Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Helaas ben ik een maand geleden gezakt voor mijn AVD examen, het was shitweer en maakte helaas een paar kleine fouten.
Maandag weer een kans, nu in Nijmegen aangezien daar eerder plek was. Zijn er meer van jullie die hier examen hebben gedaan? Zoja, wat zijn de lastige plaatsen waar de route sowieso langskomt? Keizer Karelplein bijvoorbeeld?
 
Helaas ben ik een maand geleden gezakt voor mijn AVD examen, het was shitweer en maakte helaas een paar kleine fouten.
Maandag weer een kans, nu in Nijmegen aangezien daar eerder plek was. Zijn er meer van jullie die hier examen hebben gedaan? Zoja, wat zijn de lastige plaatsen waar de route sowieso langskomt? Keizer Karelplein bijvoorbeeld?
Denk eerder het Takenhofplein, is er net zo een maar dichter bij het CBR. Minder toegangen dus iets eenvoudiger. Ik heb daar examen gedaan jaren geleden, maar zou zo direct verder geen bijzonderheden weten. O ja, alle in- uitvalswegen 50 km/u, iets om op te letten als je ergens anders vandaan komt want het zijn mooie brede wegen waarop je in elke andere plaats 70 mag.
 
Vooruit plannen is nog niet zo slecht. Zelf plande ik ook 3 weken vooruit. Moet wel eerlijk bekennen dat mijn moeder en schoonmoeder op zaterdag soms een uurtje op de kinderen konden passen waardoor ik toch kon lessen.
Mijn rijschool plande tot en met de examens. Vond ik in het begin even wennen, want dat kende ik nog niet. Was wel even schuiven in mijn eigen planning toen het advies voor extra lessen kwam. Je kunt ook aangeven dat je dat niet wilt en even bekijkt wanneer je examen gaat doen als je bezig bent. Ik vond het een fijne manier, omdat ik echt naar de examens toe werkte en precies wist wanneer ik vrij moest vragen op mijn werk. Vooraf had ik mijn beschikbaarheid aan de rijschool doorgegeven, dus het was niet zo dat die maar lukraak een planning maakten.

Dat ik 2x gezakt ben, lag echt aan mijn eigen fouten tijdens de AVD examens, niet het ingeschatte aantal benodigde lessen. Voor mijn eerste examen was ik er echt klaar voor en reed ik van de zenuwen zelfs door de berm. 8)7Gelukkig niet gevallen doordat ik wist hoe het voelde, op het terrein gedurende mijn eerste lessen ook een paar keer "off road" ervaring opgedaan door het bermgras. 1x omgevallen, voor de rest netjes en beheerst eruit gereden. Lukte op mijn examen ook en daar was de examinator dan wel weer positief over. Alleen was het niet nodig om hem te laten zien dat ik dat kan zei hij. _O- Tweede keer AVD had ik een vrachtwagen/grasmaaier ingehaald die de berm aan het maaien was op een provinciale weg. De examinator vond het te krap met de tegenliggers, ik vond het zelf wel meevallen. Derde keer heb ik helemaal niets met de berm te maken gehad en ook geslaagd dus. *O*
 
Dat ik 2x gezakt ben, lag echt aan mijn eigen fouten tijdens de AVD examens, niet het ingeschatte aantal benodigde lessen. Voor mijn eerste examen was ik er echt klaar voor en reed ik van de zenuwen zelfs door de berm. 8)7Gelukkig niet gevallen doordat ik wist hoe het voelde, op het terrein gedurende mijn eerste lessen ook een paar keer "off road" ervaring opgedaan door het bermgras. 1x omgevallen, voor de rest netjes en beheerst eruit gereden. Lukte op mijn examen ook en daar was de examinator dan wel weer positief over. Alleen was het niet nodig om hem te laten zien dat ik dat kan zei hij. _O- Tweede keer AVD had ik een vrachtwagen/grasmaaier ingehaald die de berm aan het maaien was op een provinciale weg. De examinator vond het te krap met de tegenliggers, ik vond het zelf wel meevallen. Derde keer heb ik helemaal niets met de berm te maken gehad en ook geslaagd dus. *O*
Toch hoort de berm ook bij de weg 😁
 
Laatst bewerkt:
Heb ik al een idee wat ik wil? Dat is een goeie vraag.

Woon werk verkeer zal ik er de komende paar jaar nog niet mee kunnen doen. Dan blijven er plezier ritjes over en misschien soms eens een weekendje weg als ik de vrouw lief aan kijk.

Een bobber vind ik hartstikke mooi maar dan zit je maar met 1 zitplaats en soms wil ik mijn zoontje ook kunnen mee nemen. Dus dat gaat al niet.

Op het moment kom ik nu iedere keer bij een naked bike uit. Een triuhmp speed triple en Kawasaki z750/z1000 doen me toch iedere keer weer een beetje kwijlen.

Dan komt nog het punt budget. Een beetje leuke triple begint pas vanaf 4/5k en dat is voor nu nog wat te veel. Kijk ik na de Kawasaki dan kan ik voor 2.5/3.5k al een leuke vinden en dat komt al meer in de buurt van het budget.

Nog een weekje werken en dan heb ik 2 weken vakantie. Denk dat ik dan eens brommers ga kieke.. wachten tot het voorjaar lukt me toch niet.

It's gotta be a Rebel... 8-)
 
Gister ochtend les gehad, droog maar wel veel wind. Vond dit tijdens de avb oefeningen toch wel lastig. De oefeningen gingen nogsteeds goed, gelukkig maar want donderdag examen, nadat hij twee weken geleden niet door ging door te glad terein.

Na een 45 minuten oefennen ging ik mezelf frustreren, perfectionist zegt de instructeur. dit zag de instructeur en besloot dat we klaar waren met oefennen en de rest van de tijd op de weg zouden Besteden. Wel even wennen, maar leuk om te doen. Heb nu al zin in de eerste les na mijn examen donderdag, volledig op de weg storten.
 
Gister ochtend les gehad, droog maar wel veel wind. Vond dit tijdens de avb oefeningen toch wel lastig. De oefeningen gingen nogsteeds goed, gelukkig maar want donderdag examen, nadat hij twee weken geleden niet door ging door te glad terein.

Na een 45 minuten oefennen ging ik mezelf frustreren, perfectionist zegt de instructeur. dit zag de instructeur en besloot dat we klaar waren met oefennen en de rest van de tijd op de weg zouden Besteden. Wel even wennen, maar leuk om te doen. Heb nu al zin in de eerste les na mijn examen donderdag, volledig op de weg storten.
Dat dacht ik destijds ook, totdat de instructeur me een doodlopende straat in liet rijden en me toch nog even een halve draai liet doen :+
 
Dat dacht ik destijds ook, totdat de instructeur me een doodlopende straat in liet rijden en me toch nog even een halve draai liet doen :+

Die had ik gister ook, was niet eens zijn bedoeling.. Ze waren in de straat bezig waar we doorheen wouden. Halve draai, stapvoets rijden, halve draai techniek bij straat inrijden... Ach, zal vast allemaal nog wel vaker nodig zijn.
 
Die had ik gister ook, was niet eens zijn bedoeling.. Ze waren in de straat bezig waar we doorheen wouden. Halve draai, stapvoets rijden, halve draai techniek bij straat inrijden... Ach, zal vast allemaal nog wel vaker nodig zijn.
Stapvoets rijden heb ik echt veel gebruikt op de weg, wegrijden uit parkeervak ook als je vanuit stilstand een weg opdraait, precisiestop uiteraard, halve draai maar 1x. En in te smalle straatjes waar we moesten keren ivm werkzaamheden ook het lopend parkeren, want mijn benen zijn te kort om de lesmotor achteruit te duwen. :9
 
Gister ochtend les gehad, droog maar wel veel wind. Vond dit tijdens de avb oefeningen toch wel lastig. De oefeningen gingen nogsteeds goed, gelukkig maar want donderdag examen, nadat hij twee weken geleden niet door ging door te glad terein.

Na een 45 minuten oefennen ging ik mezelf frustreren, perfectionist zegt de instructeur. dit zag de instructeur en besloot dat we klaar waren met oefennen en de rest van de tijd op de weg zouden Besteden. Wel even wennen, maar leuk om te doen. Heb nu al zin in de eerste les na mijn examen donderdag, volledig op de weg storten.

Heel herkenbaar dit hoor en goed van je instructeur om vervolgens even wat afleiding te zoeken. Ik heb ook wel eens een paar AVB lesjes gehad waarbij het opeens voor geen meter ging, keihard zitten te frustreren en toen lekker de weg op gegaan. Uiteindelijk AVB vrij makkelijk gehaald. Donderdag AVD examen. Laatste twee AVD lessen gingen erg goed, af en toe kan iets wel wat slimmer. Maar tempo zit er prima in, toon initiatief en kijk goed vooruit. Hopelijk zit het weer beetje mee, afgelopen zaterdag met de wind was totaal geen pretje (ik moest naar links leunen om in het midden te blijven...)

Edit: Excuus mijn PC heeft hem 3 keer verstuurd, geen idee hoe ik die berichten hieronder verwijder.
 
Laatst bewerkt:
Zo, laat ik mij hier ook maar weer eens melden. Laatste tijd regelmatig kunnen lessen en alles ging goed. Waar ik in het begin nog wat last had met bijvoorbeeld de koppeling en de voetrem is dat nu helemaal verdwenen.
Vandaag was dan ook de dag dat ik examen mocht doen voor m'n AVB.
En uiteraard gewoon in 1x gehaald.
Alle oefeningen gingen goed. Moest alleen de langzame slalom 1x over doen. Maar daarna deed ik hem super. Alle oefeningen goed gedaan en zonder problemen gehaald dus.
Was binnen 7 minuten klaar en kreeg daarna een hand van de examinator.
Vanaf januari weer verder met AVD en dan hopelijk snel in het nieuwe jaar m'n rijbewijs.
 
Heel herkenbaar dit hoor en goed van je instructeur om vervolgens even wat afleiding te zoeken. Ik heb ook wel eens een paar AVB lesjes gehad waarbij het opeens voor geen meter ging, keihard zitten te frustreren en toen lekker de weg op gegaan. Uiteindelijk AVB vrij makkelijk gehaald. Donderdag AVD examen. Laatste twee AVD lessen gingen erg goed, af en toe kan iets wel wat slimmer. Maar tempo zit er prima in, toon initiatief en kijk goed vooruit. Hopelijk zit het weer beetje mee, afgelopen zaterdag met de wind was totaal geen pretje (ik moest naar links leunen om in het midden te blijven...)

Edit: Excuus mijn PC heeft hem 3 keer verstuurd, geen idee hoe ik die berichten hieronder verwijder.
Zou nog een leuk eindejaars cadeau zijn als je het haalt. Maar dat zal zeer zeker lukken.
 
Nou zojuist examen gehad en toch wel ontzettend zuur iets. Ben benieuwd of mensen die ooit hebben gehad, of tips hebben.
Examen begon, door de stad rijden etc etc ging allemaal super lekker. Klein foutje met een verkeersbord, maar niks ernstig. Toen was de opdracht ga naar Rotterdam (of te wel snelweg). Op moment dat ik door stoplicht ging, sprong deze net op geel. Waardoor examinator moest stoppen. Ik reed door en kreeg wel de odpracht pak de tankstation. Deze kon ik net niet redden, waarop er gezegd werd pak verder op een halte. Deze halte kwam echter maar niet en ik besloot om richting rotterdam verder te rijden. Ik had hem in de berm kunnen parkeren, maar dat leek mij op dat moment geen goede keuze (gezien al het verkeer en vlak voor een snelweg). Op de snelweg hoorde ik ze weer en meende ik te horen, pak de eerste afslag. Dit deed ik ook en vervolgens hoorde ik niks. Uiteindeiljk (via bellen etc) een uur later weer mijn instructeur ontmoet bij het tankstation waar ik wachte, aangegeven wat er gebeurd was en hoe hij het zag. Waarbij ik ook te horen kreeg, niet geslaagd wegens niet kunnen afmaken van de beoordeling. Nu snap ik dit enigzins wel en verwijt ik hierin niemand, ergens snap ik ook dat het niet anders is om het examen te doen. 1 ding ben ik echter niet mee eens en dat is het opdraaien van de kosten, aangezien in mijn optiek het ook duidelijker had kunnen worden aangegeven 'stop in de berm oid'. Heeft er iemand hier enige ervaring hiermee, met het in bezwaar gaan tegen oid?

Los daarvan, tip voor iedereen die ooit nog AVD doet. Ben je de examinator kwijt, stop desnoods in de berm of rijd rondjes op een rotonde. Blijkbaar is dit beter dan wat ik heb gedaan. Vandaag even balen, maar gelukkig ging het verder hartstikke goed (gaf instructeur ook aan). Volgende poging pas in Januari, zij maar zo. Vanavond een biertje.
 
Laatst bewerkt:
Zeker balen! Beetje overmacht dit.

Ik was mijn examinator ook kwijt op gegeven moment, verblinding viel ook nagenoeg al weg, maar kon nog net horen: “wacht maar ergens op geschikte plek”. Dit was gewoon binnen bebouwde kom, dus kon makkelijk een straat in en daar wachten tot ik ze weer aan zag komen rijden.
 
Zeker balen! Beetje overmacht dit.

Ik was mijn examinator ook kwijt op gegeven moment, verblinding viel ook nagenoeg al weg, maar kon nog net horen: “wacht maar ergens op geschikte plek”. Dit was gewoon binnen bebouwde kom, dus kon makkelijk een straat in en daar wachten tot ik ze weer aan zag komen rijden.

Ja als het nou binnen bebouwde kom was. Maar ik kreeg neit de opdracht stop maar ergens, het was stop bij dat tankstation (wat net te laat was) en toen werd er gezegd er is straks een halte stop daar maar. Hier was echter ook niets. Dan had ik zelf bij een rotonde rechtsaf kunnen gaan een bebouwde kom in, maar het leek mij op moment beter om de cluster opdracht Rotterdam te volgen. Had nog kunnen stoppen in de berm voor de stoplichten, maar na mijn mening mag dat geen eens. Had ik heir duidelijk opdracht voor gehad, dan uiteraard gedaan. Daarom ben ik toch wel van plan om een klacht in te dienen, om te kijken of ik in ieder geval neit volledig voor de kosten hoef op te draaien.... Verwijt verder mijn instructeur of examinator niets, echter vind ik ook niet dat ik zelf de schuldige hierin ben.
 
Zuur man!

In meer positief nieuws, vanmiddag voor mijn avb geweest. Begonnen met de uitwijk gevolgd door snelle slalom. Door naar de rem oefeningen, eerst een noodstop... Shit, niet goed, kreeg de tip mee eerder op de koppeling te gaan, dit gedaan bij de tweede poging en door naar de pricisie stop. Lopend naar de langzame oefeningen lekker naast de instructeur en examinator gaan rijden en mocht ik de langzame slalom doen, daarna de loop oefening en tot slot een halve draai.

Achteraf te horen dat de herkansing noodstop goed was, al vond ik hem zelf "lelijker" dan de eerste poging.

Al met al lekker gereden, had er ook geen zenuwen bij. Alles gehaald en dus geslaagd Avb, op naar de Avd.
 
lekker man! Nou inmiddels iets wat positieve nieuws. Mijn examen staat nu op uitgesteld bij CBR. Weet nog neit zeker of ik dan in ieder geval geen kosten maak voor de herkansing. Rijschool wel, al ben ik wel van plan om te kijken of er iets mogelijk is qua kosten. Omdat ik niet vindt dat ik volledig schuldig ben.
 
Gefeliciteerd BennyV!
AVB viel mij ook alles mee. Nu op naar de AVD inderdaad.

Infernoss, balen man!
Dat is echt lullig gewoon. Precies alles dat dan tegenzit.
Gelukkig ga je vanavond dan met een biertje zitten en kijk je er positief tegenaan.
Hoe het zit met de kosten durf ik niet te zeggen.
Maar zou anders altijd iets van coulance vragen.
Zijn ze misschien wel verplicht, maar pas als je er om vraagt.
Mijn advies is dan ook samen met je rijschool zitten, kijken wat er mogelijk is en dan kijken of er iets van coulance geregeld kan worden.
 
Uiteindeiljk (via bellen etc) een uur later weer mijn examinator, aangegeven wat er gebeurd was en hoe hij het zag. Waarbij ik ook te horen kreeg, niet geslaagd wegens niet kunnen afmaken van de beoordeling. Nu snap ik dit enigzins wel en verwijt ik hierin niemand, ergens snap ik ook dat het niet anders is om het examen te doen. 1 ding ben ik echter niet mee eens en dat is het opdraaien van de kosten. Heeft er iemand hier enige ervaring hiermee, met het in bezwaar gaan tegen oid?

Voor zover ik weet kun je ook als uitslag iets als “geen beoordeling mogelijk” krijgen. Mijn instructeur vertelde eens dat hij zoiets aan de hand had gehad met een leerling, vanwege een brugopening, waardoor er niet genoeg gereden kon worden om te beoordelen. Bij een dergelijke uitslag ben je dus niet gezakt, en als ik het goed heb begrepen zijn er dan ook geen kosten voor een herexamen.

Misschien de moeite om dit nog na te vragen, al ben ik wel bang dat als de examinator het examen nu met onvoldoende heeft beoordeeld (en je dus bent gezakt, en niet de uitslag “geen beoordeling mogelijk” hebt gehad) dit nu waarschijnlijk niet meer veranderd kan worden.

Succes ermee in ieder geval!
 
Terug
Bovenaan Onderaan