Motorrijders kunen niet remmen

Nu ben ik dan aan de beurt met een aantal puntjes.

Volgens de tweede wet van Newton:

Om aan een voorwerp met massa M een versnelling of vertraging A af te geven is een resulterende kracht F nodig. F= m x a.

Hieruit volgt:

- een constante resulterende kracht veroorzaakt een constante versnelling
- de versnelling is recht evenredig met de resulterende kracht

Om een vrachtauto/auto met een zelfde vertraging af te remmen is een veel grotere remkracht nodig.

De grootte van de massa heeft in principe geen invloed op de hoogte van de remvertraging zolang de beschikbare remkracht voor dat voertuig aanwezig is. De remkracht is pas voldoende wanneer de wielen onder alle omstandigheden tot blokkeren gebracht kunnen worden.

Het enige wat nog resteert is de grip. Tegenwoordig hechting genoemd. De remkrachten kunnen geen hogere waaerden bereiken dan de hechtingscoefficient tussen band en wegdek. Een motorband heeft een hogere hechtingscoefficient dan een autoband, zeker meer dan die van een vrachtauto.

Motorbanden hebben een hogere hechtingscoefficient dan 1. Hierdoor kan de maximale remvertraging boven 9.81 m/s2 uitkomen.

In theorie kan een motor eerder stilstaan. Ook boj praktijkproeven is dit regelmatig bewezen. Remvertragingen boven de 14 m/s2 zijn geen uitzondering meer.
 
Wie jonger is dan 21 jaar moet het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 46 pk. Zo'n motor is 200 kilo zwaar en rijdt ruim 150 kilometer per uur. De motorrijder moet daar minstens drie jaar mee rijden voordat hij mag overstappen op een zwaardere.

Is idd 34 pk EN 2 jaar op zo'n motor rijden ipv 3. Fijn artikeltje......
 
1
Het enige wat nog resteert is de grip. Tegenwoordig hechting genoemd. De remkrachten kunnen geen hogere waaerden bereiken dan de hechtingscoefficient tussen band en wegdek. Een motorband heeft een hogere hechtingscoefficient dan een autoband, zeker meer dan die van een vrachtauto.

2
Motorbanden hebben een hogere hechtingscoefficient dan 1. Hierdoor kan de maximale remvertraging boven 9.81 m/s2 uitkomen.

3
In theorie kan een motor eerder stilstaan. Ook boj praktijkproeven is dit regelmatig bewezen. Remvertragingen boven de 14 m/s2 zijn geen uitzondering meer.
1
En is grip niet afhankelijk van normaalkracht?

2
Ook ouwebrikke-bandjes?

3
Definieer 'een motor' want een motor is niet zomaar een motor.

Yamaha R1, Honda Goldwing, Norton Commander? En de bandjes? Veel motorrijders gaan voor 'goedkoop' als ze bandjes kopen.


Ik denk dat een formule 1 wagen het wint. :P


& dat op de weg elk individueel voertuig in elke individuele situatie (afh. bestuurder/wegdek/weersgesteldheid enz.) verschillende remwegen heeft, waarbij je niet te zeker moet zijn dat jij als motorrijder superieure remmen hebt.
 
Ook tussen de verschillende formule 1 auto,s bestaan verschillen })
Maar je bent 't met me eens, dat we 't 'valse' superioriteits gevoel qua remmen, niet moeten stimuleren?


M'n neef op z'n supersport (maar daarvoor ook op z'n vmax) zat ook altijd krap 1 meter achter auto's te pushen, onder 't motto 'da's 'n zware bak met 'n lange remweg & dit is 'n motor met megaremschijven & superbandjes'.

Door te zeggen motors van tegenwoordig vertragen met 14 m/s² en auto's met 8 m/s², onderstreep je de redenatie van m'n neef.
 
Daar geloof ik geen bal van, de energie van een bewegend voorwerp is toch iets van e=mv2, dan bepaalt de massa flink mee aan de bewegingsenergie en kost stilstaan meer tijd naarmate de massa groter is: ook gecorrigeerd per band/wrijvingsenergie - een gemiddelde motor weegt 200-250kg, behoorlijke auto 1300kg; Jan lul in zijn koekblik stampt vol uit op de remmen bij een noodstop en gebruikt 90% van zijn remvermogen, terwijl de gemiddelde motorrijder slechts 60% van zijn remvermogen durft te gebruiken, omdattie bang is op zijn plaat te gaan, waardoor die de door de geoefende ankeraar bereikbare 10m/s2 remvertraging niet haalt.

Volgens mij kan een motor sneller stilstaan, maar telt de geoefendheid veel zwaarder dan bij de automobilist en komt de superioriteit van de motor er in de praktijk niet uit. Oplossing: ABS op de motor. Maar ik ben geen natuurkundige...

(bron: MOTOR, 2002, nr 1: "alle remmen los met ABS")
http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html
ook voor motoren met ABS en met geoefende (prof. racers) rijders.
 
Op woensdag 19 maart 2003 13:03 schreef roestendoenze het volgende:Maar je bent 't met me eens, dat we 't 'valse' superioriteits gevoel qua remmen, niet moeten stimuleren?
:^ Oma met volvo 340 remt in de praktijk stiekem toch harder dan jij op je motor.
Er is nog altijd theorie en praktijk: in de praktijk kan je in de auto vol op de rem stampen en op de motor is dit niet zo'n goed idee...
 
Das allemaal leuke theorie, maar de praktijk is toch dat je in de auto gwoon blind, vol in de remmen kan zonder te vallen.
Dus ik verwed nog steeds een fles met Dokkie.
Say when

O ja, Volvo 850, dus toch ook niet licht.
 
Gewicht : Werkt net zo hard mee als tegen bij het remmen
Wielophanging : Active suspension werkt, maar niet alle auto's hebben dat
frame/chassis : belangrijk voor bochten werk, niet zo zeer bij remmen dan werken alle krachten in het verlengde van het frame.
Remmen : K had daarom ook tussen () genoemd.
Vorm, breedte, karkas en profiel : Alemaal eigenschappen van een band die vaak (niet altijd dus) samengaan met hoe hard ze zijn. Het heeft weinig zin een knalharde slik te produceren.
Remhulp : Simpele ABS reageert op blokkeren en doet verder 'niets'. Helpt je dus niet als je al 'netjes' remt.

Niet aanleggen bij een auto .... Je moet bij een motor aanleggen omdat de voorvering eerst induikt en daardoor nog niet de volledige remkracht op de voorband beschikbaar is. Een auto heeft hier eigenlijk ook last van. Dit idee hangt af van lengte voorvering, lengte remleiding, stijfheid remleiding (rubber vs. metaal) evt anti-duik mechanismen. Ik denk dat als je plotseling het rempedaal hard intrapt (tot op de bodem) je ook bij een auto problemen krijgt. Alleen met 4 wielen is dat wat minder erg. Ah nu schiet het mij iets te binnen. De pickup van mijn ouders blokkeerde nog wel eens bij remmen. Die waren nl berekend op vollast endus nogal agressief als je 'leeg' reed.

Het allerbelangrijkste is ondergrond met type band. Asfalt, klinkers, grind, zand, gras, olie dat maakt nogal uit.

Om het weer wat ontopic te houden:
Dan komt je zelf ook om de hoek kijken. Remmen: Droog gaan asfalt klinkers nog wel. Grind vind ik vervelend de rest wil ik liever niet op mijn pad zien. Nat gaat alleen asfalt nog fatsoenlijk bij mij, maar vol remmen ... no way.
mooi verhaal...
maar we vergeten 1 ding...diegene die die rem bedient is de beslissende factor.

als heb je het duurste van het duurste uit remland op je motor zitten...als jij die hendel niet kan bedienen...en je voelt het niet aan...sta ik op virago chopper met een enkele schijf voor en trommel achter sneller stil ..als die rijder op een fiets met super remmen...
 
Op woensdag 19 maart 2003 13:03 schreef roestendoenze het volgende:Door te zeggen motors van tegenwoordig vertragen met 14 m/s² en auto's met 8 m/s², onderstreep je de redenatie van m'n neef.
wedden dat jou neef niet met 14 m/s2 kan remmen...
dat betekend dat als ie 140 gaat rijden dat ie in 2.8 sec stilstaat...

in his dreams....
1,5G negatief remmen...het kost je je kinderbijslag...je polsen knakken als luciferhoutjes...en je oogballen plakken tegen de binnenkant van je vizier!
 
Laatst bewerkt:
Op woensdag 19 maart 2003 14:19 schreef NapO het volgende:wedden dat jou neef niet met 14 m/s2 kan remmen...
dat betekend dat ie 140 moet gaan rijden en dat ie in 2.8 sec stilstaat...

in his dreams....
1,5G negatief remmen...het kost je kinderbijslag...je polsen knakken als luciferhoutjes...en je oogballen plakken tegen de binnenkant van je vizier!
Weet ik ook wel & hij ook. ;)

Maar die getallen impliceren dat de motorfiets gemiddeld een half zo lange remweg heeft.



Waar in de dagelijkse praktijk & met name als 't er op aan komt, waarschijnlijk de ootoo vrij dicht in de buurt van z'n theoretische waarde eindigt & de moto ook...

...bij diezelfde waarde. :P
 
Zoals ramonH terecht opmerkt is een cursusje niet slecht... voor niemand ;)
Wat ik wil eigenlijk zeggen is dat al die theorie erg leuk is, maar zoals ik ook tijdens de VRO1 te horen kreeg haalt een gemiddelde motorrijder ongeveer 8m/s tijdens een noodstop... dus echt geen 10 m/s.
Ik ben het iig eens met de opmerking dat we uit moeten kijken met dat superioriteitsgevoel; dat kan erg ongezond zijn |(
 
__________________________________________________________________________________
. "De meeste motorrijders kunnen niet goed remmen. Instructeurs oefenen geen noodstop, omdat ze bang zijn dat ze er schade aan overhouden.
__________________________________________________________________________________
ik weet niet over welke rijscholen deze pipo het heeft :? maar ik kan niet geloven dat deze instructeurs bestaan. Die hebben zeker hun licentie bij een pak koffie gekregen ofzo wegdermee :(
 
http://www.motornet.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html
ook voor motoren met ABS en met geoefende (prof. racers) rijders.
nieuwe manier van remmen?
021011_louis-stijgt-op.jpg

dit is zeker de zogeheten achterremmen test? ;)
 
Weet ik ook wel & hij ook. ;)

Maar die getallen impliceren dat de motorfiets gemiddeld een half zo lange remweg heeft.



Waar in de dagelijkse praktijk & met name als 't er op aan komt, waarschijnlijk de ootoo vrij dicht in de buurt van z'n theoretische waarde eindigt & de moto ook...

...bij diezelfde waarde. :P
sterker nog....die motor eindigt met zijn remwaarde in de auto... ;)
ennu....daarna is de weg van de verzekering een stuk langer 8-)
 
Je mist hier nog even bij dat auto's VEEL meer rubber onder de auto hebben liggen dan de gemiddelde motorrijder.

Dat maakt dus niets uit. Iedereen die natuurkunde heeft begrepen weet dat de wrijvingskracht tussen twee voorwerpen uitsluitend (echt uitsluitend) afhankelijk is van de wrijvingscoefficient en de kracht waarmee ze op elkaar gedrukt worden. Oppervlakte doet er helemaal niet toe want: hoe meer oppervlak, hoe minder druk per vierkante centimeter. Dus nogmaals: uitsluitend en alleen de rubbersamenstelling en de conditie van de weg heeft invloed op de maximale remvertraging.
Er zijn waarschijnlijk nog wat factoren die in de praktijk invloed hebben, zoals de constructie van de band (de vervorming tijdens het remmen) en de ophanging (die de grote oneffenheden moet opvangen), maar die kun je buiten beschouwing laten als je uitgaat van een mooie, vlakke asfaltweg.

Nog even over het gewicht: ook dat doet er niet toe omdat hoe zwaarder je motor is, hoe hoger de vlaktedruk en hoe hoger de wrijvingskracht, maar die heb je nodig omdat je motor zwaarder is. Gewicht valt dus uit de vergelijking.

Nogmaals: hoe snel je stilstaat hangt uitsluitend af van het gebruikte rubber en de hoogte van het zwaartepunt.

Chiel
 
Als je te dicht achter een auto rijdt is jouw remweg altijd korter. Vooral de remvertraging in de laatste meter is fenomenaal, je motor staat dan bijna in een klap stil. Of jij ook meteen stilstaat is niet zeker.

Leuke site, die Belgische test. En dat zijn alleen de remafstanden, geoefende rijders, die meteen de maximale remkracht kunnen benutten. Daar komt nog de reactie tijd bij. Als je een reactietijd hebt van 1 seconde (en dat is echt snel in het verkeer) bij 90km/h 25 meter en bij 120 km/h 33,3 meter.
 

Dus ik verwed nog steeds een fles met Dokkie.
Say when

O ja, Volvo 850, dus toch ook niet licht.


Ik vergeet het niet hoor...wees maar niet bang. Ik hoop overigens wel dat uit mijn betoog ook duidelijk naar voren komt dat de GEMIDDELDE automobilist de GEMIDDELDE motorrijder eruit remt, maar dat de geoefende ankeraar hoger KAN scoren op de motor dan de geoefende automobilist. Jij woont zeker niet in de buurt van Amsterdam en je hebt vast een auto met ABS... (is in mijn voordeel op een droge weg :) ) Die Belgische website voorspelt niet veel goeds...
 
Laatst bewerkt:
Ik vergeet het niet hoor...wees maar niet bang. Ik hoop overigens wel dat uit mijn betoog ook duidelijk naar voren komt dat de GEMIDDELDE automobilist de GEMIDDELDE motorrijder eruit remt, maar dat de geoefende ankeraar hoger KAN scoren op de motor dan de geoefende automobilist. Jij woont zeker niet in de buurt van Amsterdam en je hebt vast een auto met ABS... (is in mijn voordeel op een droge weg :) )
Heb je nu die link die ik je gegeven heb al eens doorgenomen?
Geoefende (professionele) motorrijder verliest tegen normale doordeweekse wagen!
 
Heb je nu die link die ik je gegeven heb al eens doorgenomen?
Geoefende (professionele) motorrijder verliest tegen normale doordeweekse wagen!

Ja zeker, dat commentaar heb ik toegevoegd.. Voor de goede orde - ik ga het natuurlijk maar tegen 1 auto opnemen en niet tegen 2 tegenstanders... anders ben ik kost het me straks 2 flessen....Volgens mij was Slijtboutje eerst?? Na het doornemen van de site geloof ik er niet zo meer in, maar lijkt me toch wel leuk om 1x te doen 8-) Allicht illustratief voor de harde praktijk... Moeilijk is wel om zoiets uit te voeren in een veilige omgeving: ik ga geen schade risico lopen voor een simpele weddenschap... die ik volgens de belgische site zou moeten verliezen..
 
Laatst bewerkt:
Als je twijfelt of je gezien bent, kun je betr je snelheid aanpassen.
Dan hoef je geen noodstop te maken.

Dit kun je natuurlijk gelijktijdig doen.
Als je dit echter alleen doet, dan leert die automobilist er niks van, die denkt dan "oh het ging prima, volgende keer maar weer zo doen" :z
 
Ja zeker, dat commentaar heb ik toegevoegd.. Voor de goede orde - ik ga het natuurlijk maar tegen 1 auto opnemen en niet tegen 2 tegenstanders... anders ben ik kost het me straks 2 flessen....Volgens mij was Slijtboutje eerst?? Na het doornemen van de site geloof ik er niet zo meer in, maar lijkt me toch wel leuk om 1x te doen 8-) Allicht illustratief voor de harde praktijk... Moeilijk is wel om zoiets uit te voeren in een veilige omgeving: ik ga geen schade risico lopen voor een simpele weddenschap... die ik volgens de belgische site zou moeten verliezen..
Kan best veilig hoor als we even over nadenken.
En die fles maken we samen dan wel op :+

Kweenie of je van plan was naar wheelie-dag op tholen te komen.
Daar zouden we de test voor M-F publiek kunnen doen. Afgesloten terrein, heel brede strook asfalt.
Ideetje?
 
Laatst bewerkt:
Kan best veilig hoor als we even over nadenken.
En die fles maken we samen dan wel op :+

Kweenie of je van plan was naar wheelie-dag op tholen te komen.
Daar zouden we de test voor M-F publiek kunnen doen. Afgesloten terrein, heel brede strook asfalt.
Ideetje?

Erg uit de route voor mij, ga er niet heen, ik denk ik niet dat ik het redt na het zien van de website. Op zaterdag 10/5 doe ik een rijvaardigheidscursus met remvaardigheidstraining in Weert op circuitterrein aldaar: ik zal mijn remweg eens laten meten met verschillende snelheden en de mening van de instructeurs daar vragen. Eigenlijk heeft de website de lol van een rechtstreekse meeting toch bedorven voor mij: de spanning is er af en de uitslag al tevoren bekend. Die professionals uit die test remmen toch beter dan ik, dus wat valt er eigenlijk nog uit te proberen??
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan