Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Klopt! Je kan ook beter motorexaminatoren hebben dan auto-examinatoren. Die motorexaminatoren vinden het maar al te mooi dat er nieuwe motorrijders bij komen.

@TimotheusIV Ja ik wil het straks ook echt zelf gaan oefenen! Want ik heb dit dus ook nog nooit gedaan. Eigenlijk is het dezelfde techniek die je toepast als bij het stapvoets rijden. Gewoon voetrem in en spelen met de koppeling.

@Linde Van harte gefeliciteerd! Fijn dat je als eerste aan de beurt was, ik was dat toen ook. Scheelt heel wat zenuwen denk ik ;-)
 
Apeldoornseweg 16, Ede.jpg

 
Als het wat dichterbij was geweest, had ik me heeeeeel graag aangesloten. Maar ten eerste heb ik zaterdag mijn rijbewijs nog niet binnen en ten tweede woon ik in Oost-Groningen. Een beeeetje uit de richting dus.
 
Ik had vandaag mijn AVB examen. Ik was HEEL zenuwachtig, ik had gisteravond ook nog gelest en toen ging het goed, maar niet geweldig. De instructeur had mij gisteravond nog wel veel goede aanwijzingen gegeven, en hij had er wel vertrouwen in (plus het was zijn laatste les voor zijn pensioen, dus hij gooide even al zijn instructeursskills in de les, haha).

Ik mocht als eerste afrijden van de mensen die er stonden, en heb alles zo rustig mogelijk gedaan. Voor elke oefening heel veel rust genomen, bij langzame slalom even stil gestaan en een paar keer diep ademhalen. Ik hoorde echt een pion omgaan, maar die is op magische wijze toch overeind blijven staan! Of ik tikte 'm alleen flink aan. De rest ging goed, behalve de precisiestop. En ik ben gewoon geslaagd!! Zo blij!! Op naar de theorie (25 mei) en AVD (nog niet ingepland) :):):)

En ik had twee lessen AVB extra ingepland, dat heeft zeker geholpen. Plus het eindeloos kijken van AVB filmpjes op youtube. En de CBR man met een extreem kalme uitstraling deed ook goed :)!
Gefeliciteerd! Nu lekker de weg op...

Gefeliciteerd mensen! Super om dit soort verhalen van anderen te lezen terwijl ik zelf pas net een week mijn AVD op zak heb.

Maar, eh, jullie hadden hellingproeven met de motor? Ik heb dat nooit hoeven doen, ook niet voor het examen. Weet in theorie hoe het moet maar nog nooit in praktijk hoeven brengen.

Ga het maar eens proberen binnenkort :]
'Bij ons' namen ze inderdaad de hellingproef een keer mee tijdens de les. Met de mededeling van de instructeur: 'Het is geen verplicht onderdeel op het examen, maar is wel handig als je het kan, voor het geval je tijdens het examen in een situatie komt waar je weg moet rijden op een helling.'
Uiteindelijk heb ik m tijdens het examen niet nodig gehad
 
In de tijd dat ik les had voor het A rijbewijs (ergens begin jaren 90) werd de hellingproef ook behandeld. Niet dat je het vaak nodig hebt in ons platte kikkerlandje (behalve de heuvels in Limburg en bijvoorbeeld in de omgeving van Nijmegen). Wat ik daarvan onthouden heb is dat je de achter rem in plaats van de voor rem moet gebruiken.
 
Als het wat dichterbij was geweest, had ik me heeeeeel graag aangesloten. Maar ten eerste heb ik zaterdag mijn rijbewijs nog niet binnen en ten tweede woon ik in Oost-Groningen. Een beeeetje uit de richting dus.
Jammer ... '( Maar je hebt daar wel lekker de ruimte om te oefenen zonder iemand tegen te komen! 😁
 
Gister tijdens mij tweede les (of eigenlijk 3e en 4e les van 50min) ook kennis mogen maken met de langzame slalom.
Vond het niet makkelijk, ik had vooral moeite met het gas en de koppeling constant te houden tijdens het sturen. Omdat je door de lage snelheid flik met het stuur heen en weer moet is het lastig om je hand stil te houden.
Na een goeie tip van de instructeur en een aantal pogingen is het me wel gelukt maar die zal nog vaak geoefend moeten worden.
Stapvoets rijden vond ik dan wel weer makkelijk om te doen, maar ja dat is ook rechtdoor.
Halve draai ging ook wel, al had ik wel een aantal keer dat de motor ging bokken dus ik moet iets minder hard remmen.

De rest van de dag spelen die oefeningen nog de hele dag door m'n hoofd :-) Hebben jullie dat ook?
 
Gister tijdens mij tweede les (of eigenlijk 3e en 4e les van 50min) ook kennis mogen maken met de langzame slalom.
Vond het niet makkelijk, ik had vooral moeite met het gas en de koppeling constant te houden tijdens het sturen. Omdat je door de lage snelheid flik met het stuur heen en weer moet is het lastig om je hand stil te houden.
Na een goeie tip van de instructeur en een aantal pogingen is het me wel gelukt maar die zal nog vaak geoefend moeten worden.
Stapvoets rijden vond ik dan wel weer makkelijk om te doen, maar ja dat is ook rechtdoor.
Halve draai ging ook wel, al had ik wel een aantal keer dat de motor ging bokken dus ik moet iets minder hard remmen.

De rest van de dag spelen die oefeningen nog de hele dag door m'n hoofd :-) Hebben jullie dat ook?
Je bent inderdaad de hele dag bezig met hoe je 't deed en hoe het voelde, zeer herkenbaar:Y. En het oprechte gevoel van blijheid als hij dan helemaal gaat zoals je het in gedachten had, onbeschrijfelijk!
 
Je bent inderdaad de hele dag bezig met hoe je 't deed en hoe het voelde, zeer herkenbaar:Y. En het oprechte gevoel van blijheid als hij dan helemaal gaat zoals je het in gedachten had, onbeschrijfelijk!

Ja precies! En als ie voor het eerst lukt even snel naar de instructeur kijken naar z’n reactie ter bevestiging 😃
 
Gister tijdens mij tweede les (of eigenlijk 3e en 4e les van 50min) ook kennis mogen maken met de langzame slalom.
Vond het niet makkelijk, ik had vooral moeite met het gas en de koppeling constant te houden tijdens het sturen. Omdat je door de lage snelheid flik met het stuur heen en weer moet is het lastig om je hand stil te houden.
Na een goeie tip van de instructeur en een aantal pogingen is het me wel gelukt maar die zal nog vaak geoefend moeten worden.
Stapvoets rijden vond ik dan wel weer makkelijk om te doen, maar ja dat is ook rechtdoor.
Halve draai ging ook wel, al had ik wel een aantal keer dat de motor ging bokken dus ik moet iets minder hard remmen.

De rest van de dag spelen die oefeningen nog de hele dag door m'n hoofd :-) Hebben jullie dat ook?
Ik weet niet of ik het hier moet zeggen :$, maar ik heb nu tien jaar gereden sinds mijn AVB-examen en ik kan me nauwelijks situaties herinneren waarin ik al die fratsen nodig gehad heb. Alleen de halve draai is wel handig.
Voor het examen natuurlijk wel stug door blijven oefenen! Ik heb het destijds ook gehaald dus waarom jij het niet zou kunnen valt niet in te zien :t
 
Je hebt het misschien niet vaak nodig maar het is wel een manier om te leren hoe je de motor onder controle moet houden in verschillende situaties. Dat willen ze ook graag zien natuurlijk.
Wat dat betreft snap ik wel waarom het moet maar ik denk idd niet dat je die langzame slalom dagelijks zult doen in de praktijk *D
 
Ik weet niet of ik het hier moet zeggen :$, maar ik heb nu tien jaar gereden sinds mijn AVB-examen en ik kan me nauwelijks situaties herinneren waarin ik al die fratsen nodig gehad heb. Alleen de halve draai is wel handig.
Voor het examen natuurlijk wel stug door blijven oefenen! Ik heb het destijds ook gehaald dus waarom jij het niet zou kunnen valt niet in te zien :t
Wegrijden uit parkeervak doe ik ook heel vaak (al is het parkeervak mn voortuin geworden :p). De meeste oefeningen ga je niet letterlijk gebruiken, maar voor allerlei dingen is het wel handig om op lage (en hoge) snelheid te weten wat je moet doen. Bijvoorbeeld als je je motor langs wat stilstaande auto's wilt steken.
 
Oh ik gebruik die AVB oefeningen nog regelmatig. De snelle oefeningen spreken voor zich en zijn vooral een veiligheidsdingetje. Hoef ik nauwelijks te gebruiken, maar het is goed als je het kunt. De langzame oefeningen liggen er ook een beetje aan waar je rijdt. Je moet het vaak wel een beetje opzoeken, maar dan gebruik je dus de langzame slalom bijvoorbeeld als je tussen van die voetgangerspoortjes door wil. Ook lopen met de motor, zowel voor- als achteruit, doe ik nog steeds zoals is aangeleerd, maar dat zal afhankelijk zijn van de motor en persoon of dat handig is of niet. Stapvoets rijden komt bijna iedere rit wel voor, ik maak er een beetje een sport van om zo min mogelijk met de voeten aan de grond te komen. Remmen en halve draai spreken natuurlijk voor zich. Parkeervak uit moet je niet echt zien als parkeervak uit rijden, maar vanuit stilstand een scherpe bocht maken. Bijvoorbeeld op dijkweggetjes kun je dat nog wel eens nodig hebben. Alhoewel je het 8tje zelf waarschijnlijk nooit zo zult doen, leer je er wel een bepaalde kijktechniek van die erg belangrijk is. Laatst ook weer in Luxemburg ervaren dat je echt goed de bocht door moet blijven kijken en dat 'target fixation' echt iets is dat bestaat. Ook al weet ik donders goed dat je die bocht door moet blijven kijken, bleef ik toch die greppel in kijken toen het fout dreigde te gaan. Het ging gelukkig nog goed, maar het laat je wel weer even beseffen dat het gemakkelijk en snel fout kan gaan. Ook door je eigen fouten.

Dus ja, AVB is belangrijk. Nee, als je alleen gaat rijden is het niet erg dat je eens een voetje aan de grond zet, maar het laat wel zien dat je eigenlijk geen volledige controle hebt. AVB en moeilijkere oefeningen zijn dan ook gewoon goed en slim om te doen met je eigen motor. Althans, dat is mijn mening natuurlijk.
 
Oh ik gebruik die AVB oefeningen nog regelmatig. De snelle oefeningen spreken voor zich en zijn vooral een veiligheidsdingetje. Hoef ik nauwelijks te gebruiken, maar het is goed als je het kunt. De langzame oefeningen liggen er ook een beetje aan waar je rijdt. Je moet het vaak wel een beetje opzoeken, maar dan gebruik je dus de langzame slalom bijvoorbeeld als je tussen van die voetgangerspoortjes door wil. Ook lopen met de motor, zowel voor- als achteruit, doe ik nog steeds zoals is aangeleerd, maar dat zal afhankelijk zijn van de motor en persoon of dat handig is of niet. Stapvoets rijden komt bijna iedere rit wel voor, ik maak er een beetje een sport van om zo min mogelijk met de voeten aan de grond te komen. Remmen en halve draai spreken natuurlijk voor zich. Parkeervak uit moet je niet echt zien als parkeervak uit rijden, maar vanuit stilstand een scherpe bocht maken. Bijvoorbeeld op dijkweggetjes kun je dat nog wel eens nodig hebben. Alhoewel je het 8tje zelf waarschijnlijk nooit zo zult doen, leer je er wel een bepaalde kijktechniek van die erg belangrijk is. Laatst ook weer in Luxemburg ervaren dat je echt goed de bocht door moet blijven kijken en dat 'target fixation' echt iets is dat bestaat. Ook al weet ik donders goed dat je die bocht door moet blijven kijken, bleef ik toch die greppel in kijken toen het fout dreigde te gaan. Het ging gelukkig nog goed, maar het laat je wel weer even beseffen dat het gemakkelijk en snel fout kan gaan. Ook door je eigen fouten.

Dus ja, AVB is belangrijk. Nee, als je alleen gaat rijden is het niet erg dat je eens een voetje aan de grond zet, maar het laat wel zien dat je eigenlijk geen volledige controle hebt. AVB en moeilijkere oefeningen zijn dan ook gewoon goed en slim om te doen met je eigen motor. Althans, dat is mijn mening natuurlijk.
Dit is idd een beter verhaal dan mijn kort-door-de-bocht-opmerking. Ik denk ook dat het komt doordat je al die dingen (stapvoets rijden, remmen en halve draai, vanuit stilstand een scherpe bocht maken) zodanig gaat beheersen dat het je niet eens meer opvalt dat je ze doet.
 
Ik merk ook dat je veel van de AVB dingetjes nog wel in het dagelijks gebruik terug ziet, je hebt het vaak alleen niet eens meer door. Of je dit ook van het theorie-examen kan zeggen is dan weer een andere vraag :P
 
Hellingproef word vaak vergeten inderdaad in NL bij het lessen. Ik kan je vertellen dat hij toch echt heel handig is als je ooit buiten Nederland gaat motorrijden. regelmatig moet je dan gewoon ergens stoppen waar het niet vlak is, en als je dan standaard je rechtervoetje (zoals in NL vaak geleerd) op de grond zet is het erg lastig soepel weg rijden. Met je linker voet aan de grond (wel op tijd in de 1 zitten dus) en je rechter op de achterrem is het een stuk soepeler wegrijden vanaf een helling.

Voor wat betreft gebruik AVB oefeningen in dagelijkse praktijk gaat het natuurlijk over het controle hebben over de motor. Je gaat echt geen achtjes lopen draaien, maar het is wel fijn dat je de motor ook bij manoeuvreren op lagen snelheid onder controle hebt. De halve draai komt in haarspeldbochten of keren op de weg (iedereen rijd wel eens verkeerd toch?) van pas en de snelle oefeningen spreken denk ik helemaal voor zich.

Zeker de remproeven etc. kan ik iedereen aanraden om eens te herhalen op je eigen motor. Dan krijg je een goed beeld van wat de motor allemaal kan, zodat je in een noodsituatie goed voorbereid bent.
 
Ik weet niet of ik het hier moet zeggen :$, maar ik heb nu tien jaar gereden sinds mijn AVB-examen en ik kan me nauwelijks situaties herinneren waarin ik al die fratsen nodig gehad heb. Alleen de halve draai is wel handig.
Voor het examen natuurlijk wel stug door blijven oefenen! Ik heb het destijds ook gehaald dus waarom jij het niet zou kunnen valt niet in te zien :t
Mijn instructeur deed vaak op de heen- en terugweg van het oefenterrein praktijksituaties nabootsen, waar je de oefeningen voor nodig hebt. Dit heeft voor mij enorm geholpen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan