Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Vreemd. De examinator hoort toch uit te leggen waarom je niet geslaagd bent! Dat vind ik en de meesten doen dat ook.

Dat vonden mijn instructeur en ik destijds ook

Het zou minder pijnlijk zijn als u in plaats van 3 maanden 1-2 weken moest wachten op de herkansing. :(

Inderdaad... Maar heb toch van november tot maart moeten wachten. En het zou nog langer zijn geweest, als ik niet was overgestapt naar een andere rijschool. Mijn oorspronkelijk rijschool kon pas in mei/juni weer een examen inplannen (ondanks dat ik een achtergesteld examen had ivm corona), en de nieuwe rijschool kreeg het voor elkaar om de dag nadat de lockdown er af ging al een examen te plannen (wat ik vervolgens heb afgeslagen, omdat dat wel erg kort dag was).
 
Geslaagden gefeliciteerd! Vele veilige km's!
Ik zelf heb nu 7,5 uur AVD les gehad en het gaat nog niet heel erg lekker.
Ik was erg aan het klooien met mijn voeten en heb vandaag daarom nieuwe schoenen (maat 47)voor op de motor gekocht i.p.v. Booster laarzen.
Ik hoop dat ik daardoor wat meer gevoel in de bediening van de voet pedalen krijg.
Ik had op de Suzuki SV650 moeite met het rempedaal waar ik mijn voet en dus been niet ontspannen op de motor zat.
Dit gaat met de nieuwe schoenen een stuk beter. Dat zijn schoenen van Dainese , model York.

Heb ook nog een extra 1 op 1 les geboekt om de puntjes op de i te zetten. 2 November examen...
 
''Ik had op de Suzuki SV650 moeite met het rempedaal waar ik mijn voet en dus been niet ontspannen op de motor zat.''

Goed verhaal of niet?
Voor de duidelijkheid: ik was doordat ik moeite had met de SV650 overgestapt op een oude Yamaha XJ6,
waar ik met de laarzen aan wel ontspannen op kan zitten.

Maar daar heb ik mijn AVB niet op gedaan, dus is het goed dat ik nu terug kan op de SV650 die ik beter beheers.
 
Geslaagden gefeliciteerd! Vele veilige km's!
Ik zelf heb nu 7,5 uur AVD les gehad en het gaat nog niet heel erg lekker.
Ik was erg aan het klooien met mijn voeten en heb vandaag daarom nieuwe schoenen (maat 47)voor op de motor gekocht i.p.v. Booster laarzen.
Ik hoop dat ik daardoor wat meer gevoel in de bediening van de voet pedalen krijg.
Ik had op de Suzuki SV650 moeite met het rempedaal waar ik mijn voet en dus been niet ontspannen op de motor zat.
Dit gaat met de nieuwe schoenen een stuk beter. Dat zijn schoenen van Dainese , model York.

Heb ook nog een extra 1 op 1 les geboekt om de puntjes op de i te zetten. 2 November examen...
Probeer eens iets concreter te zijn over wat voor probleem je hebt met je voet en been waardoor je niet ontspannen zit. Zit het pedaal misschien te hoog of te laag? Dat is makkelijk te verstellen. Het lijkt me vreemd dat je op de motor een andere maat schoenen moet hebben dan in het gewone leven.
 
Op zich kan ik me er wel iets bij indenken; ik rij normaal gesproken met motorschoenen (eigenlijk een soort Timberlands met kevlar), maar heb voor de koude maanden een paar hoge motorlaarzen. Ik draag normaal gesproken maat 46/47, in de schoenen kom ik daarmee goed uit, maar de laarzen heb ik in 48 moeten nemen om mijn voet er comfortabel in te krijgen. Het gevolg is wel dat ik altijd even moet wennen als ik van de één naar de ander ga; bij de laarzen zit er meer ruimte om de voet en de zool is een centimeter of 2-3 hoger, waardoor ik de eerste paar kilometers nog wel eens naast het pedaal zit of eerder schakel/rem dan ik verwachtte. Je schoeisel kan veel uitmaken.

Afhankelijk van je lengte kan het trouwens ook te maken hebben met de motor waar je op rijdt, een SV650 heeft al een wat meer 'sportieve' houding waardoor je voet onder een andere hoek staat en je op een voor jou oncomfortabele manier ermee moet bewegen. Een XJ6 heeft al meer een tourhouding, waardoor ik me kan voorstellen dat je meer ontspannen zit. Bij mijn AVB-lessen reed ik op een CBF500, die eigenlijk te klein voor me was. Tel daarbij op dat mijn kuitspieren wat aan de korte kant zijn, en het eindresultaat is pijnlijke beentjes halverwege de les. Op de MT07 waarop ik AVD deed ging het al beter omdat dat een grotere motor met een andere zithoek is.

Bij de Dragstar kon ik natuurlijk gewoon in ligstoelmodus, dus nergens last meer van, zeker niet nadat ik de floorboards erop had gezet. Maar ook bij de Strom heb ik de voetsteunen 2,5cm laten zakken en het zadel wat verhoogd om mijn zithouding aan te passen. Bij een eigen motor vrij gemakkelijk, iedere les de halve lesmotor te lijf gaan met een schroevendraaier wordt dan meestal weer niet gewaardeerd. :+
 
Ik ga zometeen weer lessen. Moet nog voor de avb. Het gaat eigenlijk allemaal prima behalve de uitwijk oefening. Nog erger als ik zie dat het wegdek nat is. Ik heb de angst om onderuit te gaan als ik die plotselinge beweging moet maken. Instructeur heeft het al tig keer laten zien hoe schuin je wel niet kan maar het helpt mij niet echt. Iemand nog tips?
 
Dat vonden mijn instructeur en ik destijds ook
Ken een vergelijkbare situatie... was bij mij met autorijbewijs...
mijn rijschool had een vaste examinator, die was echter ziek en de vervanger z'n verlof was ingetrokken/vakantie geannuleerd....
(informatie uit het praatje voordat we richting de auto gingen) Was het terrein nog niet af en ik was al gezakt....
Mijn instructrice nog ruzie staan maken omdat ik foutloos gereden had... maar hij 'wilde niet tekenen voor geslaagd'.

Ik ga zometeen weer lessen. Moet nog voor de avb. Het gaat eigenlijk allemaal prima behalve de uitwijk oefening. Nog erger als ik zie dat het wegdek nat is. Ik heb de angst om onderuit te gaan als ik die plotselinge beweging moet maken. Instructeur heeft het al tig keer laten zien hoe schuin je wel niet kan maar het helpt mij niet echt. Iemand nog tips?
Niet naar het wegdek kijken?
Of, als het tussen je oren zit dat het glad is, eerst eens een stukje er overheen lopen/schuifelen, dan merk je hoe ruw het nog is.

Realisatie wanneer iets pas écht glad is... ga op een stuk karton op het asfalt zitten en laat je mee trekken, bekijk daarna eens het karton wat het contact-oppervlak was met de bodem... Als het glad is dan is het karton amper beschadigd, als het niet glad is dan zie je dat wel.
 
Ik ga zometeen weer lessen. Moet nog voor de avb. Het gaat eigenlijk allemaal prima behalve de uitwijk oefening. Nog erger als ik zie dat het wegdek nat is. Ik heb de angst om onderuit te gaan als ik die plotselinge beweging moet maken. Instructeur heeft het al tig keer laten zien hoe schuin je wel niet kan maar het helpt mij niet echt. Iemand nog tips?
Probeer eens een slalom te maken zonder paaltjes, en dan zo ver mogelijk je motor plat krijgen dan krijg je er meer vertrouwen in wat de motor kan, zonder paaltjes heb je even de focus niet op hun. Ook als het vochtig is.
 
Ik ga zometeen weer lessen. Moet nog voor de avb. Het gaat eigenlijk allemaal prima behalve de uitwijk oefening. Nog erger als ik zie dat het wegdek nat is. Ik heb de angst om onderuit te gaan als ik die plotselinge beweging moet maken. Instructeur heeft het al tig keer laten zien hoe schuin je wel niet kan maar het helpt mij niet echt. Iemand nog tips?
Ik had niet perse dat het erger was bij nat wegdek maar gewoon het afschuinen zelf bij de halve draai naar rechts. Uiteindelijk werd ik zo boos op mijzelf dat ik dacht en nu gooi ik die motor om en als ik val dan is het jammer. Nou het lukte. Daarna ging het ook stukken beter. Denk dat het een kwestie is van een mentale knop omzetten.
 
Probeer eens iets concreter te zijn over wat voor probleem je hebt met je voet en been waardoor je niet ontspannen zit. Zit het pedaal misschien te hoog of te laag? Dat is makkelijk te verstellen. Het lijkt me vreemd dat je op de motor een andere maat schoenen moet hebben dan in het gewone leven.
Helaas leef ik op grote voet en de maat is eigenlijk 47,5 maar deze nieuwe schoenen van maat 47 zitten goed.
En wat betreft het ontspannen op de motor zitten komt door dat ik mijn voet niet boven het rem pedaal kan houden, en ik hem ernaast moet laten rusten, en er op moet tillen als ik moet remmen. iets wat mij veel afleid tijdens het rijden.
Dit probleem zou zeker door het anders afstellen van het pedaal opgelost kunnen worden.
Maar aangezien dit een les motor van de rijschool is moet ik het er mee zien te doen.
Daarom ben ik blij dat ik deze schoenen en dus een oplossing gevonden heb.
 
Helaas leef ik op grote voet en de maat is eigenlijk 47,5 maar deze nieuwe schoenen van maat 47 zitten goed.
En wat betreft het ontspannen op de motor zitten komt door dat ik mijn voet niet boven het rem pedaal kan houden, en ik hem ernaast moet laten rusten, en er op moet tillen als ik moet remmen. iets wat mij veel afleid tijdens het rijden.
Dit probleem zou zeker door het anders afstellen van het pedaal opgelost kunnen worden.
Maar aangezien dit een les motor van de rijschool is moet ik het er mee zien te doen.
Daarom ben ik blij dat ik deze schoenen en dus een oplossing gevonden heb.
🤔 Mijn voeten rusten ook niet op de "pedalen" maar tegen de zijkant, tijdens het normaal rijden...
Remmen doe je op de motor voor het grootste deel met de voor-rem en die zit op je stuur....
Bij "technische" stukken gaan de rechter voet wel boven/op het rem-pedaal... maar zodra er weer normaal gereden word gaat ie er weer af en "tegen de zijkant"...
 
Ik ga zometeen weer lessen. Moet nog voor de avb. Het gaat eigenlijk allemaal prima behalve de uitwijk oefening. Nog erger als ik zie dat het wegdek nat is. Ik heb de angst om onderuit te gaan als ik die plotselinge beweging moet maken. Instructeur heeft het al tig keer laten zien hoe schuin je wel niet kan maar het helpt mij niet echt. Iemand nog tips?
Ik had er ook moeite mee. De instructeur kwam met het idee om de oefening langzamer te doen om het gevoel te krijgen en dan langzaam opbouwen. Hielp bij mij dusdanig dat ik em uiteindelijk uitvoerde met ietwat hoge snelheid:+
 
Bedankt allemaal voor de tips. Het ging vanmorgen steeds beter totdat het eigenlijk ging zoals het zou moeten. Ik heb mij vanmorgen een beetje boos gemaakt en tegen mijzelf gezegd, dan val je maar. Je hebt een goed pak aan.

Goed om te horen! Wat bij mij werkte was om hem zo langzaam te doen dat er echt niets aan was. Daarna steeds sneller. Als ik te weinig op het eindpunt lette, haalde ik die bocht terug soms net niet. Dan meteen overdoen. Bij onze opstelling kon ik via de snelle slalom terug, waardoor ik dan nog even goed kon voelen hoe makkelijk je met je heupen die motor stuurt, om vervolgens nog een keer uit te wijken.

De eerste keer met nat weer, was ik weer wat voorzichtig, maar toen had ik vrij snel door dat het ook met nat wegdek prima kon. Één keer mochten we de snelle oefeningen niet meer doen. Toen lagen er zoveel hagelstenen ineens dat het te glad was geworden. Gelukkig pas aan het eind van de les.
 
v2 is niet mijn ding helaas.

@Turbodesk

Voor nat wegdek, ik had bijna alle lessen avb in de regen dus ben (nog) niet onderuit gegleden bij de snelle oefeningen.

begin met 20 km/h erin en bouw per 5 km/h op steeds als je het durft.
 
Laatst bewerkt:
Helaas leef ik op grote voet en de maat is eigenlijk 47,5 maar deze nieuwe schoenen van maat 47 zitten goed.
En wat betreft het ontspannen op de motor zitten komt door dat ik mijn voet niet boven het rem pedaal kan houden, en ik hem ernaast moet laten rusten, en er op moet tillen als ik moet remmen. iets wat mij veel afleid tijdens het rijden.
Dit probleem zou zeker door het anders afstellen van het pedaal opgelost kunnen worden.
Maar aangezien dit een les motor van de rijschool is moet ik het er mee zien te doen.
Daarom ben ik blij dat ik deze schoenen en dus een oplossing gevonden heb.
Dit had ik met mijn grote voeten ook tijdens het lessen. Kreeg steeds van de instructeur te horen dat het remlicht bleef branden omdat m'n voet erop rust.
Toen heb ik 'm ook gewoon ernaast gedaan. Dat je je voet moet optillen om te remmen is op zicht niet vreemd denk ik, dat doe ik ook nog steeds. Er zijn ook genoeg mensen die hun voeten verder naar achter op de voetsteun schuiven en iedere keer naar voren moeten om te remmen (en te schakelen). Toch een kwestie van gewenning denk ik.
 
Dit had ik met mijn grote voeten ook tijdens het lessen. Kreeg steeds van de instructeur te horen dat het remlicht bleef branden omdat m'n voet erop rust.
Toen heb ik 'm ook gewoon ernaast gedaan. Dat je je voet moet optillen om te remmen is op zicht niet vreemd denk ik, dat doe ik ook nog steeds. Er zijn ook genoeg mensen die hun voeten verder naar achter op de voetsteun schuiven en iedere keer naar voren moeten om te remmen (en te schakelen). Toch een kwestie van gewenning denk ik.
Mij is geleerd om de voeten niet ernaast te zetten, maar idd naar achteren.
Als je ze er naast zet heb je bij bochtenwerk weer kans dat je voeten snel de grond raken....
Het is even wennen, maar na een paar keer dan gaat het vanzelf.
 
Nu het er over gaat; ik heb inderdaad ook wel eens de opmerking gekregen om mn voeten naast de pedalen te houden.
Dat heb ik na het halen van mn rijbewijs uiteindelijk heel snel afgeleerd omdat mn schoenen zo wel heel snel gingen slijten.
Nu dus mn voeten naar achter schuiven op de stepjes, en bij remmen of schakelen even naar voren.
 
Nou, dan zal ik maar eens wat vertellen over mijn grote plannen om mijn A-rijbewijs te gaan halen.

Bij mijn vader ging ik met enige regelmaat mee achterop de motor, gezellig! Een paar jaar geleden heb ik mijn man een proefles cadeau gedaan, en hij is toen gelijk doorgegaan voor zijn motorrijbewijs. Sinsdien staat er een prachtige motor in de garage, de derde inmiddels, en kan ik ook met hem mee touren.

Links en rechts fantaseren we wel een over een motorvakantie samen. Maar samen op 1 motor is misschien wel erg knus.

Sinds een jaar is hij lid van een motorclub, en ik ben dan ook een paar keer mee gegaan met een rit en een borrel. Super leuk, en er zijn verschillende vrouwen die rijden. Ze zijn zeer enthousiast, en zeggen dat het rijbewijs halen prima te doen was. Ze hebben het allemaal op latere leeƒtijd gehaald.

Dus ik dubde weer wat verder, want ik ken mezelf onderhand een beetje, en weet dat ik nogal wat last van faalangst heb. Ik vind het verschrikkelijk om examen te doen, en doe mezelf dat liever niet aan. En spanningen voor ongewone situaties, bah. Maar dan komt het er dus ook nooit van.

Eind maart heb ik toch al mijn moed bij elkaar geraapt, en mezelf aangemeld voor een motorrijles. Gewoon, via de website van een plaatselijke rijschoolhouder die ik persoonlijk ken. Hij staat goed aangeschreven, en ik heb vertrouwen in hem.
Hij belde direct daarna op, heel enthousiast, maar hij had na alle coronaperikelen wel een aanzienlijke wachtlijst, en ik zou pas na de zomer aan de beurt zijn. Geen enkel probleem, dan heb ik mooi extra tijd om aan het idee te wennen. Die tijd heeft me goed gedaan, ik heb met mezelf afgesproken dat als het er mentaal niet inzit, of als ik er echt niks van bak, ik er gewoon mee stop. Maar ook dat ik niet opgeef bij een beetje tegenslag, of als het spannend is tijdens het lessen.

Ondertussen heb ik nieuwe motorhandschoenen en motorschoenen aangeschaft. Blijft ook bruikbaar als ik niet zelf zou rijden. En een theoriepakket aangeschaft. Toch allemaal voorpret!

*later meer!*
 
Nou, dan zal ik maar eens wat vertellen over mijn grote plannen om mijn A-rijbewijs te gaan halen.
Fijn! Wij luisteren vol spanning ...
Bij mijn vader ging ik met enige regelmaat mee achterop de motor, gezellig! Een paar jaar geleden heb ik mijn man een proefles cadeau gedaan, en hij is toen gelijk doorgegaan voor zijn motorrijbewijs. Sinsdien staat er een prachtige motor in de garage, de derde inmiddels, en kan ik ook met hem mee touren.

Links en rechts fantaseren we wel een over een motorvakantie samen. Maar samen op 1 motor is misschien wel erg knus.

Sinds een jaar is hij lid van een motorclub, en ik ben dan ook een paar keer mee gegaan met een rit en een borrel. Super leuk, en er zijn verschillende vrouwen die rijden. Ze zijn zeer enthousiast, en zeggen dat het rijbewijs halen prima te doen was. Ze hebben het allemaal op latere leeƒtijd gehaald.

Dus ik dubde weer wat verder, want ik ken mezelf onderhand een beetje, en weet dat ik nogal wat last van faalangst heb. Ik vind het verschrikkelijk om examen te doen, en doe mezelf dat liever niet aan. En spanningen voor ongewone situaties, bah. Maar dan komt het er dus ook nooit van.

Eind maart heb ik toch al mijn moed bij elkaar geraapt, en mezelf aangemeld voor een motorrijles. Gewoon, via de website van een plaatselijke rijschoolhouder die ik persoonlijk ken. Hij staat goed aangeschreven, en ik heb vertrouwen in hem.
Hij belde direct daarna op, heel enthousiast, maar hij had na alle coronaperikelen wel een aanzienlijke wachtlijst, en ik zou pas na de zomer aan de beurt zijn. Geen enkel probleem, dan heb ik mooi extra tijd om aan het idee te wennen. Die tijd heeft me goed gedaan, ik heb met mezelf afgesproken dat als het er mentaal niet inzit, of als ik er echt niks van bak, ik er gewoon mee stop. Maar ook dat ik niet opgeef bij een beetje tegenslag, of als het spannend is tijdens het lessen.

Ondertussen heb ik nieuwe motorhandschoenen en motorschoenen aangeschaft. Blijft ook bruikbaar als ik niet zelf zou rijden. En een theoriepakket aangeschaft. Toch allemaal voorpret!
Goed verhaal. Ik verwacht er veel van! Veel succes!
*later meer!*
We houden het in de gaten! :t
 
Nou, dan zal ik maar eens wat vertellen over mijn grote plannen om mijn A-rijbewijs te gaan halen.

Bij mijn vader ging ik met enige regelmaat mee achterop de motor, gezellig! Een paar jaar geleden heb ik mijn man een proefles cadeau gedaan, en hij is toen gelijk doorgegaan voor zijn motorrijbewijs. Sinsdien staat er een prachtige motor in de garage, de derde inmiddels, en kan ik ook met hem mee touren.

Links en rechts fantaseren we wel een over een motorvakantie samen. Maar samen op 1 motor is misschien wel erg knus.

Sinds een jaar is hij lid van een motorclub, en ik ben dan ook een paar keer mee gegaan met een rit en een borrel. Super leuk, en er zijn verschillende vrouwen die rijden. Ze zijn zeer enthousiast, en zeggen dat het rijbewijs halen prima te doen was. Ze hebben het allemaal op latere leeƒtijd gehaald.

Dus ik dubde weer wat verder, want ik ken mezelf onderhand een beetje, en weet dat ik nogal wat last van faalangst heb. Ik vind het verschrikkelijk om examen te doen, en doe mezelf dat liever niet aan. En spanningen voor ongewone situaties, bah. Maar dan komt het er dus ook nooit van.

Eind maart heb ik toch al mijn moed bij elkaar geraapt, en mezelf aangemeld voor een motorrijles. Gewoon, via de website van een plaatselijke rijschoolhouder die ik persoonlijk ken. Hij staat goed aangeschreven, en ik heb vertrouwen in hem.
Hij belde direct daarna op, heel enthousiast, maar hij had na alle coronaperikelen wel een aanzienlijke wachtlijst, en ik zou pas na de zomer aan de beurt zijn. Geen enkel probleem, dan heb ik mooi extra tijd om aan het idee te wennen. Die tijd heeft me goed gedaan, ik heb met mezelf afgesproken dat als het er mentaal niet inzit, of als ik er echt niks van bak, ik er gewoon mee stop. Maar ook dat ik niet opgeef bij een beetje tegenslag, of als het spannend is tijdens het lessen.

Ondertussen heb ik nieuwe motorhandschoenen en motorschoenen aangeschaft. Blijft ook bruikbaar als ik niet zelf zou rijden. En een theoriepakket aangeschaft. Toch allemaal voorpret!

*later meer!*
Ik zou willen dat ik mijn vrouw zo ver kreeg om te gaan lessen.....
Tot nu toe krijg ik haar niet eens achterop de motor mee (al lijkt het er op dat dit binnenkort wel gaat lukken, ben benieuwd)

Heel veel succes!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan