ferry
MF'er
- 15 feb 2002
- 240
- 0
Nu ben ik dan aan de beurt met een aantal puntjes.
Volgens de tweede wet van Newton:
Om aan een voorwerp met massa M een versnelling of vertraging A af te geven is een resulterende kracht F nodig. F= m x a.
Hieruit volgt:
- een constante resulterende kracht veroorzaakt een constante versnelling
- de versnelling is recht evenredig met de resulterende kracht
Om een vrachtauto/auto met een zelfde vertraging af te remmen is een veel grotere remkracht nodig.
De grootte van de massa heeft in principe geen invloed op de hoogte van de remvertraging zolang de beschikbare remkracht voor dat voertuig aanwezig is. De remkracht is pas voldoende wanneer de wielen onder alle omstandigheden tot blokkeren gebracht kunnen worden.
Het enige wat nog resteert is de grip. Tegenwoordig hechting genoemd. De remkrachten kunnen geen hogere waaerden bereiken dan de hechtingscoefficient tussen band en wegdek. Een motorband heeft een hogere hechtingscoefficient dan een autoband, zeker meer dan die van een vrachtauto.
Motorbanden hebben een hogere hechtingscoefficient dan 1. Hierdoor kan de maximale remvertraging boven 9.81 m/s2 uitkomen.
In theorie kan een motor eerder stilstaan. Ook boj praktijkproeven is dit regelmatig bewezen. Remvertragingen boven de 14 m/s2 zijn geen uitzondering meer.
Volgens de tweede wet van Newton:
Om aan een voorwerp met massa M een versnelling of vertraging A af te geven is een resulterende kracht F nodig. F= m x a.
Hieruit volgt:
- een constante resulterende kracht veroorzaakt een constante versnelling
- de versnelling is recht evenredig met de resulterende kracht
Om een vrachtauto/auto met een zelfde vertraging af te remmen is een veel grotere remkracht nodig.
De grootte van de massa heeft in principe geen invloed op de hoogte van de remvertraging zolang de beschikbare remkracht voor dat voertuig aanwezig is. De remkracht is pas voldoende wanneer de wielen onder alle omstandigheden tot blokkeren gebracht kunnen worden.
Het enige wat nog resteert is de grip. Tegenwoordig hechting genoemd. De remkrachten kunnen geen hogere waaerden bereiken dan de hechtingscoefficient tussen band en wegdek. Een motorband heeft een hogere hechtingscoefficient dan een autoband, zeker meer dan die van een vrachtauto.
Motorbanden hebben een hogere hechtingscoefficient dan 1. Hierdoor kan de maximale remvertraging boven 9.81 m/s2 uitkomen.
In theorie kan een motor eerder stilstaan. Ook boj praktijkproeven is dit regelmatig bewezen. Remvertragingen boven de 14 m/s2 zijn geen uitzondering meer.