Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Morgen voor de tweede keer naar Hoogeveen voor m’n theorie-examen. Ik ben nu al enorm nerveus.:/
Ik heb even een vraagje, ik kom er maar niet uit.
Wanneer een voorrangsvoertuig alleen zwaailichten of alleen sirenes voert, heeft hij dan wel voorrang of niet?
Ik leer nu uit 2 boeken en op 2 websites en allemaal spreken ze elkaar tegen.
 
Morgen voor de tweede keer naar Hoogeveen voor m’n theorie-examen. Ik ben nu al enorm nerveus.:/
Ik heb even een vraagje, ik kom er maar niet uit.
Wanneer een voorrangsvoertuig alleen zwaailichten of alleen sirenes voert, heeft hij dan wel voorrang of niet?
Ik leer nu uit 2 boeken en op 2 websites en allemaal spreken ze elkaar tegen.
Lijkt mij zodra ofwel zwaailichten ofwel sirene aan staat dat ze altijd voorrang hebben. Alleen niet als er niets aan staat.
 
Morgen voor de tweede keer naar Hoogeveen voor m’n theorie-examen. Ik ben nu al enorm nerveus.:/
Ik heb even een vraagje, ik kom er maar niet uit.
Wanneer een voorrangsvoertuig alleen zwaailichten of alleen sirenes voert, heeft hij dan wel voorrang of niet?
Ik leer nu uit 2 boeken en op 2 websites en allemaal spreken ze elkaar tegen.
Daarover is nog niet zo lang geleden hier een discussie gevoerd. Ik meen me ter herinneren dat de mannen in het blauw (@MeanBlueMan, @Deputy Duc) van mening zijn dat alleen zwaailicht of alleen sirene niet genoeg is om voorrangsvoertuig te zijn.
 
Nee ze hebben inderdaad sowieso geen voorrang als er niks aan staat en altijd voorrang als het allebei aanstaat. Alleen zegt het ene boek ‘er staat niet voor niks 1 van beide aan, dus je moet ze voor laten’ en het andere boek zegt ‘zolang ze niet beide aanstaan, hoef je ze niet voor te laten.’
 
Morgen voor de tweede keer naar Hoogeveen voor m’n theorie-examen. Ik ben nu al enorm nerveus.:/
Ik heb even een vraagje, ik kom er maar niet uit.
Wanneer een voorrangsvoertuig alleen zwaailichten of alleen sirenes voert, heeft hij dan wel voorrang of niet?
Ik leer nu uit 2 boeken en op 2 websites en allemaal spreken ze elkaar tegen.
Officieel moeten ze beiden voeren om een voorrangsvoertuig te zijn.
Echter... Politie wil wel eens alleen zwaailicht voeren als ze op een inbraak o.i.d. afrijden voor een "heterdaad"...
's Nachts word door ziekenwagens/brandweer etc ook wel eens alleen zwaailicht gevoerd als ze door woonwijken rijden (i.v.m. nachtrust)

-Edit:
Wat betreft voor laten gaan, als motorrijder ga je dat nog wel vaker zien..
Als je vooraan staat en jouw licht gaat op groen, dan wil het nog wel eens gebeuren dat er links of rechts een auto door "donker oranje" heeft gereden (rood dus)....
Jij hebt groen... maar toch wil je denk ik die auto voor laten gaan...
(En ja ik heb dat wel eens vaker gehad dat ik er zelfs dan nog gemakkelijk voor kan zijn als motorrijder...)
 
Ja precies! En dat is dus ook mijn gedachtegang om ze alsnog voorrang te verlenen. Maar hoe denkt het CBR daarover?
 
Nee inderdaad, je stopt sowieso. Alleen vraag ik me wel af hoe het CBR daarover denkt.
"papieren test" is heel 0 of 1... dus gewoon wat de regels zijn.

Praktijk is meer gevoel, als je er geen hinderlijke opstopping/gevaarlijke situatie mee veroorzaakt (noodstop) dan kan je ze gerust voor laten gaan.
Mogelijk dat je examinator naderhand nog eventjes een vraag stelt waarom je zus of zo deed....
 
jongens een kleine tip NEEM EEN REDBULL zo'n grote blik
heb alles gellukig in 1x gehaald en ben echt geen supercoureur gewoon opletten goed je spiegels checken gebruik maken van de motor's acceleratie en HOUD AFSTAND.
ANTICIPEER OP TIJD DUS KIJK VERRRR VOORUIT.
NIET OP DE LINKER RIJSTROOK BLIJVEN NA HET INHALEN
dit waren mijn tips
 
Morgen voor de tweede keer naar Hoogeveen voor m’n theorie-examen. Ik ben nu al enorm nerveus.:/
Ik heb even een vraagje, ik kom er maar niet uit.
Wanneer een voorrangsvoertuig alleen zwaailichten of alleen sirenes voert, heeft hij dan wel voorrang of niet?
Ik leer nu uit 2 boeken en op 2 websites en allemaal spreken ze elkaar tegen.

Ik denk dat het verschil met name in de vraagstelling zit.
De regel is vrij duidelijk, het is pas een voorrangsvoertuig bij zowel zwaailicht als sirene.

Maar als de vraag bijvoorbeeld op onderstaande manier gesteld wordt: "Je rijd op de linkerbaan, achter je nadert een politie auto met blauwe zwaailichten, wat doe je"
Dan kan het antwoord nog steeds zijn: zo snel mogelijk naar rechts gaan om ruimte te maken.

Of, is het verstandig om een politieauto die alleen blauwe zwaailichten voert voor te laten gaan. Ook hierop kant het antwoord prima Ja zijn. Het is verstandig. Echter niet verplicht.

Misschien kun je eens screenshotjes of een kopie van de tekst hier plaatsen van de situaties die jij elkaar tegen vind spreken?
Dan kunnen we er allemaal van leren :)
 
jongens een kleine tip NEEM EEN REDBULL zo'n grote blik
heb alles gellukig in 1x gehaald en ben echt geen supercoureur gewoon opletten goed je spiegels checken gebruik maken van de motor's acceleratie en HOUD AFSTAND.
ANTICIPEER OP TIJD DUS KIJK VERRRR VOORUIT.
NIET OP DE LINKER RIJSTROOK BLIJVEN NA HET INHALEN
dit waren mijn tips

Als je dat normaal nooit drinkt en je gaat het voor je examen wel ineens doen kun je alleen maar rare effecten krijgen. Ineens extra nerveus of hyperactief of weet ik veel wat. Niet voor iedereen werkt dat heel lekker. Dus ik zou het alleen doen als je normaal ook wel eens een blikje neemt en de effecten op jezelf een beetje kent.
 
Reinste onzin, een blik redbull voor je examen. Het is echt niet alsof je dan superkrachten krijgt. Vertrouw op je eigen, doe wat je geleerd hebt en denk niet teveel na. Zo heb ik het gisteren ook “gewoon” gehaald mijn 1ste keer.
 
Reinste onzin, een blik redbull voor je examen. Het is echt niet alsof je dan superkrachten krijgt. Vertrouw op je eigen, doe wat je geleerd hebt en denk niet teveel na. Zo heb ik het gisteren ook “gewoon” gehaald mijn 1ste keer.
voor mij heeft het geholpen dus onzin kan je het niet noemen al is het placebo. het geeft duidelijk concentratie vermogen en houd je wakker
 
Daarover is nog niet zo lang geleden hier een discussie gevoerd. Ik meen me ter herinneren dat de mannen in het blauw (@MeanBlueMan, @Deputy Duc) van mening zijn dat alleen zwaailicht of alleen sirene niet genoeg is om voorrangsvoertuig te zijn.

Dat zijn wij niet van mening, dat ìs gewoon zo. Met lawaai en zwaai ben je een zogenaamd voorrangsvoertuig. Met alleen zwaailicht ben je dat niet. We doen dat soms wel om te laten zien dat we iets meer haast hebben, maar het betekent niets. Alleen de sirene aan ìs technisch niet mogelijk.
 
Dat zijn wij niet van mening, dat ìs gewoon zo. Met lawaai en zwaai ben je een zogenaamd voorrangsvoertuig. Met alleen zwaailicht ben je dat niet. We doen dat soms wel om te laten zien dat we iets meer haast hebben, maar het betekent niets. Alleen de sirene aan ìs technisch niet mogelijk.
Ik kan ermee leven, maar ik begreep uit het verhaal dat het CBR de vraag zo kan stellen dat je ervan in de war raakt.
 
dat is vreemd ik ga er echt van stuiteren. heb je mischien een tollerantie opgebouwd door overtollig caffeine vroeger ?
Ik stuiter van mijzelf al flink... vooral als ik "stil moet zitten"....
Op het MBO en het HBO complete (nood)klaslokalen laten mee trillen met alleen al het trillen van mijn benen...
Verders geen tolerantie daarvoor opgebouwd....
Was ook leuk bij de Theorie toets :) moest m'n handen/armen maar van het bureau af houden anders begon het hele gevaarte mee te trillen...

Bij een van m'n bijbaantjes (Fietsenstalling bewaking) ontdekt dat ik van Cafeïne slaperig word...
D'r kwamen namelijk altijd Taxi-Chauffeurs bij ons langs om koffie te drinken...
En dan was het niet 1 schepje aroma rood 1 kopje "sterke koffie" nee... 2 of 3 (later op de avond) schepjes per kopje...
En 't schepje wat wij gebruikte was al groter dan standaard (Die "grote vierkante" voor 2 kopjes, ipv 't 3hoekje)
Na 3 aparte keren dus bijna in slaap te zijn gevallen na het mee drinken van de koffie er mee gestopt....
Sinds ik niet meer mee dronk, geen issues meer gehad.


De methode op motor-forum is nog altijd een banaantje eten van te voren

En zoals JBazelmans inderdaad zegt, de "bewezen" MF methode is een banaantje eten....
(overigens word ik (kots)misselijk van bananen... (Combinatie van Geur, smaak en textuur))
 
Terug
Bovenaan Onderaan