Motorrijles: Kletsen over lessen #12, 'lessend A1/A2 feit!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
En natuurlijk de hellingproef. Geen onderdeel van je examen maar doorgaans wel van de lessen. Krijg je die niet, vraag er dan om! Als je in heuvelachtig gebied gaat rijden, zal je er zeker gebruik van maken!

In Nederland kun je volgens mij prima zonder. Leuk om bij de les te krijgen, maar het is niet waar je je druk om moet maken in het verkeer. Dit is dus typisch iets wat je heel goed zelf kan leren als je je papiertje al hebt.

Ik heb het welgeteld 1 les gedaan bij het stop&go erbij, mocht je het niet met je lessen krijgen: met je duim kun je je gas open duwen terwijl je je rem inhoudt. Rustig je koppeling laten komen tot je voorvering ingedrukt wordt, dan je rem loslaten (niet geleidelijk) en wegrijden.

Linker voet aan de grond en wegrijden uit de voetrem is de andere optie, die is ongetwijfeld veel makkelijker. Maar de meeste brughellingen heb ik mn rem niet nodig om de motor vast te houden, ik zet gewoon mn voet schuin naar achter.

Thomas, t klinkt alsof je alleen bezig bent met de laatste puntjes op de I. Komt goed. Succes!
 
Heb jij nog gelest vandaag Maartenn?
Damn jij bent scherp. Nee, mijn les is verplaatst naar donderdag. Hij had een examenkandidaat vandaag die nog een extra lesje vooraf moest hebben. Ik heb maar ja gezegd, want ik wil zelf ook wel die flexibiliteit vlak voor m'n examen... Dus overmorgen heb ik weer wat inhoudelijks te melden.

Ik heb trouwens wel geoefend in de auto (ik rij helaas niet dagelijks) met heel bewust hardop alle dingen benoemen waar ik naar moet kijken. Daarbij ben ik erachter gekomen dat ik zelf vrij ontspannen kijk, en vanzelf zie wat er op me af komt. Daarmee zie ik echt wel heel veel, en lang vantevoren. Actief kijken maakt een verschil doordat je verborgen verkeersdeelnemers gaat zoeken, en je niet meer verrast kan worden door iemand die achter een heg vandaan komt bij de zebra, of die afgedekt staat door een busje. Juist op de motor is dat natuurlijk super belangrijk. Hopelijk lukt het donderdag om dit ook op de motor te doen, dan ben ik ineens een flinke stap dichterbij dat pasje.
 
Doe je goed! Oefenen in de auto is ook goed mogelijk, hoef je niet eens zelf voor te rijden. Je kan altijd denken wat moet ik doen als ik een kruispunt nader, of over ben, let op verkeersborden etc. Doe ik ook, werkt erg fijn. Hiermee wordt het allemaal wat makkelijker een automatisme!
 
Damn jij bent scherp.

Ik houd een agenda bij :X 8-) Nu jij schrijft over kijken in de auto...ik ben van plan om op een zaterdagmiddag met de auto door arnhem en omgeving heen te rijden. Zo raak ik nog meer bekend met de route's en (onoverzichtelijke!) verkeerssituaties daar. Ik merk dat ik nu nog teveel dingen tegelijk aan het doen ben tijdens het rijden en als ik meer vertrouwd ben met de omgeving dan kan ik dat van me afzetten en me echt gaan richten op het verkeer zelf.

Ik mag zaterdagochtend weer rijden, maar ik word niet echt blij van de weersverwachting van m'n collega's :(
 
Gister m'n eenalaatste les gehad. Ging opzich wel goed, moet een aantal dingen goed voor ogen houden:
- Op de snelweg op het midden van de rijstrook rijden, ipv iets links van het midden
- Rechts van het midden blijven rijden voor het invoegen, ipv midden/iets links van het midden
- Verkeersborden goed in de gaten houden

Ik reed in de spits, en hebben de hele tijd op en af ritten gepakt. Ik loop een beetje te worstelen met het kijken conform CBR, het tempo blijven houden en veilig invoegen. Het zou al een hoop schelen als ik niet gedwongen de spiegelprocedure zou moeten doorlopen. Ik zit de hele tijd aan de opmerking te denken dat je niet te rustig moet rijden. M'n instructeur heeft er nog steeds vertrouwen in, dus ik moet maar op hem vertrouwen. Ook een aantal twijfelmomenten of je naar rechts moet voor de doorstroming, of iets langer links blijven rijden (en die vrachtwagen die toch wat harder gaat dan gedacht inhalen) zodat je niet continu aan het wisselen bent van rijstrook.
Aankomende maandag de laatste les, dan gaan we hier nog wat verder mee oefenen, en dan woensdag afrijden. Rij om 15:00 af, opzich wel een prima tijd. Zal nog geen mega avond spits zijn op dat moment, wat misschien wel lekker is.

Wat betreft het niet te rustig (willen) rijden, dat wordt nogal vaak verkeerd opgevat heb ik gemerkt. Vlot doorrijden is vooral belangrijk omdat je daarmee je ruimtekussen opvult en ervoor zorgt dat je niet in benauwde situaties terecht komt. Het opengooien van je gas op een overzichtelijke (en lege) dijk is een belangrijke bijkomstigheid voor de examinator, zodat hij ook kan zien dat je niet bang bent voor de motor, maar in de meeste situaties zal het bevorderlijk zijn voor je eigen veiligheid.

Dat gezegd hebbende, nog even volhouden, voor de vorm en voor het CBR. Ik zal voor je duimen volgende week woensdag. *O*
 
Goed punt Lebrat, zo verwoorde m'n instructeur het ook. Als je een auto dicht achterop heb zitten mag je best even gas geven om die auto los te rijden, hetzelfde geldt voor vrachtauto's inhalen e.d. Toch blijf ik het een beetje een grijs gebied vinden, wanneer je wel en niet moet inhalen voor je eigen veiligheid, hoe hard ga je dan rijden etc... Is natuurlijk geen norm voor, hangt van de situatie af, maar dat maakt het juist wat lastig. Zal allemaal wat meer op z'n plaats vallen na het examen vermoed ik :)
Bedankt voor de duimpjes, hoop ze niet nodig te hebben!
 
Nou inhalen doe je met een snelheid die beduidend hoger ligt dan degene. Die je wilt inhalen. Zodra je hem hebt ingehaald en weer terug op je eigen weghelft bent (of in geval van snelweg, de rechter rijbaan) pas je je snelheid weer aan aan de toegestane snelheid.
 
IK BEN ZOJUIST GESLAAAGD VOOR MIJN AVDDDDDDDDDDDDD *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Ben hier bewust een paar dagen niet geweest en lekker bezig geweest met andere dingen maar vandaag om 14:55 was de dag
Na gister 2 uren, en zaterdag 2 uren, en nog vanmorgen 2 uren te hebben gereden was het eindelijk mijn beurt voor het motor examen omgeving Amsterdam

Eerst voorstellen aan de examinator, bleek dat hij mn instructeur Adil al goed kende dus die zaten lekker te kletsen. Na controle gegevens gelopen naar de motor. Kreeg vragen over de aandrijving, en ging de verlichting controleren.

Naja oke, we mochten vertrekken. Eerst bij het cbr rechts rechts links, bekend verhaaltje. We gingen richting haarlem op de snelweg. Lekker doorgereden linkerbaan de ruimte zoeken, nou dus een nieuwe route die ik nog nooit had gereden. Richting lisse, dan zwanenburg, en door het centrum van zwanenburg. Heel veel gesloten verklaringen, maar daar ben ik niet in getrapt. Stukje terug gereden naar het CBR, via A200 en ze waren me nog kwijtgeraakt toen ik door een oranje licht reed. Kreeg te horen we zien je bij het CBR wel. Plaatsgenomen kreeg een hand uitgerijkt en mn dag kan niet meer stuk! :Y :Y


Nog een leuke folder meegekregen dat ik bij Motorcity Amsterdam de Suzuki GSR750 een dag gratis mag meenemen :} :]
 
IK BEN ZOJUIST GESLAAAGD VOOR MIJN AVDDDDDDDDDDDDD *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Ben hier bewust een paar dagen niet geweest en lekker bezig geweest met andere dingen maar vandaag om 14:55 was de dag
Na gister 2 uren, en zaterdag 2 uren, en nog vanmorgen 2 uren te hebben gereden was het eindelijk mijn beurt voor het motor examen omgeving Amsterdam

Eerst voorstellen aan de examinator, bleek dat hij mn instructeur Adil al goed kende dus die zaten lekker te kletsen. Na controle gegevens gelopen naar de motor. Kreeg vragen over de aandrijving, en ging de verlichting controleren.

Naja oke, we mochten vertrekken. Eerst bij het cbr rechts rechts links, bekend verhaaltje. We gingen richting haarlem op de snelweg. Lekker doorgereden linkerbaan de ruimte zoeken, nou dus een nieuwe route die ik nog nooit had gereden. Richting lisse, dan zwanenburg, en door het centrum van zwanenburg. Heel veel gesloten verklaringen, maar daar ben ik niet in getrapt. Stukje terug gereden naar het CBR, via A200 en ze waren me nog kwijtgeraakt toen ik door een oranje licht reed. Kreeg te horen we zien je bij het CBR wel. Plaatsgenomen kreeg een hand uitgerijkt en mn dag kan niet meer stuk! :Y :Y


Nog een leuke folder meegekregen dat ik bij Motorcity Amsterdam de Suzuki GSR750 een dag gratis mag meenemen :} :]

van harte *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
 
Fantastisch jonge, van harte gefeliciteerd!!! *O* *O* :} Zo snel mogelijk die GSR750 oppikken en :] met die hap!!


Haha bedankt voor de felicitaties

die GSR750 ga ik nog even bewaren tot t wat lekkerder weer word!

vandaag afgereden met storm wind en onweer dus vind t voorlopig even goed zo
 
Morenoo,

Gefeliciteerd.

Heb vandaag ook mijn datum gekregen. 18 maart mag ik. Voor mijn gevoel moet ik nog wel wat nodige puntjes op de i zetten, en dan met name het goed doorkijken in de bochten, dat ik op de goede plek uitkomt. De rest gaat best wel goed, maar heb nog 2 weken dus moet goed komen.
 
~
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* /quote]

NICE! Veel plezier op de weg!

Ik had vanmorgen natuurlijk rijles, (hart42wheels stond t in je agenda?) t ging nog steeds klote. Ik kijk wel vaker, en ben er bewuster mee bezig, maar kijk af en toe nog in de bocht/op het kruispunt/veels te laat. Ook maak ik vaak te laat beslissingen en dat pakt wel eens vervelend uit. Mn instructeur is het zat en wil een paar lessen zonder feedback rijden, echt zoals n examen. Spannend, want ik heb nog maar 3 weken met les, en daarna examen. Dat duurt nog wel even, want eerst ga ik, en dan mn instructeur op vakantie...
 
Ik had vanmorgen natuurlijk rijles, (hart42wheels stond t in je agenda?) t ging nog steeds klote. Ik kijk wel vaker, en ben er bewuster mee bezig, maar kijk af en toe nog in de bocht/op het kruispunt/veels te laat. Ook maak ik vaak te laat beslissingen en dat pakt wel eens vervelend uit. Mn instructeur is het zat en wil een paar lessen zonder feedback rijden, echt zoals n examen. Spannend, want ik heb nog maar 3 weken met les, en daarna examen. Dat duurt nog wel even, want eerst ga ik, en dan mn instructeur op vakantie...

Jazeker! Maar wist niet precies hoe laat :P Is er nog wel 'chemie' tussen jou en je instructeur? -O- Misschien heeft zijn manier van coachen een negatieve impact op je rijgedrag? Kan een andere instructeur van je rijschool eens met je op pad gaan, of heeft de rijschool maar 1 motorinstructeur? Hoeveel lessen heb je nog in de planning staan in die 3 weken?
 
Laatst bewerkt:
Jazeker! Maar wist niet precies hoe laat :P Is er nog wel 'chemie' tussen jou en je instructeur? -O- Misschien heeft zijn manier van coachen een negatieve impact op je rijgedrag? Kan een andere instructeur van je rijschool eens met je op pad gaan, of heeft de rijschool maar 1 motorinstructeur? Hoeveel lessen heb je nog in de planning staan in die 3 weken?

Tja chemie. Da's zo'n woord. Hij heeft best wel gelijk, maar we kijken bij sommige zaken er wat anders tegenaan. Dat ik op een fout moment kijk is heel objectief en niet zo aan 'chemie' te wijten. Hij is de enige instructeur, dus ik moet het er maar mee doen. Tussen de lessen door moet ik zelf kijken wat ik kan bereiken met oefenen op fiets/auto. Het aantal lessen is natuurlijk wel een puntje, ik ga inderdaad weer 2x per week rijden, dinsdag en donderdag. Tenzij het ineens briljant gaat natuurlijk...
 
Tja chemie. Da's zo'n woord. Hij heeft best wel gelijk, maar we kijken bij sommige zaken er wat anders tegenaan. Dat ik op een fout moment kijk is heel objectief en niet zo aan 'chemie' te wijten. Hij is de enige instructeur, dus ik moet het er maar mee doen. Tussen de lessen door moet ik zelf kijken wat ik kan bereiken met oefenen op fiets/auto. Het aantal lessen is natuurlijk wel een puntje, ik ga inderdaad weer 2x per week rijden, dinsdag en donderdag. Tenzij het ineens briljant gaat natuurlijk...

Natuurlijk moet hij je vertellen dat je op een fout moment kijkt. Het kan wel liggen aan de wijze waarop hij je coacht. Als je er onzeker van wordt of er door krampachtig door gaat rijden, dan krijg je nog meer commentaar over je heen, waardoor je je nog ongemakkelijker/krampachtiger gaat voelen, waardoor...etc. Misschien een suggestie om eens met een andere lesser mee te rijden zodat je van elkaar kan leren?
 
Heb vandaag ook mijn datum gekregen. 18 maart mag ik. Voor mijn gevoel moet ik nog wel wat nodige puntjes op de i zetten, en dan met name het goed doorkijken in de bochten, dat ik op de goede plek uitkomt. De rest gaat best wel goed, maar heb nog 2 weken dus moet goed komen.

Dat moet zeker goed komen! Gewoon lekker jezelf overgeven en kijken waar je naar toe wilt gaan. En een kleine tip, ga niet te snel door de bocht. Ik had altijd het gevoel dat dat moest als motorrijder, maar daardoor maak je het eigenlijk alleen maar moeilijker voor jezelf (tenzij je heel plat door de bocht wilt gaan natuurlijk).
 
geeft je instructeur ook wel eens commentaar als je iets GOED doet? want als je alleen maar negatieve geluiden via je oortje hoort, kan ik me voorstellen dat dat op enig moment tussen je oren gaat zitten en dat je gaat denken: fcuk, doe ik dan echt níks goed?. positief commentaar is misschien nog wel belangrijker dan negatief commentaar...

@bochten:
- bij afslaan: zorg dat je vóór de bocht klaar bent. dat wil zeggen: dat je gekeken hebt (overzicht hebt van de verkeerssituatie) en dat je je snelheid en versnelling goed hebt.
- bij bochten in de weg: probeer door de bocht heen te kijken zodat je (een beetje) weet wat je aan tegenliggers kan verwachten. bochten naar links neem je langs de rechterkant van je weghelft, dus niet tegen de weg-as aan, want als je daar afschuint, zit je met je bovenlichaam op de weghelft van de tegenligger, en dat wil je niet. bochten naar rechts neem je vanuit je normale weg-positie. aangezien je in een bocht naar rechts naar rechts afschuint, hoef je geen rekening te houden met je 'bovenlichaam op de andere weghelft', maar wel met tegenliggers die tegen de weg-as door de bocht komen...dus niet te veel naar links komen als je een bocht naar rechts in gaat.
 
Vanmorgen mijn examen gehad en.......... GESLAAGD!!!! 8-) :] :P *O* *O* *O* *O*

Voor het examen via een omweg om er een beetje in te komen naar het CBR gereden. Motor geparkeerd en in de wachtruimte plaats genomen. Beetje kletsen met de instructeur en wachten tot het tijd is. Vervolgens wordt 'mijn' groep naar binnen geroepen, aangeschoven bij mijn tafel. Het was een aardige vrouw die alles even controleerde en uitleg gaf wat er ging gebeuren. (Gewoon een rondje rijden zoals je altijd doet, niet op mij letten, als we je kwijt raken hoor je het vanzelf, ik kom soms dicht op je rijden of naast je staan omdat ik dan iets beter wil zien hoe je de motor bedient). Dat laatste heeft ze overigens niet gedaan.
Toen vanaf het kantoortje een kentekenplaat lezen en toen gingen we naar buiten. Eerst controle van de verlichting en toen de BRAVOK vragen. Was bij mij; 'Waar moet je allemaal op letten', dus ik begon 'Banden, Br...'. Wat van de banden vroeg ze? Dus alles opgenoemd en we gingen er vandoor.

Lekker ritje gehad met eigenlijk alle wegen er wel in. Stukje 30-zone in woonwijk, bosweg, dorpje, polderwegen, stuk snelweg en als laatste door de stad. Vond het zelf ook goed gaan en dat vonden zij ook hoorde ik achteraf.
Twee dingen eigenlijk maar meegemaakt, een man die op de stoep gewoon stilstond bij een zebrapad en geen aanstalten maakte om te gaan lopen. Ik reed dus gewoon door, maar de examinator stopt. Toen dacht ik wel k*t... En de ergste was 100m voor het CBR, ik kreeg een stop-go. Bij het wegrijden wel in m'n spiegels enzo gekeken, maar blijkbaar niet goed genoeg. Bij het wegrijden moest er dus een (les)auto voor me in de remmen. Echt een stomme actie. :?

Aangekomen bij het CBR ontspannen kletsend naar binnen en gelijk het handje met 'Gefeliciteerd, je bent geslaagd.'.Toen zei ik maar, was nog een beetje bang door die laatste actie en ze zeiden 'Ja, wat was dat voor actie? Je reed zo netjes, en dan dit.'. Ach, foutje mag je maken als het geheel maar goed is. Ze vonden het een fijne rit en me prettig rijden.

Gelijk m'n rijbewijs aangevraagd, komende dinsdag zou die binnen zijn. :]
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat ik niet ben gekomen ( Ben de afgelopen dagen ziek geweest en overgegeven :( ). Beter langer in bed blijven liggen, dan er vroeg uit gaan.

En dat hij dinsdag binnen is denk ik niet.
Bravok vragen heb ik niet gehad toen op het examen ( Regen is een voordeel )
 
Laatst bewerkt:
Ze vertelde hier in Steenbergen dat donderdag voor 12.00uur aanvragen betekend dat deze dinsdag binnen is. Maargoed, heb er geen haast mee. Wordt volgende week toch code rood met sneeuwstormen en tornado's hoorde ik ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan