Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Dank jullie wel! Hopelijk probeert je vrouw een keer mee achterop Badbert, en vindt ze het leuk.
...
Nou..... nu heb ik het voor mekaar hoor....

maak ik een geintje over dat ze de motor maar moet pakken (geen auto thuis en ze wilde eigenlijk weg), en dus haar rijbewijs maar moet halen.
Zegt ze savonds.... maar schat, eigenlijk kan ik dat ook wel gewoon doen toch?
Ik: JUP, geen probleem, ik regel alles hihihi

dus gisteren middag was het zo ver, mijn vrouw (die nog nooit op enig gemotoriseerd voertuig heeft gereden) heeft een intest gehad van 100 minuten bij DEK in Goes (we gaan lessen bij DEK in Bergen op Zoom, maar alleen in Goes was er plek op een dag en tijd die kon bij ons).

Ze wilde van mij NIETS weten, de instructeur moest het maar op zijn manier uitleggen want volgens zijn methoden moest ze het leren.... ok schat, prima :) Dus eerst eens uitleg over wat dat ding nou eigenlijk allemaal heeft:
IMG_20211020_154019-4K.jpg


Toen moest ze er zelf op, dus alles op en aan:
IMG_20211020_155231-X4.jpg


staat je goed hoor :D
IMG_20211020_155521-X4.jpg


na de eerste meters
IMG_20211020_160157.jpg


Ze pikte het volgens de instructeur goed op! Dus dat gaat wel goed komen :)
Komende week als we vakantie hebben even kleding scoren en een eigen helm enzo.... dat is toch net wat fijner.

Binnenkort dus alles gaan plannen, ben benieuwd wanneer ze klaar is en mee kan de weg op op haar eigen motor (want we gaan dan wel direct een motor aanschaffen natuurlijk. Ze lest nu op een verlaagde mt07 (anders kwam ze niet lekker met haar voetjes bij de grond :P )

Met dank aan Gabriel van DEK Goes voor de super goede begeleiding en het enthousiast maken!!! Super toffe kerel!
 
Nou..... nu heb ik het voor mekaar hoor....

maak ik een geintje over dat ze de motor maar moet pakken (geen auto thuis en ze wilde eigenlijk weg), en dus haar rijbewijs maar moet halen.
Zegt ze savonds.... maar schat, eigenlijk kan ik dat ook wel gewoon doen toch?
Ik: JUP, geen probleem, ik regel alles hihihi

dus gisteren middag was het zo ver, mijn vrouw (die nog nooit op enig gemotoriseerd voertuig heeft gereden) heeft een intest gehad van 100 minuten bij DEK in Goes (we gaan lessen bij DEK in Bergen op Zoom, maar alleen in Goes was er plek op een dag en tijd die kon bij ons).

Ze wilde van mij NIETS weten, de instructeur moest het maar op zijn manier uitleggen want volgens zijn methoden moest ze het leren.... ok schat, prima :) Dus eerst eens uitleg over wat dat ding nou eigenlijk allemaal heeft:
IMG_20211020_154019-4K.jpg


Toen moest ze er zelf op, dus alles op en aan:
IMG_20211020_155231-X4.jpg


staat je goed hoor :D
IMG_20211020_155521-X4.jpg


na de eerste meters
IMG_20211020_160157.jpg


Ze pikte het volgens de instructeur goed op! Dus dat gaat wel goed komen :)
Komende week als we vakantie hebben even kleding scoren en een eigen helm enzo.... dat is toch net wat fijner.

Binnenkort dus alles gaan plannen, ben benieuwd wanneer ze klaar is en mee kan de weg op op haar eigen motor (want we gaan dan wel direct een motor aanschaffen natuurlijk. Ze lest nu op een verlaagde mt07 (anders kwam ze niet lekker met haar voetjes bij de grond :P )

Met dank aan Gabriel van DEK Goes voor de super goede begeleiding en het enthousiast maken!!! Super toffe kerel!


Wat een leuke ontwikkeling! Je mag je er niet mee bemoeien maar kennelijk mag je er wel bij zijn om fotos te maken. Als ik mijn vrouw zo ver krijg, weet ik zeker dat ik in het begin niet eens in de buurt mag komen. Maar erg leuk dat ze “om“ is. En het vooruitzicht dat jullie samen kunnen rijden.
 
Leuk! Die Gabriel is idd een goeie gast.
Alleen op het parkeerterrein gereden of ook nog naar het oefenterrein?
Echt een toffe kerel inderdaad. Jammer dat mijn vrouw niet gewoon naar Goes wil rijden voor haar lessen.... (kost haar dan per les 1h15 min extra) dan had ze bij hem gebleven.
Maar de instructeur in Bergen op Zoom zou ook erg goed zijn volgens Gabriel.
Ze zijn begonnen op het parkeerterrein omdat ze echt 0.0 wist natuurlijk.
Daarna zijn ze nog een half uurtje op het oefenterrein geweest om nog te werken aan stapvoets rijden (wat in 1 keer goed ging), langzame slalom, 8-je enzo. Oefenterrein was ik niet bij.

Leuke was, van te voren was mijn vrouw nog bezorgd... "Schat, we gaan toch niet gelijk de weg op??"
Ik zei haar nog: "dat doen ze alleen als ze denken dat het kan, en bij DEK pas als je AVB onder de knie hebt ook hoor"
vrouw: "Ja want dat ga ik dan ECHT niet doen hoor... no way!"

En tijdens de les zei gabriel ineens: "rijden jullie achter mij aan? Gaan we naar het oefenterrein toe, is maar een klein stukje"
En ze volgde hem netjes whahahaha

Wat een leuke ontwikkeling! Je mag je er niet mee bemoeien maar kennelijk mag je er wel bij zijn om fotos te maken. Als ik mijn vrouw zo ver krijg, weet ik zeker dat ik in het begin niet eens in de buurt mag komen. Maar erg leuk dat ze “om“ is. En het vooruitzicht dat jullie samen kunnen rijden.
Ja inderdaad, ik mocht gewoon foto's maken en filmen. Maar bleef bewust wel tijdens het rijden zo veel mogelijk uit haar zicht.
Ze keek ook goed vooruit tijdens het rijden, dus had na 10 seconden er al geen erg meer in dat ik er bij was :)

Ze ging echt om te proeven, ga ik het wel leuk vinden???
Maar aan het einde van de uiteindelijk bijna 2 uur gaf ze lachend aan dat ze het VEEL leuker vond dan ze had gedacht :D

Van het voorjaar hopelijk dus samen op pad inderdaad!!
 
Nou..... nu heb ik het voor mekaar hoor....

maak ik een geintje over dat ze de motor maar moet pakken (geen auto thuis en ze wilde eigenlijk weg), en dus haar rijbewijs maar moet halen.
Zegt ze savonds.... maar schat, eigenlijk kan ik dat ook wel gewoon doen toch?
Ik: JUP, geen probleem, ik regel alles hihihi

dus gisteren middag was het zo ver, mijn vrouw (die nog nooit op enig gemotoriseerd voertuig heeft gereden) heeft een intest gehad van 100 minuten bij DEK in Goes (we gaan lessen bij DEK in Bergen op Zoom, maar alleen in Goes was er plek op een dag en tijd die kon bij ons).

Ze wilde van mij NIETS weten, de instructeur moest het maar op zijn manier uitleggen want volgens zijn methoden moest ze het leren.... ok schat, prima :) Dus eerst eens uitleg over wat dat ding nou eigenlijk allemaal heeft:
IMG_20211020_154019-4K.jpg


Toen moest ze er zelf op, dus alles op en aan:
IMG_20211020_155231-X4.jpg


staat je goed hoor :D
IMG_20211020_155521-X4.jpg


na de eerste meters
IMG_20211020_160157.jpg


Ze pikte het volgens de instructeur goed op! Dus dat gaat wel goed komen :)
Komende week als we vakantie hebben even kleding scoren en een eigen helm enzo.... dat is toch net wat fijner.

Binnenkort dus alles gaan plannen, ben benieuwd wanneer ze klaar is en mee kan de weg op op haar eigen motor (want we gaan dan wel direct een motor aanschaffen natuurlijk. Ze lest nu op een verlaagde mt07 (anders kwam ze niet lekker met haar voetjes bij de grond :P )

Met dank aan Gabriel van DEK Goes voor de super goede begeleiding en het enthousiast maken!!! Super toffe kerel!
Zo'n vrouw wil ik ook! 😯
 
Nou..... nu heb ik het voor mekaar hoor....

maak ik een geintje over dat ze de motor maar moet pakken (geen auto thuis en ze wilde eigenlijk weg), en dus haar rijbewijs maar moet halen.
Zegt ze savonds.... maar schat, eigenlijk kan ik dat ook wel gewoon doen toch?
Ik: JUP, geen probleem, ik regel alles hihihi

dus gisteren middag was het zo ver, mijn vrouw (die nog nooit op enig gemotoriseerd voertuig heeft gereden) heeft een intest gehad van 100 minuten bij DEK in Goes (we gaan lessen bij DEK in Bergen op Zoom, maar alleen in Goes was er plek op een dag en tijd die kon bij ons).

Ze wilde van mij NIETS weten, de instructeur moest het maar op zijn manier uitleggen want volgens zijn methoden moest ze het leren.... ok schat, prima :) Dus eerst eens uitleg over wat dat ding nou eigenlijk allemaal heeft:
IMG_20211020_154019-4K.jpg


Toen moest ze er zelf op, dus alles op en aan:
IMG_20211020_155231-X4.jpg


staat je goed hoor :D
IMG_20211020_155521-X4.jpg


na de eerste meters
IMG_20211020_160157.jpg


Ze pikte het volgens de instructeur goed op! Dus dat gaat wel goed komen :)
Komende week als we vakantie hebben even kleding scoren en een eigen helm enzo.... dat is toch net wat fijner.

Binnenkort dus alles gaan plannen, ben benieuwd wanneer ze klaar is en mee kan de weg op op haar eigen motor (want we gaan dan wel direct een motor aanschaffen natuurlijk. Ze lest nu op een verlaagde mt07 (anders kwam ze niet lekker met haar voetjes bij de grond :P )

Met dank aan Gabriel van DEK Goes voor de super goede begeleiding en het enthousiast maken!!! Super toffe kerel!
Wat super leuk! Gaaf!
 
Wat leuk Badbert! Lijkt me idd leuk om samen met je partner zoiets te kunnen doen!
Dat lijkt mij dus ook, kan niet wachten......
maar ja, eerst het rijbewijs maar halen whahaha

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat!
LOL !!!
De instructeur zei ook al: ja met het basis pakket ga je het waarschijnlijk niet redden dus het wordt wel wat duurder, er komen wel lessen bij
mijn vrouw: "als ik mijn rijbewijs wil halen maakt het niet uit wat het kost"

En ze zit nu ook al een beetje te kijken naar motoren...... :P
 
Nog iemand goeie tips voor de langzame slalom :(
Ik moet volgende week avb examen doen.

Zo erg zelfs dat ik tegen de instructeur heb gezegd ik doe m niet meer. Helaas is die wel verplicht maar gelukkig heb ik de andere verrichtingen wel goed onder de knie
 
Nog iemand goeie tips voor de langzame slalom :(
Ik moet volgende week avb examen doen.

Zo erg zelfs dat ik tegen de instructeur heb gezegd ik doe m niet meer. Helaas is die wel verplicht maar gelukkig heb ik de andere verrichtingen wel goed onder de knie

Niet te veel naar de grond kijken. Dat hielp mij enorm. Als je verder vooruit kijkt zie je de pilonnen nog steeds wel. En dan bedoel ik natuurlijk niet in de verte staren, maar wel vooruitkijken naar het punt waar je heen wil en niet naar het punt waar je bent.

Wat ik mezelf ook aanleerde was om ruim van te voren de snelheid te pakken voor de slalom. Eigenlijk oefende ik daarmee het stapvoets rijden, maar als ik dan aankwam bij de eerste pilon hoefde ik niet meer met de koppeling te spelen en kon ik hem met vrijwel constante snelheid rijden. Hooguit een beetje spelen met de achterrem.
 
Nog iemand goeie tips voor de langzame slalom :(
Ik moet volgende week avb examen doen.

Zo erg zelfs dat ik tegen de instructeur heb gezegd ik doe m niet meer. Helaas is die wel verplicht maar gelukkig heb ik de andere verrichtingen wel goed onder de knie
Niet opgeven! Ik vond 'm ook verschrikkelijk en heb 'm op 't examen over moeten doen, maar heb 't uiteindelijk wel gehaald. Er is dan ook geen enkele reden om aan te nemen dat jij 'm niet voor elkaar zou kunnen krijgen. Kop op! Er komt een moment dat 't lukt, althans dat je 't goed genoeg doet :t
 
Dankjewel voor de reacties

Het lukt mij tot de 4e pion daarna gaat het meestal mis ha ha

Welke snelheid is aanbevolen? Mijn instructeur zegt 8 a 9 kmu maar zou het beter gaan met 6 a 7 ?
 
Ik deed hem erg langzaam, zeker niet harder dan stapvoets... dus 5 km , max!
Sneller wou ook wel, maar dan zat mijn instructeur te klagen dat me het geen moeite kost...

Zelfde met de uitwijk, bij 55km per uur op de teller vroeg hij wat ik aan het doen was.......
Ik deed de "voorbij rijd", maar zeker niet "de uitwijk".. dat ik al boven de 50 zat, was van geen invloed...
Ze willen zien dat je "moeite moet doen".. dát wíllen ze zien, dus je rijd maar net zo hard , totdat ik zie dat het je moeite kost.....dat was dus met iets boven de 60km per uur...

Ik, had "de noodstop", na deze oefening op het examen... dus nog in die modus kwam ik met 60 plus aangereden... ik bedacht dat het suf was om nog snelheid terug te brengen, of geen gas meer te geven.. want dan moet de oefening over.. Dit was mijn eer te min. Dus met 60 plus op de teller in de ankers.. Motor had geen ABS, en de achterkant kwam iets omhoog op het laatst... echt miniem...

Examinator kwam naar me toe , vroeg me te beschrijven wat de motor deed in de laatse 2 seconden...
En waarom ik harder reed dan noodzakelijk. Uitgelegd dat ik niet wou remmen of gas loslaten, dus voorzichtig accelereren toen ik 60km per uur zag, en dat het kontje iets omhoog kwam, maar dat ik dat niet zo spannend vond, en nooit als onveilig heb ervaren.. met een vette glimlach werd ik doorverwezen naar de volgende oefening.
 


Langzame slalom:

Niet teveel naar de pionnen kijken.

eerste pion en derde pion kijken en erna de uitgang

snelheid 5km/h hoogste, maak het vloeiend als het kan zoveel mogelijk.

Gebruik van slippende koppeling verplicht en schud je heupen.

Ik heb meer moeite met de vertragingsoefening dan alle cluster 2 oefeningen.
 
Ik lees 5 km/u .. dan heb ik het gevoel dat ik omkiep haha

Ik heb nog 4 lesuren te gaan voor avb.

Maar gelukkig kan ik de rest van alle oefeningen/clusters redelijk goed beheersen.

Mijn instructeur zegt juist beetje foetelen mag. 1 a 2 km/u onder de 50 aanhouden. Gaat om de uitvoering. Hoeft niet mooi te zijn. Dat scheelt wel weer en zo vind ik de uitwijk en de vertraging peace of cake
 
bij mij hielp het juist om wat harder door de langzame slalom te gaan. ging er met 11 a 12km/u doorheen. Op 1 of andere manier was ik dan meer bezig met de motor het werk te laten doen dan flink aan het stuur te trekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan