Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Gaaf hé, motorrijden?:]

Weet je wat ik nou zo mooi vind aan je verhaal, dat je zonder ook maar ooit brommer hebt gereden, en geen ervaring had met gasgeven met je rechterhand ipv je rechtervoet het toch aandurft om direct ja te zeggen dat je voorop zou rijden. Dat is lef en moet je maar kunnen!

Zo te horen kom je er wel met die instelling en goede ervaringen met je eerste les. :Y

Succes!:t
Ik moest na mijn proefles op het oefenterrein zelf terugrijden op de motor. Ook nog nooit schakelbrommer gereden en niet meer de jongste

Als laatste oefening kregen we de halve draai. De fout die ik nog nijg te maken is dat ik het stuur helemaal tegen de aanslag draai. Dan raak ik uit balans en moet ik toch eventjes met de voeten aan de grond.

Ik moest juist mijn stuur volledig tegen de aanslag aandraaien. Maar dan moet je wel voldoende snelheid hebben en genoeg tegenhangen om de motor rechtop te houden
Ik ging er altijd met 17 à 18 km/h in
 
Ik moest juist mijn stuur volledig tegen de aanslag aandraaien. Maar dan moet je wel voldoende snelheid hebben en genoeg tegenhangen om de motor rechtop te houden
Ik ging er altijd met 17 à 18 km/h in

Er is mij niet verteld of dit (stuur tegen de aanslag) wel of niet moest. Het voelde voor mij in ieder geval verkeerd, gebeurde ook vaak pas bij 1/2 a 2/3 van de bocht. Werd ons wel verteld om stationair (11 km/h) de halve draai te maken. Eventueel mocht het ook met dezelfde snelheid door wat gas geven en de achterrem te gebruiken. Dit heb ik 1x geprobeerd en ging bijna op mijn plaat dus heb ik verder achterwegen gelaten. Opzich ging het laterna wel bij wat grotere bochten, maar die halve draai ging prima met stationair dus had zoiets van als het werkt, werkt het.
 
Na de remproeven mochten we gaan parkeren, dus het lopen met de motor. Het verbaasde mij toch wel een beetje hoe zwaar zo'n motor is. Ben vrij fors en heb wel de nodig spieren, maar het bleef toch opletten dat ie niet om zou vallen.

:+ Goed dat je dat nu beseft....
Neem de informatie die je mee krijgt van het lessen ook in gedachten mee als je op de trapfiets zit, of in de auto ;)
Niet dat ik hiermee zeg dat je meteen alle motorrijders moet laten filteren o.i.d. maar je gaat wel snappen waarom sommige dingen gedaan worden.
(overigens niet alles, er zijn en blijven dingen die sommige motorrijders doen waarvan je je blijft afvragen, waarom)

Heb wel eens in de stad gehad dat mensen met de auto even vlug langs een rij lossende vrachtwagens willen schieten, maar dan zit ik daar al, en vervolgens kijken ze mij aan van, ga jij maar achteruit ik ben al het verst... 8)7

Doe er uiteindelijk niet moeilijk over, haal mijn schouders op, stap af en ga "diep gebukt" mijn motor achteruit duwen :+
(Ok, ik overdrijf dan wel als ik begin met terug duwen) Soms word er dan getoeterd en gaat de auto achteruit...
Ook wel eens gehad dat de auto dat niet deed maar bij het passeren wel vroeg waarom ik niet achteruit reed en het duwen zo lang duurde....
Mijn antwoord: "Euh... Jouw trapfiets heeft die een achteruit.... En 't duurde lang omdat er geen achteruit op dit blok van 220Kg zit? Dat zit pas op die rijdende bankstellen van 400+Kg."
Bij de helft van de keren dat dat is gebeurt kreeg ik een "sorry, wist ik niet"
 
Er is mij niet verteld of dit (stuur tegen de aanslag) wel of niet moest. Het voelde voor mij in ieder geval verkeerd, gebeurde ook vaak pas bij 1/2 a 2/3 van de bocht. Werd ons wel verteld om stationair (11 km/h) de halve draai te maken. Eventueel mocht het ook met dezelfde snelheid door wat gas geven en de achterrem te gebruiken. Dit heb ik 1x geprobeerd en ging bijna op mijn plaat dus heb ik verder achterwegen gelaten. Opzich ging het laterna wel bij wat grotere bochten, maar die halve draai ging prima met stationair dus had zoiets van als het werkt, werkt het.
Volgens mij moet de halve draai (en ook het achtje) met een trekkende motor. Dus je zult idd iets gas moeten geven en je snelheid regelen met je voetrem. Van de koppeling blijf je af
 
Volgens mij moet de halve draai (en ook het achtje) met een trekkende motor. Dus je zult idd iets gas moeten geven en je snelheid regelen met je voetrem. Van de koppeling blijf je af

Daar had de instructeur het inderdaad over, maar hij vertelde dat het cbr hierin een beetje achterhaald is. Volgens hem is het, in ieder geval bij onze les motoren, zo dat de motor het stationair toerental zelf verhoogd wanneer dit te ver drijgt te zakken om afslaan te voorkomen. Dit zou dan midden in de bocht kunnen gebeuren, wat natuurlijk onbalans veroorzaakt. Geen idee in hoeverre dit rijmt met wat het cbr wil zien. Met de rem erbij mocht ook van hem, dus misschien dat dit later nog terug zal komen als we alles wat beter onder de knie hebben. Met stationair gaat in ieder geval prima met afschuinen en al.

Woensdag weer een les, als ik er aan denk zal ik eens vragen naar het rijden met een trekkende motor. Volgens zijn website is er overignes spraken van een licht trekkende motor "wanneer de bestuurder door middel van gas geven de motor meer vermogen laat leveren dan welke de motor, met een stationair toerental zou leveren. De aandrijflijn blijft hierbij gespannen." Alhoewel er volgens mij qua spanning op de ketting weinig verschil moet zitten tussen stationair en een beetje gas, pak je de rem erbij is dat natuurlijk anders.

Kortom, mij is verteld dat het mag, maar niet dat het moet.
 
Laatst bewerkt:
Zijn nog zat motoren die niet automatisch gas bijgeven dus lijkt me niet slecht om aan te leren met trekkende motor.
 
Gefeliciteerd. Kun je niet nog even snel een afspraak maken op het gemeentehuis? Vaak staat dat gewoon al in het systeem en heb je toch mooi weer een dagje eerder dat rijbewijs :t

Heb afgelopen dinsdag even bijgehouden. Het duurde ongeveer 1 a 1,5 uur totdat het resultaat op mijncbr zichtbaar werd. Ik ga ervan uit dat het op dat moment ook bij de gemeente zichtbaar is.

Wanneer je daar rekening mee houdt, kan je op voorhand al een afspraak bij de gemeente maken.

Doe dit overigens min. 2 weken van te voren. Gemeentes werken namelijk ivm corona maatregelen ook niet op volle capaciteit.
 
Eerste les gehad, kramp in de vingers van het doseren van gas en koppeling 😂 maar wat is motorrijden chill, valt me niet tegen! CBR is wel een drama, hoop niet dat datum van theorie examen in de weg gaat zitten. Komende drie maanden is er nergens een plekje in ieder geval 😱
 
Eerste les gehad, kramp in de vingers van het doseren van gas en koppeling 😂 maar wat is motorrijden chill, valt me niet tegen! CBR is wel een drama, hoop niet dat datum van theorie examen in de weg gaat zitten. Komende drie maanden is er nergens een plekje in ieder geval 😱
Welkom bij de club! Ik krijg altijd na n uurtje last van mn heupen en soms kramp omdat je er op steunt bij AVB. ( Ik denk dat het met de zithoogte te maken heeft btw)
 
Vandaag een baaldag met AVB lessen... Zo'n beetje alles ging mis wat maar mis kon gaan... Ik weet dat zulke dagen er bij horen, maar het geeft je zelfvertrouwen een beste deuk... Was 'vergeten' hoe ik moest remmen, 'vergeten' hoe ik mijn snelheid constant kon houden met de langzame slalom, en 'vergeten' hoe ik vanuit mijn heupen moet sturen... Best wel cruciale dingen
 
Zo'n dag kan je toch beter hebben tijdens les en bij voorkeur niet tijdens het examen? Nu heb je die but-dag achter de rug en kan het alleen maar weer beter gaan
 
Zo'n dag kan je toch beter hebben tijdens les en bij voorkeur niet tijdens het examen? Nu heb je die but-dag achter de rug en kan het alleen maar weer beter gaan
Dat is waar... Het is alleen te hopen dat je niet zo'n dag heb tijdens het examen...
 
@Coert65 stelde voor om mijn vraag hier te stellen, dus hier komt ie 😉 (nogmaals, bedankt voor de tip!)

Vraag in het kort: nu beginnen met lessen, of wachten tot ik 24 ben?

Wat meer informatie: Momenteel ben ik 17 jaar en bezig met het behalen van mijn auto rijbewijs. Als het mee zit heb ik deze in september. Hierna wil ik graag mijn motorrijbewijs gaan halen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. De regels zijn heel erg veranderd tegenover wanneer mijn ouders hun motorrijbewijs gehaald hebben, en ik weet niet zo goed wat nu verstandig is. Als ik het internet goed begrijp, zou ik nu kunnen beginnen met lessen voor mijn A1 rijbewijs en op mijn 18e examen kunnen doen. Ik kan dan echter alleen op een motor met maximaal 125cc rijden. Ikzelf wil uiteindelijk graag volledig A hebben, dus dan zou ik op mijn 20e A2 examen kunnen doen. Maar moet ik dan ook opnieuw lessen? Je mag tenslotte op een zwaardere motor. Op mijn 24e zou ik volledig op kunnen gaan voor A en zou alle motoren mogen rijden. Als ik het goed begrijp, is een theorie certificaat maar 1 keer nodig. Ik heb mijn auto theorie wel al, maar ik denk dat ik een apart motor theorie moet halen, klopt dat?

Maar als ik heel eerlijk ben, heb ik helemaal geen zin om 3 keer op examen te moeten.... Bovendien zal ik mijn gehele motor rijbewijs zelf moeten halen en als 17 jarige ligt het uurloon nou ook niet heel hoog ;) ik ben natuurlijk al langere tijd aan het sparen maar het blijft veel geld. Al helemaal als je 3x moet lessen...

Als het nodig is dan is het nodig en dan geef ik wel meer uit. Het is uiteraard wel de bedoeling dat ik veilig de weg op kan!

Is het verstandig het trappetje op te gaan en telkens opnieuw rijlessen te nemen, of om gewoon te wachten tot mijn 24e?

En is het na het behalen van het rijbewijs aan te raden meteen een motor aan te schaffen? Op de motoren van mijn ouders is niet direct mogelijk, daar heb ik A voor nodig...

Misschien wel belangrijk om te weten: ik heb geen haast bij het behalen van mijn motorrijbewijs. Eerder is natuurlijk wel leuker, maar het is geen moet.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen!
 
@Coert65 stelde voor om mijn vraag hier te stellen, dus hier komt ie 😉 (nogmaals, bedankt voor de tip!)

Vraag in het kort: nu beginnen met lessen, of wachten tot ik 24 ben?

Wat meer informatie: Momenteel ben ik 17 jaar en bezig met het behalen van mijn auto rijbewijs. Als het mee zit heb ik deze in september. Hierna wil ik graag mijn motorrijbewijs gaan halen. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. De regels zijn heel erg veranderd tegenover wanneer mijn ouders hun motorrijbewijs gehaald hebben, en ik weet niet zo goed wat nu verstandig is. Als ik het internet goed begrijp, zou ik nu kunnen beginnen met lessen voor mijn A1 rijbewijs en op mijn 18e examen kunnen doen. Ik kan dan echter alleen op een motor met maximaal 125cc rijden. Ikzelf wil uiteindelijk graag volledig A hebben, dus dan zou ik op mijn 20e A2 examen kunnen doen. Maar moet ik dan ook opnieuw lessen? Je mag tenslotte op een zwaardere motor. Op mijn 24e zou ik volledig op kunnen gaan voor A en zou alle motoren mogen rijden. Als ik het goed begrijp, is een theorie certificaat maar 1 keer nodig. Ik heb mijn auto theorie wel al, maar ik denk dat ik een apart motor theorie moet halen, klopt dat?

Maar als ik heel eerlijk ben, heb ik helemaal geen zin om 3 keer op examen te moeten.... Bovendien zal ik mijn gehele motor rijbewijs zelf moeten halen en als 17 jarige ligt het uurloon nou ook niet heel hoog ;) ik ben natuurlijk al langere tijd aan het sparen maar het blijft veel geld. Al helemaal als je 3x moet lessen...

Als het nodig is dan is het nodig en dan geef ik wel meer uit. Het is uiteraard wel de bedoeling dat ik veilig de weg op kan!

Is het verstandig het trappetje op te gaan en telkens opnieuw rijlessen te nemen, of om gewoon te wachten tot mijn 24e?

En is het na het behalen van het rijbewijs aan te raden meteen een motor aan te schaffen? Op de motoren van mijn ouders is niet direct mogelijk, daar heb ik A voor nodig...

Misschien wel belangrijk om te weten: ik heb geen haast bij het behalen van mijn motorrijbewijs. Eerder is natuurlijk wel leuker, maar het is geen moet.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen!
Ik zou dan persoonlijk wachten, als je kan wachten... als ik me niet vergis moet je inderdaad 3x examen doen dan en lessen. Bij mijn rijschool was iemand die van a2 naar a ging en moest alles opnieuw, theorie, avb en avd. Misschien omdat hij te lang had gewacht met de opvolging dat weet ik dan niet maar het is idd nogal krom allemaal....
 
Oosterpoort legt het allemaal vrij duidelijk uit. :Y


In het kort mag je op je 17e beginnen met lessen AVB voor je A1, en zodra je je autorijbewijs hebt mag je ook AVD gaan doen (of zodra je je motortheorie hebt). De praktijkexamens mag je pas afleggen na je 18e. Vervolgens mag je na 2 jaar A1 te hebben gehad overstappen naar A2, hiervoor hoef je dan alleen maar een examen AVD af te leggen. Dus geen extra theorie, en zelfs geen lessen. Misschien aan te raden om er tzt een paar te nemen, gewoon om een beetje in de 'examenmodus' te komen en even iets te wennen, maar niet noodzakelijk. Dan ben je dus 20 (er even vanuit gaand dat je alles z.s.m. haalt). Als je twee jaar A2 hebt gereden mag je opnieuw AVD-examen doen voor je volledige A. Wederom; geen theorie, geen AVB, geen lessen. Dan zou je dus op je 22e je volledige A kunnen hebben.

Een andere optie is wachten tot je 21 bent. Dan kun je in 1x je A met code 80 halen, wat betekent dat je je A haalt met die code op het rijbewijs. Na 2 jaar vervalt die code automatisch (of wanneer je 24 wordt), hier hoef je niks extra's voor te doen. Die code houdt in dat je alle motoren uit de A1 en A2-categorie mag besturen, dus in essentie is het een A2-rijbewijs zonder dat je daarna iets extra's moet doen om je A te krijgen, behalve 2 jaar wachten.

Persoonlijk zou ik, als je er de middelen voor hebt, gewoon beginnen met je A1. Dan kun je in de tussenliggende periode alvast rij-ervaring opdoen (een 125cc is niet enorm duur, en je hebt er ook echt wel leuke en relatief snelle modellen tussen zitten, al zou ik de snelweg eigenlijk wel afraden), en vervolgens via het getrapte systeem door naar je A. Kost je dus 1x een volledig lespakket en examens (Theorie+AVB+AVD voor A1), en twee keer een AVD-examen (A2 en A), met daarnaast wat je eventueel nog aan opfrislessen wil doen om weer even in je hoofd te krijgen hoe dat examenrijden ook alweer gaat. Tussendoor kun je relatief makkelijk wisselen van motor; er komen elke dag weer nieuwe A1-lessers bij, dus je A1-motor raak je makkelijk kwijt, en vervolgens kun je een A2 kopen, om die twee jaar later weer te verkopen/de begrenzer eraf te laten halen.

Bovenstaand is natuurlijk wel afhankelijk van of je het ervoor over hebt, of je het kunt missen, en hoe graag je op die motor wilt stappen. Naast het lespakket zul je ook een eigen motor moeten kopen (aangezien je die van je ouders nog niet mag berijden), en geef alsjeblieft ook wat centen uit aan goede kleding/helm. Ik zou het wel weten, maar ik kan niet in jouw hoofd/portemonnee kijken, ik kan alleen mijn eigen voorkeur uitspreken. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan