Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Waar ik zelf wel moeite mee heb/had op de motor (als in: afleren vanuit de auto): op tijd klaar zijn met remmen, schakelen voor een bocht en tijdig kijken zodat je in de bocht kijkt waar je heen gaat (en niet bv nog over schouder kijken of er echt niks aan komt). Wat ik ook heel irritant vind is dat ik met de auto altijd overal veel te hard aan kom rijden en alles op het laatste moment doe, met de motor moet je veel eerder beginnen met voorbereiden.

Vandaag weer een rijles gehad (1e sinds vorige week maandag toen ik was gezakt), ik kan het nog :P. Instructeur heeft me doodgegooid met bochten en rotondes. Woensdag a.s. 2e poging AVD. Zou moeten lukken....
Succes!
 
Ik had vandaag ook weer les, keek er erg naar uit vanwege het lekkere weer. Helaas viel ik op de minst stoere manier ooit met mijn motor om 😇 op dat incidentje na ging het weer lekker maar mijn ego heeft wel een deukje.
 
Ik had vandaag ook weer les, keek er erg naar uit vanwege het lekkere weer. Helaas viel ik op de minst stoere manier ooit met mijn motor om 😇 op dat incidentje na ging het weer lekker maar mijn ego heeft wel een deukje.
🤣 gebeurt de besten. Ego‘s helen gelukkig een stuk sneller dan je andere botten 😎
 
Ik had vandaag ook weer les, keek er erg naar uit vanwege het lekkere weer. Helaas viel ik op de minst stoere manier ooit met mijn motor om 😇 op dat incidentje na ging het weer lekker maar mijn ego heeft wel een deukje.
Het was vast niet zo erg als die van mij toen ik nog aan het lessen was. Ik had AVD les op een erg warme dag waar veel langzaam rijdend verkeer was (spitstijd). Door de warmte zijn we tussen de auto's door gegaan. Toen ik eenmaal bij een rotonde moest stoppen voor een fietser die voorrang had, heb ik mijn motor heel langzaam neer moeten leggen.

Ik had net nieuwe motorschoenen waarvan de veters te lang was, ik had er geen dubbele knoop in gedaan omdat ik er niet zoveel van dacht. De lus van de veter kwam dus vast te zitten aan de voetensteun waardoor ik bij het stoppen mijn voet in de lucht bleef hangen en ik de motor heeeeel langzaam op zijn zij moest leggen met enorm veel auto's achter mij. Uiteraard ging de veter los wikkelen ook niet soepel en je voelt de druk wat opbouwen. met een knalrode kop de motor (gelukkig een helm op:P) weer overreind geholpen en doorgereden waarbij mijn leraar vroeg waar ik was (die reed net op de rotonde voor mij en zag het niet gebeuren). We hebben er samen hard om kunnen lachen. Bij thuiskomst heb ik gelijk de veter in de prullenbak gedonderd en er kortere ingezet die ik nog had liggen 😂
 
Het was vast niet zo erg als die van mij toen ik nog aan het lessen was. Ik had AVD les op een erg warme dag waar veel langzaam rijdend verkeer was (spitstijd). Door de warmte zijn we tussen de auto's door gegaan. Toen ik eenmaal bij een rotonde moest stoppen voor een fietser die voorrang had, heb ik mijn motor heel langzaam neer moeten leggen.

Ik had net nieuwe motorschoenen waarvan de veters te lang was, ik had er geen dubbele knoop in gedaan omdat ik er niet zoveel van dacht. De lus van de veter kwam dus vast te zitten aan de voetensteun waardoor ik bij het stoppen mijn voet in de lucht bleef hangen en ik de motor heeeeel langzaam op zijn zij moest leggen met enorm veel auto's achter mij. Uiteraard ging de veter los wikkelen ook niet soepel en je voelt de druk wat opbouwen. met een knalrode kop de motor (gelukkig een helm op:P) weer overreind geholpen en doorgereden waarbij mijn leraar vroeg waar ik was (die reed net op de rotonde voor mij en zag het niet gebeuren). We hebben er samen hard om kunnen lachen. Bij thuiskomst heb ik gelijk de veter in de prullenbak gedonderd en er kortere ingezet die ik nog had liggen 😂
Oh heerlijk is dat. Zoiets heb ik ook gehad met m'n spanningsregelaar die kapot ging. Ik kom aanrijden bij de verkeerslichten die uiteraard net op rood sprongen. Ik moest dus stoppen en ik knijp de koppeling in om terug te schakelen en op dat moment valt m'n motor helemaal stil. Geen leven meer in te krijgen. Uiteraard werden de verkeerslichten op gegeven moment weer groen en dan voel je je toch knap lullig met al die auto's achter je, terwijl je je motor aan de kant duwt.

Trouwens met rijlessen ook de motor een keer heel voorzichtig neergelegd. Ik dacht dat ik de standaard had uitgeklapt, maar dat was dus niet zo. Tja, als ie dan eenmaal over het zwaartepunt is, dan is ie niet meer te houden.
 
GESLAAGD *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Het ging echt 63738292x beter dan de vorige keer, zenuwen onder bedwang kunnen houden, genoten van de rit, goed weer, bijna geen fouten. Enige opmerking was dat ik ergens op de snelweg met uit voegen iets meer ruimte had kunnen creëren door wat meer op te trekken.

Vanmiddag meteen met spoed rijbewijs aanvragen en van het weekend touren :]
Het was inderdaad Cbr Leusden :Y
 
GESLAAGD *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Het ging echt 63738292x beter dan de vorige keer, zenuwen onder bedwang kunnen houden, genoten van de rit, goed weer, bijna geen fouten. Enige opmerking was dat ik ergens op de snelweg met uit voegen iets meer ruimte had kunnen creëren door wat meer op te trekken.

Vanmiddag meteen met spoed rijbewijs aanvragen en van het weekend touren :]
Het was inderdaad Cbr Leusden :Y
Super! gefeliciteerd, nu lekker genieten :]
 
GESLAAGD *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Het ging echt 63738292x beter dan de vorige keer, zenuwen onder bedwang kunnen houden, genoten van de rit, goed weer, bijna geen fouten. Enige opmerking was dat ik ergens op de snelweg met uit voegen iets meer ruimte had kunnen creëren door wat meer op te trekken.

Vanmiddag meteen met spoed rijbewijs aanvragen en van het weekend touren :]
Het was inderdaad Cbr Leusden :Y
Haha lekker man! Gefeliciteerd 8-)
 
Ik had vandaag ook weer les, keek er erg naar uit vanwege het lekkere weer. Helaas viel ik op de minst stoere manier ooit met mijn motor om 😇 op dat incidentje na ging het weer lekker maar mijn ego heeft wel een deukje.
Welkom bij de club! Na een AVB les opstappen om terug naar de rijschool te rijden. Ingedraaid staan om weg te rijden, alleen net te weinig gas. Gevolg: motor valt stil en ik kan hem niet houden. Daar lig je dan naast het ding.
 
GESLAAGD *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Het ging echt 63738292x beter dan de vorige keer, zenuwen onder bedwang kunnen houden, genoten van de rit, goed weer, bijna geen fouten. Enige opmerking was dat ik ergens op de snelweg met uit voegen iets meer ruimte had kunnen creëren door wat meer op te trekken.

Vanmiddag meteen met spoed rijbewijs aanvragen en van het weekend touren :]
Het was inderdaad Cbr Leusden :Y
Fantastisch gedaan. Gefeliciteerd!
En nu genieten van dat papiertje en echt leren rijden 😆
 
GESLAAGD *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Het ging echt 63738292x beter dan de vorige keer, zenuwen onder bedwang kunnen houden, genoten van de rit, goed weer, bijna geen fouten. Enige opmerking was dat ik ergens op de snelweg met uit voegen iets meer ruimte had kunnen creëren door wat meer op te trekken.

Vanmiddag meteen met spoed rijbewijs aanvragen en van het weekend touren :]
Het was inderdaad Cbr Leusden :Y
Super! :t Gefeliciteerd! *O*
 
Welkom bij de club! Na een AVB les opstappen om terug naar de rijschool te rijden. Ingedraaid staan om weg te rijden, alleen net te weinig gas. Gevolg: motor valt stil en ik kan hem niet houden. Daar lig je dan naast het ding.
Dan is het toch heerlijk om een helm op te hebben ;)
 
Afgelopen maandag mijn AVD gedaan. De andere leerling voor mij was gezakt waarbij de hoofd feedback niet genoeg kijken was. Hier heb ik dus extra op gelet. Toch ongeveer 10 minuten de rit in kreeg ik de feedback beide spiegels te gebruiken (wat ik, naar mijn insziens, al deed). Daarna heel erg overdreven en constant gespiegeld en natuurlijke voor elke actie. Bij het invoegen op de snelweg reed er een auto naast mij waarbij ik besloot om hier voorlangs te gaan met wat extra gas (zoals ik het ook in de les geleerd heb, liever ervoor dan afremmen om erachter te hangen). Dit was dan ook een fout bleek later want er was genoeg ruimte achter de auto en ik had er dus beter achteraan kunnen sluiten.

Ik had echt een goed gevoel over de rit. Naar mijn mening nog nooit zo goed en lekker door gereden. Alle kruispunten/rotondes goed genomen. Goed op de borden gelet (hij liet me langs een weg rijden waar we niet in mochten en dat had ik ruim op tijd door). Maar ook ik was gezakt. En de feedback was nagenoeg hetzelfde als bij de leerling voor mij. Voornamelijk dat ik niet goed keek. Ik begrijp dit nog steeds niet want ik brak zowat mijn nek van het spiegelen. Heeft hij het dan niet gezien? Als hij me had verteld dat ik te overdreven/gespannen/vaak keek waardoor ik niet genoeg waarnam had ik me daar nog in kunnen vinden. Ook de inhaalactie was hij niet over te spreken. Oke, dat begrijp ik wel. Helaas is dit me zo geleerd en ik lees verhalen dat mensen met zulke foutjes vaak nog wel slagen. En positie op de weg had hij het over. Ook hier kon ik me niet echt in vinden. Maar ik heb blijkbaar 1x relatief laat een putdeksel ontweken. Een leraar van een andere rijschool kwam nog vertellen dat hij deze examinator te streng vindt en dat hij veel problemen met hem heeft gehad. Leuk maar daar koop ik natuurlijk niks voor.

Nou goed het is wat het is. Herexamen wachttijd: ongeveer 2.5-3 maanden. Ben er goed zuur van. Ook twijfel ik wel een beetje aan mijn instructeur want de laatste paar lessen nauwelijks feedback gehad. Nu ga ik herexamen doen met nog 1 a 2 lessen ervoor. Maar is dit wel genoeg als ik 2 maanden niet rij?
 
Afgelopen maandag mijn AVD gedaan. De andere leerling voor mij was gezakt waarbij de hoofd feedback niet genoeg kijken was. Hier heb ik dus extra op gelet. Toch ongeveer 10 minuten de rit in kreeg ik de feedback beide spiegels te gebruiken (wat ik, naar mijn insziens, al deed). Daarna heel erg overdreven en constant gespiegeld en natuurlijke voor elke actie. Bij het invoegen op de snelweg reed er een auto naast mij waarbij ik besloot om hier voorlangs te gaan met wat extra gas (zoals ik het ook in de les geleerd heb, liever ervoor dan afremmen om erachter te hangen). Dit was dan ook een fout bleek later want er was genoeg ruimte achter de auto en ik had er dus beter achteraan kunnen sluiten.

Ik had echt een goed gevoel over de rit. Naar mijn mening nog nooit zo goed en lekker door gereden. Alle kruispunten/rotondes goed genomen. Goed op de borden gelet (hij liet me langs een weg rijden waar we niet in mochten en dat had ik ruim op tijd door). Maar ook ik was gezakt. En de feedback was nagenoeg hetzelfde als bij de leerling voor mij. Voornamelijk dat ik niet goed keek. Ik begrijp dit nog steeds niet want ik brak zowat mijn nek van het spiegelen. Heeft hij het dan niet gezien? Als hij me had verteld dat ik te overdreven/gespannen/vaak keek waardoor ik niet genoeg waarnam had ik me daar nog in kunnen vinden. Ook de inhaalactie was hij niet over te spreken. Oke, dat begrijp ik wel. Helaas is dit me zo geleerd en ik lees verhalen dat mensen met zulke foutjes vaak nog wel slagen. En positie op de weg had hij het over. Ook hier kon ik me niet echt in vinden. Maar ik heb blijkbaar 1x relatief laat een putdeksel ontweken. Een leraar van een andere rijschool kwam nog vertellen dat hij deze examinator te streng vindt en dat hij veel problemen met hem heeft gehad. Leuk maar daar koop ik natuurlijk niks voor.

Nou goed het is wat het is. Herexamen wachttijd: ongeveer 2.5-3 maanden. Ben er goed zuur van. Ook twijfel ik wel een beetje aan mijn instructeur want de laatste paar lessen nauwelijks feedback gehad. Nu ga ik herexamen doen met nog 1 a 2 lessen ervoor. Maar is dit wel genoeg als ik 2 maanden niet rij?
He, wat balen zeg. Zeker met de huidige wachttijden.. Ik weet wel dat mijn instructeur zo nu en dan van cursisten wisselt, misschien is dat nog een optie voor je? Het iedere dag checken voor een nieuwe datum helpt over het algemeen wel en kan de wachtrij zeker verkorten.

Qua feedback wat je schrijft ben je niet gezakt op één ding, maar zoals je het hier schrijft zie ik meerdere fouten, waarbij een aantal vooruitkijken betreft. Namelijk;
- positie op de weg
- putdeksel
- inhalen (was je ruimtekussen groot genoeg?)

Dat zijn wel de belangrijkste kenmerken voor een motorrijder als je het mij vraagt, je moet namelijk ALTIJD ruimte hebben en vooruitkunnen kijken.. Maar goed, ik ben dan ook net geslaagd en bij mij zit het er redelijk ingestampt, zeker omdat ik ook moeite had met de bovenstaande dingen (vooruitkijken, spiegelen - ondanks dat ik m'n B al 10 jaar heb).

Hopelijk kun je snel een herkansing doen!
 
He, wat balen zeg. Zeker met de huidige wachttijden.. Ik weet wel dat mijn instructeur zo nu en dan van cursisten wisselt, misschien is dat nog een optie voor je? Het iedere dag checken voor een nieuwe datum helpt over het algemeen wel en kan de wachtrij zeker verkorten.

Qua feedback wat je schrijft ben je niet gezakt op één ding, maar zoals je het hier schrijft zie ik meerdere fouten, waarbij een aantal vooruitkijken betreft. Namelijk;
- positie op de weg
- putdeksel
- inhalen (was je ruimtekussen groot genoeg?)

Dat zijn wel de belangrijkste kenmerken voor een motorrijder als je het mij vraagt, je moet namelijk ALTIJD ruimte hebben en vooruitkunnen kijken.. Maar goed, ik ben dan ook net geslaagd en bij mij zit het er redelijk ingestampt, zeker omdat ik ook moeite had met de bovenstaande dingen (vooruitkijken, spiegelen - ondanks dat ik m'n B al 10 jaar heb).

Hopelijk kun je snel een herkansing doen!
Ik heb even geinformeerd bij andere rijscholen en daar was de wachttijd hetzelfde. Dus nu toch maar met mijn huidige rijschool een herexamen ingepland. Ik hoop dat ze vaak checken (betwijfel het, ze zijn erg druk).

En nee het klopt er waren meerdere punten. Ik ben het ook niet oneens met dat ik gezakt ben. Alleen de hoofd feedback van het kijken was ik het niet mee eens. Maar vanuit het perspectief dat ik te overdreven/vaak/ook na de actie nog een keer de dode hoek inkeek kan ik me er zeker in vinden. En ik denk dat de examinator dat wellicht ook bedoelde. Niet perse de handeling van het kijken zelf (hoofd draaien) maar het goed waarnemen van de situatie en een plan hierbij maken (deed ik wel, maar dat gaat bij mij erg gehaast en ik was ook nog panisch aan het "kijken").

Ruimte kussen was zeker een ding bij de inhaal actie. Ik ging er te dicht op voor. Leermomentje!

Al met al vooral teleurstelling verwerken. En de verleiding weerstaan om in de tussentijd niet stiekem met m'n sv650 te gaan rijden.
 
ook hier even spammen, er lezen hier vast nog mensen mee die recent hun rijbewijs behaald hebben en het leuk vinden om samen te rijden:

 
He, wat balen zeg. Zeker met de huidige wachttijden.. Ik weet wel dat mijn instructeur zo nu en dan van cursisten wisselt, misschien is dat nog een optie voor je? Het iedere dag checken voor een nieuwe datum helpt over het algemeen wel en kan de wachtrij zeker verkorten.

Qua feedback wat je schrijft ben je niet gezakt op één ding, maar zoals je het hier schrijft zie ik meerdere fouten, waarbij een aantal vooruitkijken betreft. Namelijk;
- positie op de weg
- putdeksel
- inhalen (was je ruimtekussen groot genoeg?)

Dat zijn wel de belangrijkste kenmerken voor een motorrijder als je het mij vraagt, je moet namelijk ALTIJD ruimte hebben en vooruitkunnen kijken.. Maar goed, ik ben dan ook net geslaagd en bij mij zit het er redelijk ingestampt, zeker omdat ik ook moeite had met de bovenstaande dingen (vooruitkijken, spiegelen - ondanks dat ik m'n B al 10 jaar heb).

Hopelijk kun je snel een herkansing doen!
Ik heb intussen wat ervaring opgedaan als motorrijder en let nog steeds op het "ruimtekussen" (ik kende dit woord niet maar vind 't wel sterk!). Het is goed om altijd ruimte om je heen te hebben: bij het stoplicht als eerste weg, bij het inhalen van vrachtwagens liever twee stroken opschuiven dan een, een bumperklever ruimte geven om erlangs te gaan enz. enz. En dat zicht naar voren idd! Maar daar zit ook weer een valkuil in: als je drie of vier auto's verder kijkt heb je zomaar niet de gaten wat de eerste auto voor je doet ... Dus afstand! De hoofdregel blijft dus: ruimte om je heen aan alle kanten!
 
Ik heb intussen wat ervaring opgedaan als motorrijder en let nog steeds op het "ruimtekussen" (ik kende dit woord niet maar vind 't wel sterk!). Het is goed om altijd ruimte om je heen te hebben: bij het stoplicht als eerste weg, bij het inhalen van vrachtwagens liever twee stroken opschuiven dan een, een bumperklever ruimte geven om erlangs te gaan enz. enz. En dat zicht naar voren idd! Maar daar zit ook weer een valkuil in: als je drie of vier auto's verder kijkt heb je zomaar niet de gaten wat de eerste auto voor je doet ... Dus afstand! De hoofdregel blijft dus: ruimte om je heen aan alle kanten!
Die 2 stroken opschuiven bij het inhalen van een vrachtwagen kende ik nog niet, maar kan me er wel wat bij voorstellen. Denk alleen niet dat een examinator er blij van wordt.
 
Zuur @McBatsenator! Ik herken het gevoel, gelukkig kon mijn rijschool me wisselen met een examen die uitviel. Ik hoop dat ze dat ook voor je kunnen doen, desnoods wekelijks bellen hoe het ervoor staat? Beetje druk zetten...

Vandaag heb ik mijn rijbewijs opgehaald bij de gemeente (met spoed :9) en dus meteen na werk op mijn motor gesprongen om de 1e rit ooit te maken op eigen gelegenheid :]. Ben echt een blij ei...

Mijn pa heeft nog ff een sneaky foto genomen 8-)
20210722_201425~2.png
 
Zuur @McBatsenator! Ik herken het gevoel, gelukkig kon mijn rijschool me wisselen met een examen die uitviel. Ik hoop dat ze dat ook voor je kunnen doen, desnoods wekelijks bellen hoe het ervoor staat? Beetje druk zetten...

Vandaag heb ik mijn rijbewijs opgehaald bij de gemeente (met spoed :9) en dus meteen na werk op mijn motor gesprongen om de 1e rit ooit te maken op eigen gelegenheid :]. Ben echt een blij ei...

Mijn pa heeft nog ff een sneaky foto genomen 8-)
Bekijk bijlage 1657390
Ziet er goed uit 👍 Veel veilige kms!
 
Terug
Bovenaan Onderaan