijf je binnen het maximale laadvermogen van het voertuig.
 
  • Eens
Waarderingen: Ulgi

Dat is ook de reden, zo geeft het artikel aan, dat er drie palen van verschillende fabrikanten naast elkaar worden gezet.
Zodoende kan men resultaten naast elkaar leggen...
 
En dat gaat dus niet want zo'n paal kan niet op de juiste manier meten.
Wat is juist? Die paal meet een bepaald aantal decibels. Dus als, na de test daar in Frankrijk, het een geaccepteerde meet methode wordt, kunnen ze die gebruiken. Staat helemaal los van hoe er wordt gemeten bij een keuring voor je kenteken.
 
Je motorfiets is ook goedgekeurd met een max. snelheid van bijvoorbeeld 220 km/u. Maar toch mag je op bepaalde wegen maar 60 km/u rijden. Dit is net zoiets volgens mij. Op dat stuk weg mag je niet meer dan een bepaald aantal decibels produceren. Dus niet flink gassen als je daar rijdt.
Maar de snelheid di ik rijdt kan ik waarnemen op mijn mijn motor, en dus kan ik binnen de beperkingen blijven die de wetgever mij oplegt. Het aantal db dat mijn motor produceert, daar heb ik geen metertje voor op mijn motor. dus lijkt mij dat ik er op mag vertrouwen dat de norm waarmee mijn motor is goedgekeurd ook de norm is waarmee gemeten gaat worden.
Dat is volgens mij sowieso niet mogelijk, want wordt die geluidsnorm niet bij een bepaald toerntal gemeten?
 
Op zich is dat niet vreemd. Onderdeel van de typegoedkeuring is ook de maximale snelheid die het voertuig mag rijden. Toch kun je een bekeuring krijgen terwijl j er dat maximum niet overschrijdt.
Ik heb een snelheidsmeter op mijn motor, jij hoogstwaarschijnlijk ook. We kunnen dus zien of we te hard rijden of niet. Heb jij een geluidmeter op je motor?
Nee. Niet dat dat ook maar enige zin heeft; bij het meten van het geluid zijn er externe omstandigheden die het beïnvloeden: primair de afstand waarop je meet, maar ook windrichting, reflecties door bebouwing etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan