Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Heb ooit een moeilijk verhaal (Amerikaanse psychologen over recruten in WW2) gelezen over het aanleren van vaardigheden, blijkbaar is er in het les/leer 'traject' een moment dat je hersenen de nieuwe zaken gaan rangschikken om het zo maar efkes te noemen. Op het moment dat dat aan de gang is bak je van die nieuwe vaardigheden dus niks. Maar daarna presteer je beter dan ooit te voren *O*.

Zeggen wij Hollanders nuchter, het kwartje moet vallen. Soms duurt dat eventjes.


succes
 
Bedankt voor de tips voor de kleinere vrouwen onder ons :) Ik hou jullie op de hoogte van mijn zoektocht.
Tijdens mijn AVD lessen lukte het me vrij goed om te stoppen met maar 1 teen aan de grond en de motor zo in balans te houden. Nog complimenten van de examinator over gekregen, omdat hij het me niet makkelijk had gemaakt qua route. Hij vond dat goed kunnen stoppen belangrijk is als je klein bent, dus veel stopborden, kruispunten, etc. gehad. Maar voor mijn eigen idee vind ik het toch prettiger om 1 voet plat te kunnen zetten. Vooral als er geen rijleraar achter me aanrijdt om te helpen die motor omhoog te trekken. Donderdag naar de motorbeurs, daar zal genoeg staan om even op te gaan zitten om een idee te krijgen en gerichter te zoeken. :) Die ergonomics site heb ik in elk geval even bij favorieten gezet.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips voor de kleinere vrouwen onder ons :) Ik hou jullie op de hoogte van mijn zoektocht.
Tijdens mijn AVD lessen lukte het me vrij goed om te stoppen met maar 1 teen aan de grond en de motor zo in balans te houden. Nog complimenten van de examinator over gekregen, omdat hij het me niet makkelijk had gemaakt qua route. Hij vond dat goed kunnen stoppen belangrijk is als je klein bent, dus veel stopborden, kruispunten, etc. gehad. Maar voor mijn eigen idee vind ik het toch prettiger om 1 voet plat te kunnen zetten. Vooral als er geen rijleraar achter me aanrijdt om te helpen die motor omhoog te trekken. Donderdag naar de motorbeurs, daar zal genoeg staan om even op te gaan zitten om een idee te krijgen en gerichter te zoeken. :) Die ergonomics site heb ik in elk geval even bij favorieten gezet.


Paar weken geleden ook een topic voorbij zien komen "waar zijn alle kleine 4 cilinders heen", daar hadden ze het ook regelmatig over de hoogte van de motoren. Misschien die eens door bladeren?
 
Had 2x2 uur in de week.. na 2 uur leerde ik niets meer bij...
Was een snelle leerling, maar na 2 uur was de koek op... opa was ook al 40, toen hij begon met lessen :+
Al zat opa vanaf zijn 16e op tweewielers, op de straat, en vanaf 12 jaar op een crosser.. dus dat scheelt een hoop..
 
Vannavond weer les gehad, dit keer echt de laatste voor het examen.... Natuurlijk nog wel even rustig inrijden vrijdag.

Ging weer een stuk beter, geen domme dingen doen. Dan blijven de slordigheidjes er alleen nog in zitten die lastig eruit te halen zijn.. Gewoonte dingen die je toch vanuit de auto mee neemt...

Ik heb zin in vrijdag... "even" de examen doen.
 
Ik heb zin in vrijdag... "even" de examen doen.


1200px-4-leaf_clover.JPG


Beter mee dan om verlegen O-)

gr. Leo
 
Ik zal me hier ook eens even voorstellen. Eind januari begonnen met rijlessen, nu 3x 2 uur les gehad + 1 uur proefles.
Half maart staat het AVB gepland, theorie examen vorig week gehaald in 1x :)
Theorie was weer even goed erin stampen (auto theorie is inmiddels ook alweer 11 jaar terug).

Moet zeggen dat de eerste lessen het lastig was, afgelopen les ging het opeens super, sowieso de langzame oefeningen, die hebben we dan ook al het meeste geoefend. Ik denk dat inderdaad het kwartje moet vallen voordat het lekker gaat. Van de een op de andere les ging het beter.
 
Ik heb zin in vrijdag... "even" de examen doen.
Veel succes!!! *O*
Half maart staat het AVB gepland, theorie examen vorig week gehaald in 1x :)
Lekkerrrr! Gefeliciteerd :) De rest ook gewoon in 1x!
Ik denk dat inderdaad het kwartje moet vallen voordat het lekker gaat. Van de een op de andere les ging het beter.
Ja had precies hetzelfde bij AVB. Een nachtje over slapen en opeens lukte alles de volgende les wel!
 
Gisteren dus mijn eerste AVD les gehad:] Het angstzweet brak me uit toen ik voorop moest rijden... Reed ook bijna een fietspad in (was niet anders van de doorgaande weg, behalve dat er een bordje stond waar ik uiteraard niet op lette8)7Gelukkig wende het daarna al wel snel, en begon het genieten.
Nog een heel mooi stukje bosweg gepakt.. Bochtjes rijden, zon door de bomen heen... Fan-tas-tisch!8-)
Wel merkte ik dat ik het door de spanning soms heel moeilijk vond om daadwerkelijk te 'zien'. Ik keek wel, maar er gebeurde zo veel in m'n hoofd dat ik best vaak dacht 'oh shit, ik heb eigenlijk helemaal niet gezien of het wel kon allemaal...' |( Best gevaarlijk, dus komende les toch maar iets meer focussen op echt waarnemen...
Een van de leukste momenten was toch wel dat de instructeur ons opeens inhaalde en zei 'volg mij maar' en hoppaaaaa tussen de auto's door die voor een rood stoplicht stonden te wachten (het was spits, dus was echt een hele lange rij). Wát een vrijheid!
En de wind op de snelweg, jeeeeetje. Daar merkte ik opeens hoe kwetsbaar je eigenlijk bent. Dacht zelfs 'waar is m'n gordel?!' op een gegeven moment_O- Die wind duwde me bijna achterover van de bike af:P

Nu als 'huiswerk' een afdruk van een 3-baans rotonde proberen in te vullen, we moesten dan voor elke richting een lijn tekenen met kleurpotloden hoe je zou gaan rijden. Best ingewikkeld nog lol.

Echt zin om volgende week weer de weg op te gaan!
 
Nu als 'huiswerk' een afdruk van een 3-baans rotonde proberen in te vullen, we moesten dan voor elke richting een lijn tekenen met kleurpotloden hoe je zou gaan rijden. Best ingewikkeld nog lol.
Haha, Bruinsma zeker? Klinkt heel bekend dit :P
Maar ook wel belangrijk, ik ben bij eerste AVD examen gezakt op een foutje op zo'n rotonde (bij het Gandhiplein, 400m bij CBR vandaan) '( Daarna maar veel geoefend met die dingen...
 
rotonde rosmalen 2.JPG


Hele fijne uitvinding zo'n turbo rotonde :? Wat ik hier geleerd heb is heel goed kijken als je de laatste oprit gaat passeren. Of de wachtende bestuurders je wel aan zien komen terwijl je op weg bent naar je afrit. Kom hier bijna elke rijles langs op weg naar de garage en de helft van de tijd is het toch "rijd ie nou weg of blijft ie staan", een kwaai punt maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

gr. Leo
 
Motorlessen heb ik gedaan 2002.
Durfde de stap nooit te nemen om te gaan lessen ,maar kreeg het als verassing cadeau.
Theorie had ik in 1 keer en kreeg 8 lessen voordat ik examen mocht doen.
Had ondertussen al een nieuwe Honda Deauville in mijn garage staan.
Examen was in Arnhem en kreeg als opdracht een 8 je draaien,de remproef, stop en go en wat vragen over de motor.
Rijden zelf ging prima,goed links en rechts kijken kreeg wat woonerfjes en dan op naar het CBR kantoor voor de uitslag.
Nou was me toch zenuwachtig.
Begint de examinator over de nieuwe motor in mijn garage en of ik al lid was van de Honda Deauville club.
Hij had ook deze motor en zij joggie je word lid dan ben je geslaagt.
Denk dat ik geluk heb gehad met deze examinator.
Rij nu vrolijk rond en heb al diverse motoren gehad.
Had de stap toen al veel eerder moeten maken zo leuk is motorrijden.
Jongens en meiden veel sucses met jullie rijlessen en examen ga ervoor.
 
Haha, Bruinsma zeker? Klinkt heel bekend dit :P
Maar ook wel belangrijk, ik ben bij eerste AVD examen gezakt op een foutje op zo'n rotonde (bij het Gandhiplein, 400m bij CBR vandaan) '( Daarna maar veel geoefend met die dingen...
Haha klopt! En wat balen dat je toen gezakt was! Ik vind zelf met de auto de Berekuil echt naar.. Gelukkig nog genoeg lesuren staan :)
 
Haha, Bruinsma zeker? Klinkt heel bekend dit :P
Maar ook wel belangrijk, ik ben bij eerste AVD examen gezakt op een foutje op zo'n rotonde (bij het Gandhiplein, 400m bij CBR vandaan) '( Daarna maar veel geoefend met die dingen...

Gandhiplein is ook totaal ruk inderdaad... En geheid dat je erlangs komt met het CBR om de hoek. Twee rotondes verder bij het Robert Kochplein vlak voordat je de snelweg op gaat ben ik ook al eens totaal verkeerd uitgekomen, instructeur moest vol in de ankers om te voorkomen dat we elkaar redelijk hardhandig gingen knuffelen. Nou is Mario al niet de minst botte lul ook, maar wat ik toen de helm in geslingerd kreeg... Mooie vent!
 
Gandhiplein is ook totaal ruk inderdaad... En geheid dat je erlangs komt met het CBR om de hoek. Twee rotondes verder bij het Robert Kochplein vlak voordat je de snelweg op gaat ben ik ook al eens totaal verkeerd uitgekomen, instructeur moest vol in de ankers om te voorkomen dat we elkaar redelijk hardhandig gingen knuffelen. Nou is Mario al niet de minst botte lul ook, maar wat ik toen de helm in geslingerd kreeg... Mooie vent!
Geef 's een voorzichtige indruk …? _O-
 

Helaas niet :-(
Gedeelte spanning speelde toch wel redelijk mee denk ik.

Wat kleinde dingen zoals kijken, plek op de weg etc etc. Die waren vooral "oke" maar niet Goed. Examinator zei: als dat alles was had ik je laten slagen; die Schaaf je dan wel bij.
Maar waar ik op gezakt ben is de snelweg, daar zou ik te onzeker zijn geweest. Als je dan Snelweg af en "2x links" hoort dat je de snelweg weer terug op moet; dan weet je dat er iets niet lekker ging. De twijfels gingen daar dan ook nog meer meespelen, en ging ik op slot.
Voor we de snelweg op gingen sta ik vooraan de stoplicht, links komt er een auto naast me staan die al aan het "gas geven" is terwijl hij nog op rood staat, alsof hij wilt racen (of giga haast heft op Vrijdag 3 uur smiddags…). Mijn gedacht hier was om zo iemand niet achter me te willen, ik hou wel een beetje in en laat hem voor gaan.
"Nope, je had daar je gas open moeten trekken, daar voor is ruimte zat. Hij houd je nog niet bij".

Het is even balen; maar ik was er blijkbaar nog niet klaar gneoeg voor. En door.
 
Oh balen man!
Maar gelukkig geen grote fouten die echt gevaarlijk zijn.
Ga je nu nog een paar lessen doen om die punten aan te pakken?
En staat je volgende examen alweer gepland?

Heel veel succes in ieder geval en gewoon positief blijven.

Zoals mijn instructeur altijd zegt, je moet rust in je kop hebben.
Als je de rust hebt, hou je meer overzicht en rij je vanzelf vlot genoeg door.
Als je te gehaast bent, komen de fouten vanzelf.
Ik heb dat ook gemerkt met een les dat ik totaal niet lekker op de motor zat. Dan doe je de meest domme dingen.
Die les erna de rust terug gevonden en dan gaat het lekker.
 
Aii, dat is zuur! Jammer vooral dat het allemaal kleine foutjes zijn die bij elkaar opgeteld de balans negatief doen doorslaan. Het blijft helaas een momentopname. Wat betreft die auto; ik had hetzelfde gedaan, en ik denk dat het een beetje afhankelijk is van de examinator of hij het goedkeurt of niet (zeker als hij je de kans geeft je denkpatroon uit te leggen zodat hij weet dat je er echt wel over na hebt gedacht).

Nog even een lesje schaven en zsm opnieuw proberen?
 
Instructeur zou vandaag kijken wanneer er weer ruimte is. Moet blijkbaar minimaal 2 weken tussen zitten, dus ben benieuwd.
Afhankelijk van wanneer er nieuwe examen mogelijkheid is, bepaal ik hoe veel lessen er nog komen.

Balen ja, aan de andere kant. "Blijkbaar was ik er nog niet klaar voor" is het enige wat in me hoofd speeld, dus dan beter nog een paar keer met een instructeur op pad :-)
 
Helaas niet :-(
Gedeelte spanning speelde toch wel redelijk mee denk ik.

Wat kleinde dingen zoals kijken, plek op de weg etc etc. Die waren vooral "oke" maar niet Goed. Examinator zei: als dat alles was had ik je laten slagen; die Schaaf je dan wel bij.
Maar waar ik op gezakt ben is de snelweg, daar zou ik te onzeker zijn geweest. Als je dan Snelweg af en "2x links" hoort dat je de snelweg weer terug op moet; dan weet je dat er iets niet lekker ging. De twijfels gingen daar dan ook nog meer meespelen, en ging ik op slot.
Voor we de snelweg op gingen sta ik vooraan de stoplicht, links komt er een auto naast me staan die al aan het "gas geven" is terwijl hij nog op rood staat, alsof hij wilt racen (of giga haast heft op Vrijdag 3 uur smiddags…). Mijn gedacht hier was om zo iemand niet achter me te willen, ik hou wel een beetje in en laat hem voor gaan.
"Nope, je had daar je gas open moeten trekken, daar voor is ruimte zat. Hij houd je nog niet bij".

Het is even balen; maar ik was er blijkbaar nog niet klaar gneoeg voor. En door.

Had ik volgens mij ook gedaan, met die auto.. Mja, kan gebeuren! Je bent er bijna ^^ Volgende keer lukt het vast en zeker.

Startte je in Rijswijk of elders?
 
Terug
Bovenaan Onderaan