Motorrijles: Kletsen over lessen #10, 'Gaan voor de tien!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jammer van de 1-dags actief maar bedankt voor de info Mezzin!

Hou de sites in de gaten hij komt vanzelf terug. Alleen kan het wel een jaartje duren zie ik nu net maar anders kijk je even in deze topic Navigatie: Chinese meuk (Peaklife, Rage, Mappy, etc) je kan een goedkope Chinese versie kopen (De gorider is niet anders dan een iets aangepaste versie van een Chinese versie maar dan met Nederlandse importeur en garantie.) Ik heb zelf zo iets van ik ga hem af en toe gebruiken en dan is zo iets prima en als het niet helemaal lekker gaat heb ik altijd mijn telefoon nog. Of je koopt gewoon de gorider voor ietsjes meer maar dan heb je tenminste wat vind zelf de Tomtom veel te duur voor mijn doel.
 
Gefeli @mb388! Lekker nog even de na-zomer wegrijden!

@Markus90, alvast heel veel succes gewenst! Ik heb exact 3 weken geleden met succes afgereden in Haarlem. Gaat je lukken, je weet welke stukjes weg je kan verwachten vanaf het CBR!
 
Zo toch nog even een lesje op zaterdag geregeld ik had er zo de balen van dat ik gister avond niet kon. Maar gelukkig gaat het vandaag weer stukken beter met mijn enkel dus over een paar dagen is het al weer over ik genees gelukkig rap van die dingen dus zaterdag weer rijden yah :)
 
Vandaag rijbewijs gehaald :D

Was mijn eerste keer examen en ik wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten, maar viel reuze mee. Vantevoren was ik best nog wel nerveus, want het AVB was maar 'net' goed gegaan en daarna kon ik twee weken niet lessen en had ik in een week 6 of 7 uur les voor op de weg. Ik was er dus niet echt van overtuigd dat ik het zou halen, maar toen we wegreden ging alles redelijk vanzelf. Ik rij alleen nog wat voorzichtig en mag allemaal wat vlotter. Als ik wat vaker ga rijden komt dat vast wel, dat was met de auto ook (maar dan andersom, want toen was ik net 19).

Het heeft me 16.5 lesuren gekost en daarmee hou ik wat over voor te sparen voor een motortje. Ik denk dat het wel even duurt voordat ik er eentje kan aanschaffen, maar in de tussentijd kan ik elk weekend een diversion lenen zodat ik wel lekker blijf rijden.

gefeliciteerd met het behalen van je papiertje
 
Gefeli @mb388! Lekker nog even de na-zomer wegrijden!

@Markus90, alvast heel veel succes gewenst! Ik heb exact 3 weken geleden met succes afgereden in Haarlem. Gaat je lukken, je weet welke stukjes weg je kan verwachten vanaf het CBR!

Stukkie Rotterpolderplein, stukje 30-zone en waarschijnlijk de provinciale weg terug naar Haarlem.

@mezzin, goodluck zaterdag, kijken hoe de enkel voelt.
 
Vandaag rijbewijs gehaald :D

Was mijn eerste keer examen en ik wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten, maar viel reuze mee. Vantevoren was ik best nog wel nerveus, want het AVB was maar 'net' goed gegaan en daarna kon ik twee weken niet lessen en had ik in een week 6 of 7 uur les voor op de weg. Ik was er dus niet echt van overtuigd dat ik het zou halen, maar toen we wegreden ging alles redelijk vanzelf. Ik rij alleen nog wat voorzichtig en mag allemaal wat vlotter. Als ik wat vaker ga rijden komt dat vast wel, dat was met de auto ook (maar dan andersom, want toen was ik net 19).

Het heeft me 16.5 lesuren gekost en daarmee hou ik wat over voor te sparen voor een motortje. Ik denk dat het wel even duurt voordat ik er eentje kan aanschaffen, maar in de tussentijd kan ik elk weekend een diversion lenen zodat ik wel lekker blijf rijden.


gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs *O* veel rij plezier :]
als je in de OP van ex-lessers wilt roept u maar.
 
Stukkie Rotterpolderplein, stukje 30-zone en waarschijnlijk de provinciale weg terug naar Haarlem.

@mezzin, goodluck zaterdag, kijken hoe de enkel voelt.
Gaat goed komen ik kan al weer lopen dus dat is mooi dus 2 dagen extra rust dan ben ik weer de oude :) En dan maar even kijken of opnieuw voor AVB kan gaan asap en dan gelijk door naar AVD. Straks is het al winter ... :r
 
Zo vandaag boor het eerst bij mijn nieuwe rijschool gelest...
Was overgestapt om verschillende redenen. Waardoor ik niet meer met plezier reed en onzeker werd op de motor.
vond het wel moeilijk om mijn oude rijschool te vertellen dat ik stopte. Maar ja mijn centen mijn tijd he.
nu vandaag eerste rijles gehad. En zo edn wereld van verschil!!
Heb het idee dat ik nu pas echt les krijg.
Terwijl ik er al 17 had gehad bij de andere rijschool. Maar goed nu lekker weer met plezier en vertrouwen lessen!!
Les nu op een honda cbf 600 rijd erg lekker!



Enne alle geslaagden PROFICIAT!!
Iedereen die op moet veeel succes zet hem op!
 
Hallo allemaal,
hierbij mijn bijgewerkte status:
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 30 mei 2014 (clinic), eerste rijles 6 juni 2014
Theorie: 26 mei gehaald
AVB: 21 augustus gehaald
AVD: nnb
Rijschool: Van den Bergh Arnhem
Lesmotor: verschillende, meestal Honda 500/600 CBR, helaas staat mijn favoriete motor met een kapotte versnellingskabel :(.
 
Lesmotor: verschillende, meestal Honda 500/600 CBR, helaas staat mijn favoriete motor met een kapotte versnellingskabel :(.

Balen is dat hè, de honda waar ik op les heeft een voorpoot lek. zal binnenkort ook wel naar de monteur moeten.
 
ook ik meld mij aan voor dit topic
lessend rijbewijs A
eerste rijles 7juli
theorie gehaald op 20augustus
rijschool motorrijschool arnhem
lesmotor kawasaki 600 (?)

al ca 20 lessen gehad, pas over gestapt op de zwaarste categorie.

ik ben redelijk klein en kan net ket de voeten op de grond. hopenlijk snel op voor Avb
 
oke ik gooi er gelijk een vraag in,
bij de stopproef draai ik nog al eens het gas niet echt dicht tijdens het remmej. rol hem nietvmetvmijn duim dicht. iemand een tip.
? rem hendel meer naar beneden alaten wijzen?

groet
 
Hoi Quibbus,

Tis allereerst een kwestie van wennen... Ik remde in het begin met nog mijn wijsvinger en duim om de gashendel, maar instructeur gaf aan dat al m/n vingers om de remhendel moesten! Dat doe ik inmiddels. Misschien is de hendel naar beneden draaien iets. Ik had dat probleem niet, eerder dat ik vasthield. Bij mij rolt mijn hand het gas vanzelf dicht als ik de remhendel pak.

Verder had ik dat 'spelen met het gas' in het begin bij de langzame slalom ook; opeens een giga hoeveelheid gas... Tip die ik kreeg, maar instructeur vond dat ik het ook op de normale manier moest kunnen (inmiddels na een maand m'n rijbewijs heb ik het onder de knie ;


Juiste toerental voor de langzame slalom (ik deed zo'n 1500 toeren); je duim van je hand aan de gashendel horizontaal houden; dwz met je duim op het 'vaste gedeelte van het stuur/ handvat' zodat je de gashendel fixeert. Dat werkte bij mij prima! Inmiddels doe ik dat niet meer omdat je het stuur dan niet helemaal goed vast hebt. Het heeft me geholpen zodat ik niet meer hoog in de toeren (met slippende koppeling) voorbij reed.

Succes
 
Van harte Chielo !!! Snel dat papiertje ophalen ... of stukkie plastic tegenwoordig..


Vandaag mijn 2e les gehad... reed met een ander mee die volgende week voor z'n avb op moet.
Een hele hoop gedaan vandaag. Keren op de weg, wegrijden uit een parkeervak, het beruchte 8-je , stapvoets rijden en de langzame slalom...

Merk dat ik nog steeds te veel bezig ben met nadeken wat ik moet doen om de fiets goed onder controle te houden. En dat ik daardoor wel eens wat anders vergeet (rare plastic dingen op de weg :-)) Maar aan het eind van de les toch een fatsoenlijk 8-je en dat wegrijden is ook een koud kunstje.

En dan het mooiste... terug naar de rijschool. Stukkie snelweg en even heerlijk een normaal stukje rijden. Dat is even echt ontspannen... maandag mag ik weer.... hoeveel uur is dat nog ? .. zucht. Aan de andere kant... kan m'n pak even drogen.. pfff. wat zweten.
 
Congrats Timme, jammer alleen van die wachttijd :(

Congrats Chielo! En nu kijken naar een motort?

@Quibbus, zorg dat je je gas iets verder pakt, als je dan het gas dicht draait komen je vingers pas bij de hendel, anders lukt het niet. Dus pols iets meer boven het stuur, vingers wat meer naar beneden laten wijzen. Als je dan het gas niet meer dicht draait :P

@Tinus, lekker rustig aan, komt vanzelf. De hersens moeten het ook kunnen verwerken. Tip: vraag vroeg aan je instructeur het AVB aan te vragen, verkort je wachttijd en extra lessen.
 
Hoi, hier mijn gegevens:

Lessend rijbewijs A
Eerste rijles 15 juli 2014
Theorie gehaald 11 augustus 2014
AVB-examen volgt op 11 september 2014
AVD nader te bepalen
Rijschool: Sjaak Buijs, Wateringen
Lesmotor: Suzuki Gladius

Ik heb nu 14 lessen gehad en vind het fantastisch. Tot en met de 13e les waren er elke keer wel oefeningen die ik een paar keer moest doen voordat ik het foutloos deed, dus dat werd spannend met het AVB in het vooruitzicht. Maar de 14e les, eergisteren, ging alles in 1 x goed en ook alle pogingen daarna. Zelfs het achtje, waar ik zo moedeloos van ben geweest!

De grote truc bij het achtje was voor mij, om je armen niet teveel te buigen of naar je toe te trekken, maar het stuur echt van jezelf weg te duwen.
Bij de langzame slalom hielp het voor mij om na elke pilon met een beetje felle beweging te sturen zodat je steeds kort achter de pilon terechtkomt en wat meer ruimte hebt om voorbij de volgende te gaan.

Vanmiddag weer les, ik ben benieuwd of het weer zo goed gaat, of dat ik toch plotseling weer problemen heb met sommige oefeningen. Die langzame slalom voelt niet echt alsof ik er zelf controle over heb, maar alsof het best wel toeval is dat het goed (of niet) gaat. Het lijkt me verrot om op het examen straks alles fout te doen door de zenuwen!
 
Ja, Quibbus,

je moet met ietsje doorgezakte polsen rijden.

Als je dan naar de remhendel grijpt ga je automatisch het gas dichtdraaien.

Die hoge polshouding is ook de reden waardoor je onbewust gas geeft bij het naar links draaien.
Als je pols te hoog zit heb je er geen speling meer op.
Die hoge houding zie je vaak bij crossers.
Dat is dan wel omdat die rijders anders het gas zouden dichtdraaien als ze gaan rechtstaan.

Heeft je rij-instructeur je dat niet uitgelegt bij de zithouding???
 
Laatst bewerkt:
Joepie! Ik heb m'n theoretisch motorrijbewijs (Belg), gehaald met 43/50, er door dus kan nu m'n lessen doen : *D
 
Geslaagd voor AVD!! *O*

gefeliciteerd Chielo jij had ten minste wel geluk.

gister had ik dus ook examen voor mijn AVD alleen dat is niet goed afgelopen, door examenstress in het begin begon ik wat paniekerig te rijden en tja dan gaat het van kwaad tot erger terwijl ik bij aanvang helemaal geen stress had of voelde ik denk ook dat het door de examinator kwam omdat hij een vrij norse indruk maakte op mij zo van "met die zoveel jaar ervaring in de auto moet je echt van goede huis komen om indruk te maken" en ja dan begin je toch een beetje te stressen

dus 21 oktober in herkansing
 
Thanks! Hoe is t met je enkel ondertussen? En AVB alweer aangevraagd?
Enkel gaat lang lopen is nog geen feest maar de meeste dingen gaan nu prima (en ben heel blij met mijn goede schoenen. Dus gelukkig werk ik op kantoor dus geen extra belasting. Maar het gaat goed genoeg ga morgen weer een les doen en dan moet ik helaas een week weer niets doen omdat ik geen tijd heb. En dan kijken voor een nieuwe AVB aanvraag dan gaan we het gewoon halen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan