Motorrijles: Kletsen over lessen #12, 'lessend A1/A2 feit!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
En is het nog gelukt met Leon de Jonge ?? Vandaag was ie niet aanwezig op zijn zaak namelijk en net ook niet thuis ( weet waar ie woont dus ja ).

Zaterdag nog nieuw rubber erop gooien ( de oude bandjes oproken natuurlijk ! ). Voorrem in, gasgeven en koppeling los. Loopvlak is nu sws toch al zowat slicks ( mag niet ! ) en dat weet iedereen wel hier dat zoiets niet mag.
 
Laatst bewerkt:
Wooo! *O*

Vandaag AVB gehaald! Met het weer was het nog even spannend, toen ik naar de rijschool vertrok begon het zwaar te sneeuwen. Gelukkig bleef niet veel liggen maar de thermometer ging wel van 7 naar 2.5 graad. Eenmaal op de motor was het gelukkig droog.

Bij het AVB terrein aangekomen de motor geparkeerd, examinator kwam er direct aanlopen. was de laaste voor vandaag. dus kon direct door. De enigste oefening waar ik een beetje nerveus voor was, is de langzame slalom. Niet nadenken en gaan met die banaan. In het vak voor het achtje een mooie korte u-turn gemaakt (goede meter of twee over richting de pilon) en beginnen aan de oefening. halverwege kwam ik niet helemaal lekker meer uit maar stoppen doen we niet, dus gewoon doorgaan, iets gas bij en eindigde mooi. Door naar achtje. ging echt mooi! En dan lopend parkeren. was het parkeervak nét uit of hoor hem al roepen stap maar op! remproeven. Beginnen met de noodstop gevolgd door een precisie-stop. snel door naar de uitwijkoefening, elke keer geoefend met wat kortere afstand. en was dus ook geen probleem. De vertragingsoefening volgde hierop, wat een mooie oefening. deze vind ik echt het leukste om te doen. Na de slalom draai ik de motor om en rij richting de examinator en hij steekt de hand al uit!

Morgen wordt ik gebeld met de planning voor de verkeersdeelname lessen en examen.
full
 
Wooo! *O*

Vandaag AVB gehaald!

Gefeliciteerd!!! *O* *O* Lekker op de weg nu :] Ik heb vandaag ook een heerlijke AVD les achter de rug. Deze eindigde in een zware sneeuwbui! Nog 3, misschien 4 lesjes en dan mag ik er voor gaan! 23 maart...
 
Laatst bewerkt:
Bedankt! Nu wel lekker zuur, 12 april pas AVD. Een hele maand geen moment op de motor. 8,9 en 11 april een les gepland staan.
 
Vandaag nog lesje AVD gehad, godskolere wat had ik koude handen. Verder weinig op of aanmerkingen gehad, enkel dat ik wel eens 'nogmaals' keek of ik de weg op kon en ik daardoor een lelijke bocht maakte.
Verder ging het goed, hier en daar wel wat te snel }) ( terwijl zo'n CB500 echt sloom is zeg..)
Soms heb ik ook wel eens het idee dat ik te defensief rijdt, maar dat haal ik altijd maar snel uit mijn hoofd.. Het zijn maar rijlessen |(
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog lesje AVD gehad, godskolere wat had ik koude handen. Verder weinig op of aanmerkingen gehad, enkel dat ik wel eens 'nogmaals' keek of ik de weg op kon en ik daardoor een lelijke bocht maakte.
Verder ging het goed, hier en daar wel wat te snel }) ( terwijl zo'n CB500 echt sloom is zeg..)
Soms heb ik ook wel eens het idee dat ik te defensief rijdt, maar dat haal ik altijd maar snel uit mijn hoofd.. Het zijn maar rijlessen |(

Ik ben blij dat ik gistermiddag avd les heb gehad ipv morgrnochtend...brrrr Wanneer mag jij op voor avd? :] Ga je op voor A?
 
gefeliciteerd! nu begint het leuke deel van je rijlessen. je zal misschien nog wel eens een halve draai moeten maken maar dat is dan meer omdat de verkeerssituatie dat vereist (straatje geblokkeerd door een verhuiswagen, b.v.). de enige 'nieuwe' (soort van) BV die je nog krijgt is de stop&go-instructie. maar die is meer om aan de examinator te laten zien dat je kijkt bij stoppen langs de stoeprand en wegrijden uit stilstand/parkeervak.

als je een goede instructeur hebt, wordt elke les een examen, zodat het CBR-examen een eitje is. uiteindelijk is het CBR-examen niks meer dan een 'fijn stukje rijden' en voor je het door hebt, ben je weer terug bij de examenlocatie.
 
Laatst bewerkt:
gefeliciteerd! nu begint het leuke deel van je rijlessen. je zal misschien nog wel eens een halve draai moeten maken maar dat is dan meer omdat de verkeerssituatie dat vereist (straatje geblokkeerd door een verhuiswagen, b.v.). de enige 'nieuwe' (soort van) BV die je nog krijgt is de stop&go-instructie. maar die is meer om aan de examinator te laten zien dat je kijkt bij stoppen langs de stoeprand en wegrijden uit stilstand/parkeervak.

als je een goede instructeur hebt, wordt elke les een examen, zodat het CBR-examen een eitje is. uiteindelijk is het CBR-examen niks meer dan een 'fijn stukje rijden' en voor je het door hebt, ben je weer terug bij de examenlocatie.
En natuurlijk de hellingproef. Geen onderdeel van je examen maar doorgaans wel van de lessen. Krijg je die niet, vraag er dan om! Als je in heuvelachtig gebied gaat rijden, zal je er zeker gebruik van maken!
 
hellingproef heb ik alleen bij B gehad, in 1991. inmiddels heb ik een aantal keren heuvel-op weg moeten rijden met de motor, wat me goed af ging.
 
Laatst bewerkt:
Dus zo steil dat je alleen met linkervoet op de grond en rechter op de rem netjes wegkomt? Bij steile hellingen een must, al kom je ze buiten limburg eigenlijk niet tegen in nederland. Ik zou er zeker naar vragen in je les als je dit niet gedaan hebt. Je hebt ten slotte les om goed te leren rijden, niet alleen maar om je pasje te halen, toch?
 
Ik ben blij dat ik gistermiddag avd les heb gehad ipv morgrnochtend...brrrr Wanneer mag jij op voor avd? :] Ga je op voor A?
Nog niet bekend. Ga volgende les even een examen laten aanvragen, beetje de vaart erin houden :P
Ga voor A2 rijbewijs, heb een leuke motor dus het is leuk zat en die 2 jaar ervaring is zo gek nog niet!
Zit op dit moment in Oostenrijk, dus had daarom de afgelopen les nog niet aangevraagd wanneer ik mijn examen mocht doen.
 
Kl*tespamhoeren.... B| Weg reply en weg account :W
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus zo steil dat je alleen met linkervoet op de grond en rechter op de rem netjes wegkomt? Bij steile hellingen een must, al kom je ze buiten limburg eigenlijk niet tegen in nederland. Ik zou er zeker naar vragen in je les als je dit niet gedaan hebt. Je hebt ten slotte les om goed te leren rijden, niet alleen maar om je pasje te halen, toch?

hier in Hilversum hebben we een aantal wegen die over een berg/heuvel/spoorlijn lopen en als je dan in de file staat (wat behoorlijk standaard is in Hilversum) moet je wel eens met 'de voet op de rem' wegrijden, ja. uitdagender wordt het als er ook nog eens een helling overdwars over straat ligt, zodat je aan de kant van de rem (of lastiger: aan de kant van je versnellingsbak) nauwelijks ruimte hebt om rempedaal of versnellings-piefje naar beneden te trappen.
 
Nou je hebt niet alleen in Limburg grote hoogteverschillen hoor. Alhoewel er daar wel de meeste zitten. Maar neem hoogte 80 eens in Arnhem bijvoorbeeld, mooie gelenheid om je hellingsproef te kunnen oefenen.

Deze locatie is alleen niet bepaald voor iedereen pal naast de deur welliswaar.
 
Nou je hebt niet alleen in Limburg grote hoogteverschillen hoor. Alhoewel er daar wel de meeste zitten. Maar neem hoogte 80 eens in Arnhem bijvoorbeeld, mooie gelenheid om je hellingsproef te kunnen oefenen.

Deze locatie is alleen niet bepaald voor iedereen pal naast de deur welliswaar.


Nog nooit van gehoord...hoogte 80. Leuke suggestie en voor mij niet te ver weg ;). Net zoals de grebbeberg, posbank en heuveltjes onder nijmegen
 
@ Hart42wheels:

Je weet waar Vitesse eerst haar stadion heeft gehad (Monnikhuizen); als je vanaf daar naar de Geitenkamp toegaat kom je op Hoogte 80.

De naam is - als ik het goed heb - gebasseerd op het feit dat dat punt zich 80 meter boven NAP bevind.
 
@ Hart42wheels:

Je weet waar Vitesse eerst haar stadion heeft gehad (Monnikhuizen); als je vanaf daar naar de Geitenkamp toegaat kom je op Hoogte 80.

De naam is - als ik het goed heb - gebasseerd op het feit dat dat punt zich 80 meter boven NAP bevind.

Ik had er al even op zitten googelen, ja. Grappige naam. Ik ga zeker daar eens langs. Misschien dat ik mn instructreur eens vraag voor een hellingproef daar!
 
Ik les op een Honda hornet.
Fijne motor.
Maar ik wil straks ook woon-werk kunnen doen, en dat is veel snelweg.
Dus ik zoek iets voor een beginner, niet te duur, zuinig in het verbruik, met een kuipje. / scherm, ABS en handvatverwarming en waar je rechtop op zit (comfortabel, beter voor m'n rug).

Ik ben al 47 jaar en ben dus meteen met m'n A rijbewijs bezig. Dus ik mag wel boven de 35 Kw...

Zag dat Viaantje je al een goed advies gaf. De BMW R850RT en de R1100RT zijn heel goede keuzes. De 850 kom je niet zo heel vaak tegen, maar ik heb hem een poosje als dienstmotor gehad (politie). Ik heb mijn rijopleiding ermee gedaan, en met de dag verbaasde ik er mij meer en meer over wat je allemaal kan doen met zo een ding. Comfortabel, betrouwbaar en met de juiste accesoires precies wat je zoekt! Je zou ook kunnen denken aan de K75RT, een heerlijke driecilinder, klinkt geweldig als je hem hem beetje doortrekt, heeft alles wat jij zoekt, is onverwoestbaar en onderdelen volop te krijgen. Zelf rijd ik nu voor woon-werkverkeer een Suzuki DL650 V-Strom uit 2007. Met ABS, de handvatverwarming is een optie, verbruik rond de 1:20. Succes met je keuze.
 
Gister m'n eenalaatste les gehad. Ging opzich wel goed, moet een aantal dingen goed voor ogen houden:
- Op de snelweg op het midden van de rijstrook rijden, ipv iets links van het midden
- Rechts van het midden blijven rijden voor het invoegen, ipv midden/iets links van het midden
- Verkeersborden goed in de gaten houden

Ik reed in de spits, en hebben de hele tijd op en af ritten gepakt. Ik loop een beetje te worstelen met het kijken conform CBR, het tempo blijven houden en veilig invoegen. Het zou al een hoop schelen als ik niet gedwongen de spiegelprocedure zou moeten doorlopen. Ik zit de hele tijd aan de opmerking te denken dat je niet te rustig moet rijden. M'n instructeur heeft er nog steeds vertrouwen in, dus ik moet maar op hem vertrouwen. Ook een aantal twijfelmomenten of je naar rechts moet voor de doorstroming, of iets langer links blijven rijden (en die vrachtwagen die toch wat harder gaat dan gedacht inhalen) zodat je niet continu aan het wisselen bent van rijstrook.
Aankomende maandag de laatste les, dan gaan we hier nog wat verder mee oefenen, en dan woensdag afrijden. Rij om 15:00 af, opzich wel een prima tijd. Zal nog geen mega avond spits zijn op dat moment, wat misschien wel lekker is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan