Motorrijders zien meer?

pindakaas

MF veteraan
15 jul 2008
1.456
743
Ik las een interessant artikel op internet, waarin ze roepen dat de motorrijder meer ziet dan een automobilist. Ik herken me er wel in, je bent gewoon meer bewust van gevaar en ben (ook met de auto) defensiever gaan rijden.
Natuurlijk probeer je de lessen die je hebt gehad toe te passen: afstand, afstand, afstand, juiste positie op de weg e.d.. Naarmate je wat meer kilometers hebt gereden op de motor ga je ook zelf dingen ontwikkelen die je veiligheid vergroten, maar niet hebt geleerd tijdens het lessen.
Het viel mij op dat automobilisten op de snelweg vaak in colonnes rijden, in groepen redelijk dicht bij elkaar. Je kan daar vaak voor kiezen om wat afstand van te nemen en dan rij je ook weer ietsje veiliger. Zo let ik bij het inhalen op de handen van de automobilisten, als ze al met het vingertje op de richtingaanwijzer zitten bijvoorbeeld weet je al dat ze een intentie hebben om van richting te veranderen.

Wat zijn jouw tips om veiliger te rijden?

Bron: De motorrijder ziet meer dan de automobilist - Motorrijders.nl
 
Helaas zijn er al teveel hufters die hun richting aanwijzer niet gebruiken. Wil niet stigmatiseren maar wat mij opvalt vooral SUV rijders en een bepaalde groep vaak in golfjes maar die rijden heel vaak gevaarlijk en vooral agressief.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij zijn er twee dingen die ervoor zorgen dat ik veel veiliger rijd in het verkeer:

- Motorrijden. Want inderdaad: je bent je veel bewuster van de capriolen die anderen kunnen uithalen. Je kunt het beter voorspellen en dus gevaarlijke situaties voorkomen.
- Simracen. Zeker in NASCAR (dat zijn die ovals), rij je constant vlak bij elkaar en via de sim mis je veel qua overzicht. Dus moet je véél beter op je hoede zijn waar iedereen zit (voor, achter, onder of boven je). Direct toepasbaar in het verkeer.

Afijn, het ging over de motor, maar toch: ga online racen en je gaat veiliger rijden in het echte verkeer. *D
 
Afijn, het ging over de motor, maar toch: ga online racen en je gaat veiliger rijden in het echte verkeer. *D
Ik race weleens in GTA San Andreas….
Moet zeggen dat het niet echt bevorderlijk is voor mijn real life weggedrag :+

Opmerkelijk detail: in GTA rij ik liever niet op een motor, je gaat veel te snel dood als je ergens tegen aan rijdt, en als je het al overleefd wordt je kapot geschoten door de politie voordat je teruggelopen bent naar je motor :}
 
Ik heb eerst mijn A rijbewijs gehaald en een jaar motor gereden voor dat ik voor B opging. Ik was meer bewust van mijn omgeving door eerst op een motor te rijden en dat heb ik nu nog en het heeft mij ook met het auto rijden bevoordeeld.
Je anticipeert het verkeer beter
 
Voor mij zijn er twee dingen die ervoor zorgen dat ik veel veiliger rijd in het verkeer:

- Motorrijden. Want inderdaad: je bent je veel bewuster van de capriolen die anderen kunnen uithalen. Je kunt het beter voorspellen en dus gevaarlijke situaties voorkomen.
- Simracen. Zeker in NASCAR (dat zijn die ovals), rij je constant vlak bij elkaar en via de sim mis je veel qua overzicht. Dus moet je véél beter op je hoede zijn waar iedereen zit (voor, achter, onder of boven je). Direct toepasbaar in het verkeer.

Afijn, het ging over de motor, maar toch: ga online racen en je gaat veiliger rijden in het echte verkeer. *D
Ik rij met sim-racing altijd echt overal tegenaan en vlieg elke bocht uit. Ik heb totaal geen snelheidsbeleving met zo'n spel. De enige manier waarop ik dat wil heb is met een VR-bril op mijn harses. Toegeven, ik vind het wel humor om flink hard te crashen in racing games dus dat helpt vast ook niet mee. _O- Mario Kart is meer aan mij besteed.
 
Ik heb niet de indruk dat motorrijders meer zien dan koekblikkers; er rijden genoeg blinden rond op een motor 8)7.
 
Ik heb niet de indruk dat motorrijders meer zien dan koekblikkers; er rijden genoeg blinden rond op een motor 8)7.
Zal wel aan het soort rijder liggen. Een supersportrijder die lekker doorjakkert is over het algemeen veel geconcentreerder dan de midlife crisis op een te dure harley die stoer zijn rondjes tuft en vooral erop let of ie wel gezien wordt.

En afgelopen zondag meer dan genoeg gezien.........man wat een ellende. Teveel zondagrijders in koekblik en pensionada's op electrische fietsen die rustig op de mooie bochtige wegen rondsukkelen en meer om zich heen kijken dan voor zich. Fietsers die vlak voor je 2 andere fietsers inhalen zonder ook maar om te kijken terwijl ze echt wel horen dat er 2 motoren aankomen. Groepen fietsers die de hele rijbaan in beslag hebben genomen. Koekblikken die geen voorrang geven. Groepje chopperrijders die een stop maakten en half op de rijbaan stonden.

Een dagje vrij rijden op Assen is veiliger :)
 
Zo let ik bij het inhalen op de handen van de automobilisten, als ze al met het vingertje op de richtingaanwijzer zitten bijvoorbeeld weet je al dat ze een intentie hebben om van richting te veranderen.

Wat zijn jouw tips om veiliger te rijden?

Bron: De motorrijder ziet meer dan de automobilist - Motorrijders.nl
Op het moment dat jij dit kan waarnemen bevind jij je in de dode hoek van deze automobilist.O-)
Op dat moment kijk ik dus liever naar eventuele uitwijkmogelijkheden of zorg ik dat hij mij kan zien.
 
Op het moment dat jij dit kan waarnemen bevind jij je in de dode hoek van deze automobilist.O-)
Op dat moment kijk ik dus liever naar eventuele uitwijkmogelijkheden of zorg ik dat hij mij kan zien.
Dat verschilt. Kijk naar de spiegels. De dode hoek zit bij veel mensen niet waar die zou moeten zitten. Toegeven, de meeste mensen hebben die spiegels als dubbele achteruitkijkspiegels afgesteld.
 
Ik las een interessant artikel op internet, waarin ze roepen dat de motorrijder meer ziet dan een automobilist. Ik herken me er wel in, je bent gewoon meer bewust van gevaar en ben (ook met de auto) defensiever gaan rijden.
Natuurlijk probeer je de lessen die je hebt gehad toe te passen: afstand, afstand, afstand, juiste positie op de weg e.d.. Naarmate je wat meer kilometers hebt gereden op de motor ga je ook zelf dingen ontwikkelen die je veiligheid vergroten, maar niet hebt geleerd tijdens het lessen.
Het viel mij op dat automobilisten op de snelweg vaak in colonnes rijden, in groepen redelijk dicht bij elkaar. Je kan daar vaak voor kiezen om wat afstand van te nemen en dan rij je ook weer ietsje veiliger. Zo let ik bij het inhalen op de handen van de automobilisten, als ze al met het vingertje op de richtingaanwijzer zitten bijvoorbeeld weet je al dat ze een intentie hebben om van richting te veranderen.

Wat zijn jouw tips om veiliger te rijden?

Bron: De motorrijder ziet meer dan de automobilist - Motorrijders.nl
Helemaal mee eens.

Zo stoor ik me ook aan allerlei foutjes als ik met anderen meerij in de auto die ik zelf al lang aan zag komen.

Als motorrijder zie je al of een auto van baan gaat wisselen voordat het gebeurt, je leert veel meer het gedrag van anderen in het verkeer lezen en hier al lang van tevoren op te anticiperen.

Dan schakel je eerder terug, laat je eerder je auto uitrollen, hou je meer afstand, schuif je eerder een baan op, zie je of iemand zijn dode hoek in de gaten houd, en rij je veel vloeiender.
 
Ik merk wel dat ik als motorrijder in de auto rijd op een manier die m'n niet motorrijdende passagiers angst aanjaagt.
 
Ik merk wel dat ik als motorrijder in de auto rijd op een manier die m'n niet motorrijdende passagiers angst aanjaagt.
Dat is ook voor mij heel herkenbaar. Ik rij namelijk in de auto, net alsof het een motor is.. Maar, net als @Gwiedert ook al aangaf, je bent veel meer met het verkeer bezig, en ziet dingen gewoonweg al aankomen, voor het gebeurd.
Nou reed ik al enkele jaren motor, voordat ik het autorijbewijs haalde.
 
Ik ben bezig om mij om te laten scholen tot rijinstructeur.
Nu moest ik pas een stuk in de auto rijden (proefrit) met een instructrice naast me.
Na enige tijd zei ze…jij rijdt motor of niet?
Ik vroeg: hoezo?
Nou…je bent continu bezig om alles om je heen waar te nemen.
Ze zei dat het opvalt dat motorrijders inderdaad anders kijken dan de gemiddelde automobilist.
Die kijken meestal pas als ze al bij de situatie zijn en motorrijders willen juist de situatie voor zijn.
 
Focus ligt bij motorrijders ook bij het rijden zelf, dus ze zijn er veel actiever mee bezig. In het koekblik sneller afgeleid/verveeld door cruise control, appjes checken, even op insta kijken naar die o zo belangrijke influencer, even makeupje doen. De dingen die ik in het verkeer zie verbazen me elke keer weer. Laatst was er iemand zich met een electrisch scheerapparaat aan het scheren in de vroege morgen in de auto. Het idee zou niet eens bij me opkomen.
Het word echt tijd dat ze de boetes voor mobiele telefoon gebruik in de auto niet meer gaan verhogen, maar daadwerkelijk gaan handhaven. Het loopt de spuigaten uit, en dan helemaal bij de scholieren die al zwabberend op de fiets bijna op de motorkap liggen.
 
Ik denk dat dat niet perse geldt voor motorrijders, maar meer voor een meer gevorderde rijopleiding. Dus C, D of A maakt niet veel uit. Op een motor word je snel plat gereden, met bus of vrachtwagen rij je snel andere weggebruikers plat, dus leer je veel meer anticiperen op beide opleidingen.

Verschilletje basisschool en voortgezet onderwijs of studie. In alledrie de gevallen kun je nog steeds niets zodra je een bewijs krijgt dat je het hebt afgerond en moet je in de praktijk leren hoe het echt werkt.
 
Ik merk het zelf vooral als ik met iemand in de auto meerijd. Je ziet al veel eerder aankomen wat er gaat gebeuren dan de chauffeur.

"Die gaat niet stoppen!" En warempel; de medeweggebruiker komt door en schrikt.

Maatje van me: "Hoe wist jij dat nou"
 
Ik merk het zelf vooral als ik met iemand in de auto meerijd. Je ziet al veel eerder aankomen wat er gaat gebeuren dan de chauffeur.

"Die gaat niet stoppen!" En warempel; de medeweggebruiker komt door en schrikt.

Maatje van me: "Hoe wist jij dat nou"
Herkenbaar, dat riep mijn vouw laatst ook toen ik zei: 'hij gaat van baan wisselen'. ze zag het niet aankomen en blijkbaar zag ik aan kleine signalen wat hij ging doen. ze rijdt ook niet zo vaak en dat helpt ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan