Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Suzuki sv650a vind ik een mooi ding. Ik wacht nog even met de aanschaf met een motor. Bij mooi weer ga ik er wel een paar testen.
Triumph street triple RS 765 ben ik ook fan van :).
en jij?
Die Suzuki is een leuk ding. Nee, ik ben mij nog aan het orienteren ! Ik ben sowieso geen winterrijder, dus ik heb nog even te brainstormen.
 
Vandaag heb ik mijn Avb kunsten mogen laten zien. Samen met een andere leerling en de instructeur een mooie route binnendoor mogen rijden van Eijsden naar Susteren(zuid Limburg). Normaal is dat een half uurtje autobaan en nu een dik uur binnendoor gereden.

Eerst het officiële gedeelte met de examinator en toen kon het beginnen.
Als eerste lopend het parkeer vak in en weer uit. Daarna gelijk de langzame slalom. Onderweg erheen begonnen de zenuwen toch wat te gieren en ja hoor 2 pionnen om. 2e keer ging het goed. Toen kon ik de halve draai links om maken, ook daar weer en pion meegepakt. 2e keer ging het bijna perfect. Poe poe dat gedeelte had ik erop zitten. Wist van mezelf ook dat deze mijn grootste struikel blok gingen zijn.
Daarna de noodstop en precisie stop en deze gingen gelukkig meteen goed. Hierna kwam de vertragings oefening en ook deze gelukkig meteen goed. Als laatste kwam de uitwijk oefenening met lessen vond ik dit altijd 1 van de makelijkste oefeningen en alsof het zo moest zijn, de eerste keer was mijn snelheid iets te laag en de 2e keer stuurde ik volgens de examinator al voor het poortje na links.
Daarna een stevige hand gekregen met de mededeling je bent geslaagd.

Eerst nog gewacht op de mede leerling en ook deze was geslaagd. Beide stonden we heel vrolijk bij de motor helemaal in onze nopjes dat we geslaagd waren. Komt dat de instructeur aan. Nou mannen gefeliciteerd met het behalen van je Avb we gaan nu terug rijden en dit keer gaan we eens fatsoendelijk rijden en niet dat slap gedoe zoals we zijn gekomen. En pats daar ging het blije gevoel. Ff de verbeter punten door genomen hoe we wel moesten rijden en kijken en toen konden we aan de terugweg beginnen. Het is uiteindelijk nog een hele leuke rit richting huis geworden met veel diverse situaties erin.

Mijn avond kan in ieder geval niet meer stuk...
 
Vandaag heb ik mijn Avb kunsten mogen laten zien. Samen met een andere leerling en de instructeur een mooie route binnendoor mogen rijden van Eijsden naar Susteren(zuid Limburg). Normaal is dat een half uurtje autobaan en nu een dik uur binnendoor gereden.

Eerst het officiële gedeelte met de examinator en toen kon het beginnen.
Als eerste lopend het parkeer vak in en weer uit. Daarna gelijk de langzame slalom. Onderweg erheen begonnen de zenuwen toch wat te gieren en ja hoor 2 pionnen om. 2e keer ging het goed. Toen kon ik de halve draai links om maken, ook daar weer en pion meegepakt. 2e keer ging het bijna perfect. Poe poe dat gedeelte had ik erop zitten. Wist van mezelf ook dat deze mijn grootste struikel blok gingen zijn.
Daarna de noodstop en precisie stop en deze gingen gelukkig meteen goed. Hierna kwam de vertragings oefening en ook deze gelukkig meteen goed. Als laatste kwam de uitwijk oefenening met lessen vond ik dit altijd 1 van de makelijkste oefeningen en alsof het zo moest zijn, de eerste keer was mijn snelheid iets te laag en de 2e keer stuurde ik volgens de examinator al voor het poortje na links.
Daarna een stevige hand gekregen met de mededeling je bent geslaagd.

Eerst nog gewacht op de mede leerling en ook deze was geslaagd. Beide stonden we heel vrolijk bij de motor helemaal in onze nopjes dat we geslaagd waren. Komt dat de instructeur aan. Nou mannen gefeliciteerd met het behalen van je Avb we gaan nu terug rijden en dit keer gaan we eens fatsoendelijk rijden en niet dat slap gedoe zoals we zijn gekomen. En pats daar ging het blije gevoel. Ff de verbeter punten door genomen hoe we wel moesten rijden en kijken en toen konden we aan de terugweg beginnen. Het is uiteindelijk nog een hele leuke rit richting huis geworden met veel diverse situaties erin.

Mijn avond kan in ieder geval niet meer stuk...
Gefeliciteerd!
 
Vandaag heb ik mijn Avb kunsten mogen laten zien. Samen met een andere leerling en de instructeur een mooie route binnendoor mogen rijden van Eijsden naar Susteren(zuid Limburg). Normaal is dat een half uurtje autobaan en nu een dik uur binnendoor gereden.

Eerst het officiële gedeelte met de examinator en toen kon het beginnen.
Als eerste lopend het parkeer vak in en weer uit. Daarna gelijk de langzame slalom. Onderweg erheen begonnen de zenuwen toch wat te gieren en ja hoor 2 pionnen om. 2e keer ging het goed. Toen kon ik de halve draai links om maken, ook daar weer en pion meegepakt. 2e keer ging het bijna perfect. Poe poe dat gedeelte had ik erop zitten. Wist van mezelf ook dat deze mijn grootste struikel blok gingen zijn.
Daarna de noodstop en precisie stop en deze gingen gelukkig meteen goed. Hierna kwam de vertragings oefening en ook deze gelukkig meteen goed. Als laatste kwam de uitwijk oefenening met lessen vond ik dit altijd 1 van de makelijkste oefeningen en alsof het zo moest zijn, de eerste keer was mijn snelheid iets te laag en de 2e keer stuurde ik volgens de examinator al voor het poortje na links.
Daarna een stevige hand gekregen met de mededeling je bent geslaagd.

Eerst nog gewacht op de mede leerling en ook deze was geslaagd. Beide stonden we heel vrolijk bij de motor helemaal in onze nopjes dat we geslaagd waren. Komt dat de instructeur aan. Nou mannen gefeliciteerd met het behalen van je Avb we gaan nu terug rijden en dit keer gaan we eens fatsoendelijk rijden en niet dat slap gedoe zoals we zijn gekomen. En pats daar ging het blije gevoel. Ff de verbeter punten door genomen hoe we wel moesten rijden en kijken en toen konden we aan de terugweg beginnen. Het is uiteindelijk nog een hele leuke rit richting huis geworden met veel diverse situaties erin.

Mijn avond kan in ieder geval niet meer stuk...
Gefeliciteerd! Op na het AVD, weet je al wanneer je dit examen hebt?
 
Vandaag heb ik mijn Avb kunsten mogen laten zien. Samen met een andere leerling en de instructeur een mooie route binnendoor mogen rijden van Eijsden naar Susteren(zuid Limburg). Normaal is dat een half uurtje autobaan en nu een dik uur binnendoor gereden.

Eerst het officiële gedeelte met de examinator en toen kon het beginnen.
Als eerste lopend het parkeer vak in en weer uit. Daarna gelijk de langzame slalom. Onderweg erheen begonnen de zenuwen toch wat te gieren en ja hoor 2 pionnen om. 2e keer ging het goed. Toen kon ik de halve draai links om maken, ook daar weer en pion meegepakt. 2e keer ging het bijna perfect. Poe poe dat gedeelte had ik erop zitten. Wist van mezelf ook dat deze mijn grootste struikel blok gingen zijn.
Daarna de noodstop en precisie stop en deze gingen gelukkig meteen goed. Hierna kwam de vertragings oefening en ook deze gelukkig meteen goed. Als laatste kwam de uitwijk oefenening met lessen vond ik dit altijd 1 van de makelijkste oefeningen en alsof het zo moest zijn, de eerste keer was mijn snelheid iets te laag en de 2e keer stuurde ik volgens de examinator al voor het poortje na links.
Daarna een stevige hand gekregen met de mededeling je bent geslaagd.

Eerst nog gewacht op de mede leerling en ook deze was geslaagd. Beide stonden we heel vrolijk bij de motor helemaal in onze nopjes dat we geslaagd waren. Komt dat de instructeur aan. Nou mannen gefeliciteerd met het behalen van je Avb we gaan nu terug rijden en dit keer gaan we eens fatsoendelijk rijden en niet dat slap gedoe zoals we zijn gekomen. En pats daar ging het blije gevoel. Ff de verbeter punten door genomen hoe we wel moesten rijden en kijken en toen konden we aan de terugweg beginnen. Het is uiteindelijk nog een hele leuke rit richting huis geworden met veel diverse situaties erin.

Mijn avond kan in ieder geval niet meer stuk...

Gefeliciteerd! :t Lekker om dan ook nog te kunnen genieten van het ritje terug.
 
Gefeliciteerd! Op na het AVD, weet je al wanneer je dit examen hebt?
Wanneer ik Avd examen ga hebben weet ik nog niet. Zit een beetje met het plannen van lessen. De rijschool waar ik les op is een 1 mans zaakje. Heb het zelf momenteel heel druk. Overdag moet ik werken en op zaterdag is de vrouw aan het werk en heb ik een zoon van 8 en een dochter van 3 die ik helaas niet in mijn binnenzak kan mee nemen.
Op zondag morgen geeft hij ook les alleen geen Avd omdat dat weinig zin heeft er is dan relatief weinig verkeer op de weg tegenover doordeweeks. De avond uren lukt nu ook niet meer omdat hij dan niet goed kan zien wat ik doe.

Op het werk heb ik wel kunnen regelen dat ik soms een halve dag verlof kan pakken maar ook daar hebben we op het moment top drukte. En links en rechts ben ik babysitters aan het charteren zodat ik ook een zaterdag middag kan. De zaterdag ochtend mag ik het voetbalteam waar de zoon in speelt coachen.

Gisteren heb ik wel gevraagd hoeveel lessen hij denkt dat ik nodig zal hebben. Daar wou hij nog geen antwoord op geven, eerst nu 2 lesjes op de weg pakken en dan kan hij ook beoordelen hoe snel ik alles op pak (kijken in de spiegel en bochten techniek). Verwacht zelf een 5 a 7 lessen.
Hoop december nog ergens, alleen het weer gaat nu ook een grotere factor worden of de lessen door kunnen gaan.

En aangezien ik helemaal totaal niet ongeduldig ben, zal ik maar braaf afwachten en zien hoe het loopt. (kan niet wachten!!! Wil het nu!!! Ben nu net een klein kindje.....)
 
Leuke les gehad ondanks de regen. Eerst een rondje Goirle en omgeving gereden en daarna de halve draai geoefend, links gaat goed maar rechts lastig. Centimeter voor centimeter maar nu eindelijk 4 keer binnen de pilonnen gebleven! Hehe dat geeft moed! Rijden ging prima op zich dus dat is ook fijn. :)
 
Leuke les gehad ondanks de regen. Eerst een rondje Goirle en omgeving gereden en daarna de halve draai geoefend, links gaat goed maar rechts lastig. Centimeter voor centimeter maar nu eindelijk 4 keer binnen de pilonnen gebleven! Hehe dat geeft moed! Rijden ging prima op zich dus dat is ook fijn. :)
:t
 
Leuke les gehad ondanks de regen. Eerst een rondje Goirle en omgeving gereden en daarna de halve draai geoefend, links gaat goed maar rechts lastig. Centimeter voor centimeter maar nu eindelijk 4 keer binnen de pilonnen gebleven! Hehe dat geeft moed! Rijden ging prima op zich dus dat is ook fijn. :)
In de regen heb ik nou ook al een paar keer les gehad. Ben daar zelf wel blij mee. Raak je ook een beetje vertrouwd met nat wegdek. Je krijgt gelukkig overal 2 kansen voor. Dus wees niet bang om het de eerste keer fout te doen.
 
In de regen heb ik nou ook al een paar keer les gehad. Ben daar zelf wel blij mee. Raak je ook een beetje vertrouwd met nat wegdek. Je krijgt gelukkig overal 2 kansen voor. Dus wees niet bang om het de eerste keer fout te doen.
Ondanks dat het niet lekker is in de regen doe je inderdaad wel ervaring op. Ik heb nu voor november en december 2 lessen per week staan en hoop dat ik dan wat meer routine krijg met de oefeningen en een keer op te kunnen gaan voor AVB. Had jij ook meer moeite met de oefeningen rechtsom? Linksom gaat mij beter af...
 
Vond ze alle 2 bagger zowel links als rechts om. Maar het leuke is dat op een bepaald moment de instructeur zei dat ik hem moest volgen dus hij ook op de motor de halve draai maken en ik achter hem het zelfde maar dan zonder de pionnen. En je raad het zeker al he, zonder problemen deed ik het toen. Onbewust was ik toch met de pionnen bezig.

Enige tip die ik kan geven is goed het zwiepje de andere kant op geven van de kant waar je de bocht wilt maken. Dus als je de bocht linksom maakt eerst de motor na rechts gooien en dan meteen na links. Daardoor valt hij al sneller om in de bocht en gaat die makkelijker.

Ik kon wel zelf beslissen of ik het alleen met de achter rem deed of ook met de koppeling. Zelf heb ik het altijd met alleen de rem gedaan.
 
Vond ze alle 2 bagger zowel links als rechts om. Maar het leuke is dat op een bepaald moment de instructeur zei dat ik hem moest volgen dus hij ook op de motor de halve draai maken en ik achter hem het zelfde maar dan zonder de pionnen. En je raad het zeker al he, zonder problemen deed ik het toen. Onbewust was ik toch met de pionnen bezig.

Enige tip die ik kan geven is goed het zwiepje de andere kant op geven van de kant waar je de bocht wilt maken. Dus als je de bocht linksom maakt eerst de motor na rechts gooien en dan meteen na links. Daardoor valt hij al sneller om in de bocht en gaat die makkelijker.

Ik kon wel zelf beslissen of ik het alleen met de achter rem deed of ook met de koppeling. Zelf heb ik het altijd met alleen de rem gedaan.
Dat is ook een goeie tip van die instructeur om achter hem aan te rijden! Ik heb vandaag ook de achterrem er bij gebruikt, als ik met de koppeling ga rommelen dan wordt het niks
 
Net een eerste echt Avd les gehad en dat ging redelijk goed. Mag nog wat meer bezig zijn met kijken. Komende zaterdag de 2e les en dan gaan we richting een examen plannen.

Denk wel dat ik langzaam eens voor kleding moet gaan kijken. Rij nu nog met een jas van de rijschool en een spijkerbroek. Koud had ik het eigenlijk absoluut niet maar merk wel dat de bovenbenen iets kouder worden door dat ze tegen de tank aan zitten.
 
Gister ochtend mijn proefles op de motor gehad om te kijken of het echt wat voor mij is.
Aangezien ik het tochwel spannend vond en geen idee had wat ik kon verwachten van een motor een groot deel van dit topic vooraf gelezen. dankzij de tips (waarvoor dank all!) toch wel met een goed gevoel de motor opgestapt en had ik het gevoel dat ik goed voorbereid was.
Door de voorbereiding ging het echt goed zo’n eerste proefles, en zelfs na 45 minuten de motor ontdekken (gassen, remmen, noodstop, schakelen en keren) pikte ik alles vrij snel op en al gelijk door de polder gereden. Zeker een leuke ervaring!
Hierdoor ook besloten dat motor rijden zeker iets voor mij is en gelijk voor woensdag de eerste echte les gepland!
kijk er nu al naar uit.Enige wat ik wel persoonlijk lastig vind is het onthouden van de versnelling waar je in zit. Hebben hier mensen tips voor (of wil ik nu te snel gaan en is dat een kwestie van gewenning)?
 
Gister ochtend mijn proefles op de motor gehad om te kijken of het echt wat voor mij is.
Aangezien ik het tochwel spannend vond en geen idee had wat ik kon verwachten van een motor een groot deel van dit topic vooraf gelezen. dankzij de tips (waarvoor dank all!) toch wel met een goed gevoel de motor opgestapt en had ik het gevoel dat ik goed voorbereid was.
Door de voorbereiding ging het echt goed zo’n eerste proefles, en zelfs na 45 minuten de motor ontdekken (gassen, remmen, noodstop, schakelen en keren) pikte ik alles vrij snel op en al gelijk door de polder gereden. Zeker een leuke ervaring!
Hierdoor ook besloten dat motor rijden zeker iets voor mij is en gelijk voor woensdag de eerste echte les gepland!
kijk er nu al naar uit.Enige wat ik wel persoonlijk lastig vind is het onthouden van de versnelling waar je in zit. Hebben hier mensen tips voor (of wil ik nu te snel gaan en is dat een kwestie van gewenning)?
Tellen.... 😂
En het is inderdaad gewoon gewenning. Bij nieuwere motoren staat het ook wel in je schermpje.
Ik heb nu een motor uit 99 waar dat niet is. En dan is het gewoon naar beneden 1,omhoog 2, 3.... En afhankelijk van snelheid en het aantal toeren merk ik het ook wel.
Maar het is wel erg snel ja na één les.
Je moet er echt aan wennen!
 
Tellen.... 😂
En het is inderdaad gewoon gewenning. Bij nieuwere motoren staat het ook wel in je schermpje.
Ik heb nu een motor uit 99 waar dat niet is. En dan is het gewoon naar beneden 1,omhoog 2, 3.... En afhankelijk van snelheid en het aantal toeren merk ik het ook wel.
Maar het is wel erg snel ja na één les.
Je moet er echt aan wennen!

In principe is het niet belangrijk in welke versnelling je zit, alleen dat je met name in bochten niet te hoog of te laag zit. Bij hoge toeren reageert je motor veel meer op de gashendel, bij lage toeren bokt ie of kan ie zelfs uitvallen. Mijn Diversion kon ik wel in de 3 de rotonde over sturen, mijn Vstrom reageert dan bijna niet en gaat echt beter in de 2. Dus gevoel kweken wanneer je motor goed reageert, maar niet stil valt of juist enorm reageert bij gas verder open of dicht.
 
Sinds eind juli bezig met lessen in Duiven bij Frank Gerwen! Heerlijke instructeur lekker recht voor de raap.
Afgelopen vrijdag werd me medegedeeld dat ik op mag voor AVB en dit is direct ingepland voor komende vrijdag!

Nog wel een beetje spannend maar de oefeningen kan ik allemaal wel, misschien dat ik door de zenuwen een foutje maak maar de techniek heb ik onder de knie. Gaat allemaal ook om vertrouwen. Kort na AVB heb ik in begin november de theorie gepland staan. Hier kijk ik het meeste tegenop want de vraagstelling van het CBR ontgaat me af en toe. Komende 2 weken dus goed oefenen.

Leuk om zo alle verschillende ervaringen te lezen!
 
Vandaag me 2e avb les gehad, eerst stukje gereden naar het terrein toe, ging super. De oefeningen gingen volgens de instructeur ook heel goed echter voor mezelf nog veel voor verbetering vatbaar. Heb nu alle oefeningen gehad, snelle slalom gaat eigenlijk al goed, noodstop en precisie stop ook. Stop proef kan beter moet wat geleidelijker remmen nu lijkt het af en toe wat teveel op een noodstop. En het beroemde 8’je, de 2e keer door het midden ga ik te snel de bocht in waardoor ik bij de volgende bocht ruimte tekort kom. Verder is er ook bij de langzame slalom nog wat verbetering mogelijk, gaat wel goed maar moet het punt waarop je hem begint wat constanter houden. Enige waar ik echt nog mee loop kutten is het terug schakelen ik schakel te snel terug waardoor hij gaat klapperen met schakelen. Moet nog ff het gevoel ervoor krijgen wanneer ik het beste kan terug schakelen
 
Gister ochtend mijn proefles op de motor gehad om te kijken of het echt wat voor mij is.
Aangezien ik het tochwel spannend vond en geen idee had wat ik kon verwachten van een motor een groot deel van dit topic vooraf gelezen. dankzij de tips (waarvoor dank all!) toch wel met een goed gevoel de motor opgestapt en had ik het gevoel dat ik goed voorbereid was.
Door de voorbereiding ging het echt goed zo’n eerste proefles, en zelfs na 45 minuten de motor ontdekken (gassen, remmen, noodstop, schakelen en keren) pikte ik alles vrij snel op en al gelijk door de polder gereden. Zeker een leuke ervaring!
Hierdoor ook besloten dat motor rijden zeker iets voor mij is en gelijk voor woensdag de eerste echte les gepland!
kijk er nu al naar uit.Enige wat ik wel persoonlijk lastig vind is het onthouden van de versnelling waar je in zit. Hebben hier mensen tips voor (of wil ik nu te snel gaan en is dat een kwestie van gewenning)?
Ja dat went wel hoor met de versnelling.
 
Sinds eind juli bezig met lessen in Duiven bij Frank Gerwen! Heerlijke instructeur lekker recht voor de raap.
Afgelopen vrijdag werd me medegedeeld dat ik op mag voor AVB en dit is direct ingepland voor komende vrijdag!

Nog wel een beetje spannend maar de oefeningen kan ik allemaal wel, misschien dat ik door de zenuwen een foutje maak maar de techniek heb ik onder de knie. Gaat allemaal ook om vertrouwen. Kort na AVB heb ik in begin november de theorie gepland staan. Hier kijk ik het meeste tegenop want de vraagstelling van het CBR ontgaat me af en toe. Komende 2 weken dus goed oefenen.

Leuk om zo alle verschillende ervaringen te lezen!
Ja er worden vreemde vragen gesteld daarom adviseer ik wel om naast het boek ook online proefexamens te doen. Tot je merkt dat je onder de 6 fout blijft.
Ik heb het in 1 keer gehaald na flink online examens oefenen.
 
Net een eerste echt Avd les gehad en dat ging redelijk goed. Mag nog wat meer bezig zijn met kijken. Komende zaterdag de 2e les en dan gaan we richting een examen plannen.

Denk wel dat ik langzaam eens voor kleding moet gaan kijken. Rij nu nog met een jas van de rijschool en een spijkerbroek. Koud had ik het eigenlijk absoluut niet maar merk wel dat de bovenbenen iets kouder worden door dat ze tegen de tank aan zitten.
Volgende keer de benzine een beetje opwarmen aan de pomp :+
 
Net een eerste echt Avd les gehad en dat ging redelijk goed. Mag nog wat meer bezig zijn met kijken. Komende zaterdag de 2e les en dan gaan we richting een examen plannen.

Denk wel dat ik langzaam eens voor kleding moet gaan kijken. Rij nu nog met een jas van de rijschool en een spijkerbroek. Koud had ik het eigenlijk absoluut niet maar merk wel dat de bovenbenen iets kouder worden door dat ze tegen de tank aan zitten.
Je moet altijd meer kijken 😂. Kijken kijken kijken, kan bijna niet genoeg kijken (voor instructeur/examinator).
Wat betreft schakelen is idd gewoon tellen. Maar daar ga ik ook nog wel eens mee de fout in hoor! Dat merk je vanzelf aan de motor
 
Terug
Bovenaan Onderaan