Motorrijders "Kop van Noord-Holland" Deel 51

Haha, ik merk gewoon dat op bepaalde gebieden hbo'ers gewend zijn op een andere manier te denken dan wo'ers.

Als wo'er is mij altijd geleerd om kritisch te zijn en dingen die anderen simpelweg veronderstellen te bevragen; dingen vanuit meer perspectieven te bekijken en af en toe de advocaat van de duivel te spelen.
Daar botst het welleens.
Ik denk dat je als hbo'er meer geleerd wordt dat bepaalde dingen simpelweg zo zijn, als wo'er wordt je juist geleerd dat je je af moet vragen of dingen daadwerkelijk zo zijn :P
 
Haha, ik merk gewoon dat op bepaalde gebieden hbo'ers gewend zijn op een andere manier te denken dan wo'ers.

Als wo'er is mij altijd geleerd om kritisch te zijn en dingen die anderen simpelweg veronderstellen te bevragen; dingen vanuit meer perspectieven te bekijken en af en toe de advocaat van de duivel te spelen.
Daar botst het welleens.
Ik denk dat je als hbo'er meer geleerd wordt dat bepaalde dingen simpelweg zo zijn, als wo'er wordt je juist geleerd dat je je af moet vragen of dingen daadwerkelijk zo zijn :P
Dit is ook puur een mentaliteit die men heeft... als ik iets oplos binnen mijn vak en niet de oorzaak weet, ga ik deze alsnog onderzoeken.

Maar dat is ook puur om te voorkomen dat het nogmaals gebeurd.
90% van de mensen laat het bij de oplossing...
 
Laatst bewerkt:
wat zal ik zeggen werken met je handen wordt minder betaald als werken met je hersens

maar ik ben liever buiten bezig dan als ik de hele dag binnen aan het werk zal moeten :Y

en mijn werk tijden zijn ook niet verkeerd half acht tot vier 8-)

Verhaaltje 1:
Ik heb o.a. 2 jaar fulltime bij een kleinschalige narcissen / dahlia kwekerij gewerkt toen ik nog op mezelf woonde. De eigenaar was een oudere man met wetenschappelijke interesses. Daarnaast heeft ie 2 zoons die het bedrijf nu hebben overgenomen. De band die ik met ze had was gewoon heel sterk. Het zijn geen simpele boeren, maar gewoon slimme aardige mensen.

Toen ik daar werkte had ik 2 standen: Vol gas en uit. Gemiddeld at ik een heel brood per dag, dus dan heb je een idee hoeveel energie je verbruikt met fysiek zwaar werk. Het werk was alsnog best afwisselend van schuur werk tot heerlijk buiten werken.
S'avonds kwam je thuis, lichamelijk moe maar wel met een voldaan gevoel. De volgende dag gewoon weer hetzelfde verhaal.

Verhaaltje 2:
Momenteel werk ik bij een print bedrijf om het zo even te noemen. En het werk is ook totaal anders. Je hebt heel veel klantcontact (telefonisch/balie/email) en je werkt met extreem korte deadlines. Vaak werk je aan 5 tot 10 opdrachten tegelijkertijd. Iedereen heeft het gisteren nodig en zo goedkoop mogelijk ook natuurlijk. Toch zitten er ook belangrijke langlopende opdrachten/klanten tussen. Deze blijven ook vaak in je hoofd hangen.

Thuis ben ik soms geestelijk moe en denk ik soms veel na over mijn werk / opdrachten. Omdat ik weet dat "morgen" die opdracht af moet en er nog tig anderen liggen.

Conclusie:
Hoewel ik absoluut niet ontevreden ben over mijn huidige baan, kijk ik soms nog met heimwee terug naar de tijd die ik buiten had in de blubber en stromende regen...
"Primitief" werk is vaak echt zo slecht nog niet. Je hebt tijd om na te denken en alles op een rijtje te zetten.

Zal ook wel per bedrijf verschillen.. :P
 
Verhaaltje 1:
Ik heb o.a. 2 jaar fulltime bij een kleinschalige narcissen / dahlia kwekerij gewerkt toen ik nog op mezelf woonde. De eigenaar was een oudere man met wetenschappelijke interesses. Daarnaast heeft ie 2 zoons die het bedrijf nu hebben overgenomen. De band die ik met ze had was gewoon heel sterk. Het zijn geen simpele boeren, maar gewoon slimme aardige mensen.

Toen ik daar werkte had ik 2 standen: Vol gas en uit. Gemiddeld at ik een heel brood per dag, dus dan heb je een idee hoeveel energie je verbruikt met fysiek zwaar werk. Het werk was alsnog best afwisselend van schuur werk tot heerlijk buiten werken.
S'avonds kwam je thuis, lichamelijk moe maar wel met een voldaan gevoel. De volgende dag gewoon weer hetzelfde verhaal.

Verhaaltje 2:
Momenteel werk ik bij een print bedrijf om het zo even te noemen. En het werk is ook totaal anders. Je hebt heel veel klantcontact (telefonisch/balie/email) en je werkt met extreem korte deadlines. Vaak werk je aan 5 tot 10 opdrachten tegelijkertijd. Iedereen heeft het gisteren nodig en zo goedkoop mogelijk ook natuurlijk. Toch zitten er ook belangrijke langlopende opdrachten/klanten tussen. Deze blijven ook vaak in je hoofd hangen.

Thuis ben ik soms geestelijk moe en denk ik soms veel na over mijn werk / opdrachten. Omdat ik weet dat "morgen" die opdracht af moet en er nog tig anderen liggen.

Conclusie:
Hoewel ik absoluut niet ontevreden ben over mijn huidige baan, kijk ik soms nog met heimwee terug naar de tijd die ik buiten had in de blubber en stromende regen...
"Primitief" werk is vaak echt zo slecht nog niet. Je hebt tijd om na te denken en alles op een rijtje te zetten.

Zal ook wel per bedrijf verschillen.. :P
:} :}

Hier kan ik me zo goed in vinden! Ik ben heel erg snel betrokken bij een bedrijf (wat op zichzelf goed is)... Alleen neem je dan ook je werk mee naar huis zoals jij al aangaf.

Dit is iets wat je af kunt leren, maar dit is wel moeilijk :Y
 
Verhaaltje 1:
Ik heb o.a. 2 jaar fulltime bij een kleinschalige narcissen / dahlia kwekerij gewerkt toen ik nog op mezelf woonde. De eigenaar was een oudere man met wetenschappelijke interesses. Daarnaast heeft ie 2 zoons die het bedrijf nu hebben overgenomen. De band die ik met ze had was gewoon heel sterk. Het zijn geen simpele boeren, maar gewoon slimme aardige mensen.

Toen ik daar werkte had ik 2 standen: Vol gas en uit. Gemiddeld at ik een heel brood per dag, dus dan heb je een idee hoeveel energie je verbruikt met fysiek zwaar werk. Het werk was alsnog best afwisselend van schuur werk tot heerlijk buiten werken.
S'avonds kwam je thuis, lichamelijk moe maar wel met een voldaan gevoel. De volgende dag gewoon weer hetzelfde verhaal.

Verhaaltje 2:
Momenteel werk ik bij een print bedrijf om het zo even te noemen. En het werk is ook totaal anders. Je hebt heel veel klantcontact (telefonisch/balie/email) en je werkt met extreem korte deadlines. Vaak werk je aan 5 tot 10 opdrachten tegelijkertijd. Iedereen heeft het gisteren nodig en zo goedkoop mogelijk ook natuurlijk. Toch zitten er ook belangrijke langlopende opdrachten/klanten tussen. Deze blijven ook vaak in je hoofd hangen.

Thuis ben ik soms geestelijk moe en denk ik soms veel na over mijn werk / opdrachten. Omdat ik weet dat "morgen" die opdracht af moet en er nog tig anderen liggen.

Conclusie:
Hoewel ik absoluut niet ontevreden ben over mijn huidige baan, kijk ik soms nog met heimwee terug naar de tijd die ik buiten had in de blubber en stromende regen...
"Primitief" werk is vaak echt zo slecht nog niet. Je hebt tijd om na te denken en alles op een rijtje te zetten.

Zal ook wel per bedrijf verschillen.. :P

en dat moet je met een rotgang afleren.
 
Conclusie:
Hoewel ik absoluut niet ontevreden ben over mijn huidige baan, kijk ik soms nog met heimwee terug naar de tijd die ik buiten had in de blubber en stromende regen...
"Primitief" werk is vaak echt zo slecht nog niet. Je hebt tijd om na te denken en alles op een rijtje te zetten.

Zal ook wel per bedrijf verschillen.. :P
+1

Alhoewel ik van stress en deadlines gelukkig weinig tot geen last heb in m'n huidige functie. (En ook dat ga je missen als het er niet is ;) )
 
:} :}

Hier kan ik me zo goed in vinden! Ik ben heel erg snel betrokken bij een bedrijf (wat op zichzelf goed is)... Alleen neem je dan ook je werk mee naar huis zoals jij al aangaf.

Dit is iets wat je af kunt leren, maar dit is wel moeilijk :Y
Verander dat wat je niet accepteren kunt en accepteer dat wat je niet veranderen kunt.
 
Dit is ook puur een mentaliteit die men heeft... als ik iets oplos binnen mijn vak en niet de oorzaak weet, ga ik deze alsnog onderzoeken.

Maar dat is ook puur om te voorkomen dat het nogmaals gebeurd.
90% van de mensen laat het bij de oplossing...
Mwjah, qua onderzoek merk ik weinig verschil, maar ik bedoel meer dat je kritisch bent tegenover de normale gang van zaken, de dingen die zo vanzelfsprekend zijn. Dat je je afvraagt 'Wat als het nu anders was?' (oftewel zaken vanuit meerdere invalshoeken benaderen) dat is iets wat je meer bij wo'ers ziet.
 
Laatst bewerkt:
Mwjah, qua onderzoek merk ik weinig verschil, maar ik bedoel meer dat je kritisch bent tegenover de normale gang van zaken, de dingen die zo vanzelfsprekend zijn. Dat je je afvraagt 'Wat als het nu anders was?' (oftewel zaken vanuit meerdere invalshoeken benaderen) dat is iets wat je meer bij wo'ers ziet.
Daar heb je functies voor ;)

Risico analist
 
Ik weet dat ik moet afleren. Het probleem is alleen, dat je bepaalde klanten hebt met wie je persoonlijk goed contact hebt. Daarnaast vertegenwoordigen ze ook nog eens grote internationale organisaties.

Het voelt dus eerder als een persoonlijke relatie dan een zakelijke relatie. Helaas krijg er helaas weinig over op mijn studie, dus denk ik het pas na verloop van tijd leer. Of moet hierna cursusjes gaan volgen. (Wil sowieso verder leren, weet alleen nog niet hoe)
 
Laatst bewerkt:
analytisch denkniveau vereist :+ (wo is analytischer dan hbo, thats what i meant to say)
 
Mwjah, qua onderzoek merk ik weinig verschil, maar ik bedoel meer dat je kritisch bent tegenover de normale gang van zaken, de dingen die zo vanzelfsprekend zijn. Dat je je afvraagt 'Wat als het nu anders was?' (oftewel zaken vanuit meerdere invalshoeken benaderen) dat is iets wat je meer bij wo'ers ziet.

Dat is iets wat vaak nogal lastig is in mijn werkgebied, sommige boeken/artikelen spreken elkaar zo ontzettend tegen dat je gewoon je eigen weg erin moet vinden.
Wat vind jij goed, waarom vind jij dat en probeer dat te onderbouwen (evidence based).
Vanuit het MBO is dit totaal niet aan de orde, ben ik dus ook niet gewend.

Enigszins wel ontzettend goed omdat je continu gestimuleerd wordt om je eigen mening te vormen en deze dan ook te verdedigen.

@Lukas, we hebben ook iemand nodig die op de tassen past, is ook gezellig! :)
 
analytisch denkniveau vereist :+ (wo is analytischer dan hbo, thats what i meant to say)
Dat snap ik ook wel... maar ik bedoel dat dit niet perse aan het opleidingsniveau ligt.

Maar dus ook aan de mentaliteit, en ja WO'ers hebben over het algemeen een andere mentaliteit dan HBO'ers..
 
Ik weet dat ik het me moet afleren. Het probleem is alleen, dat je bepaalde klanten hebt met wie je persoonlijk goed contact hebt. Daarnaast vertegenwoordigen ze ook nog eens grote internationale organisaties.

Het voelt dus eerder als een persoonlijke relatie dan een zakelijke relatie. Ik weet dat ik dat gedeelte moet afleren. Maar krijg er helaas weinig over op mijn studie, dus denk ik het pas na verloop van tijd leer.
Mwja, dat soort dingen leer je vanzelf wel scheiden als je erop focust en er veel mee te maken krijgt.

persoonlijke relatie en zakelijke relatie zijn imo verschillende dingen.
Tis net als een motor kopen, je praat een beetje met elkaar en meestal mag je elkaar dan wel. Maar als er onderhandeld moet worden moet je dat loslaten. Veel mensen kunnen dat niet, anderen wel, die hebben dan een goedkope motor O-)
 
Dat is iets wat vaak nogal lastig is in mijn werkgebied, sommige boeken/artikelen spreken elkaar zo ontzettend tegen dat je gewoon je eigen weg erin moet vinden.
Wat vind jij goed, waarom vind jij dat en probeer dat te onderbouwen (evidence based).
Vanuit het MBO is dit totaal niet aan de orde, ben ik dus ook niet gewend.

Enigszins wel ontzettend goed omdat je continu gestimuleerd wordt om je eigen mening te vormen en deze dan ook te verdedigen.

@Lukas, we hebben ook iemand nodig die op de tassen past, is ook gezellig! :)
He! Ik ben al tassenpasser...

Mag toch geen achtbaan in, want mag me niet schrap zetten / druk op m'n enkel zetten. En ik weet hoe ik in achtbanen zit, ondanks dat er er verzot op ben *O*
 
Dat snap ik ook wel... maar ik bedoel dat dit niet perse aan het opleidingsniveau ligt.

Maar dus ook aan de mentaliteit, en ja WO'ers hebben over het algemeen een andere mentaliteit dan HBO'ers..
mwja, er zal wel een correlatie zijn tussen opleidingsniveau en hoe serieus iemand is, maar dat ligt niet aan het opleidingsniveau. Meer aan de opvoeding die iemand geniet, de omgeving waarin je opgroeit.
 
Dat is iets wat vaak nogal lastig is in mijn werkgebied, sommige boeken/artikelen spreken elkaar zo ontzettend tegen dat je gewoon je eigen weg erin moet vinden.
Wat vind jij goed, waarom vind jij dat en probeer dat te onderbouwen (evidence based).
Vanuit het MBO is dit totaal niet aan de orde, ben ik dus ook niet gewend.

Enigszins wel ontzettend goed omdat je continu gestimuleerd wordt om je eigen mening te vormen en deze dan ook te verdedigen.

@Lukas, we hebben ook iemand nodig die op de tassen past, is ook gezellig! :)
Ja, als wo'er wordt je 4j lang geleerd hoe je omgaat met dat soort artikelen. Duurde bij mij ook een jaar of 3 voordat ik dat echt goed doorkreeg, maar wel een fijne manier van denken imo. Alleen niet altijd even praktisch.
 
Laatst bewerkt:
Nou, met mijn denkwerk baantje doe ik iedere maand ook ;( hoor :9

't Is nooooit genoeg, zelfs al verdien je meer dan Jan, Piet, Kees of Gijs Modaal
Jij was degen die redelijk makkelijk een nieuwe Kawa kocht toch?
En een brommer voorschoot voor je broer?
En erg makkelijk doet over geld?

Geloof me, jou loonstrook is veel leuker dan iemand die met z'n handen werkt B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan