Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

als je een P-terrein kan vinden dat is afgesloten met slagbomen, lijkt het me geen openbare weg. ik denk wel dat je Oom of Tante Agent wat uit te leggen hebt als ze bij toeval langsrijden in hun splinternieuwe surveillance-Benz en ze zien je op het P-terrein stuntelen met je tweewieler.
 
Vanochtend geslaagd voor mijn AVD dus het motorrijbewijs in de pocket :] Van het weekend kijken bij een Yamaha R6 uit '08.

Aan iedereen die nog moet, veel succes (en vooral ook plezier) met (af)rijden!
Gefeliciteerd! Snel het pasje aanvragen en dan kan je nog even van het lekkere weer genieten.:]
 
als je een P-terrein kan vinden dat is afgesloten met slagbomen, lijkt het me geen openbare weg. ik denk wel dat je Oom of Tante Agent wat uit te leggen hebt als ze bij toeval langsrijden in hun splinternieuwe surveillance-Benz en ze zien je op het P-terrein stuntelen met je tweewieler.
Daar hoef je niet over te twijfelen, een parkeerterrein dat redelijkerwijs te betreden is zonder uitvoerige toegangssystematiek zoals bvb met pasjes voor bedrijfsmedewerkers is in de jurisprudentie gewoon een openbare weg. Een parkeerkaartje uit de automaat moeten trekken en een slagboom door moeten is dus niet genoeg. En aangezien je geen rijbewijs hebt, mag je je daar dus geen rondjes rijden. Naast natuurlijk de vraag hoe je er gekomen bent.
 
Thx! Jazeker, maandag nieuw rijbewijs aanvragen en hopelijk volgend weekend een motor kopen!

Zit te denken aan een kawasaki er6n, ninja of z650..
Veel succes! Kan je verder niet adviseren, na mijn lessen op een ER5 nooit meer op een Kawa gezeten. Maar daarom hoeft er niks mis mee te zijn! *D
 
Hi allemaal,

Na een tijdje meegelezen te hebben aangezien ik al lang zit te twijfelen over het halen van mijn motorrijbewijs, heb ik dan nu ook even een account aangemaakt.

Ik vroeg mij eigenlijk af of het handig is om te beginnen met lessen nu de wintermaanden eraan komen. Maakt dit weinig uit voor je lessen of is het makkelijk om te starten met lessen zodra het beter weer wordt?

Daarnaast wil ik eigenlijk al starten met de theorie, aangezien ik dit thuis kan doen uiteraard. Raden jullie dit aan of is het ook 'beter' om je theorie te doen als je al gestart bent met lessen voor de AVB, zodat je wat meer feeling hebt bij het motorrijden?
 
goede beslissing om in ieder geval te proberen om je rijbewijs te halen. als je er niet aan begint, weet je niet of je het kan.

zolang het mooi weer is (en er dus geen sneeuw ligt of van de lucht stort, al is dat wel een mooi leer-moment) kan je lessen. theorie heeft weinig met AVB te maken, dus maakt het niet uit wanneer je daarmee begint. theorie is 1,5 jaar geldig, AVB 1 jaar. het zure (AVB) komt voor het zoete (AVD). een waarschuwing(kje) is op zijn plek: tijdens je AVB-lessen krijg je een moment waarop je denkt: 'waar ben ik aan begonnen, ik leer het nóóit'. dat moment hebben wij allemaal wel gehad. de een ernstiger dan de ander. maar zo'n moment komt er. juist dán moet je doorzetten, want niet lang daarna gaan de muntjes vallen en krijg je er handigheid en plezier in. wat je ook zal merken is dat bochtjes linksom makkelijker gaan dan rechtsom (of andersom). daar kan je weinig aan doen, komt door je aanleg, of je links- of rechtshandig bent. dat is nou eenmaal zo 'voorgeprogrammeerd' in de grijze massa tussen de oortjes. oplossing: oefenen, oefenen, oefenen. rondje rond een boom of lantaarnpaal draaien, groot beginnen en dan steeds kleinere rondjes, en dat dan beide richtingen op. ook spannend: afschuinen. laat je instructeur het een keer voor doen terwijl jij achterop zit. je zal verbaasd zijn hoever je kan afschuinen. het is wennen, maar onbewust doe je het met de trapfiets ook.

tijdens de AVD-lessen krijg je op je hart gedrukt niet over wegenverf, putdeksels (en bitumen) te rijden. dat is nat als het regent en het CBR wil het (liever) niet zien. wat het CBR wel wil zien is dat je je hoofd verdraait als je kijkt. dus niet vanuit je ooghoeken. het AVD-examen is niet veel meer dan 'een fijn stukje rijden', zoals mijn instructeur het zei. laat op je AVD-examen ook zien dat je motorrijder bent, en geen automobilist die toevallig op een motor zit. en: het zou wel heel raar zijn als je op je examen en daarna ineens heel anders zou rijden dan tijdens je lessen.

hopelijk tref je een rijschool/instructeur die AVB en AVD een beetje afwisselt. bijvoorbeeld: een uurtje AVB en daarna nog een halfuurtje AVD. want 1,5 uur alleen maar rondjes draaien word je gaar van en is de jeu er al gauw af. en opbouwend commentaar maakt het ook een stuk leuker. als je alleen maar hoort dat je het alsmaar fout doet, wordt het ook niet leuker.

wat je nodig hebt om je rijbewijs bij de gemeente te kunnen aanvragen:
- examen theorie A (1,5jaar geldig)
- examen AVB (1 jaar geldig)
- examen AVD
- Eigen Verklaring (1 jaar geldig): een verklaring (te downloaden/in te vullen via CBR met digid) waarin je verklaart dat je fysiek en psychisch niks mankeert.

zonder geldige EV kan je wel examen doen, maar geen rijbewijs aanvragen/bij laten schrijven. (eigen ervaring: mijn EV was verlopen. kan je nagaan hoe lang ik erover heb gedaan om rijbewijs A te halen O-) )

:]
 
goede beslissing om in ieder geval te proberen om je rijbewijs te halen. als je er niet aan begint, weet je niet of je het kan.

zolang het mooi weer is (en er dus geen sneeuw ligt of van de lucht stort, al is dat wel een mooi leer-moment) kan je lessen. theorie heeft weinig met AVB te maken, dus maakt het niet uit wanneer je daarmee begint. theorie is 1,5 jaar geldig, AVB 1 jaar. het zure (AVB) komt voor het zoete (AVD). een waarschuwing(kje) is op zijn plek: tijdens je AVB-lessen krijg je een moment waarop je denkt: 'waar ben ik aan begonnen, ik leer het nóóit'. dat moment hebben wij allemaal wel gehad. de een ernstiger dan de ander. maar zo'n moment komt er. juist dán moet je doorzetten, want niet lang daarna gaan de muntjes vallen en krijg je er handigheid en plezier in. wat je ook zal merken is dat bochtjes linksom makkelijker gaan dan rechtsom (of andersom). daar kan je weinig aan doen, komt door je aanleg, of je links- of rechtshandig bent. dat is nou eenmaal zo 'voorgeprogrammeerd' in de grijze massa tussen de oortjes. oplossing: oefenen, oefenen, oefenen. rondje rond een boom of lantaarnpaal draaien, groot beginnen en dan steeds kleinere rondjes, en dat dan beide richtingen op. ook spannend: afschuinen. laat je instructeur het een keer voor doen terwijl jij achterop zit. je zal verbaasd zijn hoever je kan afschuinen. het is wennen, maar onbewust doe je het met de trapfiets ook.

tijdens de AVD-lessen krijg je op je hart gedrukt niet over wegenverf, putdeksels (en bitumen) te rijden. dat is nat als het regent en het CBR wil het (liever) niet zien. wat het CBR wel wil zien is dat je je hoofd verdraait als je kijkt. dus niet vanuit je ooghoeken. het AVD-examen is niet veel meer dan 'een fijn stukje rijden', zoals mijn instructeur het zei. laat op je AVD-examen ook zien dat je motorrijder bent, en geen automobilist die toevallig op een motor zit. en: het zou wel heel raar zijn als je op je examen en daarna ineens heel anders zou rijden dan tijdens je lessen.

hopelijk tref je een rijschool/instructeur die AVB en AVD een beetje afwisselt. bijvoorbeeld: een uurtje AVB en daarna nog een halfuurtje AVD. want 1,5 uur alleen maar rondjes draaien word je gaar van en is de jeu er al gauw af. en opbouwend commentaar maakt het ook een stuk leuker. als je alleen maar hoort dat je het alsmaar fout doet, wordt het ook niet leuker.

wat je nodig hebt om je rijbewijs bij de gemeente te kunnen aanvragen:
- examen theorie A (1,5jaar geldig)
- examen AVB (1 jaar geldig)
- examen AVD
- Eigen Verklaring (1 jaar geldig): een verklaring (te downloaden/in te vullen via CBR met digid) waarin je verklaart dat je fysiek en psychisch niks mankeert.

zonder geldige EV kan je wel examen doen, maar geen rijbewijs aanvragen/bij laten schrijven. (eigen ervaring: mijn EV was verlopen. kan je nagaan hoe lang ik erover heb gedaan om rijbewijs A te halen O-) )

:]
Wat een heldere samenvatting van alle informatie. In principe kan ik dus gewoon beginnen met lessen, ook om ervaring op te doen met rijden onder slechte omstandigheden. Voordeel van nu beginnen is natuurlijk het kunnen rijden met mooi weer, mits ik binnen een (klein) half jaar kan afrijden. Begrijp ik het goed dat AVB voor veel personen lastiger is dan AVD of heb ik dit helemaal verkeerd?

Ik twijfel momenteel nog tussen twee rijscholen, waarvan één rijschool een eigen oefenterrein heeft en bij de andere weet ik dat niet. In eerdere topics/posts las ik al dat het voor velen fijn is om met een motor naar het oefenterrein te rijden, zodat je al wat AVD ervaring op doet. Bij de rijschool met eigen oefenterrein spreek je daar af, waardoor je dus geen AVD ervaring op doet. Is het aan te raden om te lessen bij een rijschool waar je voor het oefenen van AVB al een stukje op de weg rijdt of komt dit nog genoeg aan bod na het behalen van je AVB?
 
AVD wordt door veel mensen als 'makkelijker dan AVB' ervaren, al zitten er in AVD ook wel lastige dingetjes die je je moet aan-/afleren. vooral als je al een aantal jaar auto rijdt. plek op de weg, iets sneller rijden dan de rest van het verkeer, dat soort dingen.

het nadeel van een rijschool met eigen lesterrein is dat je dus geen/nauwelijks AVD-ervaring opdoet. op zich is het best prettig als AVB- en AVD-ervaring een beetje gelijk opgaan. en denk nou niet dat je na het AVB-examen nooit meer een bijzondere verrichting hoeft te doen. die blijven terugkomen, alleen gaan ze steeds makkelijker en wordt het een automatisme.

het plezier in het motorrijden en hoe snel je je rijbewijs haalt valt of staat met de kwaliteiten van de instructeur. als hij alleen maar zit te fitten dat je niks goed doet (een van de ex-lessers had daar last van), krijg je er natuurlijk nooit plezier in en lukt het je niet om AVB in de vingers/heupen te krijgen. het is voor je zelfvertrouwen best prettig als je ook eens in je oortje hoort dat je iets goed doet, of dat je samen met de instructeur (en evt andere leerling) een mooi ritje hebt neergezet.
 
Het autorijden doe ik nog niet heel lang (ca. 6 jaar) en destijds ook al aangeleerd om altijd de max toegestane snelheid aan te houden. Is dit ook zo voor een motor of moet je harder dan het overige verkeer? Plek op de weg en het vermijden van bijv. putdeksels zal wel even wennen zijn.

Dan ga ik denk ik niet voor de rijschool met eigen lesterrein. Hopelijk heeft de andere rijschool geen eigen terrein, of wordt er in ieder geval AVD ervaring opgedaan op weg naar het terrein.

De impact van de instructeur had ik inderdaad al voorbij zien komen. Dit zal moeten blijken of ik een 'match' ben met een instructeur. Ik neem aan dat je kan wisselen indien de instructeur en de lesser geen match zijn?
 
Het autorijden doe ik nog niet heel lang (ca. 6 jaar) en destijds ook al aangeleerd om altijd de max toegestane snelheid aan te houden. Is dit ook zo voor een motor of moet je harder dan het overige verkeer? Plek op de weg en het vermijden van bijv. putdeksels zal wel even wennen zijn.

Dan ga ik denk ik niet voor de rijschool met eigen lesterrein. Hopelijk heeft de andere rijschool geen eigen terrein, of wordt er in ieder geval AVD ervaring opgedaan op weg naar het terrein.

De impact van de instructeur had ik inderdaad al voorbij zien komen. Dit zal moeten blijken of ik een 'match' ben met een instructeur. Ik neem aan dat je kan wisselen indien de instructeur en de lesser geen match zijn?

Als motorrijder dien je je, net als alle andere weggebruikers, te houden aan de verkeersregels, inclusief max snelheid. Echter, je bent veel kwetsbaarder dan blikkers en als de verkeerssituatie voor jou onveilig is, dan geef je gas om deze onveilige situatie te voorkomen. Zorg dat je ruimte om je heen creëert. Defensief rijden heet dat.

Over de instructeur: jij bent de baas. Indien het niet 'klikt', dan vraag je om een andere instructeur, of je zoekt een andere rijschool.

Wanneer je besloten hebt om te gaan lessen, succes! :]
 
Laatst bewerkt:
CBR geeft ook vrij welke rijscholen het hoogste slagingspercentage hebben

CBR Rijschoolzoeker

Verder heb ik zelf liever dat het gevaar van voren komt dan van achteren.
Daarom over het algemeen liever iets over de snelheid dan eronder.
 
Als motorrijder dien je je, net als alle andere weggebruikers, te houden aan de verkeersregels, inclusief max snelheid. Echter, je bent veel kwetsbaarder dan blikkers en als de verkeerssituatie voor jou onveilig is, dan geef je gas om deze onveilige situatie te voorkomen. Zorg dat je ruimte om je heen creëert. Defensief rijden heet dat.

Over de instructeur: jij bent de baas. Indien het niet 'klikt', dan vraag je om een andere instructeur, of je zoekt een andere rijschool.

Wanneer je besloten hebt om te gaan lessen, succes! :]
Besloten om te lessen heb ik eigenlijk al gedaan, heb te lang de drang om te motor te rijden tegen te gaan. Dat heeft nu lang genoeg geduurd, tijd om dit avontuur aan te gaan;).

CBR geeft ook vrij welke rijscholen het hoogste slagingspercentage hebben

CBR Rijschoolzoeker

Verder heb ik zelf liever dat het gevaar van voren komt dan van achteren.
Daarom over het algemeen liever iets over de snelheid dan eronder.
Beide rijscholen welke ik in gedachte had hebben een slagingsperentage van 85%-95% dus beide prima. Ook hebben beide rijscholen voldoende examen gecoordineerd. Ik heb nu wel mijn voorkeur waarschijnlijk voor één rijschool. Hopelijk doen zij naar het AVB rijden, zodat ik gelijk wat AVD ervaring opdoe. Ik ga in ieder geval morgen even bellen voor een afspraak. Hoop dan zo spoedig mogelijk te beginnen met lessen. Ik maak mezelf nu al gek met het kijken naar verschillende motoren...
 
Hi allemaal,

Na een tijdje meegelezen te hebben aangezien ik al lang zit te twijfelen over het halen van mijn motorrijbewijs, heb ik dan nu ook even een account aangemaakt.

Ik vroeg mij eigenlijk af of het handig is om te beginnen met lessen nu de wintermaanden eraan komen. Maakt dit weinig uit voor je lessen of is het makkelijk om te starten met lessen zodra het beter weer wordt?

Daarnaast wil ik eigenlijk al starten met de theorie, aangezien ik dit thuis kan doen uiteraard. Raden jullie dit aan of is het ook 'beter' om je theorie te doen als je al gestart bent met lessen voor de AVB, zodat je wat meer feeling hebt bij het motorrijden?
Ik heb destijds in november mijn examen voor A gedaan. Je instructeur (als je bij 'n goeie rijschool gaat) weet wel of je veilig de weg op kunt voor les. Gewoon beginnen! Als je met slecht weer les hebt, heb je als je te zijner tijd voor jezelf gaat rijden ook geen problemen met het weer. Of wil je mooiweerrijder worden? '( :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan