Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
ja. was een rotonde net buiten Harderwijk richting een buitenweg. Die rotonde kende ik nog niet. Nu dus wel.

dat is altijd zo, eigenlijk heel normaal ,als je een rijbewijs hebt maak je die fouten gewoon ook en wissel je gewoon even als je verkeerd staat. niemand die daar naar kijkt en je krijgt er ook niet eens een bekeuring voor maar op het examen moet je het maar altijd even perfect laten zien.

eigenlijk is iedereen elke dag gezakt die auto of motor rijd.we blijven fouten maken in het verkeer of doen andere dingetjes niet goed of voldoende zoals we het ooit geleerd hebben. ik zie het elke dag gebeuren en doe het zelf ook. als het aan mij ligt hoeven er geen examens meer plaats te vinden. gewoon mensen met een bepaald aantal verplichte lessen tot de instructeur zegt nu kan je het wel en dan zelfstandig de weg op sturen. als jij volgende maand je rijbewijs wel haalt dan rijd je niet beter dan je nu al doet. alleen hebben ze wel weer 225 euro van je te pakken.dus van mij had je allang je pasje mogen hebben.
 
dat is altijd zo, eigenlijk heel normaal ,als je een rijbewijs hebt maak je die fouten gewoon ook en wissel je gewoon even als je verkeerd staat. niemand die daar naar kijkt en je krijgt er ook niet eens een bekeuring voor maar op het examen moet je het maar altijd even perfect laten zien.

eigenlijk is iedereen elke dag gezakt die auto of motor rijd.we blijven fouten maken in het verkeer of doen andere dingetjes niet goed of voldoende zoals we het ooit geleerd hebben. ik zie het elke dag gebeuren en doe het zelf ook. als het aan mij ligt hoeven er geen examens meer plaats te vinden. gewoon mensen met een bepaald aantal verplichte lessen tot de instructeur zegt nu kan je het wel en dan zelfstandig de weg op sturen. als jij volgende maand je rijbewijs wel haalt dan rijd je niet beter dan je nu al doet. alleen hebben ze wel weer 225 euro van je te pakken.dus van mij had je allang je pasje mogen hebben.

Altijd lastig zoiets. Ik snap best dat men in NL een bepaald niveau wil hebben en daarop examineren. De vraag is vervolgens hoe streng je moet zijn. Cbr zegt zelf dat ze het totaalplaatje beschouwen, maar je, voor hetzelfde geldt is de examinator met het verkeerde been uit bed gestapt. We kennen allemaal de filmpjes uit Rusland wel, daar lijkt het erop dat je je rijbewijs bij een pakje boter kunt kopen... De fouten die men daar maakt, man man man :N

Anyway, het is en blijft een momentopname. Nu ik zelf motor rijd maak ik ook nog geregeld fouten. Deels omdat ik maar wat rondtoer en niet echt een doel heb, en daardoor te weinig vooruit kijk. Maar ook bij rotondes merk ik nu dat ik weer als een houten klaas de rondingen maak, niet goed afschuif. Geheid dat een instructeur en examinator daar een opmerking over zouden maken.
 
examen is gewoon een lachertje..bestuurders kennen de verkeersregels niet of het interesseert hun niet. ik kom jarenlang elke dag met de fiets uit een straatje van rechts en heb daar behalve van lesauto´s nog nooit voorrang gekregen. en natuurlijk kunnen deze bestuurders die geen voorrang verlenen wel rijden,daar ligt het niet aan, maar doen ze dat op het examen worden ze erop afgerekend

en ik zelf toer ook enkel maar rond ,ik weet vooraf vaak ook niet eens waar ik heen wil dus inderdaad soms wissel ik op het laatste moment nog van baan omdat ik denk, ik wil toch maar naar daar, en dan ga je soms over de streep. nou en denk ik dan. ik heb toch lekker mijn rijbewijs, en zo denken we allemaal
 
Nog zoiets.. tijdens de avd lessen rij je zelf rond. Je instructeur kan alleen maar zeggen dat je moet remmen, of dat er links wat naast je zit etc. Fysiek ingrijpen kan hij bijna niet. (gas geven, remmen, uitwijken)

Bij de auto kan de examinator het voertuig ook bedienen. Lessen is zeker niet verkeerd; maar examen blijft een momentopname.
 
Dat is toch logisch dat het een momentopname is? Zo is dat ook op school zo. Je kan alles weer vergeten waar je weken voor geblokt hebt. Op dat moment moet jij gewoon op je top presteren want het is een momentopname om te laten zien wat jij op je top kan. Dat jij slechter kan, dat kan iedereen. Maar als jouw top al 'slecht' is dan houdt het snel op.
 
Klopt op de motor kan men niet fysiek een remingreep doen.
ik vond dat wel een voordeel bij motorlessen omdat ik een hele late remmer ben, in de auto vaak een ingreep gehad als ik ergens op af kwam gereden maar op de motor dus nooit.als bij de auto de examinator het anders inschat dan jijzelf hang je al..bij de motor kun je wel in je oortje een remingreep krijgen geloof ik maar dat is natuurlijk beetje nutteloos. ook zitten ze achter je waarop het voor hun nog moeilijker in te schatten is of jij nog op tijd kan remmen.
 
Grappig dat jullie het ook al benoemen. Mijn vriendin zei ook al dat in het verkeer iedereen fouten maakt en eigenlijk heel veel mensen dan gezakt zouden moeten zijn. Als ik afga op mijn eigen gevoel dan zou ik het nu wel redden als ik wel het rijbewijs had gehaald. Het is inderdaad vooral weer geld voor het CBR. Gaat goedkomen, de 13e ga ik een rit neerzetten waar ze het nog jaren over gaan hebben hahahhaha
 
ik zie weggebruikers dagelijks dezelfde fout maken, als ik met de bus bij de halte sta en richting aangeef om de halte te verlaten...





yep, 9 van de 10 rijdt gewoon door.

het zou een (bijna onuitvoerbaar) idee zijn om mensen een her-theorie-examen te laten doen als ze hun rijbewijs (willen) laten verlengen. ik denk dat het gros lopend naar huis mag.
 
ik denk dat het alleen maar kassa is voor het cbr en verder er niks aan toevoegd dat bestuurders er werkelijk beter van worden. iedereen die wel slaagt lapt de regels daarna gewoon weer aan zijn laars.ik heb zelf ook nog niet zo lang geleden theorie gedaan en weet nu ook al niks meer. want wie kan en wil er nu altijd volgens de regeltjes rijden. we zijn mensen geen robots. op het examen .ja dan moet het even. maar zodra je losgelaten word dan doet iedereen het liefste zijn eigen ding.
 
Onlangs was er in het nieuws dat erg slecht gesteld is met de kennis van de meeste verkeersdeelnemers, ook/ voornamelijk van mensen die al jaren hun rijbewijs hebben. Op zich is dat logisch dat je qua niveau iets terugzakt (de een wat meer dan de ander...), vandaar dat de lat ook redelijk hoog licht met de examens bij het CBR omdat wat te compenseren.
 
Onlangs was er in het nieuws dat erg slecht gesteld is met de kennis van de meeste verkeersdeelnemers, ook/ voornamelijk van mensen die al jaren hun rijbewijs hebben. Op zich is dat logisch dat je qua niveau iets terugzakt (de een wat meer dan de ander...), vandaar dat de lat ook redelijk hoog licht met de examens bij het CBR omdat wat te compenseren.


Ik heb in 2006 mijn B gehaald.. nu net mijn A... maar er zijn best wat regels gewijzigd / bijgekomen. en dat is nog maar 11 jaar geleden.. kan je nagaan iemand die al 40 jaar zijn rijbewijs heeft? Toch hou ik mij nog aan heel veel regels, op het spiegelen na (ik hou goed in de gaten wat en wie waar rijd en daar controleer ik op ipv de cbr volgorde spiegelen)

Rotondes zijn een mooi voorbeeld. Als je het goed inschat hoef je niet te stoppen en heb je een vlotte doorstroming.

Echter, iemand die lang geleden zijn rijbewijs heeft gehaald zal geen richting aangeven naar links als hij/zij drie kwart gaat. Zelf ben ik best ongeduldig en kan mij echt irriteren dat mensen de rotonde niet oprijden terwijl ze (makkelijk) al drie keer hadden kunnen gaan..

Om maar een voorbeeld te noemen?
Wat theorie vragen aan mijn vader en kennissen gesteld.. die keken mij echt raar aan. Iedereen heeft bijvoorbeeld een punten rijbewijs, niet alleen beginnende bestuurders...

Tevens vandaag mijn rijbewijs net opgehaald bij het gemeentehuis, eindelijk het A-tje erbij. Net al een rondje gereden op mijn GSX600F uit '99.. heeeeeerlijk! Wel even vreemd en eng zo alleen, maar dat verwdijnt vanzelf :-) *O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
goed bezig Leroy. En inderdaad is het heel erg veranderd. Ik had b in 2000 gehaald en zie enorme verschillen al. En toch ken ik meeste regels nu wel goed maar daar zal het recente theorie verhaal ongetwijfeld een positieve bijdrage aan geleverd hebben.
 
Ik had totaal geen moeite om zonder instructeur te rijden na het behalen van het R bewijs . ik reed al een jaar motor zonder rijbewijs en daarvoor 2 takt brommer waar een 125cc onder lag goed voor 140km p/u

en ik had 2 maanden keihard geleerd voor theorie en slaagde in 1 keer maar nu wil ik het allemaal zo snel mogelijk weer vergeten. zelfs richting naar links geef ik niet aan op rotondes.vaak ook niet als ik eraf ga vergeet ik het.en op mijn Honda XR600 zitten geen knipperlichten en steek ook nooit mijn hand uit. toch stopt iedereen voor me omdat ik duidelijk laat zien door te kijken welke kant ik op ga.
 
Heb mijn instructeur eerlijk gezegd ook geen seconde gemist; de goede man heeft zijn werk goed gedaan dus. Vanochtend wel weer een 'instructeur achter mij' moment toen er een langere tijd een motoragent achter mij aan bleef rijden, tot lang nadat ik uiteindelijk de snelweg opging.
 
Grappig dat jullie het ook al benoemen. Mijn vriendin zei ook al dat in het verkeer iedereen fouten maakt en eigenlijk heel veel mensen dan gezakt zouden moeten zijn. Als ik afga op mijn eigen gevoel dan zou ik het nu wel redden als ik wel het rijbewijs had gehaald. Het is inderdaad vooral weer geld voor het CBR. Gaat goedkomen, de 13e ga ik een rit neerzetten waar ze het nog jaren over gaan hebben hahahhaha

En het hangt denk ik ook nog af van welke examinator je hebt. Ik had een oudere, ervaren man. Superrelaxed, en gaf zelf ook al bij voorbaat aan dat de rit niet perfect hoefde en kon zijn. Maar het overall-plaatje moet goed zijn.

De examinator die jou laat zakken enkel vanwege een voorsorteerfout bekijkt de zaak dan wel behoorlijk met oogkleppen op.
 
Ik heb in 2006 mijn B gehaald.. nu net mijn A... maar er zijn best wat regels gewijzigd / bijgekomen. en dat is nog maar 11 jaar geleden.. kan je nagaan iemand die al 40 jaar zijn rijbewijs heeft? Toch hou ik mij nog aan heel veel regels, op het spiegelen na (ik hou goed in de gaten wat en wie waar rijd en daar controleer ik op ipv de cbr volgorde spiegelen)

Rotondes zijn een mooi voorbeeld. Als je het goed inschat hoef je niet te stoppen en heb je een vlotte doorstroming.

Echter, iemand die lang geleden zijn rijbewijs heeft gehaald zal geen richting aangeven naar links als hij/zij drie kwart gaat. Zelf ben ik best ongeduldig en kan mij echt irriteren dat mensen de rotonde niet oprijden terwijl ze (makkelijk) al drie keer hadden kunnen gaan..

Om maar een voorbeeld te noemen?
Wat theorie vragen aan mijn vader en kennissen gesteld.. die keken mij echt raar aan. Iedereen heeft bijvoorbeeld een punten rijbewijs, niet alleen beginnende bestuurders...

Tevens vandaag mijn rijbewijs net opgehaald bij het gemeentehuis, eindelijk het A-tje erbij. Net al een rondje gereden op mijn GSX600F uit '99.. heeeeeerlijk! Wel even vreemd en eng zo alleen, maar dat verwdijnt vanzelf :-) *O* *O* *O*

Gefeliciteerd en enjoy! *O* :]
 
thanks!

Het went inderdaad erg snel.. vanochtend voor het eerst met de motort naar 't werk..
Ik had verwacht sneller te zijn dan de auto, maar ik ben dan nu wel dwars door de spits geknalt. maar het niet stil staan bevalt erg goed!

Het was erg koud, maar meteen het eerste knooppunt kon ik al filteren, ik merk wel dat ik al snel erg veel vertrouwen kreeg.

Volgende knooppunt moest ik een lus draaien, en keek links naast mij; oom agent op de motort.. ik denk ohohw die ziet dat ik bochten maak als een wijf en die gaat mij staande houden. gelukkig niet het geval.
Al met al 10 minuten langer over gedaan dan verwacht; maar heel veel file gefilterd. Lekker relaxed (maar koud) aangekomen op het werk.

Dit was de hoofd reden om het rijbewijs te halen; van het file gedonder af zijn. en dat is gelukt :} :} :] :]
 
Lekker hoor. Files zijn zo frusterend. Maar met de motor blijf je inderdaad rollen zolang er ruimte is. Ik heb het 1x in de les gedaan en vond het een leuke beleving, meesten maken wat ruimte voor je, op enkelingen na. En als ze geen ruimte maken dan wacht je tot je die wel hebt.
 
Lekker hoor. Files zijn zo frusterend. Maar met de motor blijf je inderdaad rollen zolang er ruimte is. Ik heb het 1x in de les gedaan en vond het een leuke beleving, meesten maken wat ruimte voor je, op enkelingen na. En als ze geen ruimte maken dan wacht je tot je die wel hebt.

of jaag je de motor even in de toeren.. :+ :+

Files zijn opzich niet zo erg.. maar als je stil staat op de hoofdrijbaan; en de invoegers jagen met 80 - 100 langs je heen om hem er dan vol in te rammen.. Niemand gunt elkaar het licht in de ogen. Mijn vermoeden is; dat als wij allemaal wat gemoedelijker gaan worden dat het fileleed een stuk minder erg is, en er waarschijnlijk ook kortere files zijn.

Hoop dat je jouw rijbewijs de volgende keer binnenhaalt!
 
Ik heb nu een half jaar mijn rijbewijs en heb denk ik 1 keer file gereden een klein stukje. Was wel leuk om te doen, andere ervaring.

Verder rij ik nooit woon-werk verkeer ermee en zelden snelweg
 
zelfs richting naar links geef ik niet aan op rotondes.vaak ook niet als ik eraf ga vergeet ik het.en op mijn Honda XR600 zitten geen knipperlichten en steek ook nooit mijn hand uit. toch stopt iedereen voor me omdat ik duidelijk laat zien door te kijken welke kant ik op ga.
Mensen stoppen niet omdat ze zien waar je heen gaat, maar juist omdat ze zitten te twijfelen: waar gaat deze mongool zonder knippers nou heen?!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan