motorrijders zijn de pineut

Wafelijzer

MF veteraan
7 jun 2001
1.669
0
Belgie
... dat is de titel van een krantenartikel van vandaag uit 'het nieuwsblad' (belgische krant)
het risico op een dodelijk ongeval zou per motor 344.4 zijn tov 126.1 per brommer en 10.2 als autobestuurder

verder staat er niet veel uitleg bij, juist dat het risico = "het risico op dodelijk ongeval per miljoen km afgelegde weg"
wat dat ook mag beteken :?
het gemiddelde aantal doden per milj. afgelegde km's bij verschillende vervoersmiddelen??

in mijn geval dus, stel dat ik 10.000 km per jaar zou doen en 30 jaar motorrijd, dan:
30*10.000*344,4/1000.000 = 103.32
...
zou ik gemiddeld 103.32 keer doodgaan???
er klopt dus iets niet

iemand die die cijfers begrijpt?
 
Ik denk 344,4 ongelukken per miljoen kilometers....

... dat is de titel van een krantenartikel van vandaag uit 'het nieuwsblad' (belgische krant)
het risico op een dodelijk ongeval zou per motor 344.4 zijn tov 126.1 per brommer en 10.2 als autobestuurder

verder staat er niet veel uitleg bij, juist dat het risico = "het risico op dodelijk ongeval per miljoen km afgelegde weg"
wat dat ook mag beteken :?
het gemiddelde aantal doden per milj. afgelegde km's bij verschillende vervoersmiddelen??

in mijn geval dus, stel dat ik 10.000 km per jaar zou doen en 30 jaar motorrijd, dan:
30*10.000*344,4/1000.000 = 103.32
...
zou ik gemiddeld 103.32 keer doodgaan???
er klopt dus iets niet

iemand die die cijfers begrijpt?
 
Dat zou dus betekenen iedere 2900km een dooie motorrijder. Hmzzz, als ik het dus nu nog 1000 kilometer uithou ben ik eigenlijk al aan het spelen ben met mijn leven :P
 
tis weer een typisch voorbeeld van hoe ze motorrijders in een negatief daglicht zetten

we worden weer afgeschilderd als ongelofelijke waaghalzen/gekken omdat we op 2 wielen de straat opkomen :(

in dit geval :j
 
Je maakt in verhouding veel minder kilometers met een motor dan met een auto. Dus de kans is ook weer minder dat je een ongeluk krijgt.

Ik heb weleens een ongeluk gehad met de auto, ik hoop niet hetzelfde mee te maken met de motor.... |(
 
Ik heb ooit ergens gelezen dat een motorrijders 7x zoveel kans heeft op een ongeval als een automobilist. Dat klinkt in mijn oren in ieder geval veel aannemelijker.
 
die cijfers kunnen toch echt wel niet kloppen!!!
alsof je gemiddeld op de 2900km het loodje zou leggen als motorrijder!!

dan heb je bij een simpel tripje van 200 km een kans van 1/15 dat je het niet overleeft!!!
ga dus met een groep van 15 en je zou, volgens die cijfers althans, een dode hebben onderweg

geloof ik dus niets van, dat cijfer moet veel lager liggen, kan niet anders
 
Ben zowel met de auto als de brommer al veelvoudig overleden dan :?

Geloof wel dat er per kilometer meer ongevallen met dodelijke afloop op de motor zullen zijn, je bent gewoon minder beschermd! Logisch dat de meest beschermde groep er beter vanaf komt, toch?

Het onderzoekje is trouwens toch met een korreltje zout te nemen... Vijftien zakelijke automobilisten draaien zeker wel 1.000.000 km per jaar, als daar al tien van sterven.... Hoe kan je zoiets degelijk onderzoeken? Landelijk gemiddelde? Waar haal je de cijfers vandaan?

Zonde dat dit soort dingetjes i/d ogen van sommigen altijd gelezen worden i/d vorm: motorrijders veroorzaken meer dodelijke ongevallen :(
 
ik ken het, slechte telling en net de verkeerde mensen als ondervraging
 
Ik heb ooit ergens gelezen dat een motorrijders 7x zoveel kans heeft op een ongeval als een automobilist. Dat klinkt in mijn oren in ieder geval veel aannemelijker.

Maaja, aan de andere kant denk ik dat motorrijders veiliger rijden dan automobilisten omdat ze veel beter hebben leren kijken en (hopelijk) beter beseffen wat de gevaren van de weg zijn en deze dan dus ook beter kunnen vermijden.

Het feit blijft inderdaad dat je op de motor minder beschermd bent....


 
motorrijders rijden volgens mij niet veiliger, in tegendeel zelfs
MAAR: meer berekende risico's en meestal ook betere controle over hetgeen ze doen met hun motor tov de gewone autobestuurders
 
Het antwoord ligt bij je zelf......

Ga bij je zelf maar eens na hoe je in je auto rijdt en hoe je op je motor te werk gaat.
Ik rij in iedergeval heel anders als ik in de auto zit. Als ik dan voorrang heb neem ik het meestal ook....
Dat doe ik op de motor beslist niet.(geen kreukel zone....!!)
Zit ik op de motor dan zit ik ook steeds te kijken.....zo van.....heeft hij me gezien, waar moet hij naar toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan