Motorrijles: Kletsen over lessen #12, 'lessend A1/A2 feit!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan moet jij vast nog eerder je bed uit! Hier van te voren nog standaard lessen voor de AVB dus 8.00 uur aanwezig, hoppakee.

Heel veel succes, ik ga ook voor jou duimen!
 
Ha klopt! Ik moet trouwens om 8u55 examen doen, dus ik vertrek om 7u55 vanuit Julianadorp. Zal vast niet veel slapen die nacht, dus vind het wel prima zo vroeg B|
 
Laatst bewerkt:
Hey allen, hier even een aanmelding voor het lesserstopic.
Tot nu toe de achteropzit geweest en nu moet het er toch maar eens van komen om het zelf te gaan proberen. Heb al 22 jaar mijn autorijbewijs dus dat is niets vreemd. Daarbij ook nog een chauffeurspas. Maar.. dat motorrijden is toch wezenlijk anders!!
Heb inmiddels een rijtest en 4 rijlessen achter de rug. Ik moet enorm wennen aan het verschil in koppelen en remmen. En de snelheid alleen op de motor.
Vrijdag weer een individuele én een gemeenschappelijke les, die laatste voor de bijzondere verrichtingen.
 
tempo ligt inderdaad zeker niet te hoog. komende zaterdag zal er meer gelet worden op het 'harmonica-effect' binnen de groep, zodat de groep wat bij elkaar blijft en de achterste niet het snot voor zijn/haar ogen hoeft te rijden om bij te blijven. het moet tenslotte voor iedereen een ontspannen en leuke rit zijn. er zit geen snelweg in de route. leuke bochtjes en mooie omgeving des te meer :)
 
Hopelijk blijft het morgen een beetje droog als ik op de motor zit. Weer even flink aan de bak met bocht naar rechts en langzame slaom, anders word 10 mei best lastig.
 
ik hoop voor je dat je morgen knap weer hebt als je gaat rijden. aan de andere kant is het ook wel eens goed (als in: leerzaam) als je in de stortregen rijdt. dan valt ieder ander weertype (behalve sneeuw en ijzel. maar zit je dan op een motor? ik niet) mee. ik heb dat een keer meegemaakt tijdens de lessen: in de stortregen op een 'naked' op de snelweg. de snelheidsles van mijn instructeur in mijn achterhoofd jakkerde ik met 130 over de snelweg. aan het eind van de les kreeg ik de opmerking: 'met die zeikregen mag het wel wat rustiger, hoor'.

:]
 
Alice, bij de slalom goed vooruit blijven kijken en je heupen in de strijd gooien om makkelijker tussen de pionnen te komen.

Voor de halve draai rechtsom hetzelfde doen als linksom, alleen dan in spiegelbeeld :)

Succes alvast.

Werd er bij de overige lessers die AVB alhebben gehaald gezegd of je de halve draai links- of rechtsom moest doen? Zo nee, dan zou ik me er niet zo'n zorgen om maken eigenlijk.
 
Heb al is 1 flinke regenbui gehad. Had tot 14:30 maar in de avond had ik het nog koud.

Goede kleding doet wonderen!
Goede onderkleding, eventueel een fleece-shirt erover, dan een wind-en waterdichte kleding zul je het warm en droog houden/hebben. Eventueel een Buff om je nek.
Goede winddichte handschoenen voor in het voor/najaar. Zomerhandschoenen zijn iets luchtiger.
 
Zoals Viaantje al zegt, meerdere lagen dragen dan blijf je lekker warm.

In plaats van een buffje kan je ook een kolletje dragen. Zelf vind ik dat bijvoorbeeld bij lagere temperaturen prettiger als een buff.
 
...

Werd er bij de overige lessers die AVB alhebben gehaald gezegd of je de halve draai links- of rechtsom moest doen? Zo nee, dan zou ik me er niet zo'n zorgen om maken eigenlijk.

Ik heb tijdens de AVB die oefeningen niet gehad.
Mijn oefeningen bij het AVB:
- langzame slalom
- inparkeren
- uitwijkoefening
- Uit parkeervak wegrijden
- snelle slalom
- Vertragingsoefening
- noodstop
- precisiestop


Wat mij uiteindelijk opviel tijdens het AVB examen, is dat alles veel en veel makkelijker leek dan tijdens het lessen.
Een goede verklaring heb ik hier niet voor, maar het leek er haast op dat ik met het lessen de oefeningen met veel minder ruimte moest doen.


Maar Motormuisje_alice, Enige tip die ik je kan geven is maak je er niet al te veel zorgen over en beschouw het examen als een extra les :)
 
Heupen in de strijd gooien inderdaad, scheelt een heleboel heb ik gisteren weer gemerkt.

Hopelijk kan ik woensdag zeggen dat het AVB examen een stuk makkelijker is dan het lessen, haha.

Gisteren nog een lesje gehad, nu dinsdag nog een uurtje en dan woensdag AVB examen.
Had eigenlijk voor morgen ook nog een les gepland staan maar was volgens mijn rij instructeur niet nodig, nou dat hopen we dan maar.
Sinds ik weet wanneer ik het examen moet doen, elke keer het gevoel dat het niet goed genoeg is, irritant gedrag van mezelf. :P
 
Alice, bij de slalom goed vooruit blijven kijken en je heupen in de strijd gooien om makkelijker tussen de pionnen te komen.

Voor de halve draai rechtsom hetzelfde doen als linksom, alleen dan in spiegelbeeld :)

Succes alvast.

Werd er bij de overige lessers die AVB alhebben gehaald gezegd of je de halve draai links- of rechtsom moest doen? Zo nee, dan zou ik me er niet zo'n zorgen om maken eigenlijk.

Mij werd wel gezegd welke kant op. Ik bleef het lastig vinden. "Rechstom". "Oh, dan moet ik links beginnen". Ook vond ik de indeling van de ruimte daar erg verwarrend, er stonden overal pionnen klaar. Gelukkig alles in andere kleuren per oefening, maar het maakt even een rondje rijden best ingewikkeld.

De examinators zijn prima gasten, die zijn er om je te helpen het te halen. De gezakten van de examens voor mij hadden duidelijk nog maar 1 of 2 lessen AVB gehad (als het zoveel was), die lieten vooral hun motoren af en toe vallen. Na dat gezien te hebben voelde ik me niet zo slecht over mijn AVB niveau. Uiteindelijk ging mijn eerste poging langzame slalom niet zo goed als ik wilde, ik had mezelf niet genoeg voorbereiding gegeven. Toen ik aangaf dat ik meer ruimte zou nemen voor de volgende poging zei hij dat dat hij het allemaal best vond. Ook al hamerde mijn instructeur erop dat je voor de langzame oefeningen niet het hele terrein de ruimte moet nemen, dat zouden de examinatoren niet goed vinden.

Ehh de boodschap daaruit was.... Ohja niet zenuwachtig proberen de examinator het naar zijn zin te maken, zorg dat je klaar bent voor de oefening zoals bij de lessen, en zorg dat je het op jouw manier kan doen. Als jij daarmee mooi rijden kan laten zien vinden ze het allemaal prima.

Qua kleren: zorg dat ze goed waterdicht zijn. Leer zeggen ze dat het niet waterdicht is, maar dat valt wel mee. Mijn pak lekt alleen op de gulp (wel echt een klote (haha) plek om te lekken, maar het is niet veel)
Koud wordt het wel bij regen. Ik draag er lange thermobroek (strak) en lang thermoshirt onder, als het kouder is zo'n dun fleecetruitje of dun wollen truitje erbij. Handen zijn als eerste koud, dus zorg voor goede winterhandschoenen. Ik merk nu dat die bij elk weer prima zijn, behalve boven de 20 graden icm onder de 80 km/u.

Succes met de examens, en Daglop3r: Baluh! Weet je welke onderdelen je moet verbeteren?
 
Heb zelf AVB al mogen behalen, maar inderdaad wat Maartenn zegt, het zijn prima gasten. Zelf had ik geen andere gasten die voor mij examen deden om naar te kijken. Daarentegen had ik en nog iemand anders tegelijk examen en daarbij werd er ons van te voren gezegd dat je niet elkanders pad moet kruisen (examen gedaan bij het Gelredome, daar heb je de onderdelen in 3 banen verdeeld).

Ook werd er gezegd tegen ons, dat aangezien het examen gewoon op een openbare parkeerplaats gehouden werd, dat als je de oefening moet afbreken vanwege dat er voetgangers of fietsers op je baan zitten het niet als een uitgevoerde oefening geldt. Dus dan heb je alsnog 2 pogingen om de desbetreffende oefening te doen.

Wat betreft kleding, ben zelf wel voorstander van Gore-Tex. Hiermee blijf je goed droog en warm. De handen zijn inderdaad de eerste delen van het lichaam wat koud wordt, dus zorg ervoor dat die goed warm blijven door of goed warme handschoenen te dragen of de handvatverwarming aan te zetten, mits je lesmotor daarmee is uitgerust.
 
Nog maar 12 daagjes, dan EINDELIJK afrijden. God, wat ben ik er zat van zeg.
 
even volhouden. maar verknoei het niet, he! gewoon netjes blijven rijden, niet gaan jakkeren of afraffelen omdat je genoeg van het lessen hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan