motorrijders met een lichamelijke beperking

janice

MF veteraan
6 jun 2003
10.086
0
Ergens in Drenthe
zijn hier motorrijders met een (lichte) beperking op lichamelijk gebied?
b.v. een spierziekte, een aandoening / afwijking aan de gewrichten ofzo.
hoe gaan jullie daarmee om wat het motorrijden betreft.
hebben jullie aanpassingen gedaan aan de motor, kleding enz. en heb je na het rijden ook meer hinder van de aandoening.
kun je wel ritten plannen of weet je van te voren niet hoe je je voelt en of je mee kunt?
 
Ik kan ook geen ritten plannen van te voren maar dat komt meer door een beperking in me hoofd :P .... kan gewoon geen ritten onthouden :+
 
Ik kan ook geen ritten plannen van te voren maar dat komt meer door een beperking in me hoofd :P .... kan gewoon geen ritten onthouden :+

hahaha, ja daarom vraag ik ook naar lichamelijk beperkingen. de psychische beperkingen.....daar kunnen we het maar beter niet over hebben }) :+
 
Ik weet dat er idd een aantal rijders hier rondhangen met een dergelijke "beperking". Als ze dat willen melden ze zich vanzelf, maar het zullen er geen honderen zijn dus het zal best even duren voordat je serieuze reactie's krijgt. Maar vanwaar zo'n topicvraag, beetje uitleg help misschien??
 
Ik kan ook geen ritten plannen van te voren maar dat komt meer door een beperking in me hoofd :P .... kan gewoon geen ritten onthouden :+

ik vrees dat als we hierover gaan beginnen dat het een groot topic wordt....

ontopic: bij ons op de motorclub komt af en toe een man op een trike. Hij heeft een jaar of 25 terug een zwaar ongeluk gehad en daarbij een dwarslaesie (hoe schrijf je dat?) opgelopen. na revalidatie heeft hij destijds de eerste goedgekeurde trike voor de Nederlandse weg eigenhandig gebouwd voor zichzelf.

ik kan maar 1 ding hierover zeggen.... :} :} :} :} :} :} :} :}
 
Ik weet dat er idd een aantal rijders hier rondhangen met een dergelijke "beperking". Als ze dat willen melden ze zich vanzelf, maar het zullen er geen honderen zijn dus het zal best even duren voordat je serieuze reactie's krijgt. Maar vanwaar zo'n topicvraag, beetje uitleg help misschien??

ja, je hebt gelijk.
zal het even wat toelichten.
ik heb zelf een beperking. geen idee hoe zich dat gaat ontwikkelen, maar tot nog toe is het redelijk stabiel. ik kan dus alles nog, moet alleen even letten op de weersomstandigheden. met een hoge vochtigheidsgraad en dan ook nog kou kan ik beter niet op de motor stappen. mijn vingers trekken krom en mijn enkel (geopereerd) gaat pijn doen.
ik kan dus wel ritten plannen, maar mocht het dan gaan regenen dan heb ik wel veel pijn. bewegen gaat wel, maar moet de pijngrens over.

daarom vroeg ik me bovenstaande af. hoe lossen anderen dit op?
 
ik vrees dat als we hierover gaan beginnen dat het een groot topic wordt....

ontopic: bij ons op de motorclub komt af en toe een man op een trike. Hij heeft een jaar of 25 terug een zwaar ongeluk gehad en daarbij een dwarslaesie (hoe schrijf je dat?) opgelopen. na revalidatie heeft hij destijds de eerste goedgekeurde trike voor de Nederlandse weg eigenhandig gebouwd voor zichzelf.

ik kan maar 1 ding hierover zeggen.... :} :} :} :} :} :} :} :}

zover zal het bij mij nog lang niet komen (hoop ik) maar mocht het je lot zijn is dit wel een oplossing om toch "het gevoel van" te blijven ervaren.
 
ja, je hebt gelijk.
zal het even wat toelichten.
ik heb zelf een beperking. geen idee hoe zich dat gaat ontwikkelen, maar tot nog toe is het redelijk stabiel. ik kan dus alles nog, moet alleen even letten op de weersomstandigheden. met een hoge vochtigheidsgraad en dan ook nog kou kan ik beter niet op de motor stappen. mijn vingers trekken krom en mijn enkel (geopereerd) gaat pijn doen.
ik kan dus wel ritten plannen, maar mocht het dan gaan regenen dan heb ik wel veel pijn. bewegen gaat wel, maar moet de pijngrens over.

daarom vroeg ik me bovenstaande af. hoe lossen anderen dit op?
Damn '(
Vorm van reuma..??
"Beterschap" lijkt in dit geval niet echt ergens op te slaan, maar toch, voor zover je d'r wat aan hebt. En dan zo'n onderschrift :} :}
niet echt reactie waar je op zit te wachten maar je topic blijft iig wel actief ;)
 
Damn '(
Vorm van reuma..??
"Beterschap" lijkt in dit geval niet echt ergens op te slaan, maar toch, voor zover je d'r wat aan hebt. En dan zo'n onderschrift :} :}
niet echt reactie waar je op zit te wachten maar je topic blijft iig wel actief ;)

bedankt :)
kan er goed mee leven. heb medicatie voor mijn slechte dagen.
er zijn altijd mensen die iets hebben dat erger is en daar trek ik me aan op.
toen ik het net wist was het even moeilijk. had toen ook meer pijn, maar op een gegeven moment weet je dat het niet anders is en leg je je erbij neer. dan is de pijn ook beter te dragen omdat je minder stress hebt en dus meer ontspannen bent bovendien leer je je grenzen kennen na verloop van tijd.
het lijkt/klinkt in mijn geval erger dan het is.
 
Motor Mobiliteit voor Gehandicapten (MMVG)

Deze projectgroep houdt zich bezig met het mogelijk maken van het motorrijden voor hen die een handicap hebben. Of zoals ze het zelf zeggen:

mouw.gif


Te bereiken via deze link:MMVG

Op deze website kan je heel veel lezen over het rijden met een handicap en wat daar (technisch) allemaal mogelijk is.

Blijf genieten van het :]
 
Mijn linkerschouder staat een stukje meer naar voren doordat mijn bovenlichaam iets gedraait op mijn onderlichaam staat.
En mijn linkerborstbeen staat hoger als de rechter.
Je leert er mee rijden,gaat eigenlijk vanzelf.
 
ook ik heb een handicap
Ik heb een vorm van reuma.
Waar ik het moeilijk mee heb is de BV-tjes.
Doordat mijn onderrug en heupen vast staan krijg ik de motor moeilijk om.
Met rijden geen problemen maar de BV-tjes zijn heel vermoeiend.
Na een uur BV-tjes ben ik helemaal stuk.
Mijn grootste vrees is dus ook het examen , de BV-tjes.
Dacht het aardig onder de knie te hebben (beetje verzitten op het zadel),ben ik van de week onderuit gegaan met de halve draai , was me nog nooit gebeurt en bij mijn 18-de les gebeurt het.
Was helemaal van slag , trillen enz(schaamde me ook een beetje)
gelukkig ving mijn motor leraar mij goed op.
Gelijk weer doorgegaan en toen ging het wel goed , maar toch bale
Wel de hele week last gehad.
Maar het positiefe is dat het wel aangevraagd is.
Als ik niet mijn medicijnen slik , kan ik niks meer , maar het gaat nu goed
Ik wil gewoon dat roze papiertje hebben , dus gewoon ff doorbijten.

Op de reaktie van Janice;ik geniet gewoon zolang het kan.Je weet zelf gauw genoeg wanneer het over is, dus luister naar je lichaam
 
Laatst bewerkt:
Een paar maanden geleden stond een artikel over een dove vrouw die gewoon motorrijdt in de Promotor. Ik zal eens kijken of ik het artikel kan opduikelijken.

[edit]
Promotor 7 2003, maar ik krijg hem op de site niet digitaal, en ik heb geen scanner :(
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik Moet erg goed opletten wat voor motor ik koop.
Ik heb zo'n 4 jaar gelden allebei m'n polsen gebroken.
De linker was ontzet , en moest dus gezet worden , daar heb ik het meeste last van
Mijn pols kan weleens opslot zitten of een bepaalde beweging kan pijn doen en dan moet ik loslaten.
Ik heb dus ook de meeste moeite als ik veel moet koppelen.
Maar gelukkig krijg ik steeds meer kracht, waardoor ik minder last krijg .
Maar nu ik een nieuwe motor heb zal ik wel gaan kijken voor een pols versteviging omdat ik een lange rit anders misschien niet uit houd.
Een tip ( voor de mensen die het nog niet weten) als je een passagier hebt , laat hem zijn/haar handen op de tank zetten , op die mannier is je lichaam vrij van de druk tijdens het remmen.

Verder , veel rij plezier toegewenst!! :]
 
Ik Moet erg goed opletten wat voor motor ik koop.
Ik heb zo'n 4 jaar gelden allebei m'n polsen gebroken.
De linker was ontzet , en moest dus gezet worden , daar heb ik het meeste last van
Mijn pols kan weleens opslot zitten of een bepaalde beweging kan pijn doen en dan moet ik loslaten.
Ik heb dus ook de meeste moeite als ik veel moet koppelen.
Maar gelukkig krijg ik steeds meer kracht, waardoor ik minder last krijg .
Maar nu ik een nieuwe motor heb zal ik wel gaan kijken voor een pols versteviging omdat ik een lange rit anders misschien niet uit houd.
Een tip ( voor de mensen die het nog niet weten) als je een passagier hebt , laat hem zijn/haar handen op de tank zetten , op die mannier is je lichaam vrij van de druk tijdens het remmen.

Verder , veel rij plezier toegewenst!! :]
Voor "zware" koppelingen zijn meerdere oplossingen, van een soort hefboompjes die in de koppelingskabel verwerkt worden tot hydraulische koppelingen. Als het nodig is even navragen bij de motorzaak.

Enne.... plots op slot schieten en/of los moeten laten...ook bij je rechter pols??
Waarmee je dus eventueel een noodremming zou moeten kunnen doen??

absoluut geen persoonlijke aanval trouwens hoor!!!!
 
Ik heb een aangeboren afwijking wat Camptodactylie heet.

Camptodacylie is een verkorting in de pezen en spieren.
Het komt normaal gesproken alleen in de handen (en soms voeten voor) en zeer zeldzaam in het lichaam.
Bij mij zit het vooral in mijn handen en in de rest van mijn lijf. De verkortingen bij polsen, oksels, liezen en borstspieren zijn door middel van intensieve sport beoefening (jaren geleden) voor 60% verholpen. Maar omdat spieren gaan degenereren is er nu weer een grote terugval te bemerken.
Gevolg: eigenlijk iedere dag spierpijn ergens in mijn lijf.

Mijn handen geven het grootste probleem omdat ik 2 misvormde duimen heb en mijn rechterhand 3 kromgegroeide vingers had. Vanaf mijn 18e heb ik 15 operaties aan mijn rechterhad gehad en funcioneerd hij (door middel van huidstransplantaties -ik ben eigen donor- en peesverlengingen) zo dat ik er mee overweg kan en er mee kan motorrijden :} Daarna had ik er geen zin meer in.

De linker duim is binnenkort aan de beurt, deze vertoond nu ook slijtage in het 2e gewricht, was overbelast geraakt door motorrijden voor een programma.
Dat gewricht moet vastgezet worden. Tot die tijd draag ik een spalk/brace.

Helaas is het einde niet in zicht, en moet ik nog een aantal keren onder het mes, zowel voor links als rechts.

Op mijn vorige motor had ik een 'gasvasthouder' gemonteerd zodat mijn rechterhand kon uitrusten zo af en toe. Bij mijn huidige motor is de stand van de hand net iets anders en heb ik dat niet nodig, alleen zachte foam handvatten omdat ik mijn linker duim anders extreem overbelast.

Het is een heel verhaal geworden... alhoewel ik er 'normaal gesproken' luchtig over praat, is het toch weer even met de neus op de realiteit als ik het weer eens opschrijf.

Desalnietemin wil ik motor blijven rijden, met een aanpassing als dat nodig mocht zijn.

Ik hoop dat ik komende zomer weer op mijn witte gevaarte kan stappen en een eindje kan rijden, zo niet dan wacht ik nog effe.

Dit alles weerhoud mij er niet van om op motor-forum de passie van anderen op te snuiven ;)
 
Laatst bewerkt:
Rolstoelers die moeten basketballen en meer van die validensporten die door minervaliden beoefend worden vond ik altijd zo overtrokken... Ik word met mijn 103 kilo toch ook geen balletdanser.
Iemand die ondanks een lichamelijke belemmering op wat voor manier ook nog steeds motor wil rijden heb ik ontzettend veel bewondering voor.
Misschien wel omdat ik weet wat voor waanzinnig gevoel van vrijheid het motorrijden met zich meebrengt.
Ik wens eenieder met om het even wat voor gebrek dan ook geen ongepland motorloze dag. :] behalve geldgebrek :X
 
Voor "zware" koppelingen zijn meerdere oplossingen, van een soort hefboompjes die in de koppelingskabel verwerkt worden tot hydraulische koppelingen. Als het nodig is even navragen bij de motorzaak.

Enne.... plots op slot schieten en/of los moeten laten...ook bij je rechter pols??
Waarmee je dus eventueel een noodremming zou moeten kunnen doen??

absoluut geen persoonlijke aanval trouwens hoor!!!!
Hydraulische koppeling,is die er ook voor een SRAD?
 
Een kleine 10 jaar geleden werd bij mijn echtgenote (toen nog vriendin) reuma gediagnosticeerd. Ze kon op een gegeven moment nauwelijks nog de trap afkomen 's-ochtends. "Ongeneeslijke ziekte" werd er door de reguliere geneeskunde gezegd. "We kunnen het wat verlichten" maar verder zul je er mee moeten leren leven." Toen het medische circuit ingegaan. De verbeteringen waren af en toe opmerkelijk (pomp het lijf maar vol met onstekingsremmers...), maar zeer tijdelijk van aard. Al snel voelde ze aan dat het slikken van al die troep slechts lapmiddeltjes waren, toen is ze ermee gekapt. Daarna een tijdje een alternatieve therapie gevolgd. Dat gaf wat verbetering, maar ook vrij beperkt. Totdat ze zich ervan bewust werd dat zo'n ziekte een oorzaak moet hebben. Door de zoektocht daarnaar, door het vinden en oplossen van die oorzaken is ze ondertussen al jaren klachtenvrij :} . Dat was/is een ingrijpend proces waarbij je met allerlei psychische blokkades, die een ieder van ons heeft, aan het werk moet gaan. Oorzaak ervan onderkennen, en trachten daar een verwerkingsproces mee te doorlopen. Die psychische blokkades hebben zich kennelijk bij haar op deze lichamelijke wijze (reuma) geuit. Alleen door die weg te werken kon ze dus van die "ongeneeslijke" zieke genezen.

Het is allemaal wat vaag, en wetenschappelijk niet aan de orde (de reumatoloog van toen zou een beroerte krijgen als hij haar nu zou zien). Voor de pure rationele denkers waarschijnlijk zelfs onaanvaardbaar dat zoiets kan. Maar wat mij betreft is dit het bewijs dat de wetenschap zijn beperkingen kent. Een mens is kennelijk meer dan een zak vol met biochemie.

Dus Janice en anderen: kom op, het kan!! En dan daarna zonder beperkingen :] natuurlijk.
 
Hydraulische koppeling,is die er ook voor een SRAD?
ben ik dan niet de enige die daar last van heeft krijg naar 1,5 uur rijden of 30 min in de stad vreselijk last van mijn pols van het inknijpen van de koppeling ook toen ik mijn handel had bij gesteld was het wel beter maar niet over
daar had ik op mij gsx750f geen last van
is die koppeling dan zo zwaar of is dat een combinatie van zware koppeling en "extreme" zithouding op een srad kan mij niet herinneren dat de koppeling van de gsxF zo ligt was namelijk
beetje offtopic maar ik lees hier dat Agostini er ook "last" van heeft zodoende
on topic mijn klachten zijn er pas als ik er weer vanaf stap
bij **Lara** is het te kort bij mij is alles te ruim (kapsel om de gewrichten)met als effect dat mij schouder uit de kom gaat als ik het zelf doe als ik van de motor afstap zitten die dus ook helemaal vast en dat moet eerst weer los komen door het te onwrichten (inderdaad gewoon uit de kom drukken) het klinkt erg raar maar voor mij is dit ongeveer het zelfde als iemand die zijn vingers zit te kraken, en echt pijnlijk is het niet echt lekker ook niet heb er verder geen last van dus eigenlijk is probleem dan offtopic? :+ heb er tenslotte pas last van als ik er vanaf stap
 
Ik kan ook geen ritten plannen van te voren maar dat komt meer door een beperking in me hoofd :P .... kan gewoon geen ritten onthouden :+

Dan ben je toch een vrouw? :+

[me]Warped1 zet nu gauw z'n helm op en duikt weg....
[/me]


On topic: heb wel eens foto's gezien van motor met zijspan, waarbij iemand in een rolstoel vanuit het zijspan het voertuig bestuurde. Zou zoiets toegestaan zijn in Nederland?

2 Foto's gevonden:
DSBscott1.jpg

DSBscott2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan