Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Daarom gaan proefrijden zodra het mag, of je goed indenken wat je ermee wilt doen (behalve simpel "rijden").
Toeren, sportieve ritten, terrasjes pakken, af en toe een weekeinde weg (kun je een tanktas of afpaktas/koffer erop kwijt).....
Voor terrasjes pakken een café-racer zeker? 😁
 
Laatst bewerkt:
Gebruikersnaam: BroemBoer
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 20 April 2021
Theorie: 19 Augustus 2021 (kan helaas niet eerder... COVID 🙃)
AVB: n.n.b.
AVD: n.n.b
Rijschool: Kern (Hardinxveld-Giessendam)
Lesmotor: Yamaha MT07 Kawasaki Z650
Update:

Inmiddels theorie weten te vervroegen naar 25 mei! Hopelijk kan ik daardoor eerder afrijden voor ook AVD.

Heb nu twee lessen gehad, en het gaat behoorlijk goed. Hoop vrij snel AVB te kunnen doen.
 
Het komt vaak over alsof 300 tot 600 cc minder zijn, laten we dat rechtzetten aub, een maat van mij op zijn 600 ( een oude Kawasaki ) racer reed mij het stront voor de ogen in de bochten en op het rechte stuk ( ik reed toen al op mijn 1100 cc sport tour, had met1.5 maand 0 ervaring maar kon op een recht stuk echt wel het gas open trekken om vervolgens volledig zoek gereden te worden) tevens bleef hijtwee heren op splinternieuwe 1000cc racers voor op de dijk ( nee keur dit niet goed)..een 600cc verdiend evengoed ten alle tijden respect van de bestuurder, 50 km per uur, 100 km per uur etc blijft gewoon hetzelfde ongeacht wat voor motor je ook rijdt.
De term “beginners motor ” en meer als een term is het niet gezien een beginners motor niet bestaat, het heeft niet zo zeer met cc maar handling te maken en de vergevingsgezindheid bij een riders error, vergist u zich daar aub niet in.

verder allen welke theorie/avb/avd hebben behaald, gefeliciteerd 😁
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn mening zijn de meeste 6-700 cc motoren prima om mee te starten als je je rechterhand onder controle kan houden.
Ik heb sinds eind januari een Triumph Street Triple als eerste motor. Met 106pk totaal niet langzaam, maar zolang je niet al te gek aan die gashendel draait heel prima te controleren als starter.
Ik heb verder na de lesmotor niets anders geprobeerd, maar volgens mij hebben de meeste 6-700cc nakeds acceptabele vermogens voor starters, dus zal jou keuze vast prima zijn als je hier lekker op zit
Misschien werkt het voor de jeugd als een lap op een rode stier, en wil men graag TE snel van alles.
Mijn eerste fiets, was een toermotor van 1150CC/95 pk (motorfiets woog 240 kg). Met heel veel koppel onderin, en vlot zat.
De Honda 600CC (woog 179 kg met 115 pk), was onder een bepaald toerental gewoon heel erg fijn, en wil je sneller dan hoef je je rechterpols maar iets naar je te te draaien. Maar dat doe je zelf, het zgn. "jezelf doodrijden" kan op elke motor (hoe groot of klein het vermogen ook is).

Een SpeedTriple is ook een vlotte streetbike, en daarmee kun je op een circuit ook op Assen onder de 2 minuten een rondje doen.
Maar zorg eerst dat je je beheersing over je motor hebt, voordat je aan je gashendel gaat trekken.
 
Het komt vaak over alsof 300 tot 600 cc minder zijn, laten we dat rechtzetten aub, een maat van mij op zijn 600 ( een oude Kawasaki ) racer reed mij het stront voor de ogen in de bochten en op het rechte stuk ( ik reed toen al op mijn 1100 cc sport tour, had met1.5 maand 0 ervaring maar kon op een recht stuk echt wel het gas open trekken om vervolgens volledig zoek gereden te worden) tevens bleef hijtwee heren op splinternieuwe 1000cc racers voor op de dijk ( nee keur dit niet goed)..een 600cc verdiend evengoed ten alle tijden respect van de bestuurder, 50 km per uur, 100 km per uur etc blijft gewoon hetzelfde ongeacht wat voor motor je ook rijdt.
De term “beginners motor ” en meer als een term is het niet gezien een beginners motor niet bestaat, het heeft niet zo zeer met cc maar handling te maken en de vergevingsgezindheid bij een riders error, vergist u zich daar aub niet in.

verder allen welke theorie/avb/avd hebben behaald, gefeliciteerd 😁
Een maatje van mijn woonde in het noorden van Italië, maar had daar diverse motoren. Met een kleine en lichte 400 cc laat ie al die GS-sjes achter op de berg. En die sturen al zo scherp in bochten!

Iedereen wil vaak te snel naar een +1000 cc, is echt niet nodig.
Als de financiën het weer eens toelaten en het tijd is, komt er toch wel weer een 600CC bij. Gewoon voor het betere gooi-en smijtwerk.

En een klassieker of caféracer :-)
 
Een maatje van mijn woonde in het noorden van Italië, maar had daar diverse motoren. Met een kleine en lichte 400 cc laat ie al die GS-sjes achter op de berg. En die sturen al zo scherp in bochten!

Iedereen wil vaak te snel naar een +1000 cc, is echt niet nodig.
Als de financiën het weer eens toelaten en het tijd is, komt er toch wel weer een 600CC bij. Gewoon voor het betere gooi-en smijtwerk.

En een klassieker of caféracer :-)
Voor m'n eigen veiligheid wil ik ook daarom eerst een niet te zware motor. Les momenteel op een Yamaha XJ6 en kwa vermogen is dat voor mij eerst wel prima om te leren rijden👍
 
Update:

Inmiddels theorie weten te vervroegen naar 25 mei! Hopelijk kan ik daardoor eerder afrijden voor ook AVD.

Heb nu twee lessen gehad, en het gaat behoorlijk goed. Hoop vrij snel AVB te kunnen doen.
Nice! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
 
Tijdens mijn rijlessen heb ik hier veel meegelezen en ook veel gehad aan de tips en verhalen.

Inmiddels heb ik éindelijk het rijbewijs gehaald na 1 keer gezakt te zijn. Ik nam bij mijn eerste poging te weinig ruimte bij het invoegen op de snelweg én ik had van te voren een sinasappel gegeten ipv een banaan, helemaal ruk natuurlijk. Het ‘ruimte creeeren voor jezelf’ ga ik in ieder geval nooi nie meer vergeten. Voor het tweede eindexamen heb ik op de dag zelf een hele tros bananen gekocht en vervolgens ongeveer die hele tros naar binnen gewerkt. Dus de mythe is gewoon waar. Het waren die goedkope van de AH, die werken dus sowieso.

Ik ben nu aan het kijken voor een motor en heb mijn oog laten vallen op een Kawasaki Versys 650 (circa 2008-2012) of een Aprilia Shiver 750 (2008). Ben heel benieuwd of er leden onder jullie zijn die deze motoren hebben gehad. Dan zou ik heel graag eens wat tips voor de aankoop vragen en wellicht wat goeie of slechte verhalen over deze modellen.

En van harte gefeliciteerd aan alle andere geslaagden van deze maanden. Leuk om dat enthousiasme te lezen!
 
Gefeliciteerd! Van de meeste motoren is een apart topic op MF. Daar heb je de beste kans op de informatie die je nodig hebt, aangezien daar de mensen met verstand van die specifieke motor meelezen.
 
Aangezien deze draad over lessen gaat zal ik wat verse ervaringen delen van de rijlessen, vond ik zelf ook superhandig om te lezen.


Uitwijkoefening:

je lijf blijft rechtop en je motor duw je naar beneden. Ik dacht een les of 4 lang dat ik mee moest leunen en kreeg hem daardoor niet onder de knie. Pas toen ik achterop had gezeten, voelde ik hoe die moest. Ook handig om te vragen aan je instructeur om het een keer voor te doen terwijl jij achterop zit, als je het voelt dan snap je het veel beter dan met een uitleg.



Achtje en halve draai:

dit is al 1000* gezegd, maar het kijken is de clue. En daarnaast is het ook handig om bij het 8je, als je de eerste draai naar links hebt gedaan, om iets langer door te rijden op het rechte tussenstukje zodat je meer ruimte creeert voor de tweede draai naar rechts.



Wegrijden uit het parkeervak:

als je het wiel al net ff een paar graden naar de kant toe draait waar je heen gaat, dan voelt het al veel beter om die kant op te gaan/rijden. En de beste tip die ik kreeg was om je koppeling tot het aangrijpingspunt te brengen voordat je wegrijdt en dat punt net zo lang vast te houden totdat je de bocht hebt gemaakt. Dus door een beetje gas te geven, terwijl je het aangrijpingspunt vasthoudt, rij je vanzelf weg uit het vak. En dan uiteraard vol vertrouwen die knieen tegen de tank aanknallen als je het vak uitrijdt!!

En mochten de snelle oefeningen lastig zijn, doe ze dan gewoon eerst in een rustiger tempo. Dan is het veel makkelijker om de handelingen te pakken te krijgen en daarna kan je het tempo heel makkelijk opschroeven aangezien je vertrouwen hebt in wat je handen, voeten en hoofd aan het doen zijn.



✌️
 
Gefeliciteerd! Van de meeste motoren is een apart topic op MF. Daar heb je de beste kans op de informatie die je nodig hebt, aangezien daar de mensen met verstand van die specifieke motor meelezen.
Dank je. Ja, dat had ik gezien. Maar was gewoon benieuwd of iemand hier er ervaring mee had zodat ik een privébericht kon sturen. Maar inderdaad een goed idee om die topics even door te gaan spitten.
 
Rijbewijs opgehaald, motor opgehaald en inmiddels 100 km mee gereden! *O*Heerlijk gevoel, even wennen omdat het een 2 cilinder is, maar man wat een heerlijke motor! Net zelfs al een stukje met mijn vriend achterop gereden om zijn motor op te halen bij de garage....dat ging ook goed. Enige minpunt nu is dat de zijstandaard ingekort moet worden ivm het verlagen van de motor.
 

Bijlagen

  • 20210514_173837.jpg
    20210514_173837.jpg
    176,3 KB · Weergaven: 46
  • 20210515_105213.jpg
    20210515_105213.jpg
    347,3 KB · Weergaven: 46
Tijdens mijn rijlessen heb ik hier veel meegelezen en ook veel gehad aan de tips en verhalen.

Inmiddels heb ik éindelijk het rijbewijs gehaald na 1 keer gezakt te zijn. Ik nam bij mijn eerste poging te weinig ruimte bij het invoegen op de snelweg én ik had van te voren een sinasappel gegeten ipv een banaan, helemaal ruk natuurlijk. Het ‘ruimte creeeren voor jezelf’ ga ik in ieder geval nooi nie meer vergeten. Voor het tweede eindexamen heb ik op de dag zelf een hele tros bananen gekocht en vervolgens ongeveer die hele tros naar binnen gewerkt. Dus de mythe is gewoon waar. Het waren die goedkope van de AH, die werken dus sowieso.

Ik ben nu aan het kijken voor een motor en heb mijn oog laten vallen op een Kawasaki Versys 650 (circa 2008-2012) of een Aprilia Shiver 750 (2008). Ben heel benieuwd of er leden onder jullie zijn die deze motoren hebben gehad. Dan zou ik heel graag eens wat tips voor de aankoop vragen en wellicht wat goeie of slechte verhalen over deze modellen.

En van harte gefeliciteerd aan alle andere geslaagden van deze maanden. Leuk om dat enthousiasme te lezen!
Gefeliciteerd! Ik heb afgelopen herfst mijn rijbewijs gehaald en mijn eerste motor is een Kawasaki Versys 650 2009, gekocht op MF :D. Tips voor de aankoop heb ik niet, maar het is wel een hele fijne motor als je begint. Voldoende vermogen om menig koekblik eruit te rijden, rijdt vrij sportief maar je zit toch lekker rechtop. Enige nadeel vind ik dat het ruitje niet zo heel veel doet om je uit de wind te houden. Maar verder een heerlijk apparaat dat fijn en wendbaar rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan