Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Zaterdag eerste les waar ik echt onwijs veel zin in heb!! Sinds ik afgelopen weekend de beslissing heb genomen om nu echt te gaan lessen kan ik niet wachten om te beginnen en mijn rijbewijs te halen.

Vanavond handschoenen gekocht. Wel zomerhandschoenen met de gedachte dat ik straks toch alleen met mooi weer rijd en tijdens het lessen komende weken we de parkeerplaats niet afkomen. Ook al de hele week helmen gekeken en ook geprobeerd in 2 verschillende zaken en uiteindelijk de Shark Spartan besteld in deze kleurstelling:

shark-spartan-carbon-skin-motorhelm.jpg
 
Mooie helm! Heel veel plezier komend weekend. Die handschoenen zijn momenteel wel wat fris vrees ik. Zelfs met de winterhandschoenen is het in de ochtend en de loop van de middag nog aardig fris.

Ook op de parkeerplaats haal je de 50 kmph wel en dan koelt eea best snel af. Maar de rijschool heeft misschien ook wel een setje te leen?!

Succes en have fun!
 
Ik ben ook zo eigenwijs geweest om alleen maar zomerhandschoenen te kopen en d'r in de winter mee te lessen. Afgelopen december/januari was ik toch wel blij dat er handvatverwarming op de lesmotoren zat, dat hielp best wel. Nog steeds geen winterhandschoenen gekocht.... :P

Kijk het effe aan, zou ik zeggen. Krijg je d'r last van, dan zou ik wel warmere wantjes kopen. Rijden kan nog wel met stijfbevroren klauwtjes, maar koppelen en remmen wordt ietsje gecompliceerder.
 
Ik ben ook zo eigenwijs geweest om alleen maar zomerhandschoenen te kopen en d'r in de winter mee te lessen. Afgelopen december/januari was ik toch wel blij dat er handvatverwarming op de lesmotoren zat, dat hielp best wel. Nog steeds geen winterhandschoenen gekocht.... :P

Kijk het effe aan, zou ik zeggen. Krijg je d'r last van, dan zou ik wel warmere wantjes kopen. Rijden kan nog wel met stijfbevroren klauwtjes, maar koppelen en remmen wordt ietsje gecompliceerder.

Het is toevallig dat ik toen ik mijn helm en laarzen ging halen ik in de grote "outletbak" heel veel winterhandschoenen zag liggen, met 30% korting heb ik ze wel aangeschaft. Ook omdat er geen handverwarming op mijn lesmotor zit :+
 
Misschien niet heel 'verstandig', maar ik ga denk ik wel effe kijken naar van die vingerloze handschoenen voor van de zomer. Krijg altijd zwetende handen en stinkende handschoenen als ik ze langer dan 'n uurtje aanheb.

Handkapjes op te motor voor eventuele steenslag is dan denk ik ook geen gek idee...
 
Misschien niet heel 'verstandig', maar ik ga denk ik wel effe kijken naar van die vingerloze handschoenen voor van de zomer. Krijg altijd zwetende handen en stinkende handschoenen als ik ze langer dan 'n uurtje aanheb.

Handkapjes op te motor voor eventuele steenslag is dan denk ik ook geen gek idee...

Da's dan geen overbodige luxe nee, sinds ik op de scooter een keer een hommel tegen mijn hand heb gehad draag ik altijd handschoenen.
 
Misschien niet heel 'verstandig', maar ik ga denk ik wel effe kijken naar van die vingerloze handschoenen voor van de zomer. Krijg altijd zwetende handen en stinkende handschoenen als ik ze langer dan 'n uurtje aanheb.

Handkapjes op te motor voor eventuele steenslag is dan denk ik ook geen gek idee...

Ik zou het eerst nog even afwachten als ik jou was. Ik heb dat in het begin ook gehad, maar nu helemaal geen last meer van. Heb je nu tijdens het lessen altijd de handverwarming aan? daar kan het ook door komen dat je handen dan beginnen te condenseren. Mocht je in de toekomst een keer een glijer maken (waar we natuurlijk niet van uit gaan) ben je blij dat je dichte handschoenen aan hebt..
 
Zaterdag eerste les waar ik echt onwijs veel zin in heb!! Sinds ik afgelopen weekend de beslissing heb genomen om nu echt te gaan lessen kan ik niet wachten om te beginnen en mijn rijbewijs te halen.

Vanavond handschoenen gekocht. Wel zomerhandschoenen met de gedachte dat ik straks toch alleen met mooi weer rijd en tijdens het lessen komende weken we de parkeerplaats niet afkomen. Ook al de hele week helmen gekeken en ook geprobeerd in 2 verschillende zaken en uiteindelijk de Shark Spartan besteld in deze kleurstelling:

shark-spartan-carbon-skin-motorhelm.jpg


Vandaag de helm wezen ophalen en ik ben er uiteindelijk wel erg blij mee dat ik niet heb laten bezorgen. Want ik kon hem vanmorgen nog even passen. Ik had het Spartan uitloopmodel gekocht, want leuke korting en het kleurenschema is exact hetzelfde als de vernieuwde Spartan 1.2. MAAR het uitloopmodel heeft een minimaal andere pasvorm waardoor deze mij niet lekker zat. Op de wangen echt veel te strak. Dus goed dat ik daar achter kwam en gelijk de 1.2 nogmaals kon passen die wel perfect lijkt te zitten. Dus toch de vernieuwde versie moeten kopen voor 120 euro meer :N

Mooie helm! Heel veel plezier komend weekend. Die handschoenen zijn momenteel wel wat fris vrees ik. Zelfs met de winterhandschoenen is het in de ochtend en de loop van de middag nog aardig fris.

Ook op de parkeerplaats haal je de 50 kmph wel en dan koelt eea best snel af. Maar de rijschool heeft misschien ook wel een setje te leen?!

Succes en have fun!

Thanks!

Ik ben ook zo eigenwijs geweest om alleen maar zomerhandschoenen te kopen en d'r in de winter mee te lessen. Afgelopen december/januari was ik toch wel blij dat er handvatverwarming op de lesmotoren zat, dat hielp best wel. Nog steeds geen winterhandschoenen gekocht.... :P

Kijk het effe aan, zou ik zeggen. Krijg je d'r last van, dan zou ik wel warmere wantjes kopen. Rijden kan nog wel met stijfbevroren klauwtjes, maar koppelen en remmen wordt ietsje gecompliceerder.

Ja, dat was ook mijn idee. Als het toch echt te koud is kan ik altijd nog extra set mid-season kopen.
 
Zaterdag eerste les waar ik echt onwijs veel zin in heb!! Sinds ik afgelopen weekend de beslissing heb genomen om nu echt te gaan lessen kan ik niet wachten om te beginnen en mijn rijbewijs te halen.

Vanavond handschoenen gekocht. Wel zomerhandschoenen met de gedachte dat ik straks toch alleen met mooi weer rijd en tijdens het lessen komende weken we de parkeerplaats niet afkomen. Ook al de hele week helmen gekeken en ook geprobeerd in 2 verschillende zaken en uiteindelijk de Shark Spartan besteld in deze kleurstelling:

shark-spartan-carbon-skin-motorhelm.jpg

Tweakers :W
 
Ik zou het eerst nog even afwachten als ik jou was. Ik heb dat in het begin ook gehad, maar nu helemaal geen last meer van. Heb je nu tijdens het lessen altijd de handverwarming aan? daar kan het ook door komen dat je handen dan beginnen te condenseren. Mocht je in de toekomst een keer een glijer maken (waar we natuurlijk niet van uit gaan) ben je blij dat je dichte handschoenen aan hebt..

Neuh, ik altijd last van zweethanden/voeten. Hyperhidrose, is de fancy naam ervoor. Eigenlijk heb ik altijd wel 'n beetje klamme handen, of, als ik ff niet genoeg gedronken heb, kurkdroge fikken waar je de barsten bijna op ziet verschijnen. Behoorlijk irritant.

Ik kijk nog wel 'n keertje wat ik ermee doe, die handschoenen. Inmiddels heb ik zelf al geen les meer, (vorige week geslaagd, maar vind 't gewoon een gezellig topic om in te blijven hangen. :-P) en op m'n eigen motor zal ik waarschijnlijk geen handvatverwarming nemen. Ik vind die topless handschoenen er ook gewoon tof uit zien, maar ik weet wel dat 't misschien niet de beste keuze is. Binnenkort maar eens naar de motorzaak om eens te koekeloeren naar propere handschoeisels.
 
Neuh, ik altijd last van zweethanden/voeten. Hyperhidrose, is de fancy naam ervoor. Eigenlijk heb ik altijd wel 'n beetje klamme handen, of, als ik ff niet genoeg gedronken heb, kurkdroge fikken waar je de barsten bijna op ziet verschijnen. Behoorlijk irritant.
Geen kwalen die je levensverwachting nadelig beïnvloeden, lijkt me ;)
Ik kijk nog wel 'n keertje wat ik ermee doe, die handschoenen. Inmiddels heb ik zelf al geen les meer, (vorige week geslaagd, maar vind 't gewoon een gezellig topic om in te blijven hangen. :-P)
Er zijn legio andere gezellige - en minder gezellige - topics! :Y
 
@Bart_T Oh verrek, niet goed genoeg ingelezen.. gefeliciteerd als nog! Het mooie weer komt er weer aan dus prima timing!
Precies genoeg keuze, of van die mega doorwaai handschoenen, kan allemaal.

Ik ben inmiddels ook weer aan het lessen van A2 naar A.
Meer mensen hier ervaring mee?

Vorige week heb ik 2 uurtjes gehad en morgen weer omdat dit 'verplicht' is word mij vertelt. Dikste geldklopperij ever.. maar goed.
Dinsdag examen rijden kan niet wachten om op mijn nieuwe brommer te stappen.
 
Zou er zelf nooit voor kiezen om met halve handschoenen te rijden.

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n geldklopperij Frysker..
Dinsdag reed ik met iemand die zijn A2 al had en de dag erna moest afrijden.
Rijtechnisch echt goed hoor, maar had voor de rest in het verkeer wel een aantal punten die anders moesten.
 
De afgelopen dagen eens wat les topics doorgespit en nu maar een account aangemaakt.

Ben vanaf september al bezig met lessen en zit nu echt op en frustratiepunt. De meeste oefeningen lukken aardig. Of eigenlijk lukten aardig. De laatste paar lessen lijkt niks meer te lukken en dat is zo frustrerend. Oefeningen die ik onder de knie heb:
Stapvoets, langzame slalom, snelle slalom, precisiestop, noodstop, stopoefening, achtje, halve draai links en recht, wegrijden uit parkeervak, lopen met de motor. Deze dingen deed ik 2 lessen terug echt aldoor goed. Ene na de andere keurig maar de laatste twee lessen gaat het gewoon niet.... hopelijk volgende les even knopje weer om.

Iets wat me standaard niet lukt is de vertragingsoefening. Zit hem met name in het optrekstuk. Tijdens mijn derde les heb ik mijn salto’s even geoefend.... motor Total los (10 cm ingekort) ik kwam er gelukkig goed mee weg. Maar daardoor is dat snel optrekken echt wel een dingetje geworden. Iemand tips over hoe dat snelle optrekken aan te pakken? Ook de uitwijk is wegens verklaarbare redenen niet mijn lievelingsoefening maar die komt er wel aan.

Volgende maand AVB examen dus hoop zo dat ik voor die tijd even het knopje weer om kan zetten. Hoort het erbij dat even niks meer lukt of ligt het echt aan mij?? (geniet ondertussen wel van de stukjes Avd die we combineren inmiddels)
 
Vertragings oefening had ik ook moeite mee in het begin.
Uiteindelijk deed ik vrij snel opschakelen naar de 3 dan door naar de 50 en bij remmen ook even op de teller kijken dat ik zo rond de 25 zat en dan door naar de 30/35 en de slalom meepakken.
Hoe het in de kop beter moet kan ik je slecht bij helpen aangezien ik fietsenmaker ben en geen psycholoog maar ik heb wel geleerd nooit aan gevolgen te denken als ik iets doe want dan gebeurd er ook meestal niks.
En je moet maar denken 0 naar 50 is niet eens zo snel dus wellicht lekker nuchter proberen te bekijken.
Maar snap wel dat het even lastig is als je een klap heb gemaakt maar zn oefen terrein is normaal gezien en hele veilige omgeving en de proeven zijn gemaakt om toch relatief makkelijk uit te voeren.
 
Vandaag mijn eerste (proef)les gehad. Onwijs leuk! :Y

Omdat ik nooit brommer of motor had gereden natuurlijk erg basic beginnen met rustig wegrijden, stoppen, etc, maar dat kon al snel worden uitgebreid naar doorschakelen naar 2 en 3. Ook nog de preciestop geoefend (eest met 30, toen 40, toen 50) en de snelle slalom met zo'n 20km/u. Ging best aardig, moet vooral op de formaliteit letten zoals niet te vroeg naar rem grijpen, terwijl ik dat van nature wel doe anticiperend op de remactie.

Al met al vooral zin in volgende week, idee is om elke zaterdag 1,5 uur te lessen. :]
 
Vertragings oefening had ik ook moeite mee in het begin.
Uiteindelijk deed ik vrij snel opschakelen naar de 3 dan door naar de 50 en bij remmen ook even op de teller kijken dat ik zo rond de 25 zat en dan door naar de 30/35 en de slalom meepakken.
Hoe het in de kop beter moet kan ik je slecht bij helpen aangezien ik fietsenmaker ben en geen psycholoog maar ik heb wel geleerd nooit aan gevolgen te denken als ik iets doe want dan gebeurd er ook meestal niks.
En je moet maar denken 0 naar 50 is niet eens zo snel dus wellicht lekker nuchter proberen te bekijken.
Maar snap wel dat het even lastig is als je een klap heb gemaakt maar zn oefen terrein is normaal gezien en hele veilige omgeving en de proeven zijn gemaakt om toch relatief makkelijk uit te voeren.

Dat vertrouwen heb ik inmiddels ook wel weer terug hoor maar dat optrekken snel krijg ik gewoon niet voor elkaar. Bij de pionnen zit ik in 3 op de 50 maar moet net een paar meter eerder van de instructeur kwestie van doen denk ik hopelijk krijg ik het voor elkaar voor het examen volgende maand...
 
Dat vertrouwen heb ik inmiddels ook wel weer terug hoor maar dat optrekken snel krijg ik gewoon niet voor elkaar. Bij de pionnen zit ik in 3 op de 50 maar moet net een paar meter eerder van de instructeur kwestie van doen denk ik hopelijk krijg ik het voor elkaar voor het examen volgende maand...
Met hogere toeren optrekken. Dan start je meteen sneller en ben je sneller in z'n drie. Heb je iets meer ruimte om klaar te zijn voor de vertraging.
 
Vandaag mijn eerste (proef)les gehad. Onwijs leuk! :Y

Omdat ik nooit brommer of motor had gereden natuurlijk erg basic beginnen met rustig wegrijden, stoppen, etc, maar dat kon al snel worden uitgebreid naar doorschakelen naar 2 en 3. Ook nog de preciestop geoefend (eest met 30, toen 40, toen 50) en de snelle slalom met zo'n 20km/u. Ging best aardig, moet vooral op de formaliteit letten zoals niet te vroeg naar rem grijpen, terwijl ik dat van nature wel doe anticiperend op de remactie.

Al met al vooral zin in volgende week, idee is om elke zaterdag 1,5 uur te lessen. :]
Heel goed! Gewoon beginnen vanuit de gedachte dat motorrijden leuk is. Niet kunnen wachten tot de volgende les. Dan moet het goed komen *O*
 
Ik had dat ook Maritiem.
Heel lang moeite gehad met de halve draai en langzame slalom, ging het eindelijk goed had ik weer wat slechte lessen..
Vertragingsoefening vond ik ook lastig, maar niet gehad op het avb examen.
Je gaat het de volgende maand gewoon halen!

Ik heb vandaag mijn vuurdoop wel gehad met lessen :')
Heb één keer een klein stukje snelweg moeten doen toen ik alleen was.
Dat was mijn tweede avd les en vond ik toen al spannend.

Vandaag had ik dus les met iemand samen die aankomende week op examen gaat.
Het grootste gedeelte van de les hebben we op de snelweg gereden.
Gelijk wat moeilijke invoegstroken gedaan.
Op zich werd het wel tijd voor de snelweg maar was liever alleen gegaan met mijn instructeur de eerste keer.
Toen ik eindelijk wat meer gas durfde te geven (en door had dat mijn kop er niet af zou waaien) had mijn medeleerling wat enge acties.
Zorgde gelijk voor wat meer spanning.

Thuis wel gemerkt op het toilet :')
 
Ik had dat ook Maritiem.
Heel lang moeite gehad met de halve draai en langzame slalom, ging het eindelijk goed had ik weer wat slechte lessen..
Vertragingsoefening vond ik ook lastig, maar niet gehad op het avb examen.
Je gaat het de volgende maand gewoon halen!

Ik heb vandaag mijn vuurdoop wel gehad met lessen :')
Heb één keer een klein stukje snelweg moeten doen toen ik alleen was.
Dat was mijn tweede avd les en vond ik toen al spannend.

Vandaag had ik dus les met iemand samen die aankomende week op examen gaat.
Het grootste gedeelte van de les hebben we op de snelweg gereden.
Gelijk wat moeilijke invoegstroken gedaan.
Op zich werd het wel tijd voor de snelweg maar was liever alleen gegaan met mijn instructeur de eerste keer.
Toen ik eindelijk wat meer gas durfde te geven (en door had dat mijn kop er niet af zou waaien) had mijn medeleerling wat enge acties.
Zorgde gelijk voor wat meer spanning.

Thuis wel gemerkt op het toilet :')
Herkenbaar! Weet nog van mijn eerste snelwegrit dat ik dacht dat ik er zelf helemaal af zou waaien ;)
 
Vandaag tweede les gehad en wederom de snelweg op geweest. Na al jullie opmerkingen hier toch nog een vraag over gesteld, maar hij vond het verantwoord genoeg en kon zien dat ik geen probleem had met snelheid maken en (hard)afremmen en durfde het makkelijk aan. Hij doet het niet vaak met de eerste les de snel weg op maar soms dus wel.

Vandaag de halve draai, de uitwijk en het achtje gedaan. Halve draai en achtjes maken valt best tegen. De uitwijk viel mij weer alles mee.

Na de les een eigen helm gekocht, wat een gedoe is dat zeg... Ik denk dat ik wel 20 helmen op heb gehad. Maar ja uit eindelijk is het de HJC rpha 70 geworden.
 
Dat vertrouwen heb ik inmiddels ook wel weer terug hoor maar dat optrekken snel krijg ik gewoon niet voor elkaar. Bij de pionnen zit ik in 3 op de 50 maar moet net een paar meter eerder van de instructeur kwestie van doen denk ik hopelijk krijg ik het voor elkaar voor het examen volgende maand...

Rij je op A1 of A2 ? want anders zou het toch geen probleem moeten zijn ( mits afstand beetje redelijk is , dit zal bij mij ca 40meter zijn geweest )
Heb keertje op een A2 AVB gehad en daar moest ik wel wat mee door rijden ja om 50 te halen op het oefen terrein maar met en 600cc yamaha zat ik er heel snel op :)
Voordeel als je op tijd op de 50 zit is dat je even de rust kan nemen om de remming in te zetten :)
 
Dat vertrouwen heb ik inmiddels ook wel weer terug hoor maar dat optrekken snel krijg ik gewoon niet voor elkaar. Bij de pionnen zit ik in 3 op de 50 maar moet net een paar meter eerder van de instructeur kwestie van doen denk ik hopelijk krijg ik het voor elkaar voor het examen volgende maand...

Ik had ook moeite met optrekken. Met hoge toeren beginnen is inderdaad een goeie tip die hierboven werd gezegd, je moet niet te lief zijn voor de motor. Daarnaast heb ik 2 instructeurs gehad, waarvan de ene wou dat ik kort in z'n 1 bleef, iets langer in z'n 2 maar wel op tijd door naar z'n 3. Ik was daarbij altijd te laat op 50, waardoor ik geen rust had bij de remming en de slalom dus helemaal afraffelde. Tot ik een keer m'n andere instructeur had en die liet met gewoon in z'n 1 doortrekken maar 45 ofzo, en daarna schakelde ik 2x snel op naar 3. Zit je lekker vlot op 50, en kan je de remming rustig inzetten. Als je daar inderdaad nog even rust kan pakken is de rest van de oefening niet zo moeilijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan