Motorrijders kunen niet remmen

wat nou remmen?gas d´r op!!
maar mijne heren en dames,dit is weer typisch iets voor het overgereguleerde nederland,d´r is weer een neefje van een minister of andere hotemetoot ,die weer aan een baantje geholpen moet worden,dus d´r wordt weer wat bedacht, iq een remcursus of id.
breek me de bek niet open hoe dat hier te lande kan gaan, als kleine zelfstandige loop ik hier geregeld tegenaan.
 
Mischien moet je dan (indien mogelijk) niet remmen maar uitwijken, er niks wat beter uitwijkt dan een motor.

Ook dat waag ik te betwijfelen. Misschien in de handen van een hele goede rijder wel, maar voor het gros van de Nederlanders is een auto veel makkelijker om mee uit te wijken wanneer je een beetje gang heb. Feit is natuurlijk wel dat met de motor de ruimte kleiner mag zijn.
 
Feit blijft dat ons oma in staat is harder te remmen in een blik,
dan de meeste ervaren motorrijders....

En met goede banden en remmen rem je natuurlijk lekker agressief en hou je zon goeie grip
dat je jezelf gewoon over de kop remt.
In theorie....blabla....
alleen met wat afstand valt er wat te redden
 
Meestal zit het probleem volgens mij niet in het te hard remmen, maar in het te hard aanremmen. Dus in één keer vol knijpen ipv opbouwen. (Maar ja, blijf maar eens zo koelbloedig als je in één keer een obstakel voor je hebt. Daar helpen de VRO's wel bij denk ik.)
Is mij dus ook gebeurd: in paniek vol in de remmen, blokkeren, wegschuiven, binnen een seconde. Ik ga daarom deze zomer toch maar (weer) een rijvaardigheidstraining doen waarin een noodstop wordt geoefend. Voor de Noorderlingen onder ons: kijk maar eens op www.meneerverkeer.nl
 
Een handige tip om beter gezien te worden:
Blikrijder wil de weg opdraaien. Als je twijfelt of hij je gezien heeft, ff een paar keer slingeren (beetje slalommen :] ).
Meestal zien ze je dan wel!!
(natuurlijk zitten er altijd wat tussen die echt niks zien ;) )
 
Een handige tip om beter gezien te worden:
Blikrijder wil de weg opdraaien. Als je twijfelt of hij je gezien heeft, ff een paar keer slingeren (beetje slalommen :] ).
Meestal zien ze je dan wel!!
(natuurlijk zitten er altijd wat tussen die echt niks zien ;) )
Misschien kun je die nog wakker krijgen door met je grootlicht te seinen?
 
[knip]
Koekblikrijders vertrouwen op hun ABS met alle gevolgen vandien.
Want een motor staat nog al;tijd sneller stil dan een auto.

[knip

Zonder nou een hele theoretische verhandeling te houden wil ik toch wel even opmerken dat de remweg van elk voertuig afhankelijk is van maar twee variabelen: de weerstand tussen wiel en wegdek en de hoogte van het zwaartepunt van de auto/motor.
De weerstand tussen wiel en wegdek wordt voornamelijk bepaald door het soort rubber. Dit is bij motoren veel zachter dan bij auto's en dus is de maximale weerstand hoger en dus zouden ze theoretisch eerder stil kunnen staan. Echter:
Hoe hoger het zwaartepunt, hoe eerder de motor over het voorwiel heen wil kantelen. Dus wordt bij droog weer en een goed wegdek de maximale remkracht niet bepaald door het rubber, maar door de hoogte van het zwaartepunt. M.a.w.: bij droog weer zul je nooit de maximale weerstand van een voorband benutten omdat je ver daarvoor al over je stuur heen duikelt.
De vraag is dus eigenlijk: is de remvertraging van een motor, met bovenstaande meegenomen, nog steeds hoger dan die van een auto?
 
Een handige tip om beter gezien te worden:
Blikrijder wil de weg opdraaien. Als je twijfelt of hij je gezien heeft, ff een paar keer slingeren (beetje slalommen :] ).
Meestal zien ze je dan wel!!
(natuurlijk zitten er altijd wat tussen die echt niks zien ;) )


Als je twijfelt of je gezien bent, kun je betr je snelheid aanpassen.
Dan hoef je geen noodstop te maken.
 
, er niks wat beter uitwijkt dan een motor.


Dat is niet waar. Een auto kan eerder insturen en uitwijken dan een motor.

Een motor moet voordat hij een bocht naar links maakt, eerst naar rechts uitwijken. Hierdoor kan minder snel met een motor van een rechte lijn worden afgeweken als met een auto.
 
:^
dus forget it, een auto staat in ALLE omstandigheden sneller stil dan een motorfiets, hou daar rekening mee!!!!!

Daar geloof ik geen bal van, de energie van een bewegend voorwerp is toch iets van e=mv2, dan bepaalt de massa flink mee aan de bewegingsenergie en kost stilstaan meer tijd naarmate de massa groter is: ook gecorrigeerd per band/wrijvingsenergie - een gemiddelde motor weegt 200-250kg, behoorlijke auto 1300kg; Jan lul in zijn koekblik stampt vol uit op de remmen bij een noodstop en gebruikt 90% van zijn remvermogen, terwijl de gemiddelde motorrijder slechts 60% van zijn remvermogen durft te gebruiken, omdattie bang is op zijn plaat te gaan, waardoor die de door de geoefende ankeraar bereikbare 10m/s2 remvertraging niet haalt.

Volgens mij kan een motor sneller stilstaan, maar telt de geoefendheid veel zwaarder dan bij de automobilist en komt de superioriteit van de motor er in de praktijk niet uit. Oplossing: ABS op de motor. Maar ik ben geen natuurkundige...

(bron: MOTOR, 2002, nr 1: "alle remmen los met ABS")
 
Laatst bewerkt:
Daar geloof ik geen bal van, de energie van een bewegend voorwerp is toch iets van e=mv2, dan bepaalt de massa flink mee aan de bewegingsenergie en kost stilstaan meer tijd naarmate de massa groter is: ook gecorrigeerd per band/wrijvingsenergie - een gemiddelde motor weegt 200-250kg, behoorlijke auto 1300kg; Jan lul in zijn koekblik stampt vol uit op de remmen bij een noodstop en gebruikt 90% van zijn remvermogen, terwijl de gemiddelde motorrijder slechts 60% van zijn remvermogen durft te gebruiken, omdattie bang is op zijn plaat te gaan, waardoor die de door de geoefende ankeraar bereikbare 10m/s2 remvertraging niet haalt.

Volgens mij kan een motor sneller stilstaan, maar telt de geoefendheid veel zwaarder dan bij de automobilist en komt de superioriteit van de motor er in de praktijk niet uit. Oplossing: ABS op de motor. Maar ik ben geen natuurkundige...

(bron: MOTOR, 2002, nr 1: "alle remmen los met ABS")

Je mist hier nog even bij dat auto's VEEL meer rubber onder de auto hebben liggen dan de gemiddelde motorrijder.
 
:^

Ook duiken auto's minder voorover, waardoor ze meer remkracht op alle vier de wielen houden (hoewel natuurlijk in mindere mate op de achterwielen). Enne wat dat energie verhaal betreft: De hoeveelheid kracht die nodig is om een bepaalde vertraging te realiseren is recht evenredig met de massa. Dit volgt gewoon uit F=M*a. M.a.w. een 5 keer zo zware auto heeft dus 5 keer zo veel remkracht nodig om dezelfde vertraging te realiseren. Dit, rekening houdend met het veel grotere contactoppervlak met de weg, is in de praktijk best te realiseren.
 
Je mist hier nog even bij dat auto's VEEL meer rubber onder de auto hebben liggen dan de gemiddelde motorrijder.

OK we proberen het uit op een droge weg: jij in je koekblik en ik op mijn ABS fiets, tenzij je een Panda met ABS rijdt durf ik dat wel aan.... Is er niet een fysicus onder de MF'ers met verstand van mechanica??? Ik heb geen natuurkunde boeken meer in huis..., dus kan niets narekenen en ben nog steeds geen natuurkundige dus kan vrijelijk zwetsen zonder enige kennis van zaken ;)

Gevonden op internet: vak-nat.feo.hvu.nl/twin/nl/demosnat/ intnat/werkbladen/8-31.pdf "de maximale remvertraging van een auto is 8m/s2" - die van de motor: zie mijn aangehaalde bron "MOTOR" is 10m/s2. Ziezo: nu jullie weer! O-)
 
Laatst bewerkt:
OK we proberen het uit op een droge weg: jij in je koekblik en ik op mijn ABS fiets, tenzij je een Panda met ABS rijdt durf ik dat wel aan.... Is er niet een fysicus onder de MF'ers met verstand van mechanica??? Ik heb geen natuurkunde boeken meer in huis..., dus kan niets narekenen en ben nog steeds geen natuurkundige dus kan vrijelijk zwetsen zonder enige kennis van zaken ;)

Gevonden op internet: vak-nat.feo.hvu.nl/twin/nl/demosnat/ intnat/werkbladen/8-31.pdf "de maximale remvertraging van een auto is 8m/s2" - die van de motor: zie mijn aangehaalde bron "MOTOR" is 10m/s2. Ziezo: nu jullie weer! O-)
O.K Dokkie, ik wil de uitdaging wel aannemen.

Ik durf er een goeie fles op te zetten dat de motor het verliest.
Zeg het maar.
Jij op de motor ik in mijn auto, of andersom.

Ik denk nl dat ik met de auto veel meer rubber/kilo aan de grond heb.
En ik kan niet omvallen.
 
Laatst bewerkt:
OK we proberen het uit op een droge weg: jij in je koekblik en ik op mijn ABS fiets, tenzij je een Panda met ABS rijdt durf ik dat wel aan.... Is er niet een fysicus onder de MF'ers met verstand van mechanica??? Ik heb geen natuurkunde boeken meer in huis..., dus kan niets narekenen en ben nog steeds geen natuurkundige dus kan vrijelijk zwetsen zonder enige kennis van zaken ;)

Gevonden op internet: vak-nat.feo.hvu.nl/twin/nl/demosnat/ intnat/werkbladen/8-31.pdf "de maximale remvertraging van een auto is 8m/s2" - die van de motor: zie mijn aangehaalde bron "MOTOR" is 10m/s2. Ziezo: nu jullie weer! O-)
Die fantastische toerfiets, de BMW R1150 RT met zijn fenomenale servo remmen, bereikt een maximale remvertraging van 9,2 m/s². Als je een maximaal gebruik maakt van de remkracht van een normale motor, en dan moet je echt goed zijn, dan bereik je ongeveer een vertraging van 8 m/s². De meeste motorrijders komen tot een vertraging van ongeveer 6 m/s². Die auto voor je heeft echt een grotere vertraging, daarbij komt de maximale vertraging eerder tot stand.
 
OK we proberen het uit op een droge weg: jij in je koekblik en ik op mijn ABS fiets, tenzij je een Panda met ABS rijdt durf ik dat wel aan.... Is er niet een fysicus onder de MF'ers met verstand van mechanica??? Ik heb geen natuurkunde boeken meer in huis..., dus kan niets narekenen en ben nog steeds geen natuurkundige dus kan vrijelijk zwetsen zonder enige kennis van zaken ;)

Gevonden op internet: vak-nat.feo.hvu.nl/twin/nl/demosnat/ intnat/werkbladen/8-31.pdf "de maximale remvertraging van een auto is 8m/s2" - die van de motor: zie mijn aangehaalde bron "MOTOR" is 10m/s2. Ziezo: nu jullie weer! O-)

Ik durf deze uitdaging ook wel aan. Ik rijd op behoorlijke sloffen en heb ook ABS. Jij moet eerst aanleggen etc. Ik kan gewoon lekker stampen. :9

PS: Die kennis van mij is ook wel wat te verbeteren :+
 
Is er niet een fysicus onder de MF'ers met verstand van mechanica???
Roestendoenze en Reetje toch?

"de maximale remvertraging van een auto is 8m/s2" - die van de motor: zie mijn aangehaalde bron "MOTOR" is 10m/s2. Ziezo: nu jullie weer! O-)
Dat is de maximale remvertraging van je motor in theorie. Die haal jij (en met jou ongeveer ook de rest van de mensheid) dus echt niet!
 
Het gaat om het gewicht per band en oppervlak van de band.

Een auto weegt als gauw 1000 kg/ 4 wielen is per wiel 250 kg.

Een beetje motor weegt 250 kg/ 2 wielen is per wiel 125 kg.

Dat scheelt de helft van het gewicht, waarbij de remkracht over de schijfremmen wordt verdeeld.

Wat dus met zich meebrengt dat de massa van de auto veel langer duurt voordat het vertraagt en versneld.

Een zwaar voorwerp kost meer energie om het in beweging te krijgen en zal eenmaal in beweging veel langer door blijven rollen.
 
Op woensdag 19 maart 2003 09:00 schreef Spider het volgende:Roestendoenze en Reetje toch?
Kiekeboe! })

Maar om m'n 'nick' eer aan te doen. M'n kennis is nogal roestig. :P

Op woensdag 19 maart 2003 09:05 schreef suzuki gsx600f het volgende:
Het gaat om het gewicht per band en oppervlak van de band.

Een auto weegt als gauw 1000 kg/ 4 wielen is per wiel 250 kg.

Een beetje motor weegt 250 kg/ 2 wielen is per wiel 125 kg.

Dat scheelt de helft van het gewicht, waarbij de remkracht over de schijfremmen wordt verdeeld.

Wat dus met zich meebrengt dat de massa van de auto veel langer duurt voordat het vertraagt en versneld.

Een zwaar voorwerp kost meer energie om het in beweging te krijgen en zal eenmaal in beweging veel langer door blijven rollen.
Je trekt een voorbarige conclusie. Alleen waar als de 'grip' per band gelijk is bij motor & auto.

Een autoband heeft meer grip omdat er meer gewicht op drukt & omdat ie met een veel groter oppervlak contact heeft met de ondergrond. Dan heb je nog de kwaliteit van de band...


Er zijn zoveel factoren, dat je al gauw appels met peren aan 't vergelijken. R1 tegenover de opel kadett, schijnt de tendens te zijn als we auto's met motoren vergelijken op dit forum. :P
 
Laatst bewerkt:
Op woensdag 19 maart 2003 09:20 schreef roestendoenze het volgende:Kiekeboe! })

Maar om m'n 'nick' eer aan te doen. M'n kennis is nogal roestig. :P
Maar je durft toch nog wel een gokje te wagen of ben je echt zó roestig dat zelfs dat niet meer gaat? ;)
 
Ik vind het allemaal leuk en aardig en alle aspecten van remmen komen aan bod en tuurlijk een extra cursus kan echt nooit kwaad (heb het ook gedaan en er veel van geleerd) maar ik heb twee motoren aan gort gereden (inclusief mezelf) omdat ik geen voorrang kreeg. Ik kon remmen wat ik wilde maar als een auto ineens vol gas optrekt terwijl ik nog een meter of 5 verwijderd ben, recht een aantal fietsers rijden, een tegenmoetkomende auto en een malloot die zowat op mijn achterwiel rijdt. Wat er dan gebeurt is vanzelfsprekend. Dan ga ik me toch afvragen wie er nu een extra cursus moet volgen.
Van mezelf weet ik dat ik ondertussen de motor goed onder controle heb, genoeg ervaring heb en overzicht. Waar denk ik veel motorrijders aan moeten denken is de combinatie van het rechterhandje met het linkerhandje. De meesten begrijpen denk ik niet wat er gebeurt als je met, laten we zeggen, 130 km per uur een noodstop moeten maken. Voor diegene is het denk ik verstandig om een cursus te volgen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan