Motorrijders komend weekend niet welkom op toeristische plekken en landweggetjes

Maar de snelheid di ik rijdt kan ik waarnemen op mijn mijn motor, en dus kan ik binnen de beperkingen blijven die de wetgever mij oplegt. Het aantal db dat mijn motor produceert, daar heb ik geen metertje voor op mijn motor. dus lijkt mij dat ik er op mag vertrouwen dat de norm waarmee mijn motor is goedgekeurd ook de norm is waarmee gemeten gaat worden.
Dat is volgens mij sowieso niet mogelijk, want wordt die geluidsnorm niet bij een bepaald toerntal gemeten?
Ik neem aan dat de norm die ze gaan hanteren wel ruim genomen wordt. Dus dat elke standaard motorfiets die daar normaal langs rijdt geen boete krijgt. Dus dat ze alleen de motorfietsen die daar zonder DB-killer langs knallen er uit pikken. Maar goed, ik weet het verder ook niet.
 
want wordt die geluidsnorm niet bij een bepaald toerntal gemeten?
Ja, maar er zijn nog veel meer randvoorwaarden voor de meting, is dus niet te vergelijken met een simpele meting langs de weg. Nu kan de meetmethode natuurlijk vereenvoudigd worden, maar dan nog kun je geen eenduidige methode verzinnen waarbij de bestuurder vooraf kan weten of hij aan de regels voldoet of niet. Dat is dus het grote verschil bij het meten van je snelheid.
 
Ik snap de tegenstand niet...maar ik hoop dat met de lawaaipaal ook daadwerkelijk ALLE lawaaimakers worden gepakt..

En ik zou graag een overzicht willen zien van alle gefotografeerden; zoveel auto's, zoveel motoren etc etc
 
Probleem is alleen dat de gewone man (klagers) geen onderscheid maken tussen de herrie-schoppers en jouw (of mijn) motor. Zij scheren alles onder dezelfde noemer.....

Ze willen gewoon geen motoren, klaar. Die dijk moet leeg. (of mooie rustige tussenweggetje)

Ik weet dat er best wel contacten zijn geweest om bv Elektrische motoren dan wel toe te laten.
Standaard antwoord, oh ja zo best kunnen.
Maar voorlopig is er nergens bij een verbod een onderbord gekomen: EV wel toegestaan.

Nee hoor, doel is gewoon geen motoren en het geluid bied ze een handvat om er te komen.
 
Ik neem aan dat de norm die ze gaan hanteren wel ruim genomen wordt. Dus dat elke standaard motorfiets die daar normaal langs rijdt geen boete krijgt. Dus dat ze alleen de motorfietsen die daar zonder DB-killer langs knallen er uit pikken. Maar goed, ik weet het verder ook niet.
Kijk eens naar wat motoren op korte afstand mogen produceren (staat op het kenteken), daar zitten soms gigantische verschillen tussen. Toch voldoen ze allemaal aan dezelfde EU-eis. Dat geeft al aan hoe belangrijk de juiste meetcondities zijn. Wijk je er vanaf, dan valt er eigenlijk niets zinnigs over te zeggen. Er valt dus ook geen algemene regel te bepalen: boven de zoveel dB ben je “af”.
 
En over 5 á 10 jaar kunnen deze dure palen weg want dan rijdt men electrisch. Of we meten dan alleen nog de snelheid. Of men draait dan de palen om en dan kijken ze of je op je handy zit te loeren.
 
Wat is juist? Die paal meet een bepaald aantal decibels. Dus als, na de test daar in Frankrijk, het een geaccepteerde meet methode wordt, kunnen ze die gebruiken. Staat helemaal los van hoe er wordt gemeten bij een keuring voor je kenteken.
Die paal bepaald niks. Die meet in een niet gecontroleerde omgeving waardoor de meting nooit meer waard is dan een indicatie.
Geluid meten is niet zo eenvoudig als je denkt.
 
Kijk eens naar wat motoren op korte afstand mogen produceren (staat op het kenteken), daar zitten soms gigantische verschillen tussen. Toch voldoen ze allemaal aan dezelfde EU-eis. Dat geeft al aan hoe belangrijk de juiste meetcondities zijn. Wijk je er vanaf, dan valt er eigenlijk niets zinnigs over te zeggen. Er valt dus ook geen algemene regel te bepalen: boven de zoveel dB ben je “af”.
Kennelijk wel, anders zou Frankrijk die palen niet plaatsen.
 
Die paal bepaald niks. Die meet in een niet gecontroleerde omgeving waardoor de meting nooit meer waard is dan een indicatie.
Geluid meten is niet zo eenvoudig als je denkt.
Hoe weet jij wat ik denk en weet? Frankrijk plaatst palen die decibels meten. En boven een bepaald aantal decibels krijg je een boete. En als dat wettelijk is geaccepteerd in Frankrijk, gaan ze dus handhaven. Nu kun je van alles er bij halen zoals "de meting is maar een indicatie", maar daar hebben ze in Frankrijk kennelijk lak aan.
 
Ik snap de tegenstand niet...maar ik hoop dat met de lawaaipaal ook daadwerkelijk ALLE lawaaimakers worden gepakt..

En ik zou graag een overzicht willen zien van alle gefotografeerden; zoveel auto's, zoveel motoren etc etc
Definieer lawaai!

De één vindt mijn BMW al een grafherrie maken, de ander gaat pas uit zijn dak bij 120+ dB. Daarom dus
 
Hoe weet jij wat ik denk en weet? Frankrijk plaatst palen die decibels meten. En boven een bepaald aantal decibels krijg je een boete. En als dat wettelijk is geaccepteerd in Frankrijk, gaan ze dus handhaven. Nu kun je van alles er bij halen zoals "de meting is maar een indicatie", maar daar hebben ze in Frankrijk kennelijk lak aan.

Voorlopig is het ook in Frankrijk nog in testfase en worden er geen boetes uitgeschreven.
En dat is nog steeds zo. Het is nu eenmaal erg complex.

Dus ook in Frankrijk hebben ze er geen lak aan ;)
Ze testen al vanaf 2019 en eind 2021 zou er wetgeving komen dat is al weer uitgesteld naar 2023.

Maar ok, ze proberen het wel, dus afwachten wat de toekomst brengt.
 
B51ACD1C-D618-4A4A-85E3-BDEE968CDE36.jpeg


Die irritante Aanname dat elektrische motorfietsen geen geluid maken zal nu hopelijk eens bij wat mensen doordringen.
 
Definieer lawaai!

Je motor is gehomologeerd bij een bepaald toerental en bijbehorende geluidsdruk.

De kans is echter aanwezig (het zou mij niet meer verbazen..) dat men á la Oostenrijk, alles boven een bepaalde geluidsdruk niet meer accepteert..goedkeuring of niet..
 
Kennelijk wel, anders zou Frankrijk die palen niet plaatsen.
Er wordt hier in dit topic heel veel voors- en tegens genoemd vwb geluids-flitspalen.
Duidelijk is wel dat het langzaamaan ongewenst wordt gevonden dat (te) veel motoren ernstig herrie maken.
Het net sluit zich steeds verder!

De eerste snelheids-flitsers werden ook nog als onwerkelijk en onmogelijk beschreven. Nu staan ze bijna overal!
Wat hiervan laatste tijd wel heel vervelend is dat ze niet daadwerkelijk meer flitsen.
Je weet dan van niets en ineens ligt er een brief van het CJIB op de mat. Vroegâh wist je al direct na de flits dat je post zou gaan krijgen.
 
Er wordt hier in dit topic heel veel voors- en tegens genoemd vwb geluids-flitspalen.
Duidelijk is wel dat het langzaamaan ongewenst wordt gevonden dat (te) veel motoren ernstig herrie maken.
Het net sluit zich steeds verder!

De eerste snelheids-flitsers werden ook nog als onwerkelijk en onmogelijk beschreven. Nu staan ze bijna overal!
Wat hiervan laatste tijd wel heel vervelend is dat ze niet daadwerkelijk meer flitsen.
Je weet dan van niets en ineens ligt er een brief van het CJIB op de mat. Vroegâh wist je al direct na de flits dat je post zou gaan krijgen.
Komt wel een keer 'goed'..... _O-

Gaan mensen hier eerst onderling herrie maken, zoals in andere topics, en ooit in de toekomst komen de bekeuringen vanzelf wel.... :?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
...
Die irritante Aanname dat elektrische motorfietsen geen geluid maken zal nu hopelijk eens bij wat mensen doordringen.
Laat ik toch eens happen ;)

Aan de start van de zin "irritante aanname" zie ik dat je ook behoorlijk bevooroordeeld in de discussie zit.
Maar in mijn ogen zit je er dan toch nog behoorlijk naast.
Je leest iets waar je gelijk boven opspringt, zie nou wel ik heb gelijk.

Qua elektrische motor maakt alleen de Energica lawaai, de HD niet en zo te zien is de Zero niet meegenomen maar die maakt ook geen lawaai.
En ja, blijkbaar hebben Italianen wat met geluid, zie de cijfers bij Ducati, de CEO van Energica heeft ook aangegeven dat ze de tandwielen in de gearbox van de Energica bewust haaks geslepen hebben wat het "zingende geluid" maakt. (Specifiek Energica, er zit een box in met 2 tandwielen, versnellingen heeft hij niet)
De keuze kun je over discusiëren, maar uiteindelijk bepaald Energica zelf, net als Ducatie dit doet.

Verder vraag ik me af in hoeverre de meting correct is uitgevoerd, ik heb een rapport van de Touring Club Schweiz die toch heel andere getallen heeft.
Daar wordt de meetmethode ook goed beschreven:
Geluidsmeter:
Brüel & Kjaer Sound Level Meter 2235
Das tragbare Brüel & Kjaer Sound Level Meter 2235 ist ein sehr einfach zu handhabendes, robustes Gerät zur Messung von Schallpegeln. Ausgerüstet mit dem Mikrofon Typ 4176 entspricht es folgenden Normen:
  • IEC 651 Type 1L
  • DIN IEC 651 Klasse 1L
  • ANSI S.1.4.1983 Type 1

1641378990764.png


1641379065629.png


Aantal metingen:
1641379144205.png


1641379181696.png

Hier komt een meting uit met 88 db(A) wat wel luid is maar een stuk lager dan die 94?
In het rapport en meting van de Zwitsers heb ik best veel vertrouwen en je zit hier dus dat de Energica best meevalt zolang je niet aan het gas hangt. (geld uiteraard ook voor ICE) maar daar zie ik de waarden van in de 60 db niet terug.
Komt ook overeen met mijn persoonlijke ervaring, alleen bij flink gas en afremmen op regeneratie hoor ik hem duidelijk, daar buiten niet.

Kortom je aanname dat alle EV motoren lawaai maken klopt niet, dat is alleen de Energica.
Die is met rustig rijden sowieso stiller.
Het geluid is een hogere janktoon (van de tandwielen) die je na 200-300 meter kwijt bent, de lage klappen van een Harley hoor je na 5 km nog. (draagt veel verder)

En ja ik persoonlijk vind de keuze voor haakse tandwielen eigenlijk ook verkeerd, maar ja Italianen. (design, snelheid en geluid... )
Schuine tandwielen was veel stiller geweest uiteraard.

Maar je hebt gelijk hoor alle EV zijn herrie bakken :z (Er rijden 60 Energica's in Nederland volgens mij)
(De db-killer eruit halen is ook een heel lastig karwei }) )
 
Laat ik toch eens happen ;)

Aan de start van de zin "irritante aanname" zie ik dat je ook behoorlijk bevooroordeeld in de discussie zit.
Maar in mijn ogen zit je er dan toch nog behoorlijk naast.
Je leest iets waar je gelijk boven opspringt, zie nou wel ik heb gelijk.

Qua elektrische motor maakt alleen de Energica lawaai, de HD niet en zo te zien is de Zero niet meegenomen maar die maakt ook geen lawaai.
En ja, blijkbaar hebben Italianen wat met geluid, zie de cijfers bij Ducati, de CEO van Energica heeft ook aangegeven dat ze de tandwielen in de gearbox van de Energica bewust haaks geslepen hebben wat het "zingende geluid" maakt. (Specifiek Energica, er zit een box in met 2 tandwielen, versnellingen heeft hij niet)
De keuze kun je over discusiëren, maar uiteindelijk bepaald Energica zelf, net als Ducatie dit doet.

Verder vraag ik me af in hoeverre de meting correct is uitgevoerd, ik heb een rapport van de Touring Club Schweiz die toch heel andere getallen heeft.
Daar wordt de meetmethode ook goed beschreven:
Geluidsmeter:
Brüel & Kjaer Sound Level Meter 2235
Das tragbare Brüel & Kjaer Sound Level Meter 2235 ist ein sehr einfach zu handhabendes, robustes Gerät zur Messung von Schallpegeln. Ausgerüstet mit dem Mikrofon Typ 4176 entspricht es folgenden Normen:
  • IEC 651 Type 1L
  • DIN IEC 651 Klasse 1L
  • ANSI S.1.4.1983 Type 1

Bekijk bijlage 1712282

Bekijk bijlage 1712285

Aantal metingen:
Bekijk bijlage 1712288

Bekijk bijlage 1712289
Hier komt een meting uit met 88 db(A) wat wel luid is maar een stuk lager dan die 94?
In het rapport en meting van de Zwitsers heb ik best veel vertrouwen en je zit hier dus dat de Energica best meevalt zolang je niet aan het gas hangt. (geld uiteraard ook voor ICE) maar daar zie ik de waarden van in de 60 db niet terug.
Komt ook overeen met mijn persoonlijke ervaring, alleen bij flink gas en afremmen op regeneratie hoor ik hem duidelijk, daar buiten niet.

Kortom je aanname dat alle EV motoren lawaai maken klopt niet, dat is alleen de Energica.
Die is met rustig rijden sowieso stiller.
Het geluid is een hogere janktoon (van de tandwielen) die je na 200-300 meter kwijt bent, de lage klappen van een Harley hoor je na 5 km nog. (draagt veel verder)

En ja ik persoonlijk vind de keuze voor haakse tandwielen eigenlijk ook verkeerd, maar ja Italianen. (design, snelheid en geluid... )
Schuine tandwielen was veel stiller geweest uiteraard.

Maar je hebt gelijk hoor alle EV zijn herrie bakken :z (Er rijden 60 Energica's in Nederland volgens mij)
(De db-killer eruit halen is ook een heel lastig karwei }) )
Knap dat jij uit een zinnetje conclusies kunt trekken hoe ik in een discussie zit. En nog meer aannames doet die onjuist zijn.
Het enige wat ik zeg is dat het irritant is dat mensen denken dat elektrisch gelijk staat aan stil zijn. Wat dus niet per se waar is, ja die HD is vrij stil, jou Energica niet.
 
Voor de duidelijkheid;
een dB-meting meet geluidsDRUK..in dBA.
En of dat nu laagfrequent is (dikke Hallie met open pijp) of hoogfrequent (dikke electrische Hallie LimeWire zónder open pijp..)..; dBA is dBA...

Dus of je nou brullend of zoemend voorbijkomt...teveel geluid is teveel geluid...dus; Flits!

Dat staat los van de discussie of electrische fietsen (geen) geluid maken, en of een goedgekeurde KTM tóch geflitst kan worden bij een wettelijk/ gerechtelijk gehanteerde norm van 95 dB(A)...
Dat kun je wel of niet leuk vinden, of het er (niet) meer eens zijn...zo werkt het.
 
Laatst bewerkt:
Knap dat jij uit een zinnetje conclusies kunt trekken hoe ik in een discussie zit. En nog meer aannames doet die onjuist zijn.
Het enige wat ik zeg is dat het irritant is dat mensen denken dat elektrisch gelijk staat aan stil zijn. Wat dus niet per se waar is, ja die HD is vrij stil, jou Energica niet.
Het is alleen de Energica en dan alleen bij flink gas geven.
De rest gewoon niet.

Dat is het zelfde argument als de dijkbewoners doen die die 106db als maximaal geluid constant aanhalen. Alsof dat voor alle motoren geld,
Nee dus, dat is een kleine groep, net als de Energica ook een hele kleine groep is.

En volgas accelereren doe ik sowieso niet in dorpjes en op dijkwegen. Dan is hij gewoon in de 60db en erg stil.

Wanneer ik jou geschiedenis doorkijk zie ik dat je viermaal hamert op dat elektrische motoren niet stil zijn, dus blijkbaar vind je dat dat voor alle ev motoren geld, anders had je ook kunnen zeggen dat de Energica wel meer geluid maakt.
Maar ik hoor graag waar mijn aannames verkeerd zijn.

En het klopt, nu zeg je dat het niet per se waar is, dat is dan de eerste keer dat je hem zo stelt.
Net als het op de dijk ook af en toe waar zal zijn dat er een 106db machine langs komt.

Voor de duidelijkheid;
een dB-meting meet geluidsDRUK..in dBA.
En of dat nu laagfrequent is (dikke Hallie met open pijp) of hoogfrequent (dikke electrische Hallie LimeWire zónder open pijp..)..; dBA is dBA...

Dus of je nou brullend of zoemend voorbijkomt...teveel geluid is teveel geluid...dus; Flits!

Dat staat los van de discussie of electrische fietsen (geen) geluid maken, en of een goedgekeurde KTM tóch geflitst kan worden bij een wettelijk/ gerechtelijk gehanteerde norm van 95 dB(A)...
Dat kun je wel of niet leuk vinden, of het er (niet) meer eens zijn...zo werkt het.

Helemaal eens hoor en met mijn Energica ga ik sowieso die 95 dbA niet halen dus ik maak mij geen zorgen.

Daarnaast zie ik het voorlopig niet gebeuren, flitsen op geluid. Hooguit voorselectie.
Selectie in geluidsdruk maken is echt heel complex.
 
Het is alleen de Energica en dan alleen bij flink gas geven.
De rest gewoon niet.

Dat is het zelfde argument als de dijkbewoners doen die die 106db als maximaal geluid constant aanhalen. Alsof dat voor alle motoren geld,
Nee dus, dat is een kleine groep, net als de Energica ook een hele kleine groep is.

En volgas accelereren doe ik sowieso niet in dorpjes en op dijkwegen. Dan is hij gewoon in de 60db en erg stil.

Wanneer ik jou geschiedenis doorkijk zie ik dat je viermaal hamert op dat elektrische motoren niet stil zijn, dus blijkbaar vind je dat dat voor alle ev motoren geld, anders had je ook kunnen zeggen dat de Energica wel meer geluid maakt.
Maar ik hoor graag waar mijn aannames verkeerd zijn.

En het klopt, nu zeg je dat het niet per se waar is, dat is dan de eerste keer dat je hem zo stelt.
Net als het op de dijk ook af en toe waar zal zijn dat er een 106db machine langs komt.



Helemaal eens hoor en met mijn Energica ga ik sowieso die 95 dbA niet halen dus ik maak mij geen zorgen.

Daarnaast zie ik het voorlopig niet gebeuren, flitsen op geluid. Hooguit voorselectie.
Selectie in geluidsdruk maken is echt heel complex.
Het gaat mij er enkel en alleen om dat mensen begrijpen dat elektrische voertuigen niet stil zijn, de jouwe niet en die anderen ook niet. De vierwielers ook niet.
Simpelweg omdat je altijd het geluid van de banden en de aandrijving hebt. Betekent verder niet dat ik er een hekel aan heb, ik ga volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid ook elektrisch van a naar b.
Die wegen die worden afgesloten, is daar ooit fatsoenlijk gemeten? Volgens mij niet en toch worden die afgesloten dus zeg het maar.
Het enige wat mij in dit verhaal stoort is dus de aanname dat er met elektrisch rijden een probleem op die dijken word opgelost, ik durf wel te stellen dat die bewoners alleen tevreden zullen zijn wanneer zij de enigen zijn die er mogen rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan