Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

15 mei 2021 - begonnen met theorie te leren.
1 juni begonnen met eerste rijles
14 juli theorie gehaald
26 juli van rijschool veranderd ivm niet kunnen inplannen
27juli gezondheidsverklaring ingevuld en goedgekeurd
21 september avb gehaald
13 december avd examen
Goed werk! :t Nog ruim tijd voor wat lesjes om met het echte verkeer vertrouwd te raken. Veel succes!
 
Bij mij is ook rechtervoet aan de grond geleerd omdat je dan weer snel naar zn 1 kan schakelen als je een tijdje in N staat voor een stoplicht bijv. Met uitzondering van een helling bijvoorbeeld dan is het rechtervoet op de rem.
Terugschakelen naar de eerste versnelling doe je toch vóórdat je stilstaat?
 
Terugschakelen naar de eerste versnelling doe je toch vóórdat je stilstaat?

Waarom?

Sta je heel het rode licht in je één te wachten om te mogen vertrekken?

Ik schakel terug tot twee... als ik moet stoppen zet ik 'm wel in één wanneer in stilstand, als ik al niet eerst in N laat staan.
 
Terugschakelen naar de eerste versnelling doe je toch vóórdat je stilstaat?
Ja, maar het is voordat je stilstaat de laatste handeling die je met een voet uitvoert, dus het ligt (m.i.) voor de hand om de voet zonder actie dan maar op de grond te zetten. De voetrem heb je gewoonlijk toch niet nodig.
 
Ook die zie je ver van te voren aankomen .....de realiteit is toch echt anders .....
Realiteit is idd anders... Paar weken terug nog mee gemaakt.
Was met collegae aan het toeren in Duitsland., doet er een auto voor ons ineens een noodstop om niks, trapte gewoon vol de rem in en ging stil staan op een 100 weg...
1 Collega vooraan die deed de uitwijk oefening :+, 2e collega die deed nood-stop oefening.....
En voordat je zegt, te weinig afstand gehouden/te snel gereden....
Automobilist reed ~100, wij reden 80... de collega helemaal vooraan vond het irritant steeds tussen 100 en 70 (afslagen/kruisingen) te moeten wisselen dus ging stug 80 rijden.
 
Deksels! Ben nu toch maar 's even naar je profiel gaan kijken en zie wat er fout gegaan is ... :$ Sorry, ik bedoel het goed ;)

Sorry, ik kende @Rossi-fan verder niet maar wou toch feliciteren. Heb nu de fout ontdekt *O*

Joh maak je niet druk🤪, zo erg was het nou ook weer niet enuh tis waar uit de naam hier op het forum kun je het er niet uit opmaken of Rossi-fan nou een man of een vrouw is😉 dus snap de verwarring hoor.

No hard feelings 😊
 
is er in dit topic ook een instructeur aanwezig die zijn visie op het linker/rechter voet vraagstuk kan en wil antwoorden?
 
is er in dit topic ook een instructeur aanwezig die zijn visie op het linker/rechter voet vraagstuk kan en wil antwoorden?

Ik geef motorrijlessen, wel in België dus ben niet zo goed op de hoogte hoe het er in NL aan toe gaat.

Welke voet aan de grond gaat is van dikwijls van ondergeschikt belang.

Ik heb wel enkele voorbeelden waar het wel eens verschil KAN maken.

Voor de minder grote kandidaat motorrijder, en al zeker als deze niet zo goed om kan met het gewicht van een motor kan het soms toch wel handig zijn om gewoon BEIDE voeten op de grond te plaatsten wanneer je met je motorfiets tot stilstand komt.

Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een motor moet helpen oprapen omdat de kandidaat slechts één voet uitsteekt voor stilstand en het gewicht van de zijdelings kantelende motor niet kan houden.
Gewoon beide voeten naar de grond brengen zorgt er voor dat de motor mooi (of toch beter) rechtop blijft en minder zwaar wordt.

Bij stilstand en voor vertrek kan het soms ook verschil maken welke voet aan de grond staat.

Moet je kort afslaan kan het voor sommige kandidaten een hulp zijn om de voet aan de grond te zetten aan de kant waar je heen moet. De motor kantelt altijd een beetje in en gaat makkelijker en korter draaien in de juiste richting.

Sta je op een helling lijkt het me logisch dat je je linkervoet aan de grond zet zodat je met je rechtervoet het rempedaal kan bedienen.


En voordat we alles gaan tegenspreken, ja ik kan ook op een helling starten zonder gebruik van mijn achterrem, ja ik kan ook met mijn rechtervoet aan de grond vertrekken en toch heel kort links afdraaien...
Maar niet iedereen is even handig of stabiel op de motor, zeker de eerste kilometers niet. En dan ga je op zoek naar tips en tricks om die mensen te helpen. (en ervaring leert me dat die dingen hierboven beschreven werken)
 
Ik geef motorrijlessen, wel in België dus ben niet zo goed op de hoogte hoe het er in NL aan toe gaat.
...
Moet je kort afslaan .....
...
En voordat we alles gaan tegenspreken, ja ik kan ook op een helling starten zonder gebruik van mijn achterrem, ja ik kan ook met mijn rechtervoet aan de grond vertrekken en toch heel kort links afdraaien...
Maar niet iedereen is even handig of stabiel op de motor, zeker de eerste kilometers niet. En dan ga je op zoek naar tips en tricks om die mensen te helpen. (en ervaring leert me dat die dingen hierboven beschreven werken)

Ik vraag me af, wanneer is een draai naar links kort?
Behalve dan dat ik in het dagelijks verkeer veel automobilisten tegen kom die de bocht naar links lekker kort proberen te maken en daarbij op bijvoorbeeld een T-splitsing een klein stukje spook rijden als het ware, om die bocht "kort te maken"...
(overigens altijd erg fijn... als jij op die T splitsing naar links wilt, je netjes oprijd tot de stopstreep/haaietanden... en de auto van rechts de bocht naar links kort maakt, precies waar jij staat te wachten)

1632755373645.png

Tijdens het lessen, zowel auto als motor, kreeg ik op m'n flikker als ik de bocht linksom kort wilde maken.... (en bocht naar rechts dan weer lang)
Linksom is een lange bocht, rechtsom is een korte bocht, kreeg ik steeds te horen wanneer ik "niet netjes binnen de lijntjes kleurde" om het zo maar te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af, wanneer is een draai naar links kort?
Behalve dan dat ik in het dagelijks verkeer veel automobilisten tegen kom die de bocht naar links lekker kort proberen te maken en daarbij op bijvoorbeeld een T-splitsing een klein stukje spook rijden als het ware, om die bocht "kort te maken"...
(overigens altijd erg fijn... als jij op die T splitsing naar links wilt, je netjes oprijd tot de stopstreep/haaietanden... en de auto van rechts de bocht naar links kort maakt, precies waar jij staat te wachten)

Tijdens het lessen, zowel auto als motor, kreeg ik op m'n flikker als ik de bocht linksom kort wilde maken.... (en bocht naar rechts dan weer lang)
Linksom is een lange bocht, rechtsom is een korte bocht, kreeg ik steeds te horen wanneer ik "niet netjes binnen de lijntjes kleurde" om het zo maar te zeggen.
Een bocht naar links kan kort zijn wanneer je weg wilt rijden vanuit een geparkeerde positie
 
Een bocht naar links kan kort zijn wanneer je weg wilt rijden vanuit een geparkeerde positie
Laten we Links-rijdende landen eventjes links laten liggen, want daar is de vergelijking precies andersom....

Dat is dan alleen als de weg waar je op uitkomt dus 1 richting is of erg smal... want anders heb je altijd nog dat je "voorbij de linker rijbaan van het tegemoet komende verkeer" wilt....

Nu rijd ik al best al een paar jaartjes op de motor rond... en met zo'n 88.000Km nu is dat niet overdreven veel, maar zeker ook niet weinig.... maar ik heb tot nu toe mijn bochten links-om altijd "wijd" moeten maken en nooit (zo) kort (als een bocht naar rechts)... in rechts-rijdend gebied.... linksrijdende landen natuurlijk het tegenovergestelde.

Het kortste bocht naar links om die ik maak tot nu toe is de (legale) U-turn bij mij bij het verkeerslicht....
En zelfs bij die, steek (minstens) je 1 rijbaan breedte over....
1632755940501.png
 
Laatst bewerkt:
Bochten en afslaan (op kruispunten) hou ik liever gescheiden... maakt het allemaal minder ingewikkeld. ;)



En wanneer moet je kort links indraaien?
Vanuit een geparkeerde positie waarover anco111 het heeft..

En, niet onbelangrijk, het examen PT in België vertrekt vanuit een geparkeerde positie, en het is ofwel links, ofwel rechts kort afslaan en starten aan de slalom. :')


Maar goed, ook in het gewone verkeer kan het wel eens zijn dat er kort links afgeslaan moet worden. Maar goed... het gaat er gewoon om dat wanneer je kort naar links of kort naar rechts wil draaien het wel handig kan zijn om je voet op de grond te zetten aan de kant van de richting waar je naartoe wil... Ook als je ergens op een parking een U-turn wil maken bv...
Is dat voor iedere motorrijder een must? Belange niet.. Kan het helpen? Heel zeker.

243011081_923677108225301_706186748469595537_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
En even voor dat ik verkeerd begrepen wordt...

Het maakt mij niets uit of een kandidaat-motorrijder tijdens de lessen z'n voet links of rechts op de grond plaatst... Wanneer er kort genoeg gedraaid kan worden bij vertrek, of wanneer de motorfiets niet dreigt te vallen bij het stoppen maakt het mij allemaal niet uit.
Enkel bij de noodstop adviseer ik om beide voeten op de steunen te houden tot stilstand om ze dan samen naar de grond te brengen...

Het is pas vanaf het moment dat ik merk dat er dingen moeilijker gaan dat ik onderscheid ga maken tussen links en rechts... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan