Motorrijles in andere Europese landen

Het getrapte rijbewijs vind ik wel een goed iets, nu heb je motoren met 180/200pk. Niet echt verstandig als je 3 dagen je rijbewijs hebt.
Dat het in 3 stappen moet, en beginnen met maar 11kW is dan weer van de pot gerukt
Een motor met meer dan 200pk en TC etc. is veel veiliger dan mijn 2012 Speed Triple met maar iets meer dan de helft aan vermogen die weer veel veiliger is dan mijn eerste motor (CB 750) met maar iets meer dan de helft van dat vermogen.
 
Een motor met meer dan 200pk en TC etc. is veel veiliger dan mijn 2012 Speed Triple met maar iets meer dan de helft aan vermogen die weer veel veiliger is dan mijn eerste motor (CB 750) met maar iets meer dan de helft van dat vermogen.
Het gaat ook om hoe snel zo'n ding op snelheid komt, dat je niet veel sneller gaat dan je beseft, dat je genoeg tijd hebt om te verwerken als je ineens bij die bocht of kruizing bent
 
Je mag wel in de Tesla van papa rijden als je 18 bent.
Je mag ook trouwen, stemmen of iemand doden als je in het leger zit.
In Australie zijn veel meer auto's met hoog vermogen dan in Europa, hier mag je dus niet in een V8 of met turbo rijden als je net je rijbewijs hebt. Ook het aantal passagiers is beperkt. Dit verschilt wel per staat
 
Ik heb 14 jaar in Azie gewoond, meerdere landen. Wekelijks kwam ik wel tijdens mijn reis van/naar (heftige) ongevallen tegen. Veelal tweewielers. Dat ik al die jaren zonder enige vorm van ongeval (anders dan schuivertje vanwege alcohol) heb doorstaan is mij nog steeds een raadsel.

Toen ik in Thailand kwam te wonen wilde ik af van tuktuks, af van taxi's maar had toen nog geen autorijbewijs. De oplossing? tweewieler. Scooter. En wat daar het meeste voorkomt is 125cc. Echter, geen B rijbewijs, dus dan maar lessen.

Het begint al met het " je moet met je eigen scooter/motor komen naar de examenplek " - je bent dus al in overtreding, want je rijdt zonder rijbewijs
-videotje op TV over het verkeer in Thaise taal van een half uurtje
-30 meerkeuzevragen op een computerzuil. Vragen als ' Mag je hier parkeren? ' - en dan 3 fotos zien met 1 motor OP het zebrapad, 1 op de weg tussen mensen en 1 in een parkeervak. Totaal geen voorbereiding gehad, maar mega eenvoudig
-Reactie test. Een voetpedaal moeten indrukken als er een groen rood lampje ging brangen
-Oogtest. Cijfers kunnen herkennen op een gekleurd blad
-Praktijk test; met je eigen vervoersmiddels een soort kart-baantje op, en daar met 30 man tegelijkertijd achter elkaar gas geven, bij een (nep) stoplicht stoppen, richting aangeven, rotonde berijden.

.....geslaagd!
kosten rond de 30 euro
Totale tijd van start tot einde, iets van 3 uur
Rijbewijs geldig in heel Azie, alle motoren

:D

Dan weet je wel waarom het er zo link is. Pluspunt is wel dat mensen zijn die alsnog tóch de moeite nemen om deze paar uutjes dit te doen. Vaak is het in handen drukken van een paar baht (euro's) ook net zo makkelijk. Wat dat betreft zit je wel beter in NL met al die suffe - maar levensreddende regeltjes
 
Het gaat ook om hoe snel zo'n ding op snelheid komt, dat je niet veel sneller gaat dan je beseft, dat je genoeg tijd hebt om te verwerken als je ineens bij die bocht of kruizing bent
Ja je moet ook niet die hele fles whiskey opdrinken.
 
In de VS heb je toch ook iets van avb?
Maar geen examen op de obw?
Zie wel eens filmpjes van de “gevorderde “ cursussen daar, is een beetje niveau avb hier.
 
In de VS heb je toch ook iets van avb?
Maar geen examen op de obw?
Zie wel eens filmpjes van de “gevorderde “ cursussen daar, is een beetje niveau avb hier.
Zoals ik het begrepen heb van een paar amerikanen is de “opleiding” die je moet nemen voor je motorcycle endorsement niks meer als de AVB hier in nederland.

Enige verschil met daar is, als je twee keervalt of dreigt te vallen en het opvangt met je voet is het einde verhaal, mag opnieuw met de motorcycle safety course beginnen en aftikken.
 
Ik denk dat je in Nederland aan vrij veel eisen moet voldoen om je motorrijbewijs te halen. Een vriendin van me uit Zuid-Amerika kreeg ook na een halve dag oefenen op een parkeerterrein haar motorrijbewijs en kreeg toen een zwaar ongeluk met een vriend achterop. Ik kan niet bewijzen dat het komt door een gebrek aan training maar het zou zo maar eens kunnen ...

In Nederland ben je natuurlijk wel een beetje overgeleverd aan de grillen van het CBR. Wat het nut is van al die regeltjes en dingen die het CBR graag wil zien, valt natuurlijk soms te betwijfelen. En als de examinator jou laat zakken omdat het plaatje niet klopt ben je met de huidige wachttijden weer 4 of 5 maanden en minimaal 500 euro verder. Daarnaast hebben rijscholen er ook niet altijd baat bij in Nederland om jou te laten slagen – althans niet om je heel snel te laten slagen. Ik weet ook wel dat mijn instructeur me hier en daar wat geld uit de zak geklopt heeft door me niet altijd meteen de juiste aanwijzingen te geven of te suggereren om vooral nog maar een paar lesjes te doen ook al waren die wellicht niet nodig.

Kijk, ik heb ook wel eens gehoord van mijn rij-instructeur dat ik de kijktechniek niet juist toepaste. De juiste kijktechniek bij afslaan naar links is bijv. rechter spiegel, linker spiegel, over de schouder, richting naar links, linker spiegel, over de schouder en gaan. Eén keer had ik die techniek niet juist toegepast toen we langs een partij met struiken aan de linkerkant reden en er links een rijstrook voor linksaf bij kwam. Toen zei mijn instructeur: ja ik weet dat er links eigenlijk niks naast je kan zitten maar het CBR wil toch zien dat je ook dan dubbel kijkt, dus zelfs voor het richting aangeven. En ja, misschien redt dat in dat ene geval op die 10 miljoen dat er een gek je daar links voorbij rijdt wel een leven ...

Wat ook een probleem is, is dat het vanwege de hoge kosten discriminerend werkt richting armere mensen. Veel rijkere jongeren hebben op hun 18e al hun autorijbewijs, maar voor mij was dat bijvoorbeeld geen optie. Pas jaren later had ik er genoeg geld voor. Maar dat is misschien ook geen reden om toe te leggen op veiligheid. In Azië speelt dit misschien ook wel. De scooter/motor is daar voor velen de enige manier om zich te verplaatsen en geld voor een lange rijopleiding is er vaak niet.

Ik vind in elk geval wel dat er wel een duidelijkere standaard zou mogen komen en dat rijscholen wat meer gereguleerd mogen worden. Eigenlijk ben ik ervoor om de rijopleidingen te nationaliseren maar dat zullen veel mensen vast te socialistisch van me vinden: rij-instructeurs in dienst van de overheid en dan een duidelijke standaard. In elk geval zouden er meerdere rij-instructeurs naar één leerling moeten kijken en misschien ook wel meer examinators, maar momenteel is dat uiteraard totaal onmogelijk.
 
Ik vind zelf de leeftijdgrens wat hoog in Nederland als ik kijk naar de buurlanden.

Als ze gewoon A1 verlagen naar 17 leren ze eerder op te gaan en A2 met 19 is makkelijker in te stappen dan 20.

A met 21 indien bezit van A2 rijbewijs voor langer dan 2jaar

Code 80 mag best met 20 ste blijven dan is dat gelijkwaardig aan het A2 rijbewijs.

Direkt instromen > 24jaar gewoon dit is EU regel beetje

Waarom mag je wel in Duitsland vanaf 16 al op de A1 en 18de al op de A2 en 20ste op de A? Direct instromen ook 24ste

Ik heb een maand terug nog zon dag gevolgd daar bij een rijschool. Ze ging toch wat anders doen met AVD dan dat wij hier doen.

AVB is ongeveer gelijk.

AVD bestaat uit een soort portofolio moet je stapsgewijs afronden.

En dat is niet makkelijker uit ervaring, ik was zelf die dag meegeweest met mijn A2 motor en dat is wel even wennen wat ze leren.

Het is meer VRO dan een CBR rondje.

Verder zie ik wel het probleem qua kosten ook 1300/1700,- is gewoon een B rijbewijs of C rijbewijs.

De rijschool maakt hiermee goede winst erop.

De leeftijdgrens maakt het moeilijker voor jongeren om in te stromen.

Dit ontmoedigd het motorrijden nogal aangezien de meeste graag voor hun 20ste toch wel een A2 willen minimaal.

1665547529248.png


1665547547382.png
 
Hoihoi,

ik weet dat ik 4 maanden te laat geboren ben om mijn motor rijbewijs gratis te krijgen bij mijn auto rijbewijs.
De wet op examen voor een motor rijbewijs is in Belgie in voege gegaan op 1 januari 1989. Dus was ik geboren geweest op 1 december 1970 en onmiddelijk op 18jarige leeftijd mijn examen voor de auto gedaan dan had ik mijn rijbewijs voor de motor er zo bij gehad. En dan mocht ik zelfs met een motor van 125cc tot 1800cc rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan