Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Weet iemand hoe je vertragingsoefening doet ?
volgende vraag daar aan vast is natuurlijk: waarom zit-ie in het AVB-gebeuren?

antwoord dat mij gegeven werd door mijn instructeur: de oefening simuleert een situatie op een bergweg waarbij je 'ineens' moet remmen en uitwijken, b.v. voor een bocht. aangezien het overgrote deel van Nederland nogal plllllllllllllattttt is, hebben ze dus deze bijzondere verrichting bedacht om je toch op een rem-situatie in de bergen te trainen. uiteindelijk leer je dat eigenlijk alleen maar als je in de bergen rijdt. ik heb daar zelf (nog) geen ervaringen mee.
 
volgende vraag daar aan vast is natuurlijk: waarom zit-ie in het AVB-gebeuren?

antwoord dat mij gegeven werd door mijn instructeur: de oefening simuleert een situatie op een bergweg waarbij je 'ineens' moet remmen en uitwijken, b.v. voor een bocht. aangezien het overgrote deel van Nederland nogal plllllllllllllattttt is, hebben ze dus deze bijzondere verrichting bedacht om je toch op een rem-situatie in de bergen te trainen. uiteindelijk leer je dat eigenlijk alleen maar als je in de bergen rijdt. ik heb daar zelf (nog) geen ervaringen mee.
Ah leuke en ook logische verklaring! De uitleg van mijn instructeur was: hoe hard je ook rijdt, je moet voldoende af kunnen remmen en klaar kunnen zijn voor de bocht terwijl je de motor netjes onder controle houdt. Met dan als voorbeeld dat je op een rotonde afrijdt en vervolgens soepel de bocht kan nemen.

Ik vind het verder trouwens best rustig hier! Wie zijn er allemaal aan het lessen en hoe gaat het ermee?
 
Ik vind het verder trouwens best rustig hier! Wie zijn er allemaal aan het lessen en hoe gaat het ermee?
Ik ben ook aan het lessen. Nu wat minder actief. Vakanties en wachten op het CBR maken dat ik minder frequent les. Op zich gaat het best lekker en de laatste lessen gingen goed genoeg om te slagen.
ik les bij Haan in Rotterdam.
 
Ik vind het verder trouwens best rustig hier! Wie zijn er allemaal aan het lessen en hoe gaat het ermee?
18 augustus theorie gehaald, AVB staat gepland op 15 september. Ik heb alle oefeningen op de vertragingsoefening na al een keertje geoefend met lessen. Had wel wat moeite met het 8je draaien laatste keer, dat is toch behoorlijk krap tussen die pionnen... Ik merk ook dat ik meer moeite heb met een scherpe draai naar rechts dan naar links. Maar goed, kwestie van oefenen.
 
18 augustus theorie gehaald, AVB staat gepland op 15 september. Ik heb alle oefeningen op de vertragingsoefening na al een keertje geoefend met lessen. Had wel wat moeite met het 8je draaien laatste keer, dat is toch behoorlijk krap tussen die pionnen... Ik merk ook dat ik meer moeite heb met een scherpe draai naar rechts dan naar links. Maar goed, kwestie van oefenen.
Het verschil in de scherpe draai naar links en naar rechts is normaal. Naar links gaat makkelijker.
 
Het verschil in de scherpe draai naar links en naar rechts is normaal. Naar links gaat makkelijker.
Wat is daar de verklaring voor, weet jij dat? Tussen 2 stoepranden keer ik namelijk ook altijd met een linkse bocht om. Is het niet per persoon verschillend want iedereen heeft een "betere" kant. Zijn er mensen hier die juist naar rechts makkelijker draaien? Meestal is een rechtse bocht op de weg ook korter dan een linkse dus dan zou je denken dat rechtsom makkelijker zou moeten zijn omdat je dat in de praktijk meer doet.
 
Ik draai rechtsom juist makkelijker, dus ik vermoed inderdaad dat het een voorkeurskwestie is. Geen idee of het dan ook nog te maken heeft met links- of rechtshandigheid (ik ben zelf wel rechts).

Of ik ben gewoon afwijkend, zal niet de eerste keer zijn. :+
 
Volgens mij heeft het te maken met dat je de motor moet afschuinen door wat op het stuur te drukken. Aan de rechterkant zit het gas, dus rechtsom vereist denk ik een bepaalde handigheid om het gas constant te houden.
 
Eventjes wat minder op het forum, en direct weer een hele rits goede berichten en foto's van prachtige motoren hier.
Gefeliciteerd iedereen met nieuwe aanwinst en rijbewijzen etc.!


Tja,ikmoet zeggen opzich gaat het best aardig, hoewel 100 km op de snelweg niet mijn favoriet is.

Wat een gewapper en geschud.
Vraag aan je instructeur of de motor in orde is. Als hij eerlijk is zal hij "nee" antwoorden en er iets aan (laten) doen, want bij 100 hoort geen enkele motor te wapperen en te schudden, zeker niet bij zulk rustig weer als vandaag.
En t.z.t. ga je zelf een motor kopen, en dan zorg je er wel voor dat je er eentje neemt die niet wappert en schudt bij 100! :t
Ik denk dat het nog wel meevalt. Zal vooral gewenning zijn.
De eerste paar keer op de snelweg heb je nog nooit zo hard gereden en ervaar je 100, met name rond vrachtwagens en ander groot spul, als een hoop gewapper en geschud, zeker op een naked. Denk door turbulenties van die vrachtwagens
 
Wat dat betreft was ik blij met de 100 km overdag op de snelweg in maart 2020 (en dus ook tijdens mijn examen). Tijdens mijn lessen voor die tijd vond ik 130 op een naked helemaal niks
 
Draaitjes linksom/rechtsom vooral niet te krampachtig stuur vasthouden denk ik. Een tip die ik hier ooit wel eens gelezen heb, waar ik ook wat aan had is om met de pink van je rechterhand het stuurgewichtje 'vast te pakken'. zo heb je een referentie en draai je misschien minder snel aan het gas bij slalom/draai.
Maar mijn instructeur had het vooral over niet krampachtig/losjes je stuur vasthouden
 
Draaitjes linksom/rechtsom vooral niet te krampachtig stuur vasthouden denk ik. Een tip die ik hier ooit wel eens gelezen heb, waar ik ook wat aan had is om met de pink van je rechterhand het stuurgewichtje 'vast te pakken'. zo heb je een referentie en draai je misschien minder snel aan het gas bij slalom/draai.
Maar mijn instructeur had het vooral over niet krampachtig/losjes je stuur vasthouden
Die tip van je pink (of iets meer van je hand) om het stuurgewichtje te doen kreeg ik ook en heeft me enorm geholpen. Niet alleen bij de halve draai maar helemaal bij de langzame slalom.
 
Wat is daar de verklaring voor, weet jij dat? Tussen 2 stoepranden keer ik namelijk ook altijd met een linkse bocht om. Is het niet per persoon verschillend want iedereen heeft een "betere" kant. Zijn er mensen hier die juist naar rechts makkelijker draaien? Meestal is een rechtse bocht op de weg ook korter dan een linkse dus dan zou je denken dat rechtsom makkelijker zou moeten zijn omdat je dat in de praktijk meer doet.
Nee, ik heb daar geen verklaring voor. Stiekem denk ik wel eens dat het komt door de ligging van de foetus in de baarmoeder, dat die iets naar links of juist naar rechts gebogen is, maar goed, dit is een verklaring die net zoveel waard is als de pixels die er voor nodig zijn op je scherm. Ik zou 't echt niet weten.
 
Instuur/kijk momenten. Ik kom zelf ruim ervoor uit


denkbeeldige-acht.jpg
 
Vandaag AVB gehad! Gehaald!! Ik was nogal zenuwachtig en heb al een paar dagen maagpijn (niet vanwege zenuwen) maar geen goede combinatie want ik kan dus niks eten. Toen ik aankwam op het avb terrein zag ik iemand van zijn motor kletteren tijdens de langzame slalom, en op een of andere manier werkte dat niet zo goed voor mij. Nog zenuwachtiger.
Leuke man van cbr gelukkig, stelde me wel gerust. Begonnen met uitwijk, noodstop en precisiestop, die gingen wel prima. Hoefde ik niet over te doen. Toen lopen met de motor, makkie. Toen de langzame slalom en toen dacht ik aan die kerel voor me en ging ik hakkelen. 1x overgedaan, ging nog niet heel soepel maar was net oké. Maar hierdoor werd ik zo zenuwachtig dat ik de halve draai tot 2x toe verprutste. Ik kwam er wel door maar zat te klooien met mijn gas. Toen zei die man dat ik geslaagd was. En toen moest ik huilen 😂 echt geen reactie voor mij doorgaans maarja, wat doe je eraan.
Als je goed telt, ik heb maar 6 oefeningen gedaan. De 7e was hij vergeten maar toen had hij al gezegd dat ik geslaagd was. Gelukje 😇
Terugrit was heerlijk, dit weer erbij. Daar doe ik het voor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan