Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb nu sinds gister me A op me rijbewijs staan en geloof me het is belachelijk mooi.....gewoon kunnen rijden wanneer je wilt en waar je naartoe wilt is freedom op en top! Heb er pas een paar mijl (72) opzitten maar ben wel al aan het plannen om een dagje te touren....

Heb vanmiddag frieten gehaald op de moto whahah ieder excuus is er 1 voor mij om ff te rijden!

Voor diegenen die nog moeten beginnen of binnenkort afrijden.....hou je aan die gedachten vast...het is het waard !!

Voor de andere recent in bezit veilige km/mijlen gewenst :] :]
 
Aan de geslaagden: gefeliciteerd! Geniet ervan, het mooie weer is aangebroken, dus kilometers maken :]
 
Leuk he. Ik heb donderdag en vrijdag een motor gehuurd en 737 km gereden. Zoveel geleerd zoveel genoten. Is misschien duur geweest om het te halen maar als je het eenmaal hebt is dat snel vergeten. Dus mensen die lessen hou dit voor ogen!
 
geslaagden, gefeliciteerd! het mooie motorrijweer is er! maar neem wel wat te drinken mee voor onderweg.

@eigen motor: er is niks mis met een eerste motor van een paar jaar oud(er). mijn eerste was er een uit '94, te klein en te traag, maar wel leuk mee gereden. de kans is namelijk best aanwezig dat je je motor een keer neerlegt. en dan komt het krasje of de breuk van een plastic onderdeel niet zo hard aan als bij een nagelnieuwe.

@dure huur: je moet maar zo denken: de kost gaat voor de baat uit. als je niks huurt, of geen eigen motor hebt, krijg je ook geen ervaring en kan je je afvragen waarom je überhaupt je motorrijbewijs hebt gehaald als je er niks mee doet...

veel :] plezier!
 
Alle geslaagden gefeliciteerd! *O*

Geniet van het heerlijke weer dames en heren, beetje te warm misschien in je motorkleding :9 . Ik mag vanmiddag weer een rondje op de motor!
 
Iedereen die geslaagd is: Gefeliciteerd :D

Ik hoop er wat motivatie van te krijgen want tot nu toe vind ik mn lessen alleen leuk als we echt de weg op gaan en zelfs dan heb ik soms een vreemd gevoel en vraag ik me af waar ik het voor doe.. Het lijkt me heerlijk om het rijbewijs te hebben uiteindelijk maar ik ga niet met plezier naar mn lessen.. vraag me af of dat normaal is.

Mijn partner gaat wel graag. Hij kan er ook beter tegen dat de instructeur wat directer/harder is en ik ben daar iets te gevoelig voor.

Ik heb even wat vragen aan jullie wat betreft van rijstrook wisselen, want het kijken moet nog gewenning worden. (in de auto gaat het allemaal zo vanzelf).
Ik reed op de linkerrijstrook en even later moesten we naar links dus nog een baantje opschuiven. Toen werd de instructeur een beetje boos dat ik niet NOG een keer naar links keek maar ik reed al helemaal links dus ik dacht.. welke malloot gaat er dan links langs mij terwijl ik al helemaal links rijd.

Ook met invoegen/ritsen. Ik keek goed, ook dode hoek, en ik kon invoegen (dacht ik), tot er een auto met 80 km per uur dacht nog even snel erlangs te kunnen en voorbij/tussen mij en mijn partner te komen. Dus de instructeur weer boos, dat ik niet goed keek, maar toen ik keek was de auto nog zo ver weg.. Ik word hier dus super onzeker van en mijn zin in lessen neemt af als ik zo word aangesproken :(

De heerlijke bochten hier op 80 wegen zijn zo fijn en daar geniet ik wel echt van.

Edit: ik hoor ook verhalen van vrienden die lessen bij andere rijscholen en zij hebben dan zo'n lol met hun instructeur, die ook dingen voor doet. Die van mij rijdt achter ons met een auto dus rijdt zelf geen motor, ook niet met voor doen.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen die geslaagd is: Gefeliciteerd :D

Ik hoop er wat motivatie van te krijgen want tot nu toe vind ik mn lessen alleen leuk als we echt de weg op gaan en zelfs dan heb ik soms een vreemd gevoel en vraag ik me af waar ik het voor doe.. Het lijkt me heerlijk om het rijbewijs te hebben uiteindelijk maar ik ga niet met plezier naar mn lessen.. vraag me af of dat normaal is.

Mijn partner gaat wel graag. Hij kan er ook beter tegen dat de instructeur wat directer/harder is en ik ben daar iets te gevoelig voor.

Ik heb even wat vragen aan jullie wat betreft van rijstrook wisselen, want het kijken moet nog gewenning worden. (in de auto gaat het allemaal zo vanzelf).
Ik reed op de linkerrijstrook en even later moesten we naar links dus nog een baantje opschuiven. Toen werd de instructeur een beetje boos dat ik niet NOG een keer naar links keek maar ik reed al helemaal links dus ik dacht.. welke malloot gaat er dan links langs mij terwijl ik al helemaal links rijd.

Ook met invoegen/ritsen. Ik keek goed, ook dode hoek, en ik kon invoegen (dacht ik), tot er een auto met 80 km per uur dacht nog even snel erlangs te kunnen en voorbij/tussen mij en mijn partner te komen. Dus de instructeur weer boos, dat ik niet goed keek, maar toen ik keek was de auto nog zo ver weg.. Ik word hier dus super onzeker van en mijn zin in lessen neemt af als ik zo word aangesproken :(

De heerlijke bochten hier op 80 wegen zijn zo fijn en daar geniet ik wel echt van.

Hey Seff, wat vervelend om te horen dat jou zin om te rijden verminderd. wat uiteraard een grote rol kan spelen hierin is je instructeur. als jij voor jou gevoel een lul van een instructeur hebt kan de beste meneer of mevr nog zo haar best doen maar zal je niet een klik krijgen met die persoon waardoor je lessen eronder zullen leiden. en dat is zonder van je tijd en geld.

Ik zou hierin met je partner ook even over praten wat zijn ervaringen zijn met deze instructeur en wellicht een andere rijschool opzoeken.

Enige tips wat betreft het kijken, als kersverse geslaagd motorrijder: doe wat kijken betreft alsof je idd in de auto zit. Sla je links af dan Rechter spiegel -> linker spiegel -> schouder/dode hoek en gaan idem voor rechtsaf.

Wat ook veel wil helpen als lessende/beginnende rijder en wat mij enorm geholpen heeft is YouTube. De filmpjes van Robert Dalsem en Motordome zijn perfect hiervoor. je krijgt als het ware les zonder te betalen en kan aan de lesser zien hoe en wat en waarom die gecorrigeerd word....erg leerzaam vond ik ze iig !

Robert Dalsem: Rijschool Dalsem
rijschool Motordome: Rijschool MOTODROME

Gr Sandor
 
Hey Seff, wat vervelend om te horen dat jou zin om te rijden verminderd. wat uiteraard een grote rol kan spelen hierin is je instructeur. als jij voor jou gevoel een lul van een instructeur hebt kan de beste meneer of mevr nog zo haar best doen maar zal je niet een klik krijgen met die persoon waardoor je lessen eronder zullen leiden. en dat is zonder van je tijd en geld.

Ik zou hierin met je partner ook even over praten wat zijn ervaringen zijn met deze instructeur en wellicht een andere rijschool opzoeken.

Enige tips wat betreft het kijken, als kersverse geslaagd motorrijder: doe wat kijken betreft alsof je idd in de auto zit. Sla je links af dan Rechter spiegel -> linker spiegel -> schouder/dode hoek en gaan idem voor rechtsaf.

Wat ook veel wil helpen als lessende/beginnende rijder en wat mij enorm geholpen heeft is YouTube. De filmpjes van Robert Dalsem en Motordome zijn perfect hiervoor. je krijgt als het ware les zonder te betalen en kan aan de lesser zien hoe en wat en waarom die gecorrigeerd word....erg leerzaam vond ik ze iig !

Robert Dalsem: Rijschool Dalsem
rijschool Motordome: Rijschool MOTODROME

Gr Sandor

Ja, die filmpjes zijn echt heel fijn :D ik moet ze echt vaker gaan kijken maar ik vind er de tijd nog niet voor, haha.

Met mijn partner al besproken maar hij vind de instructeur wel oke. Hij snapt wel dat het voor mij wat heftiger is omdat ik wat gevoelig ben en dat dat zelfs averechts werkt. Gisteren weer een rijles gehad en het ging opzich prima, maar door dat invoegverhaal toch weer zo nerveus en onzeker geworden -O-. Ook omdat ik schrok van wat er in mn oortje gezegd werd en je niets terug kan zeggen zeg maar, haha.

Thans voor je tips :)
 
Iedereen die geslaagd is: Gefeliciteerd :D

Ik hoop er wat motivatie van te krijgen want tot nu toe vind ik mn lessen alleen leuk als we echt de weg op gaan en zelfs dan heb ik soms een vreemd gevoel en vraag ik me af waar ik het voor doe.. Het lijkt me heerlijk om het rijbewijs te hebben uiteindelijk maar ik ga niet met plezier naar mn lessen.. vraag me af of dat normaal is.

Mijn partner gaat wel graag. Hij kan er ook beter tegen dat de instructeur wat directer/harder is en ik ben daar iets te gevoelig voor.

Ik heb even wat vragen aan jullie wat betreft van rijstrook wisselen, want het kijken moet nog gewenning worden. (in de auto gaat het allemaal zo vanzelf).
Ik reed op de linkerrijstrook en even later moesten we naar links dus nog een baantje opschuiven. Toen werd de instructeur een beetje boos dat ik niet NOG een keer naar links keek maar ik reed al helemaal links dus ik dacht.. welke malloot gaat er dan links langs mij terwijl ik al helemaal links rijd.

Ook met invoegen/ritsen. Ik keek goed, ook dode hoek, en ik kon invoegen (dacht ik), tot er een auto met 80 km per uur dacht nog even snel erlangs te kunnen en voorbij/tussen mij en mijn partner te komen. Dus de instructeur weer boos, dat ik niet goed keek, maar toen ik keek was de auto nog zo ver weg.. Ik word hier dus super onzeker van en mijn zin in lessen neemt af als ik zo word aangesproken :(

De heerlijke bochten hier op 80 wegen zijn zo fijn en daar geniet ik wel echt van.

Edit: ik hoor ook verhalen van vrienden die lessen bij andere rijscholen en zij hebben dan zo'n lol met hun instructeur, die ook dingen voor doet. Die van mij rijdt achter ons met een auto dus rijdt zelf geen motor, ook niet met voor doen.
Je zou kunnen proberen een gesprek aan te gaan met de instructeur en daarin zeer duidelijk maken dat je niet gecharmeerd bent van zijn aanpak/manier van aanspreken en dat dit jou onzeker maakt. Geef daarbij ook aan wat voor jou wel zou werken en zou helpen bij het leerproces.

Mocht de instructeur jou hierin niet tegemoet (willen) komen dan zou ik zeker aanraden om te switchen van rijschool. Met of zonder partner dat maakt niet uit want je moet het uiteindelijk allemaal zelf kunnen en doen.

Onzekerheid en tegenzin gaan je opbreken of er zelfs voor zorgen dat je er helemaal mee stopt.

Ik ben zelf ook van rijschool gewisseld en voor mij was dat een hele verademing. Veel betere instructies en betere klik waardoor ik minder lessen nodig heb gehad en in 1 keer geslaagd

Qua kijken heb ik het zo geleerd:
Voor naar links verplaatsen: rechter spiegel, linker spiegel, linker schouder en daarna richtingaanwijzer aanzetten vervolgens nogmaals linker schouder kijken en dan pas gaan.
Voor naar rechts vice versa

Nogmaals: Nee het is niet normaal dat je met zo'n grote tegenzin en onzekerheid naar de les gaat en je zou er zeker iets aan moeten doen. Een gesprekje met de instructeur of switchen van rijschool
 
Seff, ik denk dat dit voor velen van ons wel herkenbaar is.

Zelf vond ik de AVB lessen duidelijk minder leuk, vooral omdat ik moeite had met enkele langzame oefeningen. Maar dat hoort er nou eenmaal bij, daar moet je gewoon doorheen. Als je dat eenmaal hebt gehaald, worden de lessen ook veel leuker, vind ik.

Een snauwende instructeur helpt ook niet echt mee voor je motivatie en zelfvertrouwen. Vaak is het ook zo dat dat dan de manier van lesgeven is van die persoon. De één heeft er baat bij, de ander totaal niet. Je kan aangeven dat het wel iets kalmer mag, maar ik denk dat je er beter aan doet om van instructeur te switchen, mocht het echt niet lekker werken. En dat kan je het beste zo snel mogelijk doen. Zo iemand moet jou niet belemmeren in het halen van je rijbewijs, toch?
 
Nogmaals: Nee het is niet normaal dat je met zo'n grote tegenzin en onzekerheid naar de les gaat en je zou er zeker iets aan moeten doen. Een gesprekje met de instructeur of switchen van rijschool
:^ :^

En jij kunt het weten :Y

Het hoeft natuurlijk ook helemaal geen slechte instructeur te zijn - sommige mensen liggen elkaar gewoon wat minder. Niks mis mee, wel iets dat je gewoon kunt veranderen. Concurrentie genoeg toch? :)
 
Bedankt iedereen. Ik heb in het begin wel aangegeven dat ik faalangst heb en gevoelig ben. Nu wil ik niet zielig overkomen want het belemmerd mij totaal niet in het dagelijksleven hoor haha.

En inderdaad, sommige mensen liggen je gewoon wel en anderen niet. En dat geldt voor bepaalde aanpak van lesgeven ook.

Ik heb maandag nog een rijles en dinsdag theorie examen, daarna maar eens kijken wat voor mij het beste werkt.

Het is dus helemaal niet vreemd om van rijschool te switchen? Ik had afgelopen weken echt het gevoel dat dat een no-go was, dus het idee dat dat gewoon niet vreemd is lucht wel op. Het breekt inderdaad echt op, want ik slaap super slecht en ben helemaal (ongezond)gespannen.

(ps: ik ben zo blij dat ik dit forum heb ontdekt :W want ik wilde er echt mee stoppen)
 
Mijn 1e les heb ik ook bjj een andere rijschool gedaan, ik had echt helemaal niets met die vent, en ben ook naar een andere rijschool gegaan.
Ik ben ERG blij met mijn instructeur.

Ik zou nooit les willen van iemand die geen/niet regelmatig motor rijdt.
 
Ik zou nooit les willen van iemand die geen/niet regelmatig motor rijdt.

Ik denk dat dat een belangrijk criterium is om je rijschool te selecteren. Je wilt les van een enthousiaste motorrijder, niet van iemand die het erbij doet. Gelukkig zijn er erg veel instructeurs die ook aan motorsport doen, of VRO's geven, en die dus heel veel rijden. Mijn instructeur indertijd was gestopt met autorijden, hij zei "daar heb ik echt niks mee". Prima instructeur vond ik.
 
iedere zichzelf respecterende motorrijles-instructeur zou op de motor mee moeten rijden, zodat hij je, met zijn motor, dingen voor kan doen.

lessen waarvan je dènkt dat ze je niks leren, kunnen naderhand nog wel eens momenten zijn dat je denkt: hé, daar heb ik toch wat aan gehad.


commentaar, zolang het opbouwend is, is goed. dat de intonatie soms wat te wensen over laat, kan komen door 'de emotie van het moment'. als het alleen maar negatief commentaar is, zou je je eens moeten afvragen of je wel bij de goeie rijschool zit. want het is misschien nog wel veel opbouwender (en motiverender!) om af en toe eens de opmerking te horen: 'ik vind dat we een mooi ritje hebben neergezet, ziet er prima uit'. daar heb je veel meer aan dan alleen maar negatief gelul.

afschuinen: als je het niet zo goed durft (bang om je motor neer te leggen, bijvoorbeeld), vraag je instructeur dan eens om het voor te doen terwijl jij op de buddy zit. echt leerzaam! je kan verder afschuinen dan je denkt. hoe verder je kunt/durft afschuinen, hoe korter je de bochtjes van de AVB-oefeningen kunt maken. maar ook de bochten in het verkeer. dan is een bochtje scherper dan 90 graden ineens niet zo heel moeilijk.

:]
 
Ik vraag me ook af of je je avb ergens anders mag doen dan je avd.
Wij zouden morgen een afspraak maken voor avb voor over 4 weken. Dus ik zing het nog 4 weken uit, of ik start ergens anders (hopelijk niet helemaal opnieuw) en ga daar voor mn avb. ;)
 
Hoe bevalt de rijschool in het algemeen, Seff? Indien de rijschool in orde is en het puur aan de klik tussen jou en de instructeur ligt, zou je eventueel natuurlijk nog kunnen vragen om te lessen bij een andere instructeur, als dat mogelijk is.

Zelf zou ik geen 4 weken wachten. Stel je voor: 4 weken lang met regelmaat worden afgesnauwd, wat jou totaal niet motiveert en je misschien juist onzekerder maakt, in de hoop dat je dan misschien maar het AVB examen haalt. Achteraf gezien heb je dan weer 4 weken verspilt voor jouw gevoel. Dan kan je beter zo snel mogelijk uitwijken naar een andere optie.

Uiteindelijk bepaal je het zelf natuurlijk. Dit is hoe ik er over denk, en ik (en jij waarschijnlijk ook) zou het echt heel zonde vinden als je hierdoor stopt met lessen, terwijl je elders kunt ervaren dat het ook anders kan.
 
Hoe bevalt de rijschool in het algemeen, Seff? Indien de rijschool in orde is en het puur aan de klik tussen jou en de instructeur ligt, zou je eventueel natuurlijk nog kunnen vragen om te lessen bij een andere instructeur, als dat mogelijk is.

Zelf zou ik geen 4 weken wachten. Stel je voor: 4 weken lang met regelmaat worden afgesnauwd, wat jou totaal niet motiveert en je misschien juist onzekerder maakt, in de hoop dat je dan misschien maar het AVB examen haalt. Achteraf gezien heb je dan weer 4 weken verspilt voor jouw gevoel. Dan kan je beter zo snel mogelijk uitwijken naar een andere optie.

Uiteindelijk bepaal je het zelf natuurlijk. Dit is hoe ik er over denk, en ik (en jij waarschijnlijk ook) zou het echt heel zonde vinden als je hierdoor stopt met lessen, terwijl je elders kunt ervaren dat het ook anders kan.

Hij is de enige motor instructeur helaas. En het ligt denk ik niet alleen aan hem want zijn aanpak zou wel kunnen werken voor een ander maar de combinatie hij+ik is gewoon niet oke.

Het gevoel dat ik ergens anders ga lessen geeft al zoveel rust terwijl ik nog een beetje in de oriëntatie fase ben. Dus dat zegt denk ik genoeg :p
 
Hij is de enige motor instructeur helaas. En het ligt denk ik niet alleen aan hem want zijn aanpak zou wel kunnen werken voor een ander maar de combinatie hij+ik is gewoon niet oke.

Het gevoel dat ik ergens anders ga lessen geeft al zoveel rust terwijl ik nog een beetje in de oriëntatie fase ben. Dus dat zegt denk ik genoeg :p
Doorpakken en naar andere rijschool, ook al duurt het dan misschien wat langer. Het belangrijkste is dat je plezier beleeft aan de lessen - en dat je er wat leert natuurlijk, maar dat gaat dan vrijwel vanzelf :t
 
Die van mij rijdt achter ons met een auto dus rijdt zelf geen motor, ook niet met voor doen.

Dat lijkt me niet goed. Iemand die zelf niet motor rijdt kan het niet uitleggen. En voordoen helpt zo veel, als je ziet hoe iemand anders het doet.
 
Hoeveel lessen heb je gehad?
Want morgen een afspraak maken voor avb, dat vind ik nog al wat..
Mijn 1e instructeur zei: 16 uur lessen en dan naar avb, buiten de persoonlijkheids verschillen, vond ik dit bizar lang..

Bij mijn huidige rijschool, na een proefles, had ik direct een examen datum avb gekregen (4juli)

Ik heb ook het gevoel dat hij echt ALLES ziet tot het vervelende af, maar dat vind ik juist wel fijn.
Op verzoek doet hij ALlES voor, als je wil kan je achterop om het “gevoel” te krijgen hoe zo brommer reageert op bepaalde inputs..

En hij heeft de afgelopen 2 jaar 50.000 km op zijn motor gezet. Ervaring heeft hij wel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan