Motorrijles: Kletsen over lessen #12, 'lessend A1/A2 feit!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi, tijd om naast stiekem mee te lezen, me ook eens voor te stellen.
Ik ben Susanne en eindelijk sinds eind februari aan het lessen (voor m'n A), na jaren excuses verzinnen waarom ik het niet moest doen nu maar gewoon gedaan!

Hoi Suusz :W Blij toe dat je besloten hebt om je bij de community aan te sluiten :] Het rijden, dat is toch wel waar je het inderdaad voor doet hè... Afijn, nog een maandje en dan heb je al je AVB. Daarna mag je rondjes rijden totdat je een ons weegt. :j
 
Suusz, bij het wegrijden uit het parkeervak het voetje aan de grond zetten in de richting die je op gaat.

Zo staat je motor al schuin in de richting die je op wilt en gaat dit ook weer makkelijker.

Dat doe ik inderdaad al, moet alleen wat relaxter wegrijden denk ik... 1 x omgevallen omdat ik mijn koppeling te snel los liet en sindsdien iets te voorzichtig. :')

Morgen maar weer een nieuwe poging wagen. :)
 
Dat doe ik inderdaad al, moet alleen wat relaxter wegrijden denk ik... 1 x omgevallen omdat ik mijn koppeling te snel los liet en sindsdien iets te voorzichtig. :')

Morgen maar weer een nieuwe poging wagen. :)

Heb je al op de weg gereden? Zo ja, vergelijk het met een straat waar auto's langs de kant staan aan beide kanten en je dus beperkte ruimte hebt. Jij staat stil om te kijken of er niks aan komt en vervolgens draai je het smalle straatje in. Maak er in je gedachten een "echte" situatie van en dingen gaan misschien wel iets relaxter. :]
 
Sow, tis alweer een aantal weken geleden sinds m'n laatste reactie, maar volgende week donderdag is het dan zover.
de 14e om 13:10 het AVB examen.

Morgenochtend de laatste les en dan op naar donderdag :]
 
Laatst bewerkt:
Energyre
Lessend rijbewijs: A2
Eerste rijles: 17 februari 2016
Theorie: 15 april 2016
AVB: 29 maart 2016 (behaald)
AVD: 17 mei 2016
Rijschool: Rijschool Bakker (Vlijmen)
Lesmotor: Kawasaki ER6N
 
Laatst bewerkt:
Sow, tis alweer een aantal weken geleden sinds m'n laatste reactie, maar volgende week donderdag is het dan zover.
de 14e om 13:10 het AVB examen.

Morgenochtend de laatste les en dan op naar donderdag :]

Heel veel succes alvast. Een maak je vooral niet te druk, het is binnen een paar minuten alweer voorbij. 8-)
 
Vanmorgen weer door dag en dauw een rijles gehad. De instructeur had zich een half uur verslapen dus de les was gratis vandaag :) (moet ik wel bijhouden want ik heb een pakket)

Het ging best goed. We hebben gewoon wat halve draaien gemaakt en lekker door het dorp enzo gereden, er was nog een leerling mee voor de tweede keer, dus we konden niet te gek doen. De feeling zit er nu redelijk in, alleen wil ik nog wel eens verkeerd zitten met de versnelling.
 
Gisteren weer lesje gehad. Alles ging foutloos en dinsdag wordt m'n examen voertuigbeheersing aangevraagd! Geloof dat daar zo'n 3 tot 4 weken overheen gaat...? Enige waar ik nog aandacht aan moet besteden is parkeervak uitrijden, maar heb ik nog een paar lessen de tijd voor.
 
Vandaag mijn één na laatste rijles gehad. Maandag nog één en dan dinsdag op voor het AVD. De nieuwe lesmotoren zijn binnen en oh wat rijden ze top! echt genieten. Vorige les sneed ik de bochten naar rechts nog niet echt mooi aan. Dit is nu al een stukken beter. Bleef nog te veel naar het midden van mijn rijstrook plakken vorige les. Verder niet heel veel commentaar gekregen. maar nu was de instructeur ook meer bezig met de eerste AVD les van de medeleerling.

Als maandag ook lekker gaat moet het AVD wel te doen zijn!
 
Thanx! Ik heb inderdaad geen haast. Daarbij ben ik er toch wel achter als j kleiner ben dan gemiddeld dan gaan oefeningen voor avb niet altijd even soepel denk aan halve draai en 8.
2wk geleden moest ik tijdens avd ook ineens in de rem. Druk gebied met geparkeerde auto's ik dach ik ken. Euh zag op laatste moment een dak van een auto bewegen en hup in voor rem. Ja ik verloor evenwicht. Liet hem echt rustig en gecontroleerd op zijn rechterzij vallen. Natuurlijk loop ik nu nog met een giga blauw/zwarte plek op me linker kuit.

Ach beter nu dan strax. Docent zei ook had niet door ma jij zit natuurlijk stukke lager

das lullig maar goed je leerd er van, btw op wat voor motor les je dan en is het verlaagd
 
Ben op 7 april voor 2e keer gezakt voor AVD. Dit keer kan ik ook niet zeggen dat het onterecht was, itt de 1e keer. Af moeten rijden in Zaandam (nooit gelest), met andere instructeur. De zenuwen waren teveel denk ik, was te twijfelachtig en te laat met plannen. De grap is dat ik gewoon geslaagd was, gaf de examinator aan.. alleen ja dan moet je niet vlak voor het CBR door rood rijden..

Kijken hoe ik mijn zenuwen in bedwang kan houden de volgende keer. Denk sowieso weer in Eemnes met mijn vaste instructeur. Ben tijdens het examen veel te veel bezig met wat er fout kan gaan/gaat in plaats van rijden zoals ik normaal doe. :N
 
Laatst bewerkt:
Ben op 7 april voor 2e keer gezakt voor AVD. Dit keer kan ik ook niet zeggen dat het onterecht was, itt de 1e keer. Af moeten rijden in Zaandam (nooit gelest), met andere instructeur. De zenuwen waren teveel denk ik, was te twijfelachtig en te laat met plannen. De grap is dat ik gewoon geslaagd was, gaf de examinator aan.. alleen ja dan moet je niet vlak voor het CBR door rood rijden..

Kijken hoe ik mijn zenuwen in bedwang kan houden de volgende keer. Denk sowieso weer in Eemnes met mijn vaste instructeur. Ben tijdens het examen veel te veel bezig met wat er fout kan gaan/gaat in plaats van rijden zoals ik normaal doe. :N

Bij wie rijdt je in het Gooi? Fred?
 
Geslaagd! Het was een heerlijk ritje. Kreeg de tip dat ik wel iets minder kon kijken naar de spiegels. Met name voor bochten. Dan hield ik meer tijd over voor de bocht. En ik moest even 2 seconden tellen. Maar toen kwamen toch de verlossende woorden! Gefeliciteerd! Op de terugweg bij het gemeentehuis gestopt en kon hem al aanvragen. Dit heb ik maar met spoed gedaan. Zodat ik dit weekend in ieder geval proefritten kan maken. Zit te kijken naar een vfr800 of een fz1 fazer (rond jaartal 2008). Maar sta nog open voor andere modellen. Ken nu alleen maar 2 naked lesmotoren. Dus geen idee of ik een kuip fijn vind of niet. Ook met mijn lengte staat/past niet elke motor!

Het lijstje voor de openingspost:

Rijbewijs A (vol)
Theorie: 22 jan.
Eerste rijles 15 februari
Avb 25 feb
Avd 12 april
Rijschool Brookhuis
Lesmotor honda cbf600/cb650f
 
@Maartenn en @Patrock hadden jullie deze ochtend geen examen? En en en??
Pff niet zo drammen hoor, ik had het heel druk met langs het gemeentehuis fietsen :] 8-) :) *O* *O*

OK nu dat uit de weg is:

Elise, de 8 was voor mij heel moeilijk omdat de rijbaan waarop ik het deed, te klein was. Psychologisch is het dan moeilijk om weg te kijken van de rand van de baan / het vak. Ik heb daarna op een groter stuk asfalt geoefend met een groter achtje, en dan de pilonnen steeds dichter naar binnen zetten.

Er zijn 2 dingen die serieus mis kunnen zijn met de 8: De eerste bocht, en de tweede bocht. Als de eerste niet goed is, gok ik dat je halve draai ook niet goed gaat. Dan komt je AVB in gevaar, en moet je die halve draai gaan oefenen (eerst groot op open asfalt, daarna kleiner). Als alleen het tweede deel steeds slecht gaat, zou het kunnen dat je niet ver genoeg doorrijdt naar de rand voordat je aan de tweede bocht begint. Dat kun je oplossen, of zoals je zelf aangeeft, focusen op de andere oefeningen.

Onthoud dat wij niet kunnen zien wat je fout doet, jij of je instructeur kan dat veel beter. Als hij daar niet duidelijk over is, zou ik hem daar specifiek naar vragen. Liefst voordat je weggaat bij de rijschool, zodat je rustig aan tafel kunt praten, en er die les nog wat mee kan. Lukt het niet om tips bij hem te halen, dan is het misschien beter een andere instructeur te overwegen.

@Patrock Gefeliciteerd!!!!!


Maartenn
Lessend rijbewijs: (A)
Eerste rijles: 01 augustus 2015
Theorie: 25 september 2015 (gehaald)
AVB: 11 november 2015 (gehaald)
AVD: 12 april 2016 (gehaald)
Rijschool: Jan Vinkestijn (Leiden)
Lesmotor: Honda CBF500
 
Laatst bewerkt:
Beide van harte gefeliciteerd, en let op, nu begint het pas!
Niet denken dat je het "allemaal" wel kent... veilig thuiskomen is het belangrijkste.
 
geslaagden gefeliciteerd!

mooie fiets, Maarten!

@tronix: waar word je zenuwachtig van? van je instructeur (kan, he...), of van het feit dat je examen moet doen?

hoe vind je dat je instructeur lesgeeft? brandt-ie je alleen maar af als je wat fout doet, of krijg je ook nog wel eens wat positiefs te horen als je iets goed doet? hoe denk je over je verhaal doen bij een andere rijschool en dan 'een keer lessen' bij die andere rijschool? zie het als een second opinion, geen motie van wantrouwen naar je huidige instructeur.

dik 2 jaar geleden was er in de afdeling 'Gooi en Vechtstreek' van dit forum iemand die haar bedenkingen en commentaar had op haar instructeur. een aantal Gooiers (waaronder ik-zei-de-gek) hebben haar toen motorrijschool Motojon.nl in Hilversum geadviseerd. na de eerste les bij Jon, had ze al meer gedaan dan in alle lessen bij de andere rijschool en was ze laaiend enthousiast, ging met sprongen vooruit en was ze in een poep en een scheet geslaagd.

#kuip/ruit: is natuurlijk persoonlijk. ikzelf vind een kuip en ruit best prettig.
 
geslaagden gefeliciteerd!

mooie fiets, Maarten!

@tronix: waar word je zenuwachtig van? van je instructeur (kan, he...), of van het feit dat je examen moet doen?

hoe vind je dat je instructeur lesgeeft? brandt-ie je alleen maar af als je wat fout doet, of krijg je ook nog wel eens wat positiefs te horen als je iets goed doet? hoe denk je over je verhaal doen bij een andere rijschool en dan 'een keer lessen' bij die andere rijschool? zie het als een second opinion, geen motie van wantrouwen naar je huidige instructeur.

dik 2 jaar geleden was er in de afdeling 'Gooi en Vechtstreek' van dit forum iemand die haar bedenkingen en commentaar had op haar instructeur. een aantal Gooiers (waaronder ik-zei-de-gek) hebben haar toen motorrijschool Motojon.nl in Hilversum geadviseerd. na de eerste les bij Jon, had ze al meer gedaan dan in alle lessen bij de andere rijschool en was ze laaiend enthousiast, ging met sprongen vooruit en was ze in een poep en een scheet geslaagd.

#kuip/ruit: is natuurlijk persoonlijk. ikzelf vind een kuip en ruit best prettig.

Saabert, alles valt en staat met de gekozen rijschool. Goede referenties en ervaringen zijn een goede graadmeter. Ik denk dat in jou regio Motojon en Motorrijschool Ferdinand hele goede rijscholen zijn. Daarmee zeg ik niet dat anderen slecht zijn. Maar als ik wel eens om me heen kijk hoe ik het één en ander geleerd heb en anderen zie rijden ben ik blij met de extra uurtjes die in mijn lespakket zaten. Krijg wel eens het idee dat men hier in zo min mogelijk lessen (lees geld!!!
wil slagen in tegenstelling in plaats van goed en onderricht les krijgen van een gedreven instructeur (en niet één die er daarnaast ook nog auto bij doet, maar dat is een persoonlijke mening). En vaak lees je ook nog terug dat men toch nog extra lessen wil kopen omdat het lespakket niet voldoende blijkt te zijn, of dat men later aanklopt bij een rijschool om extra inzichten terwijl ze hun rijbewijs al hebben behaald bij een of andere rijschool...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan