Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Hoe gaat dat dan?

Zoals ik het begrijp als ik dan van een particulier zou kopen dan ga ik daar eerst heen een check doen en proefrit maken en dan pas al de deal gesloten is en het overgeschreven wordt kan ik toch pas een verzekering nemen op dat kenteken?


Nee, je kan in principe op kenteken verzekeren, wel heb je eigenlijk altijd een meldcode nodig, dat is voor een motor de laatste 4 nummers van het framenummer. De laatste 3 motoren die ik er bij kocht: eerst verzekerd en dan over geschreven.
Op een motor van een dealer proefrijden neemt een risico mee dat die niet verzekerd is: jij bent bestuurder, jouw verantwoording. Vraag desnoods om een HF-Plaat.
Ook van een partikulier kopen vergt enige achtzaamheid: Ook dan moet de motor verzekerd zijn en niet geschorst als je gaat proefrijden. Kan je om voor jezelf duidelijkheid voor een keuze van een motorfiets te krijgen niet bij een groepje aansluiten? Als meerijder en om af en toe een fiets te proberen?
Ik zit zelf in een groepje en het eerste wat we doen als er iets nieuws of veranderd is, is tegen elkaar roepen: Dit moet je effe proberen!!!
 
Laatst bewerkt:
Herkenbaar. Ik ben gaan huren. Heb de sv650 gehuurd. Een naked met v2 blok. Heerlijk ding. Iets te krap voor mij helaas qua lengte. Honda vfr 750 en Yamaha fazer zijn kandidaten voor mij.
 
Nee, je kan in principe op kenteken verzekeren, wel heb je eigenlijk altijd een meldcode nodig, dat is voor een motor de laatste 4 nummers van het framenummer. De laatste 3 motoren die ik er bij kocht: eerst verzekerd en dan over geschreven.
Op een motor van een dealer proefrijden neemt een risico mee dat die niet verzekerd is: jij bent bestuurder, jouw verantwoording. Vraag desnoods om een HF-Plaat.
Ook van een partikulier kopen vergt enige achtzaamheid: Ook dan moet de motor verzekerd zijn en niet geschorst als je gaat proefrijden. Kan je om voor jezelf duidelijkheid voor een keuze van een motorfiets te krijgen niet bij een groepje aansluiten? Als meerijder en om af en toe een fiets te proberen?
Ik zit zelf in een groepje en het eerste wat we doen als er iets nieuws of veranderd is, is tegen elkaar roepen: Dit moet je effe proberen!!!
Zou niet weten waar ik zo'n groepje kan vinden die mij als absolute beginner op zijn/haar motor zou laten rijden

En ik begrijp nog steeds niet zo goed wat je bedoelt qua verzekeren voor een proefrit?

Ik kan niet van tevoren een proefrit de motor gaan verzekeren als ik nog niet weet of ik die ga kopen toch?

De verzekering is in dat geval toch gewoon de verantwoordelijkheid van de verkoper? Het is dan alleen van belang te weten dat die daadwerkelijk verzekerd is en niet geschorst zoals jij zei
Maar dat kan ik eventueel indekken dmv een overeenkomst mee te nemen die door beide partijen ondertekent wordt en waarop staat hoe die verzekerd is door de verkoper

Verder begrijp ik het principe van slopen is kopen dus ja wel zorgen dat ik niet onderuit ga of aanrijdingen heb tijdens zo'n proefritje anders hang ik eraan vast of mag ik de schade uit eigen zak betalen
Bij de dealers krijg ik waarschijnlijk sowieso zo'n overeenkomst met een eigen risico bij schade tijdens de proefrit

Wat ik persoonlijk stom geregeld vind want dan zou je dus om dat risico uit te sluiten moeten kopen alleen op visuele inspectie :?


Herkenbaar. Ik ben gaan huren. Heb de sv650 gehuurd. Een naked met v2 blok. Heerlijk ding. Iets te krap voor mij helaas qua lengte. Honda vfr 750 en Yamaha fazer zijn kandidaten voor mij.
Ik wil ook wel de SV650 huren. Zal even kijken waar ik dat kan doen :)
Fazer zie ik ook wel zitten, mede omdat er veel aanbod voor een goede prijs is

Wil sowieso eerst km's gaan maken met een huur motor
Dan beperk ik dat risico van onderuit gaan tijdens zo'n proefritje wat meer haha O-)
 
Laatst bewerkt:
Zijn er niet nog van die testdagen binnenkort?
Die van motorport zijn 2 maanden terug geweest meen ik.

Verder kan je natuurlijk een goede voor selectie maken door hier een hoop te lezen.
Wat zijn jou harde eisen/ wat past kwa grootte bij jou/ hoe snel moet het beestje zijn.

Zo vielen er bij mij al een hoop af, cbr600rr is te klein voor mij, ninja 636 zal NETwel net niet gaan / gsx zijn iets ruimer. Maar ik wil toch een Vtwin, dus mijn 1e proefritje zal een aprilia rsv1000r worden, puur omdat ik zoek naar een ruime en sportieve motor, betrouwbaar met genoeg koppel, en het moet een beetje smoelen.

Gewoon lekker veel lezen, er is zoveel tekoop, en je hebt vast wel bepalde eisen waar iets aan moet voldoen/ een smaak wat je wel/niet mooi vind.. ga dan een paar modeletjes goed over inlezen (wat zijn de meest voorkomende problemen) en loop eens gewoon een dealer binnen die hem heeft staan..
Je hoeft biet altijd direct te gaan rijden, gewoon even zitten/aanvoelen kan je al een hoop info geven
 
Ik ben 175cm
Dus bijna alles zal wel passen wat dat betreft

Wil niet teveel voorover zitten want ik wil veel km's gaan maken en misschien wel weekendjes weg maar niet een echte tour motor
Snelheid maakt mij niet zoveel uit maar wil niet een supersport waarbij elk kleine cm meer aan het gashendel mij al vooruit lanceert. Moet gewoon handelbaar blijven

Als lesmotoren heb ik de CB500, GS500, Hyosung en XJ6N al gereden
De XJ6N vond ik het fijnste rijden gevolgd door de CB500
GS500 was te licht voor mijn gevoel

Mijn budget is de echte harde eis hierin
Wat mij veelal beperkt tot de standaard beginnersmotoren van de oudere SV650, CB500, ER-5
Maar heb ook interesse in de Bandits, diversions, fazers, gsx(-r)'s, zx6r/7r etc

Wat mij echter tegenstaat is het feit dat er geen bezinemeter op zit behalve bij de ER-5 en een paar anderen
Ik weet van mijzelf dat ik niet een ster ben in onthouden hoeveel km ik gereden heb en/of uitvogelen wanneer de volgende tankbeurt nodig is dus geheid dat ik een keer zonder kom te staan :P

Verder mankeert er altijd wel iets aan die oudere motoren want ze zijn oud en 2ehands en hebben stuk voor stuk 'typische' problemen dus daar kan ik moeilijk op filteren want dat is nou eenmaal een bijkomstigheid

Ik ga er niet dagelijks mee naar het werk maar de optie moet wel bestaan dat dit makkelijk kan en eventueel de files voorbij kan dus mag ook niet te breed zijn

Al met al moet het dus een beetje een all rounder zijn die voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden

Ik neig dus momenteel het meeste naar de SV650 van ergens 1999-2002 met de hoop een te vinden waarbij de remmen en vering al vervangen zijn (dat zijn de zwakke punten van deze motoren)

Maar dat sluit niet uit dat ik nog steeds nieuwsgierig ben naar al die andere motoren

Denk dat alleen erop gaan zitten weinig zin heeft behalve de houding maar vermoed dat de motoren die ik heb opgenoemd ongeveer dezelfde houding wel hebben als ik kijk naar cycle-ergo.com

Dus ja, het blijft nog steeds moeilijk met zoveel keuzes :/
 
Als je niet voor over gebogen wilt zitten zou ik de gsxr en de zx6r van na 03 eraf halen

De oude zx6 schijnt dan nog wel te kunnen (geen ervaring)

Mischien de honda cbr600F ? 1 van de meest probleemloze, wel iets sportiever
 
Ja de cbr600f is zeker ook een optie
Super veel aanbod en qua onderhoud wel wat makkelijker las ik
Vind de looks ook wel goed

Las ook dat het goed is voor beginners omdat die makkelijk stuurt en gelijk een vertrouwd gevoel geeft?
 
Ik heb een beetje last van mijn rechter schouder na de les van gisteren.
Denk dat ik onbewust een beetje verkrampt gezeten heb ofzo.
 
Ik heb een beetje last van mijn rechter schouder na de les van gisteren.
Denk dat ik onbewust een beetje verkrampt gezeten heb ofzo.
Dat zou best kunnen
Even in de gaten houden of het erger wordt / aan blijft houden

Ik zat vaak ook onbewust verkrampt waardoor ik vooral last kreeg van mijn rechterhand (gashendel fijngeknepen en verkrampt remmen) en ook vaak last van míjn benen. Werd pas beter toen ik tijdens de les bewust bezig ging houden met mijn armen losjes te houden en de tank beter vast te houden met mijn knieën
Kreeg dan ook meer controle
 
Had met AVB nog wel eens last van een slapende rechterhand nu ik er meer over na denk.
Volgende les zal ik er wel extra op proberen te letten.
 
Die kramp had ik bij AVB ook meer dan bij AVD. Waarschijnlijk omdat je heel gefocusd bent op al die verrichtingen. Let ook even op zithouding, dit is iets wat bij een eerste motor belangrijk gaat worden.
 
Heel herkenbaar, bij het AVB had ik ook regelmatig een slapende duim/wijsvinger aan mijn rechterhand. Waarschijnlijk omdat je veel in één houding zit en weinig afwisselt. Met het AVD gaat het een stuk beter, soms heb ik nog wel eens een wat gare duim. Ik probeer bewust af en toe mijn duim/hand van houding te veranderen en dat maakt een enorm verschil.
 
En ik begrijp nog steeds niet zo goed wat je bedoelt qua verzekeren voor een proefrit?

Ik kan niet van tevoren een proefrit de motor gaan verzekeren als ik nog niet weet of ik die ga kopen toch?

De verzekering is in dat geval toch gewoon de verantwoordelijkheid van de verkoper? Het is dan alleen van belang te weten dat die daadwerkelijk verzekerd is en niet geschorst zoals jij zei
Maar dat kan ik eventueel indekken dmv een overeenkomst mee te nemen die door beide partijen ondertekent wordt en waarop staat hoe die verzekerd is door de verkoper

Verder begrijp ik het principe van slopen is kopen dus ja wel zorgen dat ik niet onderuit ga of aanrijdingen heb tijdens zo'n proefritje anders hang ik eraan vast of mag ik de schade uit eigen zak betalen
Bij de dealers krijg ik waarschijnlijk sowieso zo'n overeenkomst met een eigen risico bij schade tijdens de proefrit

Wat ik persoonlijk stom geregeld vind want dan zou je dus om dat risico uit te sluiten moeten kopen alleen op visuele inspectie :?

Hij heeft het niet verzekeren over voor een proefrit, maar verzekeren voor overschrijven.

Ik weet niet waar je aan het kijken bent voor een motor, maar bij de motorzaken zijn de zaken ervoor verzekerd en bij een particulier heeft de verkoper als het goed is een verzekering lopen.

Neem iemand mee die verstand heeft van motoren, zodat diegene de eerste dingen kan checken. Het proefrijden moet je sowieso zelf doen.

Zodra je de motor op jouw naam laat schrijven moet je hem eigenlijk al verzekerd hebben, dat is Rob zegt. Dit kan ter plekke via je mobiel vaak al geregeld worden, even wachten op het bevestigingsmailtje en dan kun je overschrijven.
 
Hij heeft het niet verzekeren over voor een proefrit, maar verzekeren voor overschrijven.

Ik weet niet waar je aan het kijken bent voor een motor, maar bij de motorzaken zijn de zaken ervoor verzekerd en bij een particulier heeft de verkoper als het goed is een verzekering lopen.

Neem iemand mee die verstand heeft van motoren, zodat diegene de eerste dingen kan checken. Het proefrijden moet je sowieso zelf doen.

Zodra je de motor op jouw naam laat schrijven moet je hem eigenlijk al verzekerd hebben, dat is Rob zegt. Dit kan ter plekke via je mobiel vaak al geregeld worden, even wachten op het bevestigingsmailtje en dan kun je overschrijven.
Ah zo
Ja dat vroeg ik mij dus af
Want je hebt de codes nodig etc om te verzekeren

Maar dan dus gewoon via de smartphone gelijk doen ter plekke :t
 
Ah zo
Ja dat vroeg ik mij dus af
Want je hebt de codes nodig etc om te verzekeren

Maar dan dus gewoon via de smartphone gelijk doen ter plekke :t

Ik heb dat met de auto ook gedaan. Zodra je de auto gekocht hebt, overschrijven en verzekering bellen (binnen 5 minuten is je verzekering geregeld en actief!) :) Ideaal.
Dus ik ga er vanuit dat het met een motor niet anders is.
 
Laatst bewerkt:
Heel herkenbaar, bij het AVB had ik ook regelmatig een slapende duim/wijsvinger aan mijn rechterhand. Waarschijnlijk omdat je veel in één houding zit en weinig afwisselt. Met het AVD gaat het een stuk beter, soms heb ik nog wel eens een wat gare duim. Ik probeer bewust af en toe mijn duim/hand van houding te veranderen en dat maakt een enorm verschil.

Kan ook zijn dat je je bovenlichaam laat leunen op je armen en door de druk en het materiaal van je handschoenen knijp je dan de doorbloeding af. Betrap mezelf er nu ook nog steeds op, meestal bij lange saaie stukken. Te hard knijpen in je handvatten is ook een klassiekert, alsof je de motor zou kwijtraken bij het optrekken als je minder stevig vast zou hebben :P
 
Kan ook zijn dat je je bovenlichaam laat leunen op je armen en door de druk en het materiaal van je handschoenen knijp je dan de doorbloeding af. Betrap mezelf er nu ook nog steeds op, meestal bij lange saaie stukken. Te hard knijpen in je handvatten is ook een klassiekert, alsof je de motor zou kwijtraken bij het optrekken als je minder stevig vast zou hebben :P

haha het is altijd wat hé O-) , maar we hebben het er voor over!
28 augustus lijkt nog zo ver weg :] |(
 
Laatst bewerkt:
Nu ik het zie bedenk ik me dat ik zo'n ding ooit had besteld, maar nooit heb ontvangen |( Was maar 3 euro, maar toch... ondertussen alweer 8 of 9 maanden geleden. Thanks voor de tip!

Kan bèst nog onderweg zijn :Y
 
Yesss in 1x geslaagd voor theorie :D 2 foutjes.


gefeliciteerd, Full Throttle Twisty, met het behalen van je avd :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan