Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Dag mensen, ik ben ook net aan de AVB begonnen bij een rijschool in Amsterdam. Heb er nu 5x 2 uur op zitten en ik vind het tempo tot nu toe vrij langzaam. Tot nu toe hebben we alleen nog maar de noodstop en precisiestop en de snelle slalom geoefend. Bij de snelle slalom heeft hij de eerste 3x 2 uur geen enkele uitleg gegeven. Hij zei alleen maar dat ik moest proberen langs de pilonnen te slalommen. Pas de vorige les zei hij tegen mij dat het "vanuit de heupen" moet en hij zei iets over het wegduwen van het stuur. Ook zei hij toen dat het met 30 km/u moet. Ik snap dan weer niet zo heel goed hoe dat moet dat sturen vanuit de heupen maar vandaag had ik hem wel een aantal keren met 30 km/u.

Is het normaal dat in het begin alleen deze oefeningen gedaan worden en dat het zo lang duurt? Ik mocht al wel de tweede les meteen zelf naar het parkeerterrein rijden dus ik ben ook echt geen sukkel met de motor, want dat stuk op de weg gaat gewoon prima. Ik heb eigenlijk het idee dat hij me een beetje aan het lijntje houdt en bewust weinig uitlegt zodat het langer gaat duren. :$
Vanaf 'een afstandje' vind ik het altijd maar lastig oordelen of de snelheid van het traject normaal is. Wel kan ik zeggen dat het bij mij totaal anders ging (en hoewel het misschien niet eerlijk is krijg ik daardoor eerlijk gezegd ook wel wat vraagtekens bij wat jouw instructeur doet, ik zou zo'n manier van werken in ieder geval onprettig vinden. :X )
Mijn instructeur gaf uitleg voorafgaand aan elke oefening en deed zelfs af en toe wat voor. Ik kreeg elke keer dat ik een oefening gedaan had en weer die paar meter naar het beginpunt van de oefening reed feedback van mijn instructeur. Daarnaast heb ik in de eerste 2 lesuren alle oefeningen uitgelegd gekregen en gedaan (of geprobeerd in ieder geval). Je hebt er niets meer aan, maar 3x2 uur rijden zonder uitleg had ik niet geaccepteerd..dat was het totaal aantal lesuren om me klaar te maken voor het AVB examen. 8)7 (Natuurlijk weet ik dat niet iedereen hetzelfde aantal lesuren nodig heeft..)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
Dat zou zeker kunnen, maar mijn instructeur heeft wel erg veel positieve reviews, zo ben ik ook bij hem uitgekomen uiteindelijk. Er staan ook wel een paar slechte reviews bij van mensen die precies zeggen wat ik zeg (namelijk dat hij weinig uitleg geeft en zoveel mogelijk knaken binnen wil halen).

Ik lees in elk geval dat sommige mensen na 10 uur AVB al op gaan voor hun examen en ik heb pas twee of drie van de verplichte oefeningen gedaan.

Hoe normaal is het trouwens dat mijn instructeur altijd twee leerlingen tegelijk heeft voor AVB? Ik heb het idee dat hij ook weinig aandacht voor me heeft. Het is sowieso al 20 minuten rijden naar de parkeerplaats en 20 minuten terug, dus zo'n les van 2 uur duurt effectief maar 1 uur en een kwartier. De parkeerplaats is vrij groot dus je moet de hele tijd een rondje maken voordat je de oefening nog een keer kan doen. Ik heb het idee dat het allemaal vrij sloom gaat zo.
Hij moet natuurlijk een balans vinden tussen knaken maken en goede revieuws halen! :p

Zo jammer om te horen dit. Ik moest ook kwartier heen en kwartier terug rijden naar de parkeerplaats maar dat deed ie bij mij niet van de 2 uur lestijd aftrekken, echt niet!

Ikzelf 12 lessen avb en 10 lessen avd

In ieder geval veel succes en als het niet bevalt kan je altijd nog van rijschool switchen.
 
Hij moet natuurlijk een balans vinden tussen knaken maken en goede revieuws halen! :p

Zo jammer om te horen dit. Ik moest ook kwartier heen en kwartier terug rijden naar de parkeerplaats maar dat deed ie bij mij niet van de 2 uur lestijd aftrekken, echt niet!

Ikzelf 12 lessen avb en 10 lessen avd

In ieder geval veel succes en als het niet bevalt kan je altijd nog van rijschool switchen.
Haha, 12 lessen, is dat 12 uur?
Tsja, ik heb toch het idee dat ik met deze instructeur niet echt waar voor m'n geld krijg. Ik begin nu toch wel serieus te twijfelen ja.
 
Hoe normaal is het trouwens dat mijn instructeur altijd twee leerlingen tegelijk heeft voor AVB? Ik heb het idee dat hij ook weinig aandacht voor me heeft. Het is sowieso al 20 minuten rijden naar de parkeerplaats en 20 minuten terug, dus zo'n les van 2 uur duurt effectief maar 1 uur en een kwartier. De parkeerplaats is vrij groot dus je moet de hele tijd een rondje maken voordat je de oefening nog een keer kan doen. Ik heb het idee dat het allemaal vrij sloom gaat zo.
Dat had ik ook en ik had niet het gevoel dat ik lang moest wachten of niks te doen had. Maar toegegeven, wij reden in vijf minuten naar het oefenterrein.
 
Dat zou zeker kunnen, maar mijn instructeur heeft wel erg veel positieve reviews, zo ben ik ook bij hem uitgekomen uiteindelijk. Er staan ook wel een paar slechte reviews bij van mensen die precies zeggen wat ik zeg (namelijk dat hij weinig uitleg geeft en zoveel mogelijk knaken binnen wil halen).

Ik lees in elk geval dat sommige mensen na 10 uur AVB al op gaan voor hun examen en ik heb pas twee of drie van de verplichte oefeningen gedaan.

Hoe normaal is het trouwens dat mijn instructeur altijd twee leerlingen tegelijk heeft voor AVB? Ik heb het idee dat hij ook weinig aandacht voor me heeft. Het is sowieso al 20 minuten rijden naar de parkeerplaats en 20 minuten terug, dus zo'n les van 2 uur duurt effectief maar 1 uur en een kwartier. De parkeerplaats is vrij groot dus je moet de hele tijd een rondje maken voordat je de oefening nog een keer kan doen. Ik heb het idee dat het allemaal vrij sloom gaat zo.

Als je geen goed gevoel hebt bij je instructeur of rijschool zou ik niet te lang blijven hangen. Maar op basis van wat ik nu lees, zou ik me persoonlijk niet te veel zorgen maken. Het rijden van en naar de parkeerplaats zag ik gewoon als les. Je krijgt dus al een beetje AVD-les in het verkeer. Ik reed ook een kwartiertje heen en terug, dus bijna een half uur. Maar dat was gewoon les, maar dan leuker om te doen want ik was al aan het motorrijden.
En twee leerlingen tegelijk is niet uitzonderlijk. Ik heb weinig 1-op-1 les gehad, maar heb nooit het idee gehad dat daardoor te weinig aandacht was voor mij. En ik zag op de parkeerplaats andere rijscholen waarbij er soms ook vier leerlingen per instructeur waren.
 
Haha, 12 lessen, is dat 12 uur?
Tsja, ik heb toch het idee dat ik met deze instructeur niet echt waar voor m'n geld krijg. Ik begin nu toch wel serieus te twijfelen ja.
Ja correct. In totaal dus 22 uur. Achteraf gezien had het ook in 18-20 uur gekund.

Geef het anders nog een kans door met hem te praten over hoe jij het graag ziet gebeuren. Misschien past hij zich wel aan
 
Welkom en hou ons op de hoogte! :t

Van de AVB herinner ik me dat we begonnen met de langzame oefeningen: achtje, halve draai, wegrijden uit parkeervak. Pas na een paar lessen kregen we wat snelle oefeningen erbij.
Het is idd waar dat je de motor niet stuurt met het stuur maar met het zijwaarts verplaatsen van je gewicht.

Je moet er toch doorheen, dus doorzetten. Het is voor de meesten niet het meest interessantste deel van het motorrijden, maar je moet er toch examen in doen.
Ik vond het juist verrassend leuk eigenlijk 🙂 avd wat minder denk ik omdat ik al jaren auto rij
 
Dat zou zeker kunnen, maar mijn instructeur heeft wel erg veel positieve reviews, zo ben ik ook bij hem uitgekomen uiteindelijk. Er staan ook wel een paar slechte reviews bij van mensen die precies zeggen wat ik zeg (namelijk dat hij weinig uitleg geeft en zoveel mogelijk knaken binnen wil halen).

Ik lees in elk geval dat sommige mensen na 10 uur AVB al op gaan voor hun examen en ik heb pas twee of drie van de verplichte oefeningen gedaan.

Hoe normaal is het trouwens dat mijn instructeur altijd twee leerlingen tegelijk heeft voor AVB? Ik heb het idee dat hij ook weinig aandacht voor me heeft. Het is sowieso al 20 minuten rijden naar de parkeerplaats en 20 minuten terug, dus zo'n les van 2 uur duurt effectief maar 1 uur en een kwartier. De parkeerplaats is vrij groot dus je moet de hele tijd een rondje maken voordat je de oefening nog een keer kan doen. Ik heb het idee dat het allemaal vrij sloom gaat zo.

Ligt aan jouw ook deels wellicht, Sommige zoals ik waren sloom met leren avb.

Ik vind avb leuker dan avd uiteindelijk.

Maar als je twee oefeningen in 8 uur zoals ik aan het begin had met de eerste rijschool had gehad (geldwolf).

Dan moet je bij een tweede rijschool een tweede mening gaan vragen.......

Ik had 8 uur fout aangeleerd 8 uur correctie gehad om af te leren en resterende nog 10uur gehad voor een avb om het resterende te leren voor een examen.

Met avd had ik meer uren gepakt om alle weeromstandigheden te leren rijden dus ik reed net nog.

Bij de tweede rijschool deden wij AVB met zn vieren en dat ging goed. (op gesloten terrein achter de rijschool)

Je moet die klik ook hebben met de instructeur anders wordt het niets. Heb ik al meegemaakt.

Maar een instructeur die niet veel uitlegt en jezelf laten uitzoeken vind ik persoonlijk geen goede klik.

Dat past niet bij mij helaas.
 
Laatst bewerkt:
Dag mensen, ik ben ook net aan de AVB begonnen bij een rijschool in Amsterdam. Heb er nu 5x 2 uur op zitten en ik vind het tempo tot nu toe vrij langzaam. Tot nu toe hebben we alleen nog maar de noodstop en precisiestop en de snelle slalom geoefend. Bij de snelle slalom heeft hij de eerste 3x 2 uur geen enkele uitleg gegeven. Hij zei alleen maar dat ik moest proberen langs de pilonnen te slalommen. Pas de vorige les zei hij tegen mij dat het "vanuit de heupen" moet en hij zei iets over het wegduwen van het stuur. Ook zei hij toen dat het met 30 km/u moet. Ik snap dan weer niet zo heel goed hoe dat moet dat sturen vanuit de heupen maar vandaag had ik hem wel een aantal keren met 30 km/u.

Is het normaal dat in het begin alleen deze oefeningen gedaan worden en dat het zo lang duurt? Ik mocht al wel de tweede les meteen zelf naar het parkeerterrein rijden dus ik ben ook echt geen sukkel met de motor, want dat stuk op de weg gaat gewoon prima. Ik heb eigenlijk het idee dat hij me een beetje aan het lijntje houdt en bewust weinig uitlegt zodat het langer gaat duren. :$
Welkom Harvey!
Wat rot dat je twijfelt over je rijschool. Wat voor de een heel fijn werkt, hoeft voor een ander niet zo te zijn.
Ik zou de instructeur gewoon bestoken met meer vragen als niet duidelijk is wat hij bedoelt, en anders of hij kan voordoen wat hij porecies bedoelt. Of kan laten zien wat hij bedoelt als je lesmaatje de oefening doet.
Wat ik zelf ook vaak doe, is even oefenen op het terugrijden naar het begin van de oefening. Na de slalom weer omdraaien en terug, en op dat stuk even oefenen zonder pionnen met slalommen. Even zelf proberen.
En het sturen vanuit de heupen oefen ik ook vaak op de fiets.

Ik les altijd alleen, en soms lijkt het me heel fijn om met iemand samen te lessen. Gewoon om te kijken hoe een ander het doet. Maar je moet de aandacht en lestijd dan wel delen.
Hoeveel lessen nodig zijn is ook voor iedereen anders. Mijn AVBexamen is aangevraagd, en als ik opga heb ik 15 lessen van 1,5 uur gehad. Hopelijk lukt het allemaal op de dag zelf, dan kunnen we weer verder.
Ik had 0,0 rijervaring op de motor, alleen achterop gezeten bij mijn vader en mijn man.
 
Dan wil ik wel zeggen dat de mogelijkheid tot alleen lessen wel heel lekker is, dan voelt het allemaal wat ‘normaler’ tijdens je examen, haalt misschien een beetje stres weg.

Ik had maar één les alleen gehad voor m’n examen, waar ik zelf (stom, maar daar hou je dan geen rekening mee) vaak expres langer als tweede rijder (ofwel achteraan) bleef rijden om
te kunnen afkijken (en dan leer je weer verkeerde dingen die je moet afleren).

Nou je examen voelt dan wel raar als je ineens helemaal alleen bent 😂😅
 
Dag mensen, ik ben ook net aan de AVB begonnen bij een rijschool in Amsterdam. Heb er nu 5x 2 uur op zitten en ik vind het tempo tot nu toe vrij langzaam. Tot nu toe hebben we alleen nog maar de noodstop en precisiestop en de snelle slalom geoefend.

Ik mocht al wel de tweede les meteen zelf naar het parkeerterrein rijden dus ik ben ook echt geen sukkel met de motor, want dat stuk op de weg gaat gewoon prima. :$


Het ligt ook een beetje aan je eigen kunnen, maar als ik dit lees gaat het idd niet erg vlot.




Hoe normaal is het trouwens dat mijn instructeur altijd twee leerlingen tegelijk heeft voor AVB? Ik heb het idee dat hij ook weinig aandacht voor me heeft. Het is sowieso al 20 minuten rijden naar de parkeerplaats en 20 minuten terug, dus zo'n les van 2 uur duurt effectief maar 1 uur en een kwartier.

Dit zijn dingen die je best op voorhand vraagt voordat je gaat inschrijven...
Er zit zoveel verschil in rijscholen.

Sommige rijscholen werken standaard met 2 (soms zelfs 3) kandidaten per instructeur en dan kan het wel eens zijn dat de ene meer aandacht nodig heeft dan de andere met alle gevolgen vandien.

Ook heeft niet elke rijschool een eigen oefenplein en moet er al eens langer gereden worden om de oefeningen te kunnen aanleren.


Voor iemand die al met een motor kan rijden zijn beide zaken niet zo van belang, maar iemand die de tijd en aandacht nodig heeft wel natuurlijk.
Niet alleen naar de prijs kijken dus, maar ook wat verder vragen voordat je inschrijft. ;)
 
Ik had maar één les alleen gehad voor m’n examen, waar ik zelf (stom, maar daar hou je dan geen rekening mee) vaak expres langer als tweede rijder (ofwel achteraan) bleef rijden om
te kunnen afkijken (en dan leer je weer verkeerde dingen die je moet afleren).

Nou je examen voelt dan wel raar als je ineens helemaal alleen bent 😂😅

Toen tijdens het lessen reed ik ook wel eens als 2de.
Mijn instructeur zei altijd, je moet je eigen rit rijden.
Dit gaf als resultaat dat ik er nog wel eens voorbij ging omdat degene die voorop reed aan het treuzelen was.
 
Toen tijdens het lessen reed ik ook wel eens als 2de.
Mijn instructeur zei altijd, je moet je eigen rit rijden.
Dit gaf als resultaat dat ik er nog wel eens voorbij ging omdat degene die voorop reed aan het treuzelen was.

Dit heb ik ook meegemaakt paar lessen voor het avd examen. moest zoveel inhouden soms als ik tweede reed.

Wanneer ik voorreed na 2uur was ik iedereen kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Toen tijdens het lessen reed ik ook wel eens als 2de.
Mijn instructeur zei altijd, je moet je eigen rit rijden.
Dit gaf als resultaat dat ik er nog wel eens voorbij ging omdat degene die voorop reed aan het treuzelen was.
Ja, mijn instructeur moest mij daar de eerste paar keer steeds op attenderen omdat ik als ‘braverik’ steeds dacht dat ik me aan de regels moest houden.

De voorrijder nam steeds initiatief en begon overal in te halen tijdens mijn tweede avd les wat ik eigenlijk nog niet durfde. Steeds zei de instructeur “spiegel spiegel schouder gas” en gaaaan 😂

Lang verhaal kort; tijdens m’n examen reed ik met het verbindings stukje snelweg 40 te hard constant en ben met vlag en wimpel geslaagd 😬
 
Gisteravond m’n eerste officiële AVD-les gehad.
Gelijk kennisgemaakt met mist. Wat is dat irritant zeg.
Met je vizier dicht zie je na 200 meter al niks meer.
En met vizier open krijg je traanogen en een loopneus…
 
Gisteravond m’n eerste officiële AVD-les gehad.
Gelijk kennisgemaakt met mist. Wat is dat irritant zeg.
Met je vizier dicht zie je na 200 meter al niks meer.
En met vizier open krijg je traanogen en een loopneus…
Haal een pinlock! Dan beslaat je vizier niet meer, essentieel als je in meerdere weersomstandigheden wil/moet rijden
 
Met mist zit je pinlock ook gewoon dicht.
De buitenkant krijgt allemaal kleine druppeltjes van de mist.
Dan moet je misschien een keer je vizier schoonmaken.

Ik heb nu ongeveer 45000 kilometer gereden met de motor in alle weersomstandigheden en als het aan mijn vizier ligt is mijn zicht altijd goed. Met mist zie ik gewoon zover als de afstand is
 
Met mist zit je pinlock ook gewoon dicht.
De buitenkant krijgt allemaal kleine druppeltjes van de mist.
Niet als je pinlock vers is (die dingen harden uit na verloop van tijd, en sluiten dan niet goed meer aan) en goed gemonteerd. Daarnaast helpt ventilatie: vizier open of op een klein kiertje, bijvoorbeeld als je moet wachten bij een verkeerslicht.

Maar het probleem bij mist zijn de kleine druppeltjes aan de buitenkant van je vizier, zoals @MarnixGG aanvult, en dat kun je verhelpen door ervoor te zorgen dat het vizier schoon is, en het oppervlak superglad. Voor dat laatste kun je bijvoorbeeld een klein beetje Rain-X gebruiken (opletten dat je de versie voor kunststof koopt), of gewoon silicone spray. Dat laatste gebruik ikzelf, de laatste jaren. Beide goed uitwrijven zodat er geen waas achterblijft. Dat doe je met een schone zachte doek, bijvoorbeeld microvezel. Nooit papieren tissue o.i.d. gebruiken op je vizier, want dat geeft krasjes, en die krijg je er niet meer uit, houden vuil vast, en kunnen voor vervelende schitteringen (zonlicht) of juist dofheid zorgen.

Als er na die behandeling dan toch nog druppels op je vizier staan, dan hoef je tijdens het rijden alleen maar heel even je hoofd te verdraaien, en de rijwind blaast je vizier schoon. Vooral niet met je handschoen over je vizier gaan vegen, want dan kun je net zo goed meteen stoppen om het spul even schoon te maken.

Laatste tip: om onderweg even snel mijn vizier schoon te kunnen maken heb ik altijd twee microvezel-doekjes bij me: een natte in een boterhamzakje, en een droge, beide schoon natuurlijk. Met de natte kun je het vuil losweken en afnemen, met de droge droogwrijven. Voordeel van een filmpje Rain-X of siliconespray is ook dat vuil zich minder hecht, en dat schoonmaken dus heel snel gaat.

Het zijn allemaal geen wondermiddelen, maar het werkt goed, behoudens dat je bij dergelijke weersomstandigheden mss wel dagelijks even wat aandacht aan je vizier moet besteden (als je dagelijks rijdt), want het gladde filmpje blijft natuurlijk niet eeuwig zitten en behoeft onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan