Motorrijles en reuma

MJV

MF veteraan
10 feb 2009
1.777
0
den haag
Goedendag.
Zelf ben ik al weer een tijdje in het bezit van mijn rijbewijs maar nou wil me vriendin haar rijbewijs halen.
Geweldig natuurlijk maar zij heeft reuma en ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die reuma hebben en nu lessen hebben of een rijbewijs hebben.

Simpele dingen zoals
- heb je snelcursus gedaan of een paar uurtjes per week rijden.
- schakelen of toch automaat.
- rijscholen die ervaring hebben met reuma

zijn voor haar grote vragen.

Ik hoor het graag.
Groeten
 
Laatst bewerkt:
denk dat je het beste gewoon ook even een rijschool kan informeren of ze er ervaringen mee hebben.

en ik denk dat ze er zelf achter zal komen hoe of wat met je rijtje " simpele " dingen.
ieder mens is anders natuurlijk.

succes alvast met haar lessen gewenst!
 
Lijkt me lastig vergelijken.
Reuma is er in een enorm aantal varianten en stages, daarnaast ervaart iedereen dat weer anders qua pijngrens enz. Wat voor de een een grote beperking is, is dat voor de ander weer niet enz. Bij de een is er voornamelijk een spierprobleem waar de ander weer last heeft van vegroeiïngen of een combinatie van enz.

Ik denk dat je als patiënt zelf het beste aanvoelt wat je aankunt. Ik kan me voorstellen dat koppelen en remmen een probleem kan zijn bij iemand waarbij de handen/vingers zijn aangetast. Bij een ander kan schakelen weer een probleem zijn. Maar dat weet je meestal zelf wel.

Lijkt me wel handig om van te voren met de rijschool te bespreken wat er aan de hand is, zodat die er ook rekening mee kan houden.
Kleding kan natuurlijk ook een factor zijn, afkoeling is bij reumapatiënten vaak een probleem.
 
Ik ben vandaag naar de rijschool gegaan met haar en die willen haar niet als klant.
Om de simpele reden dat de risico's te groot zijn volgens hun.

Heb een aantal mailtjes gestuurd naar diverse rijscholen en wacht gewoon hun reacties af.

Ze heeft de ene dag geen last en andere dagen heeft ze geen kracht in haar handen.

En ook wat JanB zegt ze heeft het snel koud.
Het begint wel tot me door te dringen dat het niet zo makkelijk zal zijn voor haar om haar rijbewijs te halen.
 
Waarom probeert ze het niet bij een rijschool die ook les geeft op motorscooter. Als het èèn niet gaat kan je het andere proberen.

Suc6
 
Er zullen er inmiddels vast meer zijn maar ik weet;

EMO ergens in de buurt van Leerdam, ff googlen
Jaap Schulz Haarlem hier heb ik zelf gereden en dat is prima bevallen :)
Vriends R'dam

Het zal hier ook wel een beetje worden opgevat als vloeken in de kerk maar een MP3 zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Die heeft weer het voordeel van een voetrem.

Gr, Rick
 
Er zullen er inmiddels vast meer zijn maar ik weet;

EMO ergens in de buurt van Leerdam, ff googlen
Jaap Schulz Haarlem hier heb ik zelf gereden en dat is prima bevallen :)
Vriends R'dam

Het zal hier ook wel een beetje worden opgevat als vloeken in de kerk maar een MP3 zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Die heeft weer het voordeel van een voetrem.

Gr, Rick


Dat van die MP3 zei ik ook, heb nog nooit zo hard moeten rennen, hahaha.
 
Controleer even bij het CBR of vanwege reuma een medisch traject gevolgd moet worden. (Eigen Verklaring invullen).
Kan er zo snel niets over vinden, maar je kunt beter even informeren voordat je begint, dan dat je straks veel geld hebt uitgegeven en er misschien beperkingen zijn. Bij niet melden zou bij "problemen" de verzekering moeilijk kunnen doen.
 
Probeer Nardi eens te mailen, kan je vinden op de website van de motorkelder in Capelle a/d Ijssel.
Ook geweest toen ik nog in Delft woonde, je moet er even heen rijden, maar dat had ik er zeker voor over. Als iemand les kan geven aan alles en iedereen, is hij het!

http://www.motorkelder.com/ (De Motorkelder, al 40 jaar ervaring met al uw motorwensen)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag naar de rijschool gegaan met haar en die willen haar niet als klant.
Om de simpele reden dat de risico's te groot zijn volgens hun.
Heb een aantal mailtjes gestuurd naar diverse rijscholen en wacht gewoon hun reacties af.
Ze heeft de ene dag geen last en andere dagen heeft ze geen kracht in haar handen.
En ook wat JanB zegt ze heeft het snel koud.
Het begint wel tot me door te dringen dat het niet zo makkelijk zal zijn voor haar om haar rijbewijs te halen.

Ik vind met dit soort dingen, als mensen zélf aangeven dat ze het willen, je niet moet kijken naar wat er niet kan, maar naar wat er wél kan.

Er zijn verenigingen voor motorrijders met handicaps die tips kunnen geven, mogelijk kan ook de KNMV je verder helpen in je zoektocht naar een rijschool?

De keuze van motor zal belangrijk zijn, lichte bediening, makkelijk opstappen, goede zitpositie, mogelijk een automaat.
Daarnaast is goede kleding belangrijk. Gelukkig is er aardig wat te koop..... Ik zou niet vertrouwen op de meestal goedkope en slecht passende spullen van de rijschool.
 
hoi
Ik heb sinds 1998 reuma (RA) en heb in 2004 mijn Atje gehaald. Ik dacht toen ik de diagnose hoorde dat motorrijden nooit meer zou gaan (kom uit motorfamilie zeg maar) maar op een gegeven moment gewoon naar de rijschool gestapt in het kader van NU of nooit (Nobel in Hellevoetsluis).

Ze deden niet moeilijk, maar hebben wel wat langer getest of ik de motor " aankon" qua gewicht en handelen van de motor. Ik heb bij mijn examen niet aangegeven dat ik reuma heb, omdat ik op dat moment geen beperkingen had (en dat is het criterium!!!). Ik heb me 1x onderuit geremd omdat ik geen gevoel in mijn hand had, dus daarna abs op de motor!

Heb daarna verschillende motoren gehad. Supersport ook even, maar dat lukte al snel niet meer door de houding. Daarna een GPZ500S, lekker licht en goed hanteerbaar, een ducati monster, mijn droommotor is er ook gekomen!!!

Ik merk wel dat de laatste jaren (ben nu 36) ik meer problemen krijg. Ik kan max een uurtje rijden en moet dan een kwartier ofzo stoppen. En als ik een dag gereden heb, kan ik de dag erna niet rijden. Een motorvakantie zit er niet meer in, maar naar de TT op de motor kan ik (mits veel stops) nog wel!!!!

Omdat ik meer problemen kreeg met mijn ellebogen (chronische tennisellebogen) heb ik een automaat gekocht, een Aprilia Mana. Die heb ik nu sinds 1 juni en ik ben verliefd!!! 850 cc 2 cylinder en je kan schakelen, maar het hoeft niet.... het is echt 1 groot feest op die motor...

Ik denk dat het vooral een kwestie is van
1. gezond verstand
2. overleg met je reumatoloog (de mijne rijdt ook motor, dat praat makkelijk)
3. nogmaals gezond verstand
4. een motor die bij haar past (en dus niet perse de mooiste motor hoeft te zijn)

Het belangrijkste is dat je weet wanneer je wel en wanneer je niet kunt rijden. Soms is het waanzinnig mooi weer en gaat mijn man wel, maar blijf ik zielig thuis achter, gewoon omdat ik mijn handen dan niet vertrouw. Ik neem ook nooit iemand achterop mee bijvoorbeeld. Ik neem zelf het risico om te rijden met reuma, maar als het misgaat wil ik niemand meenemen.

Als je meer wilt weten kun je altijd een pb sturen!!!!
 
Hey MJV!

Mijn vriendin en ik hebben 3,5 jaar terug samen ons rijbewijs gehaald en zij heeft fybromyalgie (spierreuma). Toen wist ze dat echter nog niet. Tijdens het rijden had ze elke keer last van haar knie of van haar handen en toen is ze even naar de dokter gegaan. Die dacht dat het een ontsteking was en dat het wel weer over zou gaan, dus heeft ze gewoon haar rijbewijs gehaald.

Nadat we ons rijbewijs hadden gehaald, gingen we gelijk beide voor een motor kijken. We zijn toen alle twee voor een Suzuki SV650S gegaan. Tijdens het rijden kreeg ze nu toch echt wel problemen, soms kon ze niet eens haar rem/koppelingshendel inknijpen wat natuurlijk levensgevaarlijk is. Ook had ze op die momenten erg veel pijn. Toen kreeg ze dus te horen dat het fybromyalgie was. De motor heeft ze een tijdje daarna verkocht, het lukt gewoon niet. Het kan goed gaan, maar het kan plots opkomen. Als je dan niet eens meer kan remmen kun je begrijpen dat het erg gevaarlijk is. Ze heeft dus totaal geen vertrouwen meer in het motorrijden.

Nu zit ze regelmatig bij mij achterop. Ook dat gaat niet altijd goed (heupen die bijvoorbeeld pijn gaan doen), maar op die manier kan ze toch van het motorrijden genieten.

Laat je vriendin goed nadenken over het halen van haar rijbewijs... Zonde als ze zoveel geld erin steekt en met dezelfde problemen als mijn vriendin komt te zitten.
 
Ik rij motor en heb ook reuma.
Bij mij zit het voornamelijk in de rechterhand en in beide voeten.
Ik had mijn rijbewijs al ver voordat ik last van de reuma kreeg.
Er zijn vele soorten reuma, dus het is lastig om te zeggen hoe het bij haar gaat.
Zelf kan ik toch ruim voldoende kracht zetten voor het remmen.
Ondanks dat er bij 2 vingers kunst gewrichten zitten.
Een noodstop kan gevoelig zijn.
Dit ligt meer aan de remmen van mijn motor dan aan mijn reuma.
Op de Aprillia van mijn zoon maak ik moeiteloos een stoppie.
Van de kou heb ik niet zo'n last.
Je vriendin zou dus eigenlijk alleen maar in de zomer moeten lessen.
Verder koste het mij alleen extra moeite om goed passende handschoenen te vinden.
Gelukkig heb ik van mijn voeten eigenlijk geen last.

Suc6 en denk aan wat je wel kan.
Meestal is dat veel meer dan je denkt.
 
Laatst bewerkt:
Jongens bedankt voor deze info. Zeker ook van degene die het hebben. Ik ga het haar laten lezen en dan kan ze zelf de keus maken.
Maar er komt dus meer bij kijken dan IK dacht.
Inderdaad ook dat van de eigen verklaring, daar heb ik niet over nagedacht.
 
.
Van de kou heb ik niet zo'n last.
Je vriendin zou dus eigenlijk alleen maar in de zomer moeten lessen.
Verder koste het mij alleen extra moeite om goed passende handschoenen te vinden.
Gelukkig heb ik van mijn voeten eigenlijk geen last.

Suc6 en denk aan wat je wel kan.
Meestal is dat veel meer dan je denkt.


Ik heb juist bewust in de winter gelest. Op de lesmotor zat handvatverwarming, dat was dus zeg maar dodelijk voor mijn handen (te grote overgang), dus die zette ik altijd maar uit. En dan een uur klappertanden maar wel heel veel plezier hebben.
Daarna een warm bad en niets doen, dan ging het wel....

Ik deed het bewust in de winter zodat ik wist hoe mijn lichaam op kou, regen, sneeuw etc zou reageren en ik niet voor verrassingen zou komen te staan als ik zelf zou rijden. Ik weet nu dat ik tot -5 op de motor kan blijven zitten, en dat ik dan na een warme douche weer opknap. Regen echter vermijd ik zoveel ik kan. Daar heb ik veel meer last van .

Verder heb ik ook hele slechte voeten/enkels en heb ik na ongeveer een half uur motorrijden veel pijn van de stepjes (klinkt raar, en heb goede laarzen, maar ik heb dus te weinig steun onder mijn voet zeg maar...) Ik heb dus nu bredere stepjes erop laten zetten. Voor links geeft dat niets (rij automaat immers nu) maar rechts is het echt wel wennen met remmen (hoewel ik de achterrem weinig gebruik).

Ik heb zelfs met reuma een keer ciruit gereden *O* Was helemaal geweldig maar toen kon je me dus echt helemaal opvegen dus dat doe ik niet meer( of er moet een " gehandicaptendag" komen ofzo)

En ja, de kans dat je je rijbewijs haalt en dan maar kort kan genieten is aanwezig. Maar dat is met alles. De kans dat je binnenkort geen trap meer kan lopen, of auto kan rijden (ik kan bijvoorbeeld amper auto rijden, maar wel motor rijden). Ik heb daar mijn leven nooit door laten leiden. Ik wilde heel graag motorrijden. En gelukkig kan ik dat nu al relatief lang!
 
Laatst bewerkt:
Wellicht is het ook een optie op na te gaan hoe het verzekeringstechnisch allemaal in elkaar zit.
 
ik heb gemeld dat ik reuma heb. Voor de zekerheid kun je een test doen bij het cbr dat je geschikt bent om motor/auto te rijden. Dan kan je verzekering je niets meer maken.
 
Ze heeft alles gelezen en ze gaat het uitzoeken. Ze is wel blij (en ik ook uiteraard) dat motorrijlessen wel mogelijk zijn.
Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.

@aletta74 Bedankt, ik hou het ingedachte van de PM.
 
Ze heeft alles gelezen en ze gaat het uitzoeken. Ze is wel blij (en ik ook uiteraard) dat motorrijlessen wel mogelijk zijn.
Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt.

@aletta74 Bedankt, ik hou het ingedachte van de PM.

Tja, zoals ik al aangaf: als dat haar droom is, dan kun je van alles roepen waarom het niet mogelijk is.
Kijk eerst maar hóe het kan........ en uiteraard moet ze zelf ook genoeg gezond verstand hebben om te weten wanneer ze teveel hooi op haar vork neemt.
Maar ik vind dat je als basis van de persoon zelf uit moet gaan, die weet wat er mogelijk is. Ze wil niet voor niets lessen.
 
Heeft zij een autorijbewijs.
Laat haar anders even op zo een mp3 rijden.

Je kunt die dingen ook huren maar dan weet ze wat ze aan kan.
Een motorscooter heeft veel weg van motorrijden maar met meer gemakken.
 
Laatst bewerkt:
full

Al je naar alternatieven kijkt, dan vind ik deze aantrekkelijker dan de MP3. Deze kan je ook met autorijbewijs rijden. Althans ik zie er in Spijkenisse een rijden met autokenteken.
In de US zag ik ook veel BMW's met twee wielen achter.
Geen idee van de kosten overigens.
 
Heeft zij een autorijbewijs.
Laat haar anders even op zo een mp3 rijden.

Je kunt die dingen ook huren maar dan weet ze wat ze aan kan.
Een motorscooter heeft veel weg van motorrijden maar met meer gemakken.


Autorijbewijs heeft ze.

full

Al je naar alternatieven kijkt, dan vind ik deze aantrekkelijker dan de MP3. Deze kan je ook met autorijbewijs rijden. Althans ik zie er in Spijkenisse een rijden met autokenteken.
In de US zag ik ook veel BMW's met twee wielen achter.
Geen idee van de kosten overigens.


Die heb ik toen op de motorbeurs gezien, echt een gaaf ding.
 
[afbeelding]
Al je naar alternatieven kijkt, dan vind ik deze aantrekkelijker dan de MP3. Deze kan je ook met autorijbewijs rijden. Althans ik zie er in Spijkenisse een rijden met autokenteken.
In de US zag ik ook veel BMW's met twee wielen achter.
Geen idee van de kosten overigens.

Benieuwd of je dat ook zegt in een file? Ondank dat een MP3 zeker niet goedkoop is geldt hier een factor 3 qua prijs. Volgens mij ging het ook niet om het aantal wielen maar is TS meer zoekende naar gebruiksgemak. Ik hoop in ieder geval wel dat hij blijft posten, ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan