Motorrijders vrijgesteld van kilometerheffing?

Vrijstelling voor motorrijders.....

  • Ja, dit wordt ingevoerd

    Stemmen: 85 66,9%
  • Nee, gaat nooit gebeuren

    Stemmen: 42 33,1%

  • Totaal aantal stemmers
    127
~
Ik zat eerder te denken aan motoren die minder dan 1:15 lopen. racemotoren enzo, dat zijn toch 'monsters'... een pan rijd dacht ik toch makkelijk 1:19 ofzo? toerfietsen zijn alles behalve benzinevreters.~
B|

Mijn motor valt in de categorie 'toer' met een lichte neiging tot sporttoer zegmaar :P Zit qua gebruik rond de 1:15. Zit ik straks nog in de verkeerde tariefgroep '(
 
Hoe komt men toch aan dat 'motoren staan niet in de file'?

Motoren staan alleen niet in de file omdat het er zo verrekte weinig zijn. Als er drie motoren achter elkaar door de file rijden, rijdt er al minstens één in de weg. Als maar een procent van de blikkers ervoor kiest om met de motor te gaan, staan de motoren net zo goed in de file, alleen dan op de middelste rijbaan.


Vanochtend -3, ipv 12 motoren heb ik er nu 3 geteld.
Helaas is de motor dus blijkbaar geen alternatief voor het fileleed.
 
Ik stel voor om voor motoren gewoon het huidige systeem van wegenbelasting te handhaven.

Lijkt me wel zo eerlijk om te betalen, aangezien we wel gebruik maken van de wegen. Huidige bedrag lijkt me wel voldoende :P :Y

Bwa de enige "eerlijke" manier is er een die rekening houdt met het aantal gereden kilometers en het verbruik. dus: geen kilometer heffing, geen rijtax, maar maak de benzine duurder. Wie veel rijdt en vele vebruikt betaalt dan ook in verhouding meer.
Maw: taxeer op gebruik niet op bezit!

ps. maar nog beter is GEEN tax!
 
Gaat echt niet gebeuren. Ze laten heus niet zomaar inkomsten lopen, als ze aan de andere kant flink aan het bezuinigen zijn (denk o.a. maar aan de verzekeringspremies die niet meer aftrekbaar zijn vanaf volgend jaar).
Gaat juist wel gebeuren, want zo levert het het meeste op...
Ga nou es na hoeveel motoren nog geen 5000 km/j rijden, meeste buiten de spits en niet op snelwegen...

Het CDA verzekerd zich met dit plan juist van inkomsten!
 
\
Ik zat eerder te denken aan motoren die minder dan 1:15 lopen. racemotoren enzo, dat zijn toch 'monsters'... een pan rijd dacht ik toch makkelijk 1:19 ofzo? toerfietsen zijn alles behalve benzinevreters.\
B|

Mijn motor valt in de categorie 'toer' met een lichte neiging tot sporttoer zegmaar :P Zit qua gebruik rond de 1:15. Zit ik straks nog in de verkeerde tariefgroep '(

daarom zei ik ook, onder de 1:15 ;)

maar ik heb ook een behoorlijk sportieve toermotor en waarom haalt die wel redelijk makkelijk 1:18 met veel stad en woon/werkverkeer? en bij lange tochten zo 1:20.
Toch es een andere motor gaan zoeken? :+
 
Hoe komt men toch aan dat 'motoren staan niet in de file'?

Motoren staan alleen niet in de file omdat het er zo verrekte weinig zijn. Als er drie motoren achter elkaar door de file rijden, rijdt er al minstens één in de weg. Als maar een procent van de blikkers ervoor kiest om met de motor te gaan, staan de motoren net zo goed in de file, alleen dan op de middelste rijbaan.

Dan de factor milieu... In de gunstigste vergelijkingswijze, (personen per voertuig-verbruik) scoren motoren maar marginaal beter dan auto's, if any. Op het gebied van uitstoot scoren ze, generally, een stuk slechter. Kijk je naar gewicht-verbruik, dan scoren motoren allerbelabberst. Als je dus milieutechnisch kijkt, zouden motoren net zoveel moeten betalen als auto's.

Motoren zijn veel kleiner dan auto's Niet alleen de lengte teld maar ook de breedte. Als er veel meer motoren rijden kan men de linker strook in twee splitsen waardoor de capaciteit verdubbeld voor die rij strook. Dus dragen motoren vele minder bij in het ontstaan van files.
Verder klopt die 1% niet.
1. die 1% gaat nu al op de motor
2. Als een snelweg gemiddeld 2 rijstroken heeft en er staan 100 autos op de linker strook stil en honderd op de andere dan kunnen op dezelfde lengte in iedergeval 100 motoren achter elkaar staan tussen deze twee rijen. Als er nog niemand motorrijd zou 33% maximaal moeten over stappen van de auto op de motor. Hierdoor neemt de lengte van de files met 33% af.

Bij de factor mileu kunnen motoren veel beter scoren. Zet een motorfiets maar eens naast een auto met dezelfde PK/kilogram verhouding. Moet wel appels met appels vergelijken.
Verder als we over milieu technisch hebben moet je wel alles mee nemen niet alleen het verbruikt maar ook de uitstoot, de mileu belasting voor het produceren en voor de verwerken van het afval aan de einde van zijn looptijd. Ook moet je mee rekenen de levensduur en het verbuik van rubber, olie e.d.
Dus als je milieutechnisch kijkt, zouden motoren veel minder moeten betalen als auto's.

Overigens is het mileu beter gebaad als er geen files staan en is het mileu geen issue maar een gemeenschappelijk halve waarheid. Het wordt immers op de lange termijn kouder op aarde en andere zaken vervuilen veel meer dan de motoren en auto's in het westen.
 
Bwa de enige "eerlijke" manier is er een die rekening houdt met het aantal gereden kilometers en het verbruik. dus: geen kilometer heffing, geen rijtax, maar maak de benzine duurder. Wie veel rijdt en vele vebruikt betaalt dan ook in verhouding meer.
Maw: taxeer op gebruik niet op bezit!

ps. maar nog beter is GEEN tax!


dat systeem hebben we nu al ;)
 
}) Net ook ff op motormeuk gekeken, daar stond het ook al en ook een linkje
naar hetzelfde artikel in de telefaag. Wat kunnen die koekblikkers toch zeiken en piepen als zij wel moeten betalen en de motorrijders, wij die geen files veroorzaken, misschien vrij worden gesteld van een km-heffing. Maar ik moet eerst nog zien dat wij worden vrijgesteld van die km-heffing, want er zal wel weer een gedeelte van de leden van de 2e kamer zijn die dit gaat tegenhouden......... 8-) })

Maar ik zou het wel een goede zaak vinden als het door zou gaan.
 
Laatst bewerkt:
Foute jaloerse column op nu.nl (van autoblog) :r

Extra belasting voor motorrijders
Uitgegeven: 24 oktober 2007 08:11

Naar aanleiding van uitspraken van CDA-Kamerlid Ger Koopmans is er een vreemde discussie ontstaan. Motorrijders zouden namelijk niet verantwoordelijk zijn voor files. Heeft u ooit zulke onzin gehoord? Door Vincent van Twillert.

Laten we daarom de uitspraken van Ger eens ontleden. Om dat te doen moeten we eerst kijken naar de oorzaak van files, vaak worden deze verkeersverschijnselen namelijk veroorzaakt door weersomstandigheden, wegwerkzaamheden of andere deelnemers op de weg. In dat laatste geval gaat het voornamelijk om auto's, vrachtwagens en motoren.

Al deze voertuigen maken deel uit van het probleem en ik durf te beweren dat er een evenredig groot deel van de files tot stand komt vanwege motorrijders.

Ongevallen

Kijk bijvoorbeeld eens naar de ongevallen op de weg. Een klein ongeval in de ochtendspits kan al zorgen voor kilometers file. En wie veroorzaken deze ongevallen? Zijn dat toevallig bikers die even een wheelie doen? Of bikers die zonodig met 100 km/u nog even tussen twee auto's door moeten? De keren dat ik vol in de ankers moest vanwege zo'n kansloze actie van een motorrijder zijn ontelbaar.

Zouden die mensen iets te compenseren hebben? Vroeger gepest op school en nu lekker stoer doen op de motor. Rechts inhalen, links een stukje doorgetrokken streep meepakken, niks is te gek. Het meest irritant is natuurlijk het gedrag van motorrijders in de file. Zoals we weten mogen deze verkeersdeelnemers onder bepaalde voorwaarden in een file inhalen, daar maken ze dan ook dankbaar gebruik van. Met als gevolg dat de automobilist later op zijn bestemming aankomt, de motorrijders hebben immers voorgedrongen.

Bevuilen

En stel je nu voor dat dit soort types straks geen, of minder, kilometerheffing hoeven te betalen. Dat zou betekenen dat de gemiddelde biker ongeneerd het Nederlandse wegennet mag bevuilen. De automobilist mag daarentegen extra betalen om langer in de file te staan, om op die manier hulpeloos toe te kijken hoe de met leer beklede motorrijders gratis voordringen.

Is het niet gewoon logischer om motorrijders meer te laten betalen? Ze zijn namelijk sneller thuis. En zie het tevens als een klein extraatje om de hardwerkende arbeider, die verplicht in zijn lease-auto moet zitten, eens te compenseren.
 
Foute jaloerse column op nu.nl (van autoblog) :rIs het niet gewoon logischer om motorrijders meer te laten betalen? Ze zijn namelijk sneller thuis. En zie het tevens als een klein extraatje om de hardwerkende arbeider, die verplicht in zijn lease-auto moet zitten, eens te compenseren.
_O- alsof de hardwerkende arbeider met lease-auto ook maar iets met km-heffing te maken heeft :P Dat wordt uiteraard gewoon door de baas betaald, net als nu de wegenbelasting.
 
Vaak vergeten de schrijvers van zo'n anti-motor stukje dat de meeste, zo niet bijna alle, motorrijders ook automobilisten zijn.

De frustratie zit diep.

de hardwerkende arbeider, die verplicht in zijn lease-auto moet zitten, eens te compenseren.

Mijn god, ook al zou ik het willen, ik zou niet zo'n foute opmerking kunnen maken. :}
 
Laatst bewerkt:
ik las het stukje ook net, zoveel kansloze opmerkingen in 1 stukje heb ik nog niet vaak gelezen. Ik HOOP dat het stukje sarcastisch bedoeld is, maar ik vrees het ergst -O-


Lijkt idd sarcastisch, alle vooroordelen in 1 tekst.
Gewoon niet happen, perfecte blog in geenstijl-stijl. :)

Vincent%20b5media.jpg

Uit de vingertjes van dit mannetje komt de tekst.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt idd sarcastisch, alle vooroordelen in 1 tekst.
Gewoon niet happen, perfecte blog in geenstijl-stijl. :)
Ik zit nog te twijfelen of dit sarcastisch bedoeld is... er lopen zat van zulke idioten rond. Kijk maar naar de reacties als er ergens een motorrijder een dodelijk ongeval heeft gehad...

En als de schrijver niet zo'n idioot is, dan is een deel van de autorijdende lezers dat zeker wel.
 
:^

Ik zat het ook al met verbazing te lezen, of sarcasme of iemand die het gewoon niet snapt...

:^ Dat laatste

Gewoon iemand die het verband tussen oorzaak en gevolg totaal niet kan leggen. Ik heb weinig columns gelezen waar zoveel onlogische dingen in staan. Dikke min voor nu.nl dat ze zo'n pinda van een redacteur in hun gelederen hebben.
 
Foute jaloerse column op nu.nl (van autoblog) :r

Dit is dus exact wat ik bedoelde in m'n eerdere post. Ze gunnen je nu al niets, laat staan als je geen heffing o.i.d. betaald. Dan is het wachten tot iemand "eigen rechtertje" gaat spelen en "die motorrijder wel even z'n plaats op de weg laat zien".

Nee, dan maar liever betalen en geen scheve gezichten...
 
Ja maar de kilometerheffing zou in de plaats van de wegenbelasting moeten komen...
Zal lekker renderen dan zo'n kastje. Wegenbelasting voor motoren is een paar tientjes per jaar. Hier moet dan de km-heffing op gebaseerd worden.

Dat gecombineerd met het weinige aantal km's dat veel motoren rijden op jaarbasis wegen de kosten absoluut niet op tegen de baten.


... of de km-heffing wordt gelijk getrokken met die van de auto's... een lastenverzwaring van vele honderden procenten wordt het dan :X
 
Kastje van de buren dan maar jatten, loop je binnenkort in de motorwinkel met een kastje onder je arm, net als een paar jaar terug in Italie met je autoradio onder je arm je ijsje kopen in de ijssalon :P .
Wat een ongein. |(

En we betalen al per kilometer: het tijdelijke kwartje van Kok / de twaalf cent van Zalm die Balkenende I (of was het nou II, III of IV ? :? ) terug zou geven...
Politici... :r en WE kiezen ze telkens weer :N :N
 
Laatst bewerkt:
Ik doe een dikke 42.000KM p/jaar dus volgens mij word het voor mij niet interresant as ik p/km zal moeten betalen. Overigens weet ik wel zo goed als cker dat ik 1 voertuig heb die niet als 'racemachine' bij hun te boek zal staan me Dax met op kenteken maar 123CC haha (inmiddels nu 140 in het echt).
 
ik las het stukje ook net, zoveel kansloze opmerkingen in 1 stukje heb ik nog niet vaak gelezen. Ik HOOP dat het stukje sarcastisch bedoeld is, maar ik vrees het ergst -O-

op verzoek linkje:
http://www.nu.nl/news/1285719/1202/Extra_belasting_voor_motorrijders.html

Ik vind het maar een gefrustreerd bijeen geraapt zooitje generaliserende meningen, zonder enige nieuwswaarde.

Achja... ook al staat het op nu.nl, het is maar een blogje van één kansloos figuur.
 
mijn handen jeuken bij dat soort berichtgeving...

en mack heeft gelijk. Een motorrijder maakt een wheely, dus hij moet rekeningrijden betalen en net zoveel, nee...meer zelfs dan een koekblikker...

logisch
 
Ja,

we maken er nu gezellig ruzie over of motorrijders wel of niet kilometerheffing moeten betalen, maar in het gekrakeel vergeten we te ruzieën of we überhaupt wel aan de kilometerheffing willen.

Maxima zou zeggen "dat is een beetje dom"...





Gij zult niet stelen, de staat duldt geen concurrentie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan