Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Noodstop = z.s.m. stilstaan zonder dat je daarna omvalt. Dus ABS-ingreep, afslaande motor, maakt allemaal niet uit, zolang je maar binnen de gestelde afstand stilstaat met je voetjes aan de grond!

Dat is juist het probleem, juist door de regen kwam ik volgens mij anderhalve meter verder stil dan dat je normaal doet en wat ze verwachten. Terwijl de motor echt hoorbaar aan het remmen is en de remhendel flink loopt te schokken door de ABS.
 
Mijn instructeur wilde juist horen dat ie flink in de ABS dook. Dat was voor hem de bevestiging dat ik er alles uithaalde wat erin zat haha
 
Mijn instructeur wilde juist horen dat ie flink in de ABS dook. Dat was voor hem de bevestiging dat ik er alles uithaalde wat erin zat haha
haha bij mij heeft hij juist liever niet dat hij de ABS in knalt. Belangrijkste voor hem is dat je niet direct die motor naar beneden duwt, lichtelijk opbouwen en dan vol er in. Als je geen ABS hebt dan knal je dan namelijk volgens hem vol onderuit.
 
haha bij mij heeft hij juist liever niet dat hij de ABS in knalt. Belangrijkste voor hem is dat je niet direct die motor naar beneden duwt, lichtelijk opbouwen en dan vol er in. Als je geen ABS hebt dan knal je dan namelijk volgens hem vol onderuit.

Dat is natuurlijk wel zo. Mijn huidige motor heeft geen ABS, en als ik daar gewoon ineens vol in de ankers ga ben ik ook mijn achterwiel kwijt. Gebeurde me een tijdje geleden nog, gelukkig ligt hij dicht genoeg bij de grond om dan nog overeind te blijven... :+

Er is wat mij betreft inderdaad wel wat te zeggen voor het leren een noodstop te maken zonder dat de ABS ingrijpt, zeker aangezien vele beginners zullen starten met een wat oudere motor die geen ABS heeft. Dus dan wordt het rem kort aanleggen en daarna krachtig knijpen, dan sta je in ieder geval stabiel stil als het goed is. Uit ervaring kan ik wel zeggen dat dit je vermoedelijk niet in 1x gaat lukken. Of in 5x. Iets met blijven oefenen.

Dat is juist het probleem, juist door de regen kwam ik volgens mij anderhalve meter verder stil dan dat je normaal doet en wat ze verwachten. Terwijl de motor echt hoorbaar aan het remmen is en de remhendel flink loopt te schokken door de ABS.

Eerlijk gezegd vraag ik me dan af wat ze daarvan zullen zeggen. Op nat wegdek heb je natuurlijk minder grip dan op droog, dus zal je remafstand groter zijn. Dit is bij auto's/fietsen/andere dingen met wielen niet anders. Heeft je instructeur aangegeven dat het fout was?
 
Dat is juist het probleem, juist door de regen kwam ik volgens mij anderhalve meter verder stil dan dat je normaal doet en wat ze verwachten. Terwijl de motor echt hoorbaar aan het remmen is en de remhendel flink loopt te schokken door de ABS.

Bedenkt wel dat je ook al grijpt de ABS in, je nog steeds gewoon moet doorknijpen in de remhendel.
Veel mensen gaan van schrik dan minder hard knijpen, maar dan rem je dus minder hard dan wat kan. Ik kan me bijna niet voorstellen dat als jij vol ABS remt je niet op tijd stil kan staan voor de gegeven noodstop afstand.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij zakt om dat je motor technisch gezien de remafstand niet kan halen, ik denk dus dat je zelf er nog wel meer uit kan halen.
 
Wat betreft nat wegdek en droog wegdek gaf mijn instructeur aan dat je wel wat extra speling krijgt met nat wegdek. Laatste keer op nat wegdek rem oefeningen gedaan en dat ging helemaal prima (moet alleen constanter), vooral het lichtelijk aangrijpen van de voorrem is verdomde lastig. De ene keer te hard de andere keer te zacht. Nu geeft mijn instructeur aan dat hij wel heel streng is, maar les liever een keer te veel dan dat ik op het AVB zit te kloten.
 
Wat betreft nat wegdek en droog wegdek gaf mijn instructeur aan dat je wel wat extra speling krijgt met nat wegdek. Laatste keer op nat wegdek rem oefeningen gedaan en dat ging helemaal prima (moet alleen constanter), vooral het lichtelijk aangrijpen van de voorrem is verdomde lastig. De ene keer te hard de andere keer te zacht. Nu geeft mijn instructeur aan dat hij wel heel streng is, maar les liever een keer te veel dan dat ik op het AVB zit te kloten.

Dit is vaak het geval hoor, een instructeur zal je strenger beoordelen dan de examinator. Zijn slagingspercentage hangt er ook vanaf, wat toch een beetje reclame/visitekaartje is, dus als hij niet vindt dat jij goed genoeg rijdt om examen te doen zal hij dat examen ook niet voor je aanvragen.
 
Heeft je instructeur aangegeven dat het fout was?

Nee, hij gaf alleen aan dat je de rem beter lichter kan inknijpen en dan doordrukken bij nat wegdek zodat de ABS beter werkt. Afstand was naar zijn idee wel iets te ver maar hij vertelde ook dat dit wel vaker gebeurd bij het AVB met nat wegdek en het toch akkoord is. Zolang ze maar zien dat je alles er uit haalt wat de motor kan tijdens de noodstop en recht overeind blijf staan....
 
Dit is vaak het geval hoor, een instructeur zal je strenger beoordelen dan de examinator. Zijn slagingspercentage hangt er ook vanaf, wat toch een beetje reclame/visitekaartje is, dus als hij niet vindt dat jij goed genoeg rijdt om examen te doen zal hij dat examen ook niet voor je aanvragen.

Dat zegt de instructeur zelf ook, hij is strenger dan de examinator. Hij verwacht geen probleem met het AVB volgende week.
 
Dit is vaak het geval hoor, een instructeur zal je strenger beoordelen dan de examinator. Zijn slagingspercentage hangt er ook vanaf, wat toch een beetje reclame/visitekaartje is, dus als hij niet vindt dat jij goed genoeg rijdt om examen te doen zal hij dat examen ook niet voor je aanvragen.

Ja begrijpelijk ook. Ik mag ook wel AVB inplannen, dus het zit wel goed. Ben zelf ook aardig kritish, wat niet altijd meehelpt in de constante uitvoering.
 
Ik heb nu gelukkig alle lessen achter de rug. Veel proefritten gemaakt. Wat dan eigenlijk direct opvalt is het rijden zonder dat er iemand in je oor loopt te tetteren. Je hoeft ook niet meer onverwachts een rotonde op. Rijd zo veel rustiger.
Hoewel me eerste motor een Z900 is wat een beest. Na 1000 km is het vermogen nog steeds gaaf om te ervaren.
BA6E58E3-95D5-4554-A99B-5DC5AF37AFA4.jpeg

Stel je voor hierop te mogen lessen. 125 pk whoop :]
 
Ik heb nu gelukkig alle lessen achter de rug. Veel proefritten gemaakt. Wat dan eigenlijk direct opvalt is het rijden zonder dat er iemand in je oor loopt te tetteren. Je hoeft ook niet meer onverwachts een rotonde op. Rijd zo veel rustiger.
Hoewel me eerste motor een Z900 is wat een beest. Na 1000 km is het vermogen nog steeds gaaf om te ervaren.
Bekijk bijlage 1418811
Stel je voor hierop te mogen lessen. 125 pk whoop :]
Bam! Die is vet👍
 
Hoe zit het als de ABS ingrijpt tijdens de noodstop op het AVB examen? Gisteravond had ik weer les en het regende redelijk. Hierdoor greep bij iedere noodstop de ABS in. Ik ga er van uit dat dit voor het examen geen probleem is. Voor mijn gevoel werd de remweg wel langer dan bij de normale noodstop.
Nou dat gebeurde bij mij dus ook vorige week toen het regende, remmen ging over het algemeen best goed toen ik nog les had op een motor zonder abs. Nu rij ik op een motor met abs en ging het remmen niet goed tijdens de regen. Het schokte steeds en dat maakt dat ik mij onzeker ging voelen. Gisteren weer een droge dag en toen ging de precisie stop weer een stuk beter. Gisteren ook in en uit parkeervak gedaan, hilarisch!! Zie je het voor je, ik 1.60m en 50 kilo en dan een motor van meer dan twee honderd kilo achteruit rijden. Ik Moeder Moeder roepen Hahaha...dat wordt nog een paar keer oefenen.
 
Nou dat gebeurde bij mij dus ook vorige week toen het regende, remmen ging over het algemeen best goed toen ik nog les had op een motor zonder abs. Nu rij ik op een motor met abs en ging het remmen niet goed tijdens de regen. Het schokte steeds en dat maakt dat ik mij onzeker ging voelen. Gisteren weer een droge dag en toen ging de precisie stop weer een stuk beter. Gisteren ook in en uit parkeervak gedaan, hilarisch!! Zie je het voor je, ik 1.60m en 50 kilo en dan een motor van meer dan twee honderd kilo achteruit rijden. Ik Moeder Moeder roepen Hahaha...dat wordt nog een paar keer oefenen.
hahaha dat wordt wel wat ja ;). Vandaag voor de 2de keer de motor laten vallen.... Heel knullig. Was bezig met de vertragingsoefening en bij het draaien deed ik telkens halve draai. Dit was de 2de keer, ik dacht ik probeer het eens heel kort. Nou dat ging dus fout, te langzaam en veelte kort...Instructeur had de lachers op de handen. Uiteindelijk ging het remmen nu mooi constant goed, vertragingsoefening ook uiteindelijk onder de knie. Nu alles nog finetunen en begin september (datum nog niet bekend) voor het AVB. Heb er zin in!
 
hahaha dat wordt wel wat ja ;). Vandaag voor de 2de keer de motor laten vallen.... Heel knullig. Was bezig met de vertragingsoefening en bij het draaien deed ik telkens halve draai. Dit was de 2de keer, ik dacht ik probeer het eens heel kort. Nou dat ging dus fout, te langzaam en veelte kort...Instructeur had de lachers op de handen. Uiteindelijk ging het remmen nu mooi constant goed, vertragingsoefening ook uiteindelijk onder de knie. Nu alles nog finetunen en begin september (datum nog niet bekend) voor het AVB. Heb er zin in!
Ja zo gaat dat met vallen op staan, ik ben nog niet zover om het AVB te doen. Jij veel succes in september!
 
hahaha dat wordt wel wat ja ;). Vandaag voor de 2de keer de motor laten vallen.... Heel knullig. Was bezig met de vertragingsoefening en bij het draaien deed ik telkens halve draai. Dit was de 2de keer, ik dacht ik probeer het eens heel kort. Nou dat ging dus fout, te langzaam en veelte kort...Instructeur had de lachers op de handen. Uiteindelijk ging het remmen nu mooi constant goed, vertragingsoefening ook uiteindelijk onder de knie. Nu alles nog finetunen en begin september (datum nog niet bekend) voor het AVB. Heb er zin in!
Kunt beter nu vallen als straks met je eigen motor. Heb het zelf ook meegemaakt met het lessen. Kreeg gelijk flashbacks maar m'n kindertijd toen ik leerde fietsen zonder zijwieltjes haha!

Succes nog richting je AVB en dan op naar het AVD!
 
Kunt beter nu vallen als straks met je eigen motor. Heb het zelf ook meegemaakt met het lessen. Kreeg gelijk flashbacks maar m'n kindertijd toen ik leerde fietsen zonder zijwieltjes haha!

Succes nog richting je AVB en dan op naar het AVD!
Dank je wel, gaat uiteindelijk wel goedkomen al doe ik er misschien wat langer over.
 
Nou dat gebeurde bij mij dus ook vorige week toen het regende, remmen ging over het algemeen best goed toen ik nog les had op een motor zonder abs. Nu rij ik op een motor met abs en ging het remmen niet goed tijdens de regen. Het schokte steeds en dat maakt dat ik mij onzeker ging voelen. Gisteren weer een droge dag en toen ging de precisie stop weer een stuk beter. Gisteren ook in en uit parkeervak gedaan, hilarisch!! Zie je het voor je, ik 1.60m en 50 kilo en dan een motor van meer dan twee honderd kilo achteruit rijden. Ik Moeder Moeder roepen Hahaha...dat wordt nog een paar keer oefenen.
Ik vond de abs totaal niet vervelend bij de noodstop. Die greep constant in, maar dat was niet erg volgens instructeur en de examinator heeft er ook niets van gezegd. Ging erom dat ik zo snel mogelijk stil stond en rechtop bleef. Eerste keer dacht ik wel "huh, wat is dat?", maar na uitleg heb ik er nooit meer over nagedacht.
Haha, dat lopend parkeren herken ik. Anderen lopen alsof ze met de fiets aan de hand lopen en ik maar duwen en buiten adem als ik bij die laatste pion sta. Op mijn AVB kreeg ik die meteen als eerste, de opmerking van de examinator "Zo, het zwaarste heb je nu gehad, haha". _O-
Succes richting je AVB, komt echt goed! Het is mij ook gelukt met mijn 1.58m en 50 kilo.
Mag ik trouwens vragen welke kleding jij hebt? En dan vooral je jas als die waterdicht is? Ik heb geen motorkledingzaken in de buurt en dan heb ik een beetje een idee waar ik online op kan zoeken. Ik draag nu zelf de Alpinestars Eloise, maar dat is een doorwaai jackje. Was het enige dat ik toentertijd gevonden heb dat goed paste. Gelukkig nog geen regen gehad tijdens de lessen.
 
Mag ik trouwens vragen welke kleding jij hebt? En dan vooral je jas als die waterdicht is? Ik heb geen motorkledingzaken in de buurt en dan heb ik een beetje een idee waar ik online op kan zoeken. Ik draag nu zelf de Alpinestars Eloise, maar dat is een doorwaai jackje. Was het enige dat ik toentertijd gevonden heb dat goed paste. Gelukkig nog geen regen gehad tijdens de lessen.

Ik heb de Rev'it Jupiter-jas. Zitten meerdere lagen in die je eruit kan ritsen (zodat ie warm is in de winter, maar ook goed te dragen in de zomer) en hij is waterdicht! Afgelopen vrijdag onverwacht een stuk door de regen geregend, maar was nog helemaal droog onder m'n motorkleding. Spul van Rev'it is sowieso prima en niet eens belachelijk prijzig.
 
Ik heb de Rev'it Jupiter-jas. Zitten meerdere lagen in die je eruit kan ritsen (zodat ie warm is in de winter, maar ook goed te dragen in de zomer) en hij is waterdicht! Afgelopen vrijdag onverwacht een stuk door de regen geregend, maar was nog helemaal droog onder m'n motorkleding. Spul van Rev'it is sowieso prima en niet eens belachelijk prijzig.
Nou ik heb een Rev'it Flare jas, zelfde principe als de Jupiter alleen dan in een andere kleur + capuchon. Maar als het een beetje warm is buiten dan is die jas aan de binnekant zeiknat van het zweet (binnenvoering er al uit gerist). Dat vind ik wel een nadeel..
 
Met echt warm weer is een waterdichte jas altijd een drama. Of het nou goretex is of een ander top materiaal...
Enkel bij goede ventilatie kan je het redden, maar het moeite wel heel mooi ontworpen zijn (lees duur) wil die combinatie lukken. Zelfs bij outdoor kleding heb ik dat nog niet gezien.
 
Nou ik heb een Rev'it Flare jas, zelfde principe als de Jupiter alleen dan in een andere kleur + capuchon. Maar als het een beetje warm is buiten dan is die jas aan de binnekant zeiknat van het zweet (binnenvoering er al uit gerist). Dat vind ik wel een nadeel..

Hmm, ik moet zeggen dat ik het persoonlijk bij een beetje warm wel mee vind vallen. Maar op de dagen dat het gewoon warm is, is deze jas ook niet echt prettig meer inderdaad. Daarvoor ga ik nog een doorwaaijasje aanschaffen.
 
Kunt beter nu vallen als straks met je eigen motor. Heb het zelf ook meegemaakt met het lessen. Kreeg gelijk flashbacks maar m'n kindertijd toen ik leerde fietsen zonder zijwieltjes haha!

Succes nog richting je AVB en dan op naar het AVD!
Haha ja, mijn instructeur zij al. Dat die motor valt maakt mij niet zo veel uit, dat jij nu misschien een deuk in je zelfvertrouwen hebt dat is kutter. Nu viel dat gelukkig allemaal wel mee. Over die noodstop, had nog nagevraagd. Toch liever dat de motor niet afslaat, blijkbaar keuren sommige examinatoren dat af.
 
Haha ja, mijn instructeur zij al. Dat die motor valt maakt mij niet zo veel uit, dat jij nu misschien een deuk in je zelfvertrouwen hebt dat is kutter. Nu viel dat gelukkig allemaal wel mee. Over die noodstop, had nog nagevraagd. Toch liever dat de motor niet afslaat, blijkbaar keuren sommige examinatoren dat af.

2 weken geleden samen met een ander gelest, die had in die week zijn AVB examen en liet bij het wegrijden uit het parkeervak de motor 2 x op zijn kant vallen. Dan ga je niet lekker ontspannen naar je AVB. Hij is gelukkig wel geslaagd.

Ik had van de week ook dat ik de motor liet afslaan bij de noodstop, te laat met de koppeling. Volgens de instructeur wordt hij dan wel afgekeurd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan