Motorrijles en reuma

Ik zeg ook niet dat hij geschikt is voor filerijden. Maar je zit er wel veel beter op als je een handicap hebt, dan op een gewone motor. Ondermeer hoef je geen been uit te steken als je wil stoppen. Het aspect van het "evenwichtsvoertuig" is daarmee opgelost.

Ik rij zelf 20k per jaar en daarbij zelden in de file. Niet iedereen rijdt altijd alleen maar in de file. Ook met een zijspan gaat dat niet, desalniettemin is daar een markt voor. Think out of the box.
Overigens MJV er zijn inmiddels diverse motoren op de markt met een automaat, FJR en Honda (VFR?) Als ze last van krachtsverlies of pijn in haar handen heeft is dat wel een afweging. Er is trouwens ook een bedrijf als ik me het goed herinner dat zich bezig houdt met aanpassen van motoren voor mensen met een beperking.
Google vindt dit.
 
Ik deed het bewust in de winter zodat ik wist hoe mijn lichaam op kou, regen, sneeuw etc zou reageren en ik niet voor verrassingen zou komen te staan als ik zelf zou rijden.

Hier heb je wel gelijk in.
Je kan het idd maar beter van te voren uitgeprobeert hebben.


En ja, de kans dat je je rijbewijs haalt en dan maar kort kan genieten is aanwezig.

Dat kan bij iedereen gebeuren.
Maar stel je voor dat het nu stil blijft staan of langzaam achteruit gaat (zoals bij mij nu door de medicijnen).
Dan kan je nog jaren genieten.
En dan krijg je er spijt van dat je het niet gedaan hebt.

En waar een wil is is een weg.
Met die eigenverklaring kan je hooguit voor een extra keuring door een arts komen te staan.
Vorig jaar is mijn rijbewijs verlengd, ik moest toch voor een keuring naar een arbo arts ivb met het grote rijbewijs.
Hij heeft naar mijn handen en voeten gekeken ivb met de reuma.
En ik werd goedgekeurd, dus ook voor vrachtwagen en bus.
Waar dus vanwege verantwoordelijkheden de keuringseisen best hoog liggen.

De vriendin van TS zou eventueel van te voren al een keuring aan kunnen vragen.
Dus nog voor ze gaat lessen en examen doet.

Groeten Ron
 
Ik heb niet begrepen dat er een evenwichtsprobleem is. Als leek denk ik bij reuma aan gewrichtspijn vooral aan de handen. Dat was de reden om een MP3 te noemen vanwege het voetrempedaal. Canam heeft zeker een hoge funfactor maar staat voor mij dichter bij een cabrio dan een motor.

De link van de aanpassing is zeker een mooi alternatief. Lijkt mij alleen erg kostbaar als je nog met zoveel onzekere factoren hebt te maken als TS.

Gilera GP800 of Aprilia Mana en zo zijn er nog een aantal
 
Ze gaat alles ff op zich in laten werken en rondvragen over hoe en wat.

Heeft nu in elk geval wat ervaringen en tips.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Ik heb dus een Aprilia Mana, en ja vanwege de reuma...

Maar het is een geweldige motor! Voor iedereen. Ik trek een R1 eruit bij een stoplichtsprint. Staan ze overigens heel raar te kijken hoor. Het enige dat niet meer gaat zijn wheelies.

En mbt tot de klachten. Het ligt er helemaal aan welke soort reuma je hebt. Er zijn er meer dan 200! Niet bij alle soorten heb je last van je handen. Soms alleen je rug. Normaal gesproken heb je geen evenwichtsproblemen dus hoeft een driewieler niet. En dan komt er ook nog bij dat ook al heb je dezelfde soort reuma, dat die dan bij iedereen anders verloopt.
 
Welke omgeving zoekt ze een rijschool?


Ze woont in Zoetermeer en zoekt dus in de buurt van Zoetermeer/Den Haag/Delft een rijschool.

Ze heeft gisteren zitten lezen en ik moet jullie bedanken voor de reacties.
Ze had niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen.

Ik laat jullie weten hoe het verder gaat.
 
Ik heb geen reuma, maar wel al 16 jaar chronische peesontstekingen in beide polsen, dit heeft mij jaren tegen gehouden mijn motorrijbewijs te gaan halen omdat ik bang was dat ik het niet aan zou kunnen. Sinds oktober vorig jaar heb ik dan toch mijn rijbewijs gehaald en heb ik spijt dat ik het niet eerder gedaan heb.
Nu heb ik immers mijn rijbewijs en kan ik rijden wanneer het goed gaat en de motor laten staan als het minder goed gaat, maar ik kan nu wel eindelijk ZELF rijden :Y
Ik denk dat ze er gewoon voor moet gaan, maar zou niet een spoedcursus nemen ofzo, de kans is toch te groot dat het teveel uurtjes achter elkaar zal zijn dan :/
 
Ik mocht ivm met mijn ziekte officieel ook niet lessen.
Toendertijd bij de rijschool onder het kopje "ben je gezond" gewoon JA aangevinkt, en mn mondje dicht gehouden.
Zolang de rijschool nergens van weet, kunnen ze ook niet aansprakelijk gesteld worden, en is het je eigen risico als je gaat rijden.

Simpel as that.
 
Ik mocht ivm met mijn ziekte officieel ook niet lessen.
Toendertijd bij de rijschool onder het kopje "ben je gezond" gewoon JA aangevinkt, en mn mondje dicht gehouden.
Zolang de rijschool nergens van weet, kunnen ze ook niet aansprakelijk gesteld worden, en is het je eigen risico als je gaat rijden.

Simpel as that.


Behalve dan het "kleine" probleem dat je op dat moment dus ook onverzekerd rondrijdt... en dan kan ineens een kleine valpartij toch erg duur worden....
 
hé.. je bent wild en je jongt wat..

En daarbij, nou en als je een kleine valpartij krijgt?
Ze gaan echt niet nakijken of je idd wel mocht rijden, zolang er op het papiertje van de rijschool een vinkje bij "gezond" staat.

Daarbij komt ook nog eens dat rijlessen dusdanig afgekaderd/beschermd worden door de intructeur, de kans op een frontale botsing met een vrachtwagen op een N-weg nihil is.. om maar een voorbeeld te stellen. ( en dan nog! zie "aangevinkt" )

Even voor de duidelijkheid, ik mag wél rijden! ik heb alleen voor de rijschool verzwegen dat ik ziek ben..
 
Laatst bewerkt:
dit kan een eindeloze discussie worden, dus laat maar. Ik heb in mijn juridische praktijk genoeg voorbeelden gezien en ze dachten allemaal van dat overkomt me niet....

Als je toch gewoon mag rijden, waarom vertelde je het dan niet?

Sorry, maar ik vind dat stom en onverantwoord. En volgens mij gebeurd er tijdens lessen vaker een ongeluk dan dat wij willen weten (pas nog hier op MF een rijinstructeur en leerlinge frontaal op een auto)
 
Ik mag officieel rijden op een motor, verstandig is het echter niet.
Mijn ziekte is echter niet "gevaarlijk" voor andere weggebruikers.
Ik val niet flauw/gebruik geen medicatie die het bewustzijn veranderd, etc.
Bij de rij opleiding werd gevraagd of ik "gezond" was.
Aldaar ik dat niet ben, heb ik mijn mond dichtgehouden. Misschien dat zij het niet verantwoord vonden om mij op een motor te zetten.
Ik vind dat dat mijn keus moet zijn. ( nogmaals, ik heb alleen mezelf ermee ALS er iets gebeurd. )

Kort en simpel genoeg?
 
ik zei al.... eindeloze discussie welke ook nog eens weinig te maken heeft met dit topic. Ik ga er dan ook niet verder op in.
Laat onverlet dat als je met een ziekte rijdt, je dit moet melden bij je verzekering. Of dat nu reuma is of wat anders. Als je het niet meldt kun je echt voor hele akelige problemen komen te staan.
 
Laat onverlet dat als je met een ziekte rijdt, je dit moet melden bij je verzekering. Of dat nu reuma is of wat anders. Als je het niet meldt kun je echt voor hele akelige problemen komen te staan.

Zolang het CBR jou rijbevoegd (lees gezond genoeg) acht.
Dan ben je gewoon verzekerd.
Als je tussendoor iets krijgt moet je dat wel melden bij je verzekering.
In mijn geval met het verlengen heb ik het aan gegeven op de eigen verklaring en heeft de keuringsarts het gecontroleerd.
Ik ben dus goedgekeurd en heb dat ook niet door hoeven te egven aan de verzekering.
 
maar dan heb je dus wel alles bij het CBR gemeld en is daar gekeken of je kunt rijden....

Zomaar je kop in het zand steken en niets doen, is iets heel anders he.
 
maar dan heb je dus wel alles bij het CBR gemeld en is daar gekeken of je kunt rijden....

Zomaar je kop in het zand steken en niets doen, is iets heel anders he.

bij mij kwam het zo uit met de keuring voor mijn grote rijbewijs.

En het is IDD niet slim om op de gezondheidsverklaring valse informatie te geven.
Je kan beter invullen dat je reuma hebt, de keuringsarts bepaalt dan wel of je nog kan rijden.
 
Jullie zullen wel denken, weer zo'n topic waar je nooit meer wat van hoort.

ivm vakantie ligt het ff stil maar na de vakantie gaat ze een proefles nemen.
 
je moet toch een gezondheidsverklaring van je huisarts hebben ofzo? dat moest ik iig met mijn diabetes, vervolgens sturen ze dat naar het cbr, keuren ze het goed en klaar is kees, of werkt dat bij andere ziektes anders?
 
je moet toch een gezondheidsverklaring van je huisarts hebben ofzo? dat moest ik iig met mijn diabetes, vervolgens sturen ze dat naar het cbr, keuren ze het goed en klaar is kees, of werkt dat bij andere ziektes anders?


Die hoef je pas in te vullen als je je examen aanvraagt toch ?

En nog niet als je nog moet gaan lessen.
Is wel zonde van het geld als je gaat lessen en er helemaal klaar voor bent.
en dan blijkt je geen examen te mogen doen vanwege een ziekte.
Dus kan je dat beter dat eerst uitsluiten.
 
Die hoef je pas in te vullen als je je examen aanvraagt toch ?

En nog niet als je nog moet gaan lessen.
Is wel zonde van het geld als je gaat lessen en er helemaal klaar voor bent.
en dan blijkt je geen examen te mogen doen vanwege een ziekte.
Dus kan je dat beter dat eerst uitsluiten.
heb voor ik ging lessen dat aan me rijschool gevraagd, die regelden de forumlieren, dan ga je naar je huisarts, die keurt het goed, en vervolgens stuur je het naar het cbr (in 2 voud, voor auto en motor apart). Het cbr stuurt een goedkeuring terug (stuurden eerst motor en toen auto) en dan mag je op examen.
Je mag dus al zonder die gezondheidsverklaring lessen.
 
heb voor ik ging lessen dat aan me rijschool gevraagd, die regelden de forumlieren, dan ga je naar je huisarts, die keurt het goed, en vervolgens stuur je het naar het cbr (in 2 voud, voor auto en motor apart). Het cbr stuurt een goedkeuring terug (stuurden eerst motor en toen auto) en dan mag je op examen.
Je mag dus al zonder die gezondheidsverklaring lessen.

Maar is dat slim ?
Het mag wel, maar het is zonde van al het les geld als je uiteindelijk geen examen mag doen.

Of had jij eerst de goedkeuring binnen en bent toen pas gaan lessen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan