Motorrijles: kletsen over lessen 14: volgas door het achtje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/rijbewijs-tractor-of-trekker ;)
Je hebt gelijk, ik kreeg het ook bij geschreven toen ik mijn rijbewijs ging verlengen vorig jaar.
Wel leuk, maar vanwege de veiligheid erg twee strijdig dit.
Wat motorrijbewijzen betreft moet je het hele circus doorlopen, maar een trekker die 2 keer zo groot is als mijn auto, en veel zwaarder mag ik ineens zonder training besturen. :X
 
Je hebt gelijk, ik kreeg het ook bij geschreven toen ik mijn rijbewijs ging verlengen vorig jaar.
Wel leuk, maar vanwege de veiligheid erg twee strijdig dit.
Wat motorrijbewijzen betreft moet je het hele circus doorlopen, maar een trekker die 2 keer zo groot is als mijn auto, en veel zwaarder mag ik ineens zonder training besturen. :X

In principe is er niks veranderd, sterker nog, het is juist veiliger (in theorie). Een trekker mocht je met een certificaat rijden wanneer je niet in het bezit was van rijbewijs B, had je B wel was een certificaat niet nodig. Voor dit certificaat hoefde je niet veel aan de verkeersveiligheid te doen.

Nu is het een aparte categorie op het rijbewijs die je erbij krijgt zodra je B haalt. Daar is dus eigenlijk niets veranderd omdat je voorheen zonder certificaat mocht rijden mits je rijbewijs B had. Stel dat je nu 16 bent en met een trekker de openbare weg op wilt, moet je een verkeersexamen afleggen. Hier wordt kwa inzicht echt wel iets verwacht van de jonge boer..

Daarnaast zullen mensen die gaan rijden met een trekker dit veelal niet voor de lol doen maar vooral bedrijfsmatig en vooral lokaal. Bij het motorlessen gaat het door het karakter van de motor niet alleen om je eigen vaardigheid met de motor maar ook vooral om de bewustwording dat je niet/slecht gezien wordt en hoe je hier mee om moet gaan. Vooral je eigen veiligheid dus.
 
Laatst bewerkt:
Trekker mocht je zonder certificaat rijden. Certificaat was er voor 16 en 17 jarigen die ermee werktuigen/aanhangers verplaatste. 18 jaar en ouder mocht altijd trekker besturen, 16 en 17 jarigen alleen wanneer ze ermee naar school/supermarkt/zuipkeet reden.

Dit heb ik van horen zeggen dus kan hier geen rechten aan ontlenen:
het certificaat was gericht op vakbekwaamheid en hier kon alleen de arbo wat mee, politie kon hier vrij weinig mee.

Is nu gelukkig allemaal over, over een jaar of 70 zijn alle gratis trekker rijbewijzen wel verdwenen dus dit 'probleem' lost zich vanzelf op.
 
Tractor certificaat is al sinds 2006 of 2007 verplicht voor minderjarigen als men gebruik maakte van denopenbare weg met een tractorvoertuig en/of werktuigen. Sinds enkele jaren geleden is een ‘tractor rijbewijs’ verplicht net als de invoering van het bromfietsers rijbewijs. Iedereen die al een B rijbewijs in bezit heeft hoeft geen rijopleiding te doen voor de extra bijschrijving, dat gebeurt automatisch als het rijbewijs wordt vernieuwd.

Enfin we hebben het veel leuker op onze twee wielers :] leuk dat het erop staat de A is veeeeel belangrijker *O*
 
Afgelopen vrijdag eerste AVD-les achter de rug, de les motor waarmee ik normaal mee rij (Honda CBF500) startte niet dus mocht ik met de MT-07. Wat een vermogen heeft dat ding :o

Morgenochtend mag ik eindelijk AVB examen doen. :]
 
Heel veel succes vandaag met je AVB Arios!
:^

Het weer heb je in ieder geval mee :)

Mijn dochter is bezig voor het AVD klaar :} voor het examen maar moet wachten tot 30 November lange wachttijden '( .(Rijswijk)...balen :X
Instructeur geeft aan een pauze betreft lessen volgende maand nog een lesje of 2 misschien 3 :? .
 
Laatst bewerkt:
:^

Het weer heb je in ieder geval mee :)

Mijn dochter is bezig voor het AVD klaar :} voor het examen maar moet wachten tot 30 November lange wachttijden '( .(Rijswijk)...balen :X
Instructeur geeft aan een pauze betreft lessen volgende maand nog een lesje of 2 misschien 3 :? .
Mijn dochter dus precies zo...zij rijdt nu 31 oktober af.
 
Danke, uiteindelijk gehaald nadat ik een poortje omreed en bij de verkeerde pionnen stopte. :+

Dat is wel jammer om te horen, ik kreeg 2 weken geleden te horen dat ik op de 23e AVB moest doen, vorige week zeiden ze dat ze vandaag een plekje voor me hadden. Volgens mij verschilt het per rijschool omdat grotere rijscholen examens kunnen inkopen en niet meteen op naam zetten. Mijn instructeur zei dat er weleens wordt gewisseld als een student er klaar voor is of wanneer juist niet.
 
AVD is niet veel meer dan een fijn stukje rijden. Je instructeur/examinator is dan je navigatie. Commentaar of je iets goed of fout doet, krijg je pas na afloop.

In 45 minuten ben je weer terug op het examencentrum.
 
Allereerst voor iedereen die nu lest, succes en als het even tegenzit, lekker doorgaan want het is absoluut de moeite waard! Een jaar geleden was ik zelf net aan het lessen, en nu inmiddels bijna 20.000 motor kilometers gemaakt. Dit jaar mooie trips gemaakt naar Luxemburg, Eifel, Vogezen, Schwarzwald, en laatst nog de Dolomieten (en de Stelvio) bezocht.

In m’n eerste jaar op de motor veel geleerd, en ook genoeg fouten gemaakt, maar gelukkig geen ongelukken gehad (behalve keertje vallen op een parkeerplaats). Mijn voornemen was om zo veel mogelijk te rijden na het halen van m’n A en dat is gelukt, en ook nog een VRO en een bergtraining gedaan, en laatst met m’n nieuwe (zware) motor weer een dagje training gedaan.

Dat was heel grappig omdat daar weer een hoop AVB-oefeningen werden gedaan, dus ik had er weinig vertrouwen in. Met een zware BMW de langzame slalom doen, die me vorig jaar met een lichte lesmotor nooit lukte? Maar het viel erg mee, een jaar rijervaring helpt, het was makkelijker dan gedacht, net als de U-bocht en het 8-je. Geen AVB, maar oefenen hoe maximaal te remmen vanaf 50, 80 en ook 100 km/h was ook erg leerzaam, de remkracht van zo’n grote motor was meer dan ik durfde te gebruiken.

Dus als je nu aan het lessen bent, ga lekker door, als je eenmaal zelf mag rijden wordt het pas echt leuk. En als je je rijbewijs hebt gehaald lekker veel rijden, het is leerzaam en gewoon erg leuk. En wat je leert bij de AVB en AVD lessen helpt je vaak in het echte verkeer, dus het is echt niet voor niets…
 
Danke, uiteindelijk gehaald nadat ik een poortje omreed en bij de verkeerde pionnen stopte. :+

Dat is wel jammer om te horen, ik kreeg 2 weken geleden te horen dat ik op de 23e AVB moest doen, vorige week zeiden ze dat ze vandaag een plekje voor me hadden. Volgens mij verschilt het per rijschool omdat grotere rijscholen examens kunnen inkopen en niet meteen op naam zetten. Mijn instructeur zei dat er weleens wordt gewisseld als een student er klaar voor is of wanneer juist niet.


Elke rijschool kan examens inkopen en nog niet op naam zetten ,maar de kleine rijscholen doen dit meestal niet omdat ze te weinig leerlingen hebben en bang zijn ermee te blijven zitten .wel is het zo dat ze examens terug kunnen gooien bij het cbr als deze nog niet op naam staan van een leerling tenminste..
een andere rijschool kan dit examen dan weer opnieuw kopen zodat de rijschool die hem heeft terug gezet er ook geen kosten aan heeft.het inkopen van examens is dus erg voordelig voor grotere rijscholen die veel leerlingen hebben maar een nadeel voor de kleinere rijscholen want hun leerlingen moeten daardoor vaker langer wachten .en sommige rijscholen kopen massaal in zodat er voor de anderen ook niks meer over blijft. het zou dus eigenlijk eerlijker zijn als een rijschool pas examen kon aanvragen als iedere leerling er klaar voor is en niet op voorhand al.

ik heb zelf bij een kleine rijschool gezeten die geen examens inkocht. examen aanvraag duurde 2 en halve maand voor AVB en in 6 lessen was ik er allang klaar voor.ik ben dus expres een maand gestopt geweest met lessen. en gelukkig heb ik avd voor mijn avb aangevraagd zodat ik nog maar een maand moest wachten na het behalen van mijn avb anders kwamen er nog eens 3 maanden bij. het is toch belachelijk dat je een half jaar moet wachten op 2 examens terwijl je het bij wijze van spreken ook in 10 dagen je rijbewijs zou kunnen halen.
 
Ik denk dat je ook een hoop vergeet als je 3 maanden moet wachten op je examen en, tussendoor niet meer rijd, kan je bij zoon kleine rijschool niet afspreken dat je pas gaat lessen als de examens datum bekend is? Een instructeur kan tijdens de proefles toch al redelijk inschatten hoeveel lessen je nodig hebt .
 
weet je wat het is,
iedereen wil zo snel mogelijk het rijbewijs halen,
probleem was ook dat de rijschool waar ik zat net vorig jaar voor de winter begonnen was en mij een contract liet tekenen zonder eerst gekeken te hebben wat de wachttijd voor examen was.
hij had nog geen zomer seizoen meegemaakt en in de winter was je wel zo aan de beurt. ik was ook de enige leerling op de motor die het voorjaar begon en toen helemaal niet blij met de gang van zaken maar door mij pakt hij het nu ook anders aan met zijn nieuwe leerlingen.
 
Allereerst voor iedereen die nu lest, succes en als het even tegenzit, lekker doorgaan want het is absoluut de moeite waard! Een jaar geleden was ik zelf net aan het lessen, en nu inmiddels bijna 20.000 motor kilometers gemaakt. Dit jaar mooie trips gemaakt naar Luxemburg, Eifel, Vogezen, Schwarzwald, en laatst nog de Dolomieten (en de Stelvio) bezocht.

In m’n eerste jaar op de motor veel geleerd, en ook genoeg fouten gemaakt, maar gelukkig geen ongelukken gehad (behalve keertje vallen op een parkeerplaats). Mijn voornemen was om zo veel mogelijk te rijden na het halen van m’n A en dat is gelukt, en ook nog een VRO en een bergtraining gedaan, en laatst met m’n nieuwe (zware) motor weer een dagje training gedaan.

Dat was heel grappig omdat daar weer een hoop AVB-oefeningen werden gedaan, dus ik had er weinig vertrouwen in. Met een zware BMW de langzame slalom doen, die me vorig jaar met een lichte lesmotor nooit lukte? Maar het viel erg mee, een jaar rijervaring helpt, het was makkelijker dan gedacht, net als de U-bocht en het 8-je. Geen AVB, maar oefenen hoe maximaal te remmen vanaf 50, 80 en ook 100 km/h was ook erg leerzaam, de remkracht van zo’n grote motor was meer dan ik durfde te gebruiken.

Dus als je nu aan het lessen bent, ga lekker door, als je eenmaal zelf mag rijden wordt het pas echt leuk. En als je je rijbewijs hebt gehaald lekker veel rijden, het is leerzaam en gewoon erg leuk. En wat je leert bij de AVB en AVD lessen helpt je vaak in het echte verkeer, dus het is echt niet voor niets…

Is de BMW R1200RS onder je avatar ook je eerste motor? Best een knappe motor dan!
Mijn eerste motor is een Sprint ST. Krijg er wisselende reacties op. Sommigen vinden het een mooie motor met niet al te belachelijk veel pk's (het is ook maar net wat je gewend bent), anderen vinden het onverantwoord en vinden dat ik beter op een motor met 55 pk bijv. moet starten.

Ik heb met vier motoren proefgereden, variërend van 2 tot 4 cilinders en van 55 pk tot 127 pk. Ik vond 55 pk (2 cilinder) echt onvoldoende. Elke motor had plussen en minnen (geen fijne zithouding, niet lekker meekomen in snelwegverkeer, zenuwachtig op het gas. Uiteindelijk gegaan voor de Sprint ST... :]
 
Is de BMW R1200RS onder je avatar ook je eerste motor? Best een knappe motor dan!
Mijn eerste motor is een Sprint ST. Krijg er wisselende reacties op. Sommigen vinden het een mooie motor met niet al te belachelijk veel pk's (het is ook maar net wat je gewend bent), anderen vinden het onverantwoord en vinden dat ik beter op een motor met 55 pk bijv. moet starten.

Ik heb met vier motoren proefgereden, variërend van 2 tot 4 cilinders en van 55 pk tot 127 pk. Ik vond 55 pk (2 cilinder) echt onvoldoende. Elke motor had plussen en minnen (geen fijne zithouding, niet lekker meekomen in snelwegverkeer, zenuwachtig op het gas. Uiteindelijk gegaan voor de Sprint ST... :]
Heb de eerste 15000 gereden met een F700GS met 75pk, dat was ook prima en snel genoeg. Maar ik wilde iets wat beter geschikt was voor langere tochten, en een grote GS of RT vond ik niks, daarom een 1200RS. Wel lekker die 125 pk en 125 nm, maar ook bijna 250 kg, dus niet zo heel handig om mee te beginnen inderdaad...
 
Laatst bewerkt:
Voor degene die geslaagd zijn, gefeliciteerd! Top gedaan.

Reageer ff wat minder, druk druk, gezondheid zit ff wat tegen, weinig kunnen rijden door de drukte, bah bah...zelfs afgelopen weekend niet kunnen rijden, baaaallllllll

We zitten enorm te dubben wat te doen, rijden wat we nu rijden, HD en Intruder of overstappen op nieuwe motoren. Honda African Twin en een Honda rebel. Ze rijden makkelijker wat we nu hebben en zijn in onderhoud goedkoper.....
 
Mijn langzame slalom gaat eindelijk bijna foutloos! Alleen blijf ik nu moeite houden met de parkeervak oefening naar rechts... deze week de vertragingsoefening en de uitwijkoefening voor het eerst gedaan, rest alleen nog het achtje en de halve draai rechtsom. Maar daar verwacht ik niet zoveel problemen mee. AVB nog niet geboekt, maar wordt waarschijnlijk November :) Morgen eerst m'n theorie maar eens halen!
 
Ashyri, nee hebben we nog niet, te veel twijfel! Weet het gewoon niet. Ben gaaan motor rijden voor shopper, de Honda is een cruiser dus dat wil nog wel, ik ga echt niet op een african twin rijden hihihi
Of ik koop ook een HD maar dan weten we dus beiden dat het nog duurder zal gaan worden met de kosten want tja HD blijf je bezig

Zucht...
 
ik had ook altijd moeite met weg rijden uitparkeervak, maar opeens deed ik het 10x achter elkaar foutloos.
bij mij kwam het omdat ik niet goed keek.
Mijn advies: als je naar rechts gaat, moet je ook helemaal naar rechts kijken en een streepje gas geven. dan kom je op de goede weg. succes !!
 
En hoog blijven kijken , nooit naar piolon of grond kijken.

de denkbeeldige 8 vond ik toen de moeilijkste oefening .

Dat is een kwestie van ver doorkijken. Als je met je halve draai bezig bent moet je al gaan kijken naar het poortje in het midden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan