Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou de les zit erop bij de nieuwe rijschool dus bij deze het verslag:

Om maar mee te beginnen: Geweldig!!! Wat een verademing zeg! *O*
Zowel qua motor, qua ervaring en qua lesgeven.

Ik vond de motor helemaal niet zwaar aanvoelen. Ook niet bij de oefeningen

Ik had voorheen nog niet op de weg gereden dus dat was heel even spannend toen ik te horen kreeg dat we dat wel gingen doen en ook de eerste keer voor mij met een oortje. We zijn eerst binnendoor gereden naar het oefen terrein toe.

Eenmaal daar aan gekomen heb ik eerst een paar halve draaien/achtjes zonder pionnen gedaan om een beetje te wennen aan de motor

Daarna begonnen met langzame slalom. Ging uiteraard niet goed want dat is echt mijn zwakke punt. Maar kreeg direct advies in mijn oortje door wat ik verkeerd deed en een uitleg hoe ik het beter kon doen.
Na nog 2 keer fout te doen en nog wat meer advies ging het 1 keer wel goed.

Daarna het achtje, kreeg het advies om iets langzamer te gaan, meer tegen te leunen en nóg verder door te kijken. Ging daarna achter elkaar goed met die tips :t

Nog een paar keer uitwijk gedaan, moest bij het terugsturen meer tegen leunen. Had ik niet eerder te horen gekregen, deze werd gewoon altijd goedgekeurd door de vorige rijschool

Toen de vertragingsoefening en noodstop/precisiestop waarbij ik te hard remde met de voetrem en niet genoeg met de handrem. Na deze tips ging het wel goed

Daarna richting de rijschool gegaan maar dit keer via de snelweg. Gelijk een stuk 100 en 125 gereden! Vond het super gaaf
Wel veel rijwind waardoor in het begin het gevoel kreeg dat mijn helm incl. Camera eraf zou vliegen maar na een paar minuten was ik er wel aan gewend en niks aan de hand :) de camera heeft het allemaal opgenomen

De instructeur vond ook dat het erg goed ging zowel op de weg als dat de oefeningen goed gingen en vind mij wel klaar voor het examen. Voor de zekerheid heb ik nog wel een les voor dinsdag aanstaande geboekt en dan nog een les voor het examen zelf

Vond het echt een hele fijne les, het persoonlijk advies direct na elke oefening werkt echt perfect en zoals ik zei was het een hele verademing

Lang verhaal kort: dat had ik veel eerder moeten doen!
Fijn dat je er weer lol in hebt, zo hoort het ook! Zo hoor je op je motor te zitten: :]

En succes t.z.t. met het afrijden! :t
 
Fijn om te horen, Full Throttle Twisty! Volgens mij kon je wel aardig snel aan die motor wennen. Heb je een lange eerste les gehad daar?
 
Ik heb vanochtend mijn theorie examen gehad en helaas gezakt. Ik moet zeggen dat ik erg verbaasd was, want na mijn idee kon ik alles zo invullen. Ik heb de oefenvragen op TET gemaakt en alle tien de oefenexamens gehaald. Ik vraag me dus erg af of er niet ergens fouten in de oefenvragen van TET zitten, want ik had veel gelijkwaardige vragen. Hoe hebben jullie je voorbereid op je theorie?
 
Laatst bewerkt:
Jammer om te horen Doetje. Volgende keer beter!

Ik had zelf het Vekabest boek doorgenomen, daarna zoveel mogelijk oefenexamens gemaakt, en geoefend op de vragen die ik fout had beantwoord.
 
-O-

Veel oefenexamens doen en vekabestboek doorspitten.
Jammer om te horen Doetje. Volgende keer beter!

Ik had zelf het Vekabest boek doorgenomen, daarna zoveel mogelijk oefenexamens gemaakt, en geoefend op de vragen die ik fout had beantwoord.

Thanks voor de tips! Van vekabest had ik nog niet geboord, maar ik zag dat ze ook een online cursus aanbieden dus dan ga ik dat er even bij doen. :) 30 mei staat de herkansing gepland iig!
 
Fijn dat je er weer lol in hebt, zo hoort het ook! Zo hoor je op je motor te zitten: :]

En succes t.z.t. met het afrijden! :t
Ja inderdaad, het heeft het enthousiasme zeker weer aangewakkerd.

Bedankt!

FIjn dat het nu al positief uitvalt voor je.

Succes met de volgende 2 lessen. Zo te horen gaat het zeker lukken.
Dank je! Ben ik ook blij om dat het positief is. Het geeft weer motivatie om door te zetten


That's the way, a-hah, a-hah, we like it, a-hah a-hah! taadadaa-tadadadaaaadadaaa!
Hahaha, precies :+


Heel mooi, Twisty. Nu ga je je MF naam eer aan doen natuurlijk: full throttle, en veel bochtjes.
Haha uiteraard!
Bochtjes zijn het leukste 8-)

Fijn om te horen, Full Throttle Twisty! Volgens mij kon je wel aardig snel aan die motor wennen. Heb je een lange eerste les gehad daar?
Dank je! Ja ik was al snel gewend eraan, vond het echt een fijne motor
Was een hele andere ervaring

De les was 1.5 uur (in tegenstelling tot de blokken van 2 lesuren die ik voorheen deed), maar had wel het gevoel in die 1.5 uur meer geleerd te hebben dan daarvoor dus wel effectiever

Ik heb vanochtend mijn theorie examen gehad en helaas gezakt. Ik moet zeggen dat ik erg verbaasd was, want na mijn idee kon ik alles zo invullen. Ik heb de oefenvragen op TET gemaakt en alle tien de oefenexamens gehaald. Ik vraag me dus erg af of er niet ergens fouten in de oefenvragen van TET zitten, want ik had veel gelijkwaardige vragen. Hoe hebben jullie je voorbereid op je theorie?

Ik heb 2 weken lang geoefend met de oefenexamens van TET (meerdere malen opnieuw gedaan), het Vekabest theorie boek 2x uitgelezen en de oefenexamens van de Vekabest CD-Rom gedaan.

Wat je ook goed moet onthouden is dat bij theorie de regels boven logica staan. Dus als je een situatie voor je ziet, zou je vaak de neiging hebben om iets 'veilig' op te lossen. Maar dat instinct gevoel moet je negeren, en puur voor de antwoorden gaan zoals voorgeschreven door CBR ook al is dat juist de meest gevaarlijkste oplossing soms :P
 
Ik vandaag mijn 10e les gehad AVB, na 10min voelde ik iets in de achterband, zat er een dikke schroef in... gelukkig ter plaatste tijdelijk kunnen maken door een andere instructeur die ook met zijn leerlingen op hetzelfde terrein bezig was. Maar ondertussen dus ook 10min minder kunnen lessen. (Ik heb lessen van 1 uur) Langzame slalom ging opeens slechter dan vorige keer en rijden uit parkeervak ging ook niet zo lekker.. Kan daar zó van balen dat het me nog steeds niet lukt na 10 lessen. Misschien ben ik wat te kritisch voor mezelf maar toch..


Moest het ff kwijt
 
Ik vandaag mijn 10e les gehad AVB, na 10min voelde ik iets in de achterband, zat er een dikke schroef in... gelukkig ter plaatste tijdelijk kunnen maken door een andere instructeur die ook met zijn leerlingen op hetzelfde terrein bezig was. Maar ondertussen dus ook 10min minder kunnen lessen. (Ik heb lessen van 1 uur) Langzame slalom ging opeens slechter dan vorige keer en rijden uit parkeervak ging ook niet zo lekker.. Kan daar zó van balen dat het me nog steeds niet lukt na 10 lessen. Misschien ben ik wat te kritisch voor mezelf maar toch..


Moest het ff kwijt
Wat zegt je instructeur erover?

Vandaag de tip (persoonlijk advies bij mij dan dus) gekregen om bij de langzame slalom op tijd naar buiten toe te gaan bij de eerste pion en de ruimte te pakken zodat ik goed uitkom bij de volgende

Bij wegrijden uit parkeervak de tip om niet alleen de richting op te kijken waar je naar toe gaat, maar een stukje verder nog
Dus als je naar rechts gaat, kijk je naar rechts en dan iets verder een beetje over je schouder bijna. Handigste daarin is om een orientatiepunt te hebben. Een boom of een paal o.i.d.
Maar je kan ook vragen aan je instructeur om er te gaan staan zodat je naar hem kan kijken


Ik kijk zelf ook regelmatig het AVB filmpje van rdalsem of van mijn huidige rijschool Falke zelf op YouTube
Deze laten alle oefeningen zien & geven daarbij uitleg wat je behoort te doen
 
Laatst bewerkt:
Wat zegt je instructeur erover?

Vandaag de tip (persoonlijk advies bij mij dan dus) gekregen om bij de langzame slalom op tijd naar buiten toe te gaan bij de eerste pion en de ruimte te pakken zodat ik goed uitkom bij de volgende

Bij wegrijden uit parkeervak de tip om niet alleen de richting op te kijken waar je naar toe gaat, maar een stukje verder nog
Dus als je naar rechts gaat, kijk je naar rechts en dan iets verder een beetje over je schouder bijna. Handigste daarin is om een orientatiepunt te hebben. Een boom of een paal o.i.d.
Maar je kan ook vragen aan je instructeur om er te gaan staan zodat je naar hem kan kijken


Ik kijk zelf ook regelmatig het AVB filmpje van rdalsem of van mijn huidige rijschool Falke zelf op YouTube
Deze laten alle oefeningen zien & geven daarbij uitleg wat je behoort te doen



Ja, ik merkte dat inderdaad ook vorige les dat als ik eerder om de eerste pion heenga ik beter uit kom! Vandaag zat ik teveel te klojen met me snelheid constant houden.. Als tip bij het parkeervak gaf hij aan dat ik me been er wat langer uit mag laten hangen en pas na de bocht aan de motor mag zetten zodat ik automatisch meer de goede kant opleun en de motor makkelijker de bocht om krijg. Dit hielp mij zeker.

De filmpjes van rdalsem kijk ik ook allemaal en die zijn zekers behulpzaam!! Ook qua AVD tips weet ik nu al veel meer dan dat ik in mijn les gehad heb! Toch lijkt de AVB een makkie als je hem die ziet doen en denk ik kom op zeg dit moet mij toch ook gewoon lukken.
 
Wat fijn Full Throttle Twisty! Gaat zo helemaal goedkomen met je! :t

Balen Doetje94... Heb je wel kunnen zien wat je fout hebt gedaan? Ik heb het boek van Verjo gebruikt voor de theorie en heb ook veel oefenexamens gemaakt, vooral dat laatste is ook mijn tip.

Motorbabe1995, ik herken je verhaal wel, ik ben ook veel te kritisch, veel te veel in mijn hoofd bezig en ik kan er zo van balen als iets niet lukt. Maar dat komt helemaal goed, probeer het los te laten, voor je de oefening ingaat een keer diep in- en uitademen, schouders ontspannen en gewoon denken 'dit is leuk en het gaat me lukken!'. :)
 
@motorbabe: Probeer achter in het parkeervak te staan. Dan een klein stukje rechtdoor te gebruiken om weg te rijden en dan pas te sturen. Dus eerst de snelheid reguleren op het kleine stukje dan pas de bocht om.

En soms gaat de ene oefening de ene keer beter dan de andere. Dat hoort bij de leerperiode.

Bij de slalom kun je nog proberen om als je nu elke keer de rechterkant van de eerste pion pakt de linkerkant te nemen. Soms voelt dat beter. Bij mij wel in ieder geval. Voor de uitvoering van de oefening maakt de route niet uit zeg maar.

Probeer ook ruim voor de pionnen de snelheid al goed te reguleren. Dit helpt om je daarna te concentreren op de pionnen. Overigens nooit naar de eerste kijken. dan rijd je deze zeker om ;)

Succes verder.
 
Die filmpjes hielpen mij ook enorm. En idd eerste slinger bij langzame slalom op tijd doen geeft ruimte om foutjes te maken en toch te kunnen corrigeren.
 
Bij een slalom moet je niet kijken naar de pylon waar je op af rijdt. Je moet al naar de volgende kijken, zodat je daarvoor goed uitkomt. Je kijkt steeds naar de pylon eentje verder. En dan gaat het vanzelf, want dan rij je niet dicht langs de pylon maar er ruim omheen. Je moet het dichtst bij de pylon zijn als je er al zowat voorbij bent.
 
@Thrive Bedankt voor je reactie! Ik vind het inderdaad lastig als het even tegen zit want ik weer dat ik het 21-06 gewoon goed moet gaan doen om het te halen. En als het dan nu ff niet lekker gaat begin ik bang te worden dat ik zal gaan zakken.. Moet echt weer even positief gaan denken. Morgenochtend heb ik weer les en hoop echt dat ik mijn zelfvertrouwen dan weer wat terug krijg.


@Patrick Is het niet zo dat je bij je examen met je wiel tussen die pionnen moet gaan staan om weg te rijden? Volgens mij mag je toch niet verder naar achteren staan?

Goede tip van de slalom, ik heb hem inderdaad altijd op de zelfde manier ingereden, misschien morgen is de andere kant proberen!
 
@Motorbabe: Bij mij zij de instructeur dat het niet uitmaakt hoe je in het vak staat. Kan natuurlijk wel zijn dat als je al scheef de linkerkant op staat (omdat dat je goede bocht is) de examinator je dan de rechterkant op stuurt. In de praktijk sta je ook niet op de rand met de motor. Maar middenin het vak. Omdat je veelal hoger bent dan de auto's kun je er dan in de praktijk overheen kijken. (Correct me if i am wrong)

Luister bovenal naar je instructeur. Die ziet wat je doet. Hij kan ook de enige juiste tips geven bij wat er op dat moment wel of niet goed gaat omdat hij het kan zien.

Succes morgen.
 
Met het wegrijden uit het parkeervak moest ik echt met m'n voorwiel bij de pionnen stil staan. En dan netjes in het midden natuurlijk. Wat ik een handigheidje vond, is om de koppeling pas volledig los te laten als je het bochtje hebt gemaakt. Doe je dat in de bocht, heb je kans dat je 'm te abrupt laat schieten, en dan ligt je focus meer op het corrigeren dan het bochtje netjes afmaken.

Overigens moet je je niet al te druk maken over het aantal lessen. Sommige mensen hebben het na 2 lessen al onder de knie, anderen doen er wat langer over. So be it. Uiteindelijk valt het kwartje en haal jij het ook gewoon!
 
Allen die nog examen moeten doen: ik heb het ook gehaald, dus er is geen enkele reden waarom jullie het niet zouden kunnen halen. Zet 'm op en laat die examinator een poepie ruiken!
 
Ik kreeg van iemand de tip mee om m'n been/voet juist wat verder naar voren te zetten met het wegrijden uit parkeervak. Heeft mij wel een aantal keer geholpen tijdens de AVB oefening. In het verkeer lukt 't me nu gewoon met m'n been op een normale positie overigens.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan